Kjære forum! Bildet forteller kanskje ikke så mye, men her har jeg skrudd ut akselskruene(?) på hver side og vippet ut gummiforingen over lagerne. Jeg antar at det er såkalte "maskinlager" på disse navene. Det er ikke løse kuler, men lager-ringer. Disse får jeg ikke ut. Når jeg snurrer hjulet ved å holde på akslingen kjenner jeg godt vibrasjoner/knasing. Ingen "smoooth" følelse som en vel bør forvente? Hjulet ruller greit men det kjennes ikke riktig ut. Regner da med at det er en del sandkorn etc. (fra Birken 09!) bak lageret på hver side. Jeg klarer imidlertid ikke å vippe ut lagerne. Akslingen sitter dønn fast og stikker ut i en gitt lengde på kranssiden for plassering av bosset. Er derfor redd for å bare prøve å banke ut akslingen. Jeg er nok r...a til å forklare, men er det noen her på forumet som har erfaring med C4 nav, som enkelt kan forklare hvordan det demonteres i sin helhet? PS! Jeg har pressa inn en del fett i lagerne fra oversiden, og det har hjulpet litt, men skulle absolutt ha renset og smurt alt!
Det er mulig at det er bosset ditt som skaper denne lyden. og i og med at dette er veldig lett å fikse/sjekke på C4 nav ville jeg gjort det først. tørk, og bruk en mellomtykk olje, så får du bedre klikklyd også
Takk for svar. Bosset er tatt av, renset og smurt (- og klikkelyden er bedre!). Problemet er lagrene i navet (tror jeg): Når jeg holder i akselendene og snurrer hjulet kjenner jeg godt vibrasjoner/knasing. Det er mulig det er normalt at man vil kjenne litt til kulelagrenes bevegelse når man holder et hjul på denne måten, men er ganske sikker på at det ikke er helt rent inni/under lagrene. Er da bekymra for slitasjen. Forstår bare ikke hvordan jeg får disse lagrene og akselen løs...
Apropos mellomtykk olje, hva anbefales for å fette opp kulelagrene og akslingene? Jeg er også igang med full service på alt av boss, kranklager, nav osv etter fjorårets birken, og lurer derfor på om man kan bruke samme type fett på alle slike deler? Pt. har jeg "Bike grease with Teflon" (rød farge) fra Weldtite..
hovedregelen er at desto tynnere olje, desto bedre ruller det. men desto tykkere olje, desto mer holdbart. det finnes også spesiallagd olje for lagere som dette, men det er ikke nædvendig
Jeg har en også fått noen fæle lyder fra mitt c4 - baknav. Har åpnet og erfart at C4 er et lukket maskinlager. For min del kan det virke som det er bosset som er problemer. Litt tregt med ujevn motstand når jeg drar det rundt. Kan noen fortelle meg hvordan jeg tar av bosset? Det mest vanlige er jo å benytte en unbrakko og skru det av, men her er jo "skruen" gjennomgående - unbrakkoen "snurrer bare rundt" så dette skjønner jeg ikke. Må jeg banke navet ut først eller?
Folkens, det er såre enkelt å banke ut akslingen på C4-navet med en gummihammer. Det sitter for øvrig totalt 4 maskinlagre i dette navet. De dunker man ut med en stor skrutrekker, og så banker man nye forsiktig på plass med en 21 mmm pipe. Og bosset plukker man bare ut med fingrene. Det sitter ikke fast etter at navets endekopper er fjernet.
Jeg tar tak i denne tråden igjen, etter å ha syklet birken 2011. Det er nå en smule slark i baknavet mitt (C4 på olympic-felg fra en Diamant Silver Cape), og jeg mistenker at jeg må bytte maskinlagrene.
Er det noen som vet dimensjonen på disse lagrene, og evt. har tips til andre ting en lagrene som kan forårsake slark? (Jeg kjenner slark ved at jeg holder i dekket og rugger på hjulet på tvers av fartsretningen, det er da ca. 1mm merkbart sideveis slark).
Re: Rense og smøre C4 baknav
[Re: ]
#124825029/08/201112:08
Hadde samme problemet. Lagrene føltes som de var fulle av sand og/eller rust. Tok med hjulet til et kulelagerutsalg på Kaldbakken i Oslo og kjøpte nye lagere.
Prøvde å dunke ut akslingen med egnet verktøy, men alt satt godt fast. Måtte til slutt gi opp og tok med de nye kulelagrene og hjulet til noen med kompetanse. Det var verd et forsøk å prøve å bytte mente kompetansen. Men etter litt tid fikk jeg beskjed om at her ikke var håp.
Kjøpte nytt nav og bygde opp hjulet på nytt. Lever i dag som en lykkelig mann :-)