Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fox 36 Van RC2 inställningar

Fox 36 Van RC2 inställningar #961336 07/06/2010 12:13
Wiberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Japp, då var Hafjellpremiären undangjord. Med skräckblandad förtjusning kanske ska tilläggas. Man glömmer fort verkar det som..

Till topic då. Jag var inte helt nöjd med min framdämpares egenskaper. Den var inte så plush som jag förväntade. Detta gäller framför allt små brakebumps eller små hål i vägen tex. Jag har null preload på den och har ställt HSC rätt lågt och LSC rätt högt för att undvika att cykeln dyker när jag bromsar men ändå vara mjuk.

I slutet av dagen hade jag ca 20mm orört kvar av vandringen och det verkar onödigt mycket med tanke på omgivningarna i Hafjell. Nä, jag nynnar inte " On the Road again " och skapar kö i Parklöypa när jag kör samtidigt som jag inte clearar RollerCoaster på 45 sekunder blankt heller. Medelsvensson lixom i åkstil.

Det verkar konstigt om jag skulle behöva byta fjäder för att få den mer plush då ryttare plus skydd & rygga utgör 100kg+ och bakdämparen funkar klockrent ( de sätts väl upp med samma typ av fjädrar antar jag ). Men kanske det är enda sättet att få den lite smuttare? Inkörning av en dämpare gör den väl inte mer vandringsvillig heller?

Vad tror expertisen?

Mvh

Wiberg

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: Wiberg] #961505 07/06/2010 15:44
S
syklisten Offline
Avhengig
Avhengig
S
Lenge siden du har tatt oljeskift?

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: syklisten] #961524 07/06/2010 16:29
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
I slike situasjoner pleier jeg å notere alle innstillinger og så sette den tilbake til fabrikkinnstilling ICON_SMILE Jeg blir ofte overasket over hvor bra demperen plutselig kjennes. Selvfølgelig kan det være noe galt rent mekanisk, men ofte synes jeg det har med helt andre ting å gjøre.
Hvordan har den vært før? Eller er den ny?

-b

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: bonsak] #961571 07/06/2010 17:51
Wiberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Den är modell 2010 och har bara fått smaka lite Nord & Östmarka innan den blev presenterad för Hafjell.

Jag kanske ställer för höga krav men har svårt att tro att den inte ska gå att få mjukare. Jag läste i manualen att den har en internal bottomout control som fabriksinställd är ställd på firm. En gaffel bör väl ändå smälla i botten en gång eller två i löpet av en dags cykling tycker jag. Kanske den är med och bidrar till den ofrivilliga spänsten i gaffeln?

Jag ska erkänna att jag är duktigt mycket novis med dessa utförsgafflarna/ dämparna. Många settings att hålla reda på.

Enligt manualen är det lätt att plocka ut fjädern ialla fall. Kan ju börja med att kolla vilken fjäder jag har och ta det därifrån.

Mvh

Wiberg

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: Wiberg] #961592 07/06/2010 18:36
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg synes det høres ut som den ikke er helt innkjørt enda. Gi den endel turer til så tror jeg den åpner seg mer på de små ujevnhetene etterhvert. Tips: Sett sykkelen på hodet 10-20 min før du drar ut på tur. Da får du smørt skumgummiringene i demperen litt ekstra.
Lykke til!

-b

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: bonsak] #961672 07/06/2010 19:58
nr7wave Offline
Aquafil
Aquafil

VAN 36 bruker veeeldig lang tid på å bli innkjørt. Før den er det, så kan den oppleves som ufølsom på små humper. Jeg er like tung som deg og bruker ganske lite lsc(4-5 klikk inn) og lite hsc(2 klikk inn) på generell stisykling. Til mer nedoverrettet sykling vil jeg kanskje øke hsc hvis jeg bunner for ofte. Disse innstillingene er på innkjørt gaffel. På ny gaffel har jeg kjørt lsc og hsc helt ut, samt litt mykere fjær de første 10 turene(evt til du merker at gaffelen jobber for langt ned i vandringen), slik at jeg får brukt mer av vandringen på gaffelen og dermed også innkjørt pakningene raskere.
En annen ting som kan forklare at gaffelen din fungerer dårlig over "bremse-humper" er at du har for mye returdemping. Gaffelen vil da pakke seg nede i vandringen og føles hard og ufølsom.

Christian S.

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: nr7wave] #963244 09/06/2010 17:10
Wiberg Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tackar för tips. Jag får ge det lite mer tid mao.

Rebounden är satt precis så att den inte ger känslan av att cykeln vill kasta av mig när dämparen returnerar. Kan hända det är bittelitegranna för mycket.

Ställa dämpare gör man väl bäst på plats och knappast i garaget... Det får bli avancerat excelschema och penna vid nästa tillfälle jag cyklar.

Mvh

Wiberg

Re: Fox 36 Van RC2 inställningar [Re: Wiberg] #964811 11/06/2010 15:26
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Wiberg
LSC rätt högt för att undvika att cykeln dyker när jag bromsar men ändå vara mjuk.

Om jeg skjønner deg rett tipper jeg du bør redusere på LSC, i allefall til innkjøring er på plass. Du får heller tåle litt dykking. Vil du ha gaffelen mjuk, som du sier, tipper jeg veien er mykere fjær og heller litt økt HSC for å hindre bunning. Funker for meg.

Andreas.

Moderator  support