|
|
Blir det forbudt å sykle sti i nær fremtid?
|
Re: Blir det forbudt å sykle sti i nær fremtid?
[Re: HM1100]
10/06/2010 20:02
|
Amou
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Det jeg er litt bekymret for er at den negative holdingen som vi nå opplever på vei (for de av dere som sykler på vei) fort kan overføres til sykling i terrenget. Jeg mener det kanskje bør en holdningskampanje til her. Hvis staten er så fokusert på miljøvennlighet så bør de vel også legge litt bedre til rette for syklister i trafikken også. Skal ikke dra så langt utenfor Norges grenser for å se en helt annen sykkelkultur. Jeg var i Amsterdam i 97 og der hadde de adskilte sykkelveier i trafikken. En glimrende løsning. Hvorfor tar det så lang tid før potetlandet Norge følger andres eksempler? Jeg er av den oppfatningen at stisyklister lager sti jeg, ikke ødelegger de. Jeg har ryddet flere stier i mitt nærområdet. Sporer stier og legger det inn på OSM. Vi snuser opp gamle ubrukte stier og friserer de. Mange med meg gjør dette. Når en ting gleder meg så mye som å sykle på sti så tar jeg vare på det som gjør det mulig. Sti og sykkel  Det tror jeg også flere gjør.
Redigert av Amou; 10/06/2010 20:02.
Flyt & Nyt
|
|
|
[Re: Amou]
10/06/2010 20:15
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er av den oppfatningen at stisyklister lager sti jeg, ikke ødelegger de. Jeg har ryddet flere stier i mitt nærområdet. Sporer stier og legger det inn på OSM. Vi snuser opp gamle ubrukte stier og friserer de. Mange med meg gjør dette. Når en ting gleder meg så mye som å sykle på sti så tar jeg vare på det som gjør det mulig. Sti og sykkel  Det tror jeg også flere gjør. Slik ser jeg også på det,har forresten alltid blitt møtt av hyggelige og positive gående når jeg rydder sti. Ble nesten ferdig med å åpne opp en nesten gjengrodd sti i dag,imorgen blir den ferdig(dog med en ca 10meter ny linje pga. ett myrområde som ville blitt ett gedigent gjørmehull).
|
|
|
10/06/2010 20:16
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er av den oppfatningen at stisyklister lager sti jeg, ikke ødelegger de. Jeg har ryddet flere stier i mitt nærområdet. Sporer stier og legger det inn på OSM. Vi snuser opp gamle ubrukte stier og friserer de. Mange med meg gjør dette. Når en ting gleder meg så mye som å sykle på sti så tar jeg vare på det som gjør det mulig. Sti og sykkel  Det tror jeg også flere gjør. Det kan hende du har rett. Absolutt. Det er derfor jeg stiller spørsmål ved hvorvidt det er et problem i det hele tatt. Nå er det likevel en ganske stor forskjell på 10 entusiaster i Fredrikstad og 1000 amatører i nordmarka. Det viktigste i dag er at vi som er glade i å sykle i skauen innrømmer at det kan bli et problem, og at vi stiller oss til rådighet for å minimalisere evt skadevirkninger. Hvis ikke får vi døra i trynet. Hva som skjer i trafikken gir jeg en god dag i. Løpet er sannsynligvis kjørt likevel. Helt til vi får bedre sykkelveier. Jeg gleder meg til det....
|
|
|
10/06/2010 20:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I mine øyne er kjernen av prolemet pkt 2. Det er ikke sikkert det er et stort problem i dag, men det kan hende det blir det. Er det i så fall greit? Nei, mener jeg. Men vad med undersøkelserna som viser at sykling ikke sliter mer på stierna jemført med annen ferdsel? Det er klart at det hvis mange bruker en sti så blir det slitasj. Dette gjelder både om man bruker føtterna eller bruker sykkel. Vet sjelv hur utrolig stygg en sti kan bli efter at mange har gått der. Så om slitasjet er like stort og om både formerna av aktivitet ibland resulterar i gjørme helveten kan ialle fall ikke jeg skjønne at de som bruker føtterna har mer rett at vare der.
