Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Problem med skivebrems

Problem med skivebrems #963790 10/06/2010 09:54
M
maximus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hei forumsmedlemmer,

Under en treningstur i går begynte det plutselig å komme ulyder fra skivebremsene bak. Denne ulyden ("gnisselyd") gikk ikke bort i løpet av turen.

Vel hjemme igjen spylte jeg sykkelen og snurret bakhjulet. Gnisselyden var da borte. Men, i det jeg klemmer inn bremsa kommer lyden tilbake igjen, og er der fortsatt.

Er rimelig fersk med tanke på sykkelmekking, så alle forslag til hva jeg kan gjøre for å utbedre dette mottas !

Til info: Shimano XT skivebrems bak. Sykkelen har rullet ca 1300 km siden jeg fikk den uten at jeg har byttet klosser.

Re: Problem med skivebrems [Re: maximus] #963795 10/06/2010 10:07
H
Håkon SSL Offline
Avhengig
Avhengig
H
klossene returnerer ikke. Dette kan komme av at anleggsflaten til klossen mot caliperen er dårlig smurt. særlig på ''hakene på klossen'' som ligger ann mot caliper.

ta ut klossene, gi caliper en god dusj med bremserens ( clas olson vare)

smør på med noe fett mot anleggflaten til klossen mot caliper..
på biler bruker man ofte kobberpasta. funker nok greit. byttet bremser her om dagen og sliter med at dem ligger litt innpå. jeg ''glemte'' å smøre opp, så det ble nok litt tørt og høy friksjon. pass på at det ikke kommer noe smøremiddel på klossen eller skiva.

- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM
- Trek Top Fuel 9.9 SSL
Sponsor:
Bilforumet AS
www.bilforumet.no
Re: Problem med skivebrems [Re: Håkon SSL] #963831 10/06/2010 10:36
M
maximus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for kjapt svar Håkon !
Da prøver jeg fremgangsmåten som du beskriver i kveld og håper at jeg ikke roter dette til alt for mye............

Moderator  support