Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette?

GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? #958941 03/06/2010 15:49
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Solgte min Zaskar pga str (butikken burde aldri solgt meg M, men det er en annen historie) og vurderer med eller uten demper bak - og ja jeg vet det sikkert har vært diskutert opp og i mente for og i mot.

Dog ser jeg nesten ikke ett pip om GT sine sykler (vet det var en test i fjor mellom GT-Cannondale men det bladet har jeg ikke og testen er jo ikke på nett)
men mye om Trek og andre merker - både i inn og utland.

Så spørsmålet er : Er I-drive noe leamikk som trenger mye service og utsatt for skader ?
Er jeg bare sær som har hekta meg på GT og burde heller se på andre "skogsmaskiner" av en eller annen grunn ?

Likte min Zaskar Carbon veldig godt og har litt lyst på samme igjen - dog i rett str - men så var det valget med eller uten bakdemper..

Har søkt etter GTs Marathon sykkel , men nei nesten intet i finne...

Anyone ?

Redigert av Kendo Cues; 03/06/2010 16:29. Rediger grunn: dårlig norsk
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Kendo Cues] #961190 07/06/2010 09:46
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Da er konklusjonen grei, jeg ser meg om etter en annen sykkel :-)

Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Kendo Cues] #961199 07/06/2010 09:52
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Såvidt jeg husker fikk GTs oppheng veldig mye skryt i den testen du nevner.

Men generelt er vel ikke GTer de syklene det går mest av nei..

-Magnus
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Kendo Cues] #961203 07/06/2010 09:55
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Har kun gode ting å si om GT. Har hatt 3forskjellige modeller av GT og en Mongoose med GT sitt oppheng (tror jeg?). I tillegg har jeg fått låne noen modeller til litt småkjøring så føler uttalelsesgrunnlaget er bra. Eneste ulempene med GT er at de ikke lager superlette sykler til Birkenfantastene og at de har prist seg litt ut av markedet de siste årene. Men til lek og moro lager de krute gode sykler og får du en til god pris er det bare å slå til. Skal du ha en fulldempet stisykkel er for eksempel GT Force et flott alternativ.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Fossi] #961484 07/06/2010 14:49
G
GjermundFjeld Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
G
har nettopp begynt å sykle med en gt force, og ikke underlagt meg så veldig mange mil, men har kommet opp flere steder ejg ikke har klart før, og vil generelt si meg veldig fornøyd.

Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Kendo Cues] #961506 07/06/2010 15:48
Arnebv Offline
Besatt
Besatt
Testa (ein dagstur) ein GT I-Drive-sykkel på utflukt for ei tid tilbake, og må sei meg overraska over kor nykkete og usmuud det opphenget fungerte.

Den dårligst fungerande FS eg har sykla på.
Men kanskje det berre er eg som er rar.

Fly like a buffalo, sting like a flea
Facebook:Stisykling på Stord
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: Arnebv] #961546 07/06/2010 16:57
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sykler 2. sesong med GT Force 1.0, og deler ikke synspunktet til Arneby. Synes sykkelen er helt konge i skogen, lettkjørt og fin.

Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: force10] #961611 07/06/2010 18:55
O
O.J. Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Har en mongoose teocali med freedrive (nesten samme som I-drive).
sykkelen fungerer fint , og er den beste fulldemperen jeg har prøvd oppover. bakhjulsopphenget har en nesten overnaturlig evne til å finne grep oppover.

MEN... Siden kranken står på en av de aktive komponentene bakhjulsopphenget , så stivner sykkelen til når du reiser deg opp. Flott for å stå og tråkke bortover , men ikke like bra på tekniske utforkjøringer.

Sykkelen for deg som vil ha en effektiv fulldemper til lange turer i norsk natur men som ikke kjører værre nedoverbakker enn at du stortsett kan bli sittende i salen.

O.J.

Redigert av O.J.; 07/06/2010 20:06.
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: O.J.] #961626 07/06/2010 19:10
F
force10 Offline
Entusiast
Entusiast
F
Sitat: O.J.
Har en mongoose teocali med freedrive (nesten samme som I-drive).
sykkelen fungerer fint , og er den beste fulldemperen jeg har prøvd oppover. bakhjulsopphenget har en nesten overnaturlig evne til å finne grep oppover.

MEN... Siden kranken står på en av de aktive komponentene bakhjulsopphenget , så stivner sykkelen til når du reiser deg opp. Flott for å stå og tråkke bortover , men håpløst på tekniske utforkjøringer.