|
|
|
[Re: fredriks]
10/06/2010 20:33
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det er jo akseptabelt å tilrettelegge for skispor ved å modifisere skogen så den ikke ser ut om sommeren, så slitasjeargumentet høres ut som en stråmann for meg.
|
|
|
10/06/2010 20:38
|
Airborn
Fersking
|
Fersking
Jeg sykler for det meste i Østmarka, syklet der i noen år nå. Har enda IKKE møtt en som er negativ eller sur når jeg er på tur. Bremser godt ned og evt. stopper. Mitt inntrykk er at de som bruker "ting" minst eller lite er de som er mest i mot og skriker høyest. Det de mangler er en hobby som de kan drive med og ikke bare irritere seg over alt og alle.
|
|
|
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Men vad med undersøkelserna som viser at sykling ikke sliter mer på stierna jemført med annen ferdsel?
Er det gjort seriøs forskning på dette? Nyere amerikansk forskning f.eks
Bjørn
|
|
|
[Re: Tor Arne]
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Enig der,her på øya har dem rasert store deler ved hjelp av gravemaskin og grus. Istedenfor en knappe meter brei sti ,er det nå 3-4 meter breie traseer med drenering og grøft noen steder. @Lambda:her er noen linker: Forskning og sånt
Redigert av snikkarboa; 10/06/2010 20:40.
|
|
|
[Re: SimonS]
10/06/2010 20:43
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Se her ja, da er det bare å lese til øyet blir stort og vått.
Bjørn
|
|
|
11/06/2010 06:33
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
[...] I mine øyne er kjernen av prolemet pkt 2. [...]
Det akutt mest interessante er: Er dette et stort problem. Nei, sier mange syklister. Tja, sier jeg. JA, sier svært mange andre. Og mitt poeng er/var, hvis til og med skiforeningen og DNT antyder at det er et problem, så bør man oppføre seg som at det er det. [...] I en lenken ovenfor (til IMBA), kan man finne en artikkel som viser at forskning har kommet til at stisykling ikke gjør større skade enn fotturer langs sti og at stisykling på allerede opparbeidede stier i det store medfører ingen skade. (Og husk: En sti ER en skade i naturen, men (til tross for at jeg ikke var til stede den gangen vil jeg påstå dette): Stiene fantes før syklene. Folk fant vel ut at det var lettere å forflytte seg på stier og veier enn utenom den slags.) Dessuten: Skiforeningen og DNT hadde IKKE noe ønske om forbud om stisykling den gang friluftsetaten foreslo det - jfr. kommentar i Aftenposten. Poenget er likevel: All verdens forskning er uinteressant dersom for mange mener at syklister er til skade. Det er derfor opp til oss som liker å sykle å forsøke å påvirke opinionen. Det gjør vi best gjennom hensynsfull sykling og konstruktiv kommunikasjon og diskusjon.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
|
|
|
[Re: TFN]
11/06/2010 06:50
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror noe av det viktigste man kunne gjort på kort sikt er å stille seg opp rett ved ullevålseter et par uker før birken, når det er flest uerfarne(?) birkebeinere ute for å kjøre fort midt i mylderet av folk.
Akkurat dette er jeg som syklist litt sjokkert over. Altså hvor fort voksne folk kjører midt i turområdet til småbarnsfamiliene. Også er det jo så rart iom. at det finnes så mange andre grusveier i marka..
