Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Bruk av demper på HT...

Re: Bruk av demper på HT... [Re: sveinaa] #1850614 04/09/2014 12:07
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: sveinaa

Har noen forresten opplevd at demperen har blitt varm når man gamper på flata?

Tror ikke den varmeutviklingen er så stor at du kommer til å kjenne den. Unntaket er kanskje korte bakdempere i langvandrede fulldempere som blir kjørt hardt.

Re: Bruk av demper på HT... [Re: Stein] #1850619 04/09/2014 12:12
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Stein
Finner man en nerd eller to, som samtidig har bein nok til å gjøre testen (der faller jeg av) og et powertap-nav, så lar det seg sikkert gjøre å gjennomføre en test.

Type: X antall syklister sykler Y repetisjoner på hver av to ellers identiske sykler med hhv stivgaffel og dempergaffel, i en gitt hastighet over en gitt strekning. Så sammenlikner man den gjennomsnittlige effekten som ble brukt på de to syklene.

Kanskje gjenta øvelsen på fiiin grusvei, grov traktorvei og sti, hvis man vil, og kanskje gjøre samme øvelse med eliteryttere, spreke nybegynnere og middels gode syklister.

Noen som føler seg kallet? Litt jobb, men pyttsann! ICON_WINK

Har gjort det på fint grusunderlag og relativt jevn motbakke hele veien fra A til B.
Konklusjonen er at Heltstiv vs Hardtail vs FS er helt håpløst å skille på tid,watt,puls etc... Tidene og tallene blir så utrolig like at det er nyttesløst
8 kg 29" helstiv, 9 kg 29" HT, 9,8 kg FS. Scott RC og Spark RC
Har til å med tatt meg bryet å kjøre bil til stedet med flere sykler baki for å få likt værforhold og dagsform, testet med det samme hjulsettet og dekkene på alle 3...
Følelsen er i favør heltstiv, de fatiske tallene jeg har oppdrevet er best på FS. Altså best tid, med minst snittwatt og snittpuls på FS

Faktisk så er alle personlige rekorder på både laaaange og korte motbakker i år satt med FS

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: Stein] #1850621 04/09/2014 12:13
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Bruk av demper på HT... [Re: sveinaa] #1850626 04/09/2014 12:16
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: sveinaa
Det som beviser dette godt nok for meg er at mange som kjører heldemper kjører med demperen mye åpen (kanskje ikke birken). Blir mye borte når man kjører med åpen demper foran ville jo vanvittig mye blitt borte når man kjører med åpen demper både foran og bak.

Har noen forresten opplevd at demperen har blitt varm når man gamper på flata?

15 min motbakke på HT vs FS med ÅPNE dempere med jevn snittwatt skilte 23 sekunder for min del. Umulig å skille ellers, ref innlegget over

Dette har jeg brukt MYE tid på denne sesongen, har for lengst solgt stivgaffelen da denne bare er bortkastet å eie

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: sveinaa] #1850629 04/09/2014 12:18
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev

Fra 2002 / 2003 ? Har skjedd litt med tråkkeffektiviteten til FS siden den gang

Redigert av olavjoergensen; 04/09/2014 12:18.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: simson] #1850631 04/09/2014 12:24
sveinaa Offline
More than words
More than words

Re: Bruk av demper på HT... [Re: olavjoergensen] #1850632 04/09/2014 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja, men leser du konklusjonen i den siste linken jeg la ut, og legger til grunn at utviklingen har gjort utstyret/geometri bedre så kan det synes som det er lite som går bort i det man kaller "bobbing" på fagspråket så lenge man sitter.

Re: Bruk av demper på HT... [Re: olavjoergensen] #1850635 04/09/2014 12:27
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: olavjoergensen
Finner man en nerd eller to, som samtidig har bein nok til å gjøre testen (der faller jeg av) og et powertap-nav, så lar det seg sikkert gjøre å gjennomføre en test.