Sykkelen for deg som vil ha en effektiv fulldemper til lange turer i norsk natur men som ikke kjører værre nedoverbakker enn at du stortsett kan bli sittende i salen.

O.J.

Skjønner ikke helt hva du mener jeg. Har slett ikke opplevd at bakhjulsopphenget stivner ved utforkjøringer.

Og når det gjelder "tekniske utforkjøringer", som du så pent kaller det, har jeg kjørt ganske hårete pass, uten problemer i det hele tatt (Jeg løfter til og med baken fra setet..).

Her skal jeg ikke glorifisere GT Force som det beste som fins, men måtte kommentere det jeg mente var feilaktig i forrige post.

Redigert av force10; 07/06/2010 19:12.
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette? [Re: force10] #961657 07/06/2010 19:46
O
O.J. Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Nå gjelder dette mongoose freedrive da , som er NESTEN likt med I-drive..

Det er ingen tvil om sykkelen min blir mye hardere bak når jeg står. Den stivner ikke helt , men absolutt merkbart.

Det som i praksis skjer jeg reiser meg er at vekten min overføres fra setet (som beveger seg rett opp og ned når sykkelen fjærer) , til dette "dogbone'et" som kranken er festet i. Punktet som kranken sitter i beveger seg i en bue bakover når demperen fjærer innover, og ikke rett nedover.
Dette gjør fjæringen stivere enn når jeg sitter , siden vekten min ikke lenger treffer rett nedover på setet , men på kranken , i ca. 30 graders vinkel i forhold til krankens bevegelse.

Hvordan dette oppfattes (bra/dårlig) kommer mye an på bruken.
Jeg har ingen planer om å selge teocali'en min , den er den perfekte sykkelen for langtur med sekk og fiskestang, men jeg har insett at den er ikke den råeste nedover , og har kjøpt meg en Nomad i tillegg , siden bodøbøddlan har fått meg hektet på topptur-sykling..

O.J.

edit: Jeg kan legge til at løsningen for min del ble å kjøre med mye sag bak (25-30%) og heller bruke propedal når jeg klatrer. "håpløst" var nok en sterk overdrivelse..

Redigert av O.J.; 07/06/2010 20:06.
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette [Re: O.J.] #961858 07/06/2010 23:22
K
Kendo Cues Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
K
Wow, hadde gitt opp dette og skulle bare innom her før det ble "ladestasjon"....

Siden det er ingen som har noe slikt inne (i Oslo), ingen ser ut for å være interessert i å ha noe slikt inne på lager heller, ergo får man ikke sett, sittet på eller kjørt noe slik - ja så har jeg vel faktisk gitt litt opp - selv om jeg likte godt den Zaskarn jeg hadde - dog alt for liten...
Villedende priser gjør det jo heller ikke akkurat interessant når man for samme villedende pris får en bedre spec'et sykkel i andre merker.

Var å prøve kjørte en Lapierre i dag - formula bremser, bra hjul og tja fant ikke så mye å trekke den ned på. Leser dog andre plasser at denne svelger dårlig småhumper - så da glaner jeg videre.

O.J, hvordan er det egentlig med stier i Bodø ? Er det bare Keiservarden opp og ned i forskjellige løp det går i?

Har vel også innsett at jubelfaktor prisingen på denne tiden av året ikke er helt fornuftig å kaste seg på men takk for tilbakemeldingene ang I-Drive systemet. Kanskje inspirert av Apple :-)

Fant forresten noe om Force :
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/force-carbon-pro-32354

og
http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/i-drive-4-carbon-pro-12012

K

Redigert av Kendo Cues; 07/06/2010 23:24.
Re: GTs I-Drive. Er det noen med erfaring på dette [Re: Kendo Cues] #963361 09/06/2010 19:54
O
O.J. Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Her er stier i alle varianter, 3-4 veier ned fra keiservarden , samme fra Junkerfjellet, du kan sykle tur på snaufjellet eller på svabergene. Og hvis vi tar med plasser du når med en halvtime kjøretur så er det fjell og fiskevann å sykle til.

forresten , skal du kjøpe sykkel nå , så kan du jo kjøpe noe brukt på forumet nå , og heller tråle butikkene for usolgte sykler til høsten. Kan hende du får to sykler , billigere enn å kjøpe en nå.

Kjøpte min teocali super(2006) for 6500.- på forumet i fjor , og kjøpte meg ei nomad-ramme i år for ca samme pris.

O.J.

Moderator  support