Jeg tror det er spesielt denne oppførselen som smitter over også på stifolket.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
11/06/2010 07:03
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg tror noe av det viktigste man kunne gjort på kort sikt er å stille seg opp rett ved ullevålseter et par uker før birken, når det er flest uerfarne(?) birkebeinere ute for å kjøre fort midt i mylderet av folk. Det hadde jeg blitt med på! Jeg mistenker at hasardkjøring på populære grusveier står for 95% av inntrykket av at "terrengsykling" er farlig for fotgjengerne NOTS?
|
|
|
11/06/2010 07:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Poenget er likevel: All verdens forskning er uinteressant dersom for mange mener at syklister er til skade. Det er derfor opp til oss som liker å sykle å forsøke å påvirke opinionen. Det gjør vi best gjennom hensynsfull sykling og konstruktiv kommunikasjon og diskusjon. Slitasje, hensynsløs sykling, etc. er ikke de virkelige grunnene til motstanden. Akkurat som når det gjelder sykling på veien, på fortauet, kondomdressfolk på ski i marka, og andre lignende konflikter handler dette om at man ikke ønsker at andre og annerledes utøvere skal være "i veien" når man utøver sine handlinger. "I veien" vil ofte kun bestå av at man som annerledes er tilstede. Jeg kjører mye bil og jeg VET at man i Trondheim ikke blir nevneverdig hindret av syklister i veien, og at andre biler hindrer meg mye mer. Med en rasjonell tankegang burde man som bilist heller argumentert for at FLERE skulle syklet. Da ville de selv kommet raskere frem i rushet. Likevel, fordi syklister er annerledes og ikke passer inn, er det de som blir angrepet. Å å prøve å forstå slike konflikter ut fra at det er rasjonalitet som ligger bak blir feil.
|
|
|
[Re: EgilS]
11/06/2010 07:30
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Å å prøve å forstå slike konflikter ut fra at det er rasjonalitet som ligger bak blir feil. Det tror jeg du har helt rett i. Jeg tror noe av det viktigste man kunne gjort på kort sikt er å stille seg opp rett ved ullevålseter et par uker før birken, når det er flest uerfarne(?) birkebeinere ute for å kjøre fort midt i mylderet av folk.
Akkurat dette er jeg som syklist litt sjokkert over. Altså hvor fort voksne folk kjører midt i turområdet til småbarnsfamiliene.
Også er det jo så rart iom. at det finnes så mange andre grusveier i marka.. God ide og helt rett. Som et lite (mal-)apropos: Jeg er langrennstrener for 7-10-åringer om vinteren. Der opplever jeg treningsglade menn i 40-åra (ja, det er dessverre alltid denne gruppen - som jeg selv tilhører) som halser forbi barna og slenger ukvemsord. Særlig er det skummelt når vi øver oss på å kjøre nedover: Da opplever jeg stadig at enkelte personer snitter barna - helt uten å bremse ned. Tenk deg 80-90 kg mann i 40 km/t som treffer 30 kg barn. Det ville være rått parti. I østmarka er det kilometer på kilometer med lysløyper, og likevel er det tydeligvis for noen utenkelig å bremse ned de 50 meterne vi sprer oss utover. (Jeg har mest lyst til å knekke staven over hodet på dem, men jeg skal jo være et godt forbilde for barna.) LIKEVEL: Står det noe i Aftenposten eller andre steder om rå-skiløping og å forby langrennstrening i markaløypene? Selvfølgelig ikke, og det er det heller ingen grunn til. Det handler jo bare om å vise hensyn - og det burde være like selvsagt for skiløpere som syklister. At en del av folkemeningen har vendt seg mot syklister er nok irrasjonelt, men det er/blir vårt problem, og vi må forsøke å snu trenden.
|
|
|
11/06/2010 08:12
|
jbakken
Fersking
|
Fersking
Etter en ulykke i Trondheim for et par dager siden foregår det en diskusjon på adressa.no også, der enkelte fotgjengere i marka virkelig får vist hvilke holdninger de har. Eller er de i hele tatt brukere av marka? Jørn
|
|
|
[Re: Rockefoten]
11/06/2010 08:18
|
Amou
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tror noe av det viktigste man kunne gjort på kort sikt er å stille seg opp rett ved ullevålseter et par uker før birken, når det er flest uerfarne(?) birkebeinere ute for å kjøre fort midt i mylderet av folk.