Type: X antall syklister sykler Y repetisjoner på hver av to ellers identiske sykler med hhv stivgaffel og dempergaffel, i en gitt hastighet over en gitt strekning. Så sammenlikner man den gjennomsnittlige effekten som ble brukt på de to syklene.

Kanskje gjenta øvelsen på fiiin grusvei, grov traktorvei og sti, hvis man vil, og kanskje gjøre samme øvelse med eliteryttere, spreke nybegynnere og middels gode syklister.

Har gjort det på fint grusunderlag og relativt jevn motbakke hele veien fra A til B.
Konklusjonen er at Heltstiv vs Hardtail vs FS er helt håpløst å skille på tid,watt,puls etc... Tidene og tallene blir så utrolig like at det er nyttesløst
Har til å med tatt meg bryet å kjøre bil til stedet med flere sykler baki for å få likt værforhold og dagsform, testet med det samme hjulsettet og dekkene på alle 3...
Følelsen er i favør heltstiv, de fatiske tallene jeg har oppdrevet er best på FS. Altså best tid, med minst snittwatt og snittpuls på FS

Faktisk så er alle personlige rekorder på både laaaange og korte motbakker i år satt med FS

Hva slags underlag var dette på? litt av hvert?

Re: Bruk av demper på HT... [Re: Stein] #1850639 04/09/2014 12:31
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev

Type birken underlag det alle meste av veien, sånn hardpakket pukk som det blir i hjulsporene der hvor bilene kjører. Og litt løsere enkelte steder
En "fin" grusvei

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: olavjoergensen] #1850640 04/09/2014 12:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Type birken underlag det alle meste av veien, sånn hardpakket pukk som det blir i hjulsporene der hvor bilene kjører. Og litt løsere enkelte steder
En "fin" grusvei

Så en finger på vektskåla for å velge den mest komfortable gaffelen i Birken også, da. ICON_SMILE

Re: Bruk av demper på HT... [Re: simson] #1850642 04/09/2014 12:35
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Det hadde jeg ikke vært redd for nei, var nære på i år selv om jeg har HT også. Til neste år stiller jeg med Spark, blir drita gøy ned ballettbakken ;-)
Birken er det eneste i løpet av året for min del hvor HT vs FS blir litt hipp som happ, alt annet er en klar FS

Men jeg er helt enig med mange andre her, det FØLES mye raskere med stivgaffel. Problemet er at tiden man får i ritt kommer ikke av følelsen, men av stoppeklokka.....

Redigert av olavjoergensen; 04/09/2014 12:38.

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: simson] #1850848 04/09/2014 18:14
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Kjøpte min første FS på vårparten og var rimlig spent fordi jeg aldri hadde prøvd noen og tildels fordi jeg hadde hørt så mange historier om hvor trege og lite tråkkevillige de var.
Har hatt god tid til å sykle i sommer og fått prøve både HT og FS i flere ritt og masse turer på alt fra høyfjellsstier til asfalt.
FS er raskeste på allt utenom asfalt, det hjelper ikke om man føler at det er mer effektivt hvis klokka og snittfarten viser det motsatte.

Men det er forskjell på sykler og dempersystem, og feks. Scott sitt mener jeg er gått ut på dato forlengst.
Så fikk jeg kanskje noen uvenner i kveld og :-)

Re: Bruk av demper på HT... [Re: oddivato] #1850854 04/09/2014 18:21
olavjoergensen Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: oddivato
Kjøpte min første FS på vårparten og var rimlig spent fordi jeg aldri hadde prøvd noen og tildels fordi jeg hadde hørt så mange historier om hvor trege og lite tråkkevillige de var.
Har hatt god tid til å sykle i sommer og fått prøve både HT og FS i flere ritt og masse turer på alt fra høyfjellsstier til asfalt.
FS er raskeste på allt utenom asfalt, det hjelper ikke om man føler at det er mer effektivt hvis klokka og snittfarten viser det motsatte.

