Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mistanke om for stor sykkel?

Mistanke om for stor sykkel? #959539 04/06/2010 11:59
J
jameson Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Har hatt sykkelen min i et års tid nå (Trek 1.7) Og er fornøyd med sykkelen. Hadde ikke noe kjennskap til landeveissykkel fra før, og vendte meg til sykkelen etter hvert.

Etter å ha fått mer erfaring og lest endel, og sett på andre, har det sneket seg inn en mistanke om at sykkelen er litt for stor.

En av grunnene, er at jeg (spesielt på rolige turer), Trekker hendene mot meg. Starter med å holde på hoodsa(?), for så å ende opp ned mot 90 graderen på styret.

Edit: Har ikke noen nevneverdige problem med rygg, nakke eller skuldre. Men synes at dette er den mest komfortable stillingen. Føler jeg blir litt for rett i armene, når jeg holder helt framme ved bremsehendlene. Ser at mange sykler med en fin vinkel når de holder slik. Og det synes jeg også er mest komfortabelt.

Det enkleste ville kanskje vært å kjøpe med kortere styrestem?

Noen som har erfaring med størrelsene til Trek.
Jeg er 1.63, og kjøpte en sykkel i størrelse 52, etter anbefaling av min LBS.

Redigert av jameson; 04/06/2010 12:04.
Re: Mistanke om for stor sykkel? [Re: jameson] #959591 04/06/2010 13:10
gare Offline
More than words
More than words
For kort stem er ikke bare av det gode det heller.

Siden det er ørlite vanskelig å e-synse om dette uten å se deg på sykkelen er dette bare ment som veiledende råd, men siden jeg har en Lemond i 52 som passer meg på 174 utmerket TROR jeg at det er noe i at din sykkel er for liten.

På den annen side har jeg en racer som er merket 54, og en som jeg kaller 56(som har et like langt overrør som den som er merket 54, sånn for å gjøre forvirringen komplett mener jeg)så det er litt avhengig av sykkelen.

Dette hjalp sikkert ikke, kanskje du skulle se om det var mulig å prøve en mindre ramme på en eller annen måte, evt. oppsøke noen som har greie på dette?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Mistanke om for stor sykkel? [Re: gare] #959655 04/06/2010 14:34
F
Frode M Offline
Veteran
Veteran
F
Om du sitter godt og ikke sliter med rygg, er det et godt utgangspunkt. En kjapp og rimelig test er å prøve kortere stem.

Frode

Moderator  support, Valentino