Akkurat dette er jeg som syklist litt sjokkert over. Altså hvor fort voksne folk kjører midt i turområdet til småbarnsfamiliene. Også er det jo så rart iom. at det finnes så mange andre grusveier i marka..
Dette er jeg med på. Jeg tror det er denne målgruppen som står for det meste av råkjøringen på folksomme stier. Hvis de må beintråkke nedover marka på en lørdags formiddag og snitte barn og voksenne? Så er det en forståelig grunn til at folk blir irriterte. Hvis dere må trene på o2 snapping og måle pulsen vert 5 sec? Så gjør det der det er minst folk og på den tiden av døgnet da familiene ikke er i skogen. Hvis vi hadde stilt opp med syklene våre ved ullevålseter et par uker før birken med holdningsskapene plakater og pratet med folk så tror jeg det hadde hatt en god effekt.
Flyt & Nyt
|
|
|
11/06/2010 08:28
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Dette er jeg med på. Jeg tror det er denne målgruppen som står for det meste av råkjøringen på folksomme stier. Hvis de må beintråkke nedover marka på en lørdags formiddag og snitte barn og voksenne? Så er det en forståelig grunn til at folk blir irriterte. Hvis dere må trene på o2 snapping og måle pulsen vert 5 sec? Så gjør det der det er minst folk og på den tiden av døgnet da familiene ikke er i skogen. Hvis vi hadde stilt opp med syklene våre ved ullevålseter et par uker før birken med holdningsskapene plakater og pratet med folk så tror jeg det hadde hatt en god effekt. Man kunne gjerne hatt en post ved Svartkulp og stoppet syklister som vil sykle opp grusveien til Ullevålseter. Det går helt fint å sykle Ankerveien og så opp ved Skjærsjøen i stedet. Jeg vil hevde at sykling på strekningen Svartkulp-Ullevålseter har generert en haug med sykkelhatere. Dessuten, hva er poenget med å sykle til Ullevålseter. Man trenger da for søren å sykle litt lenger enn det for å få langtur, og intervaller kan man da ta hvor som helst ellers?
|
|
|
[Re: jens fredrik]
11/06/2010 09:07
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
jo, men opp er ikke så galt som ned  ellers enig i at skiløperne er værre. det er rett og slett ganske aggressiv stemning langs sognsvann i ukene før birkerennet
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
11/06/2010 09:17
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
God ide og helt rett.
Som et lite (mal-)apropos: Jeg er langrennstrener for 7-10-åringer om vinteren. Der opplever jeg treningsglade menn i 40-åra (ja, det er dessverre alltid denne gruppen - som jeg selv tilhører) som halser forbi barna og slenger ukvemsord. Særlig er det skummelt når vi øver oss på å kjøre nedover: Da opplever jeg stadig at enkelte personer snitter barna - helt uten å bremse ned. Tenk deg 80-90 kg mann i 40 km/t som treffer 30 kg barn. Det ville være rått parti. I østmarka er det kilometer på kilometer med lysløyper, og likevel er det tydeligvis for noen utenkelig å bremse ned de 50 meterne vi sprer oss utover. (Jeg har mest lyst til å knekke staven over hodet på dem, men jeg skal jo være et godt forbilde for barna.) LIKEVEL: Står det noe i Aftenposten eller andre steder om rå-skiløping og å forby langrennstrening i markaløypene? Selvfølgelig ikke, og det er det heller ingen grunn til. Det handler jo bare om å vise hensyn - og det burde være like selvsagt for skiløpere som syklister.
At en del av folkemeningen har vendt seg mot syklister er nok irrasjonelt, men det er/blir vårt problem, og vi må forsøke å snu trenden.