Men det er forskjell på sykler og dempersystem, og feks. Scott sitt mener jeg er gått ut på dato forlengst.
Så fikk jeg kanskje noen uvenner i kveld og :-)

Helt enig, klokka og snittfarten som betyr noe her...
Men hva mener du er gått ut på dato med Scott? Selve opphenget eller tenker du på låse systemet ?

Hjulbygger på hobbybasis
Re: Bruk av demper på HT... [Re: simson] #1850865 04/09/2014 18:31
O
oddivato Offline
Entusiast
Entusiast
O
Litt stor i kjeften kanskje men på min Ghost Riot som i hvertfall i følge reklamen skal ha det mest moderne demperopphenget pr i dag trenger jeg ikke låsing bak.
Bruker Trail mode der det er veldig grovt for å få kranken høyere (For å unngå at pedalene slår nedi)
Men nå veier jeg bare 63 kilo netto så det kan hende det blir mer gynging der bak med en tyngre rytter.

Re: Bruk av demper på HT... [Re: olavjoergensen] #1850872 04/09/2014 18:42
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Det hadde jeg ikke vært redd for nei, var nære på i år selv om jeg har HT også. Til neste år stiller jeg med Spark, blir drita gøy ned ballettbakken ;-)
Birken er det eneste i løpet av året for min del hvor HT vs FS blir litt hipp som happ, alt annet er en klar FS

Men jeg er helt enig med mange andre her, det FØLES mye raskere med stivgaffel. Problemet er at tiden man får i ritt kommer ikke av følelsen, men av stoppeklokka.....

Så enkelt er det ikke.. Følelsen styrer mye.. Føler du deg helt flying tør du gjerne mer enn om du ikke gjør det.. ICON_SMILE
Jeg kjører fortest i 13-14 min testbakke der halve er grus og halve asfalt med racer, så HT og så FS. Samtidig som jeg nok også ville kjørt fortest til Skramstad på en racer.. Dempere er flott det i terrenget, men må vel nesten lønne seg med fulldemper på brosteinklassikerne og da hvis dere mener det lønner seg på Birken, er jo mye bedre vei på Birken.. ICON_SMILE
Hvis problemet er og henge med til Skramstad (som det er for de fleste i eliten og) ville jeg starta med en sykkel så lett som mulig og med best mulig respons. Da kanskje man øker sjansen litt for å være med dit. er man med landeveisgutta dit så er man med de ut av skogen også uansett hvilken sykkel man har.. Hjelper ikke med hverken 1 eller 2 dempere hvis man ikke er der.

Re: Bruk av demper på HT... [Re: simson] #1850897 04/09/2014 19:19
H
Huffda Offline
Medlem
Medlem
H
Hva med dempere med 3 stillinger på forgaffel, når bruker dere mellomstillingen?
Jeg har en Fox factory float, er egentlig ikke så stort skille på full demping, midtstilling og hard.
Jeg har brukt stiv i oppoverbekker og fin grus asfalt, mellomstilling i ujevn grus terreng, og full demping i nedoverbakker der det er ujevnheter. (også full demping i veldig humpete rette strekninger.

Re: Bruk av demper på HT... [Re: Huffda] #1850903 04/09/2014 19:24
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Huffda
Hva med dempere med 3 stillinger på forgaffel, når bruker dere mellomstillingen?
Jeg har en Fox factory float, er egentlig ikke så stort skille på full demping, midtstilling og hard.
Jeg har brukt stiv i oppoverbekker og fin grus asfalt, mellomstilling i ujevn grus terreng, og full demping i nedoverbakker der det er ujevnheter. (også full demping i veldig humpete rette strekninger.

På en HT så er det vel egentlig aldri, da bruker jeg enten stiv eller åpen og klikker over den midtstillingen.. På FS er den jo mye i bruk, men det er fordi jeg har twinlock og da er det jo hvordan jeg har bakdemperen som bestemmer..

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support