Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ringlé abbah sos - service

Ringlé abbah sos - service #959399 04/06/2010 08:33
frogstar Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Noen som vet hvordan man åpner disse greiene? Jeg har ikke funnet noe på nettet...

Greit å få av frihjulsmekanismen og de greiene der, men ikke tale om jeg klarer å få ut akselen. Ingen synlige 'snap rings' å løsne på - ikke noe som ser ut som om det skal skrus ut på noen måte.

På disc-siden sitter det en metallhylse (konisk) med en skive ytterst mot anleggsflaten. Det ser ikke ut til at dette skal skrus av på noen måte - lite med gjenger eller spor for å montere verktøy. Prøvde noen (forsiktige) dunk med gummihammer fra drevsiden, men har kanskje ikke vært hardhendt nok?

- Fx

move 'zig'
Re: Ringlé abbah sos - service [Re: frogstar] #959446 04/06/2010 09:59
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Den metallhylsa på skivesida, er berre pressa på. Kan vere vanskeleg å få av sånn utan vidare riktignok.
Har du fått løsna det du skal på venstresida, er det berre å banke i veg på akslingen frå den sida (metallhylsa motsett vil jo også då naturleg nok bli med).
Sørg for å ha eit eller anna mothold mot navet som ikkje skader det, samtidig som "metallhysla" går klar. Lurer på om 32mm laus pipe passer.
Akslingen "sit fast" mellom diverse maskinlager (4 bak), så banking må til.
Bank med klubbe. Funker ikkje dette -bank med hammer, men beskytt då den enden av akslingen du banker på.

(Forklaringa mi baserer seg på demontering av eit sun ringle OEM-nav, som ikkje er 100% identisk med ABBAH)

Sjå forøvirg her (pdf)

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: Ringlé abbah sos - service [Re: Arnebv] #959487 04/06/2010 10:47
frogstar Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Gode greier - da skal jeg prøve å slå _litt_ hardere. Den pdf-en har også vært det eneste jeg har funnet på dette navet, men den forklarer jo bare den biten som er plankekjøring :-)

- Fx

move 'zig'
Re: Ringlé abbah sos - service [Re: frogstar] #959564 04/06/2010 12:33
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Sitat: frogstar
Gode greier - da skal jeg prøve å slå _litt_ hardere. Den pdf-en har også vært det eneste jeg har funnet på dette navet, men den forklarer jo bare den biten som er plankekjøring :-)

- Fx

Ja, såg det etterpå (ang pdf'en)..

Om du skal skifte alle lagrene, ver førebudd på at lageret som sit i navet innanfor bosset, innanfor hakka til frihjulsmekanismen, er skikkeleg pes å få ut. Det er trangt og lageret kiler seg lett på veg over hakka.
Det eg gjorde for å løyse dette, var å sette akslingen på igjen for deretter å montere lageret på motset side i navet igjen -for styring når eg banka.
Då gjekk det -på forsøk nr 10 elns. ICON_SMILE

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord

Moderator  support