Jeg oppfatter generelt den diskusjonen som går på irritasjon over syklister manglende hensyn i marka til å gjelde grussykling i høy hastighet. Og mange av disse er nok blant gruppen TFN møter igjen i skisporet om vinteren. Den kritikken er helt legitim, mange sykler som tullinger i markas nærområder hvor det ferdes familier etc. Den andre diskusjonen er ren slitasje og handler om stisyklistene. Der har jeg aldri hørt noen spesiell kritikk på manglende hensyn ovenfor andre i form av oppførsel, der er argumentet at stier og skog ødelegges. Men hvor mange mener egentlig dette? De fremstår for meg som relativt lite representative for flertallet av brukerne. Sykkelen skaper en ny generasjon av markabrukere. Det er svært sjelden jeg møter annet en pensjonister til fots på stiene. Verden endrer seg, kansje sykkel er redningen for stienes fremtid.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: EgilS]
11/06/2010 09:35
|
Dan
More than words
|
More than words
Med en rasjonell tankegang burde man som bilist heller argumentert for at FLERE skulle syklet. Da ville de selv kommet raskere frem i rushet. Det ser ut til at dette ikke har så mye å si som vi ønsker å tro: "Flere sykler gir ikke kortere kø"
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2010 09:40
|
EgilS
More than words
|
More than words
Med en rasjonell tankegang burde man som bilist heller argumentert for at FLERE skulle syklet. Da ville de selv kommet raskere frem i rushet. Det ser ut til at dette ikke har så mye å si som vi ønsker å tro: "Flere sykler gir ikke kortere kø" I artikkelen er det snakk om andel av ALLE bilturer. For min del snakker jeg spesifikt om jobbkjøring kjøring til sentrum, som i stor grad er korte turer. I hvert fall i Trondheim. Hadde 10% av de som kjører inn til sentrum syklet i stedet tror jeg nok det hadde vært merkbart.
Redigert av EgilS; 11/06/2010 09:41.
|
|
|
[Re: Dan]
11/06/2010 09:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
Med en rasjonell tankegang burde man som bilist heller argumentert for at FLERE skulle syklet. Da ville de selv kommet raskere frem i rushet. Det ser ut til at dette ikke har så mye å si som vi ønsker å tro: "Flere sykler gir ikke kortere kø" Rapporten er ikke automatisk overførbar til andre byer. Jeg nekter å tro at 84% av bilene som kjører inn i Trondheim sentrum hver dag, har kjørt lenger enn 15km for å komme dit.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Lillosti29]
11/06/2010 09:51
|
HM1100
Ringrev
|
Ringrev
Den andre diskusjonen er ren slitasje og handler om stisyklistene. Der har jeg aldri hørt noen spesiell kritikk på manglende hensyn ovenfor andre i form av oppførsel, der er argumentet at stier og skog ødelegges. Men hvor mange mener egentlig dette? De fremstår for meg som relativt lite representative for flertallet av brukerne.
