Og da har eg noen ? siden eg ikke er dreven på dette..
Når eg løfter forhjulet over bakken så hører eg det tar litt borti bremseskiven, skal eg bare la det være slik, for regner med det forsvinner når eg får brukt bremsen litt, eller skal eg justere bremsen? og isåfall hvordan.
Fikk jo ikke demperpumpen sammen med sykkelen, men kan eg prøvesykle den på veien selv om eg ikke har pumpet i demperene? Den tar fortsatt imot på demperene liksom. Og hjulene var ferdig pumpet, men skal eg pumpe mer i dem?
hei og grattis med ny sykkel Hvis klossene bare subber så trenger du ikke å gjøre noe, det går seg til etter hvert. Det er sikkert litt luft i demperne fra fabrikken så det går fint å prøve (vil tro det ikke er så mye i dem så du kommer sikkert til å bunne lett) I dekkene skal du ha ca 35 psi (litt avhengig av dekk og volum se på siden av dekket der er max/min verdier) I morra må du gå og kjøpe deg en dempepumpe og sette opp gaffel og bakdemper. Tommelfingerregel er 1/3 sag bak for grov sti og 1/4 for XC. Foran så kan du sige et par tre cm (mer om du har lengre vandring). Merk deg hvor du har saget og ta med deg pumpa på tur og prøv deg litt frem og kjenn hvordan sykkelen oppfører seg med mer/mindre trykk i demperne. Og etterhvert finner du et par/tre forskjellige lufttrykk som vil passe for hvilke type tur du skal på.....Retur er fra fabrikk nøytral midt på, der kan den godt stå. Hvis du vil fikle med den så er tommelfingerregel her at jo mer av vandringen du bruker jo kjappere retur og vice versa God tur
Bestilte pumpe, hjelm og hansker samtidig med sykkelen, men var bare sykkelen som kom idag, vet ikke om det andre kommer i egen pakke?
Prøvde sykkelen enn liten tur nå, merker at den gynger veldig når eg tråkker, så tror eg må stille demperene litt, for regner ikke med at det skal gynge så voldsomt.
Og fant en utube video om demper stilling, den er vel grei å bruke?
Men en ting eg lurer på, på styregaffelen, der er det på ene siden hull til å pumpe luft, og på andre siden så er det en bryter so har bremsevaieren gjennom, hvor skal eg stille demperen der da? For på filmen skrur han på den saken, men den er ikke slik som på min.....
Du har en manitou så den er litt anderledes FOXn som er på video. Bare finn ventilen og pump opp til du finer riktig sag. Hvis du vil fikle med returen (R) (rebound) så tror jeg Manitou opererer med motsatt fagerkombo av FOX dvs rød for Lock out(L) og kompresjon(C) Mulig også at R er nede under gaffelbenet istedenfor oppe på toppen. Kan også hende at det er en annen løsning enn å skru......skyve feks......les manualen hvis du ikke finner noe på Utube.
Får ikke til å legge inn bilder Prøver å linke til en side der bildene ligger men kommer ikke noe link, kommer bare hele addressen, og får ikke til å laste opp heller....hjelp?
Oioioioi, her trengs det mer en littebittegranne hjelp skjønner jeg:) Vi tar en ting av gangen. Kjedet skal når du har riktig lengde skal kunne dras sammen så du får ett(dvs to) ledd hengende ned når du har det på største foran og bak....søk kjedelengde feks på forumet så får du sikkert opp detaljer og andre måter å få målt riktig lengde på.Kan i og for seg hende at kjedelengden din er riktig bare det at nå står det kanskje på minste/minste....det er en kombo du uansett ikke skal bruke. Den pumpa du har fått skal brukes sammen med den videoen du fant på Utube. Instruksjonene der vedr lufttrykk kan fint brukes selv om ikke demperne er like. Nå kjenner jeg ikke til bakdemperen din eller vekta di, men godt over 200 psi høres veldig hardt ut. Som nevnt over så er det en remote lock out du har på styret. den vil ganske fort slutte å virke om du ikke er påpasselig med å olje wire/strømpe/remote/knob, dette fordi fjæra som skal dra ting tilbake er liten og ikke veldig sterk. Hvis du ikke er sikker på Rebound opplegget så stiller du bare alt sammen midt på, da får du fabrikkinnstillingene. Get done and get out
Ja, ang kjedet så var det fordi den stod på minste/minste, og har hørt at det ikke skal brukes, men hvorfor ikke?
Demperene har eg fått til nå, vært ute en prøvetur i skauen og alt virket ok, veldig greit å kunne låse bakdemperen når en skal oppover bakker eller på bar vei.
Ja LO er fint på lange klatringer og transportstrekninger. minste/minste er en av flere komboer som ikke skal7bør brukes fordi det i dette tilfellet som du allerede har oppdaget gjør at giret ikke klarer å ta ut hele slækken i kjedet......vinkel på kjedet ift klinga foran er heller ikke optimal noe som gjør at kjedet subber i fremgiret feks. liten foran - store bak, midten foran - hele registeret bak, stor foran - små bak.
Komboene beskrevet litt lengre oppe er guidline på hva du bør bruke. Så hvis du sykler på minste foran og noe smått bak kan det hende at ting glepper. Det kan også hende at kjedet er for langt (ref enda litt lengre oppi tråden)(det er de som oftest når de kommer i pakken)Hvis anbefalt lengde beskrevet lengre oppe ikke er forståelig, ta en titt her.....http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=537878&Searchpage=2&Main=51928&Words=kjedelengde&Search=true#Post537878 Du vil trenge en kjedekutter....... Det kan også være andre årsaker som feks ikke helt tuna gir.....om du ikke skal gå helt fra konseptene så bør du gå til innkjøp av (en) mekkebok(a) ....se om du finnern på eksponert.no Det er nødvendig med litt basic kunnskaper om du skal drive på med dette......
liten foran - store bak, midten foran - hele registeret bak, stor foran - små bak.
Er det de kombinasjonene som ikke bør brukes?
Dette er kombinasjonene som bør brukes for å få en mest mulig opptimal kjedelinje! Dvs. "rettest" mulig kjedelinje for å minske belastningen på kjedet og unngå subb&skrubb!