Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tøying og trening.

Tøying og trening. #961789 07/06/2010 21:26
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Noen ting som faller meg inn når jeg sitter å grubler på sykling og trening. Jeg bruker kanskje 12-16 timer på sykkelen hver uke, men ikke et minutt når jeg kommer innenfor døra på å tøye. Det skal også nevnes at jeg er stiv som er stokk.

Grunnen til at jeg er så stiv er en kombinasjon av dårlige gener og tidligere ryggskade som ubevisst gjorde at jeg tøyde hamstrings og rygg mye mindre enn før.

Hvor mye taper en syklist (på landeveissykkel) på å være så stiv? ser for meg at mange viktige watt kan gå tapt allerede her. Hørt mange som går ned på watt på temposykkel. Kan det tenke seg at om jeg setter av en time tøying i uka vil gjøre at jeg sitter riktigere på sykkelen, og få et riktigere tråkk?

Svarer kanskje på hva jeg selv tror, men alikelvel kunne jeg tenke meg at noen flinke folk har enda bedre svar på dette. Sitter relativt aggresivt på sykkel da jeg har lange ben og kort styrerør. Er også beskjeden i bruk av avstandsringer.

Tøying er drit kjedelig! (men det er jo spinning og, hva vi ofrer for syklinga..)

Re: Tøying og trening. [Re: Lundby89] #961791 07/06/2010 21:28
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
Og med stiv som en stokk mener jeg at jeg mangler ca 10-15 cm ned til bakken når jeg bøyer meg uten krum i ryggen.

Re: Tøying og trening. [Re: Lundby89] #961869 08/06/2010 04:51
bullet Offline
Besatt
Besatt
Hvor mye du taper på å være stiv, aner jeg ikke. Men det kan ikke skade med en dråpe bevegelighet, det har da kroppen bare godt av?

Du trenger vel ikke heller å bruke en time i uka på tøying, hva med 5 minutter etter hver trening?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Tøying og trening. [Re: bullet] #961876 08/06/2010 05:37
B
benedictius Offline
Entusiast
Entusiast
B
Om du føler at teknikken begrenses av bevegeligheten kan du nok ha nytte av å tøye litt. Men da hadde jeg brukt litt tid hver dag istedet for mye tid en dag...

10-15 cm ned til bakken er ikke helt håpløst.., det går nok mer på følelsen din når du sitter på sykkelen.

Apropo.. så tyder forskning på at under løping så får man bedret løpsøkonomi desto stivere i ankelleddet man er (inntil en viss grense antagelig), antagelig forbi muskel/sene lettere tar opp elastisk energi og kan bruke noe av dette i frasparket. Så stokk stiv, er ikke alltid dårlig..., men det er jo løping det!

Re: Tøying og trening. [Re: benedictius] #961937 08/06/2010 07:23
L
Lundby89 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
L
hehe, kanskje jeg bør begynne å løpe i stedet. Føler at det går ut over teknikken når jeg "hviler" albuene på styret. Får ikke så få mye kraft ned i pedalene.
Føler at jeg ligger greit i bukken egentlig, men det faller seg ikke helt naturlig.
Er vel bare å bli flinkere til å ikke kaste seg rett i dusjen etter trening.

Re: Tøying og trening. [Re: Lundby89] #962108 08/06/2010 10:45
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Tøy i vei ICON_SMILE

Selv bruker jeg 10-20 min på dette etter hver økt, og jeg er i følge enkelte svært så smidig til å være syklist (håndflatene i bakken). Krum rygg er ikke så viktig når du tøyer baksiden/lår-biceps etc. Det som er viktig er strake ben. Altfor mange, særlig menn , bøyer knærne.

Bena tøyer jeg bakside, front lår, legg, innside og utside lår/hofte, og tilslutt hofteleddsbøyere ved utfall. Sistnevnte er noe nytt jeg har begynt med etter at en sykkelkollega har vært lettere invalid i snart 1 år grunnet for korte muskler sener mellom hofte og bak mot korsryggen (vet ikke hva korrekt benevnelse er dessverre). Tøyer også mye på armer og skulder/nakke, og etter at jeg startet med dette er alle smerter i skulderpartiet borte etter lengre sykkelturer.

Anbefaler også at du holder i 30-45 sek når du tøyer. Slik får du også tøyd sener og ikke bare muskler.

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Tøying og trening. [Re: prøver] #965573 12/06/2010 21:49
mastahclimbah Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I proff-sirkuset tror jeg det er litt delte meninger angående tøying. En andy shcleck er visst langt fra å ta i bakken, mens en cancellara tar ned med håndflaten lett.

Har hørt at man klarer å sitte i en bedre possisjon på sykkelen når man er myk, og de to eksemplene over er jo et bevis på det!;)

Re: Tøying og trening. [Re: prøver] #965584 12/06/2010 22:11
mastahclimbah Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I proff-sirkuset tror jeg det er litt delte meninger angående tøying. En andy shcleck er visst langt fra å ta i bakken, mens en cancellara tar ned med håndflaten lett.

Har hørt at man klarer å sitte i en bedre possisjon på sykkelen når man er myk, og de to eksemplene over er jo et bevis på det!;)

Moderator  support