Sykkelen skaper en ny generasjon av markabrukere. Det er svært sjelden jeg møter annet en pensjonister til fots på stiene. Verden endrer seg, kansje sykkel er redningen for stienes fremtid. Her er treffer du ganske godt med kommentarene. Det er viktig å være klar over hva man egentlig diskuterer. Som EgilS er inne på, irritasjon fra gående, andre trafikanter etc, er en side av saken. En ikke så viktig side etter min mening, for folk har en lei tendens til å alltid finne noe å irritere seg over. En irritasjon er heller ikke annet enn en irritasjon, og vil neppe få konsekvenser for verken folk eller natur på sikt. Man kan feks irritere seg over trærne i hagen til naboen, men problematisk blir det ikke før man kapper de trærene i affekt. Er det forresten ingen som har stusset over hvor mange som er eller har vært i juridisk konflikt med naboene sine pga slike ting. Jeg kjenner mange, og utrolig nok, alle bor i Oslo Vest/Bærum. Kanskje det er bedre å trene ungene i skiløypene rundt Skullerud? Denne irritasjonen er nettopp bakgrunnen for at jeg (og nå kommer mange igjen til å tenke at jeg er en arrogant dritt) gir en god dag i hva folk synes om at bikkja mi løper fritt i skauen utenom båndtvangstid. Uansett hva man gjør, også innenfor det som er 100% lovlig, så er det noen som blir irritert. Til tross for at det er de som er de egentlige, arrogante drittsekkene. Uansett, det var en digresjon. Potensielle konsekvenser av en voldsom økning av stisykling i marka er noe annet. Man kan sikkert finne forskning, kvaliteten av denne er muligens variabel men dog, som underbygger egne ønsker og holdninger. Det er ikke verdt papiret det er skrevet på før man får en analyse av områdene som er potensielt truet. Forskning fra USA betyr absolutt ingenting når man ser hvordan skauen mellom Ullevålseter og Sognsvann er forandret på ca fem år. Med dette mener jeg IKKE man bør forby stisykling, men som det også er henvist til i linken fra USA, så er forsvarlig forvaltning og tilrettelegging mulig og ønskelig slik at alle kan bli fornøyd. For å få til det må man søke samhandling med de rette instanser/organisasjoner, ikke konfrontasjon.
|
|
|
11/06/2010 10:14
|
Dan
More than words
|
More than words
Er det forresten ingen som har stusset over hvor mange som er eller har vært i juridisk konflikt med naboene sine pga slike ting. Jeg kjenner mange, og utrolig nok, alle bor i Oslo Vest/Bærum. Det er jo ikke så rart. På østkanten bor jo alle i blokker som er høyere enn trærne, så der blir jo ikke utsikten forstyrret.
|
|
|
[Re: GeirK]
11/06/2010 10:15
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Rapporten er ikke automatisk overførbar til andre byer. Jeg nekter å tro at 84% av bilene som kjører inn i Trondheim sentrum hver dag, har kjørt lenger enn 15km for å komme dit. Det er nok riktig. Jeg kjenner ikke de lokale forholdene i Stockholm nøyaktig, men husk at de blant annet har en meget effektiv bomring som omslutter hele sentrum nettopp for å redusere trafikken i sentrum - denne bomringen har medført en reduksjon av biltrafikken i bysentrumet med hele 25%, i tillegg har luftforurensingen gått ned 10%, og reisetiden innen bykjernen er redusert med 50% sammenlignet med før bomringen ble satt opp i januar 2006. Jeg vil anta at av den fjerdedelen av trafikken som forsvant, var det en stor andel såkalte korte turer, ett faktum som burde være nevnt i denne rapporten (og kanskje det er det, men aftenposten har glatt hoppet bukk over dette poenget).
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
11/06/2010 10:32
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En sak jeg tenkte på når jeg leste studien fra Stockholm i DN før et par dagar sen var at de har målt bilbruken just der de som kjør lengre streker in til sentrum kjør. Antar at de også analyserade andre sted men det som tas opp i diverse tidninger nu misser mye av den kjørningen som er kortare.
Men det er alltid viktig at analysera vad som faktiskt kan oppnås.
En by som stockholm kan ikke heller bli av med bilarna gjenom at alle sykler. Avstanden er før stora. Det som ska til er mer bruk av kollektiv trafikk.
|
|
|
11/06/2010 11:24
|
rwe
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hvis dere er blant de idrettslagene som tar oppstilling i lysløypa rett ovenfor Ekerud er det ikke rart noen blir snitta.
Vi over 40-åra lærte at vi ikke skulle hindre andre i løypene om det var trening eller ei. I dag ser det ut som enkelte trenerne ikke syntes dette er noe problem. Uansett er det idiotisk når man tar oppstilling og rett rundt en sving hvor man kommer i god fart (Ekerud).
Alt går så mye bedre hvis man viser litt hensyn til andre.
PS: Vet det ikke er lett å holde styr på de yngste, men holdningen hos enkelte av de eldre er skremmende
Rolf
|
|
|
[Re: rwe]
11/06/2010 11:56
|
Kjesk
Ringrev
|
Ringrev
Fotfolket har vel sine "svin på skogen" de også!!! Det er vel ikke så mange syklister som har vært med å ødelagt denne stien!! ;-) http://www.nationen.no/nyhet/article3640824.eceRene, skjære "motorveien" jo!
|
|
|
11/06/2010 12:18
|
TFN
Entusiast
|
Entusiast
Svingen rett ovenfor Ekerud er svært krapp og rett etter en bratt utforkjøring. Dessverre kommer løypa fra Ekerud ut i lysløypa akkurat der - det får jeg ikke gjort noe med. Om du kommer fort rundt svingen der så kan det være farlig, enten det er en gruppe barn der (på vei ut i løypa for å trene) eller bare en småbarnsfamilie på tur. Å bli stående i svingen rett ovenfor Ekerud er dumt - det bør vi unngå - men mange barn i bevegelse er like skummelt for den som kommer fort rundt svingen. Kanskje du burde ta det roligere i den svingen?
Dessuten snakket jeg (i posten ovenfor) om bakken ovenfor Lintjern og der er det oversiktlig og det er god tid til å bremse ned. Likevel er det mange som ikke gjør det. Om det skyldes at de er så selvopptatte at de ikke gidder eller om de er så selvrettferdige at de mener barna får skylde seg selv om de kjører dem ned, vet jeg ikke. Uoppdragent er det i alle fall. (Og dumt: Selv om barnet får hardest medfart, kan jeg nesten garantere at kollisjonen også vil være smertefull for den voksne.)
Selvfølgelig skal vi vise hensyn, også, og i minst mulig grad hindre annen ferdsel i løypa. Men heldigvis er langrenn svært populært for tiden, og med flere enn 40 barn på trening, er det ikke til å unngå at vi tar litt plass. Det er jo beklagelig, men jeg regner med at du også synes barna må få lov til å trene på langrennsski om vinteren?
For hvordan skal vi lære barna å gå på ski om vi ikke kan bruke lysløypa midt på vinteren (da er det jo mørkt lenge før treningen begynner)? Kommunen har skiltet flere steder i lysløypa og ber andre brukere være oppmerksomme og vise hensyn når vi er der og trener. Vi trener til samme tid hver uke og tidspunktene står på skiltene. Alle som kan lese får med seg dette - så handler det bare om å ta hensyn til det. Og siden vi trener på samme tid hver uke (mandager fra 18 til 19.30), så er det jo heller ikke så vanskelig å finne andre tidspunkter?
Du er forresten hjertelig velkommen til å bli med som trener i klubben. Å holde orden på 40 7-10-åringer er en helt uoverkommelig oppgave for noen få trenere - så her trengs alle gode krefter. Da får du sett problemstillingen fra min side, også, og så kan du selv avgjøre om jeg tar feil eller om jeg har litt rett.
Min mal-apropos ovenfor ble vel en avsporing av tråden. Beklager det. Poenget mitt var at hensynsløs opptreden finner vi overalt - både på sykkel og på ski. Den slags opptreden er sikkert noe av årsaken til syklistenes noe frynsete rykte.
|
|
|
11/06/2010 12:25
|
Lambda
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Synes det skurrer litt når du i en setning sier du kommer: rett rundt en sving hvor man kommer i god fart (Ekerud).
Hvor du i neste oppfordrer til: Alt går så mye bedre hvis man viser litt hensyn til andre.
Viser du hensyn til andre der du kommer i god fart rundt svingen?
Bjørn
|
|
|
|
|