Enig med deg der Joar. Tenker jeg gjør noen små justeringer på sonene mine etter ny kunskap erveret i denne tråden og en noe oppjustert makspuls. Men holder meg til terskel rundt 171 som vanlig mens jeg tester utstyr og venter på en anledning til å få tatt en makspulstest.
Bruker jo for det meste følelse under langkjøring og rolige treningsøkter. Det er vel mest i forbindelse med intervaller jeg bruker pulsklokka til å styre intensiteten og da er det jo terskel som er interessant.
Litt nervøsitet og andrenalin kan gjøre at pulsen er 10 slag høyere under ritt enn belastningen normalt skulle tilsi..
Dersom dette stemmer og jeg kan trekke fra 10 slag på snittpulsen vil jeg jo komme på en snittpuls rundt terskel...noe som stemmer bra med følelsen jeg hadde på rittet.
Har også funnet ut at makspulsen min sikkert er definert noe lavt - men siden jeg har regnet ut etter pulsreservemetoden har terskel kommet på rundt 171 slag, noe den også gjør ved en makspuls på 196 og utregning etter HFmax. Da dette i tillegg stemmer godt med følelse og data fra treninger må jeg vel gå ut fra at terskelen er nogenlunde riktig.
Meeeen....fortsatt har jeg logget ca 40 minutter med puls over 92% over HF max noe som jeg forstår kun er forbeholdt superhelter og andre overmenneskelige skikkelser - noe jeg da ikke er. Så jeg klarer sikkert ikke å slå meg til ro med noen som helst forklaring før jeg har testet både utstyr og makspuls. :-)
På ritt er man ofte mer uthvilt og man har en mye bedre psyke enn på trening. Du er innstil på å virkelig ta i, du sykler mot andre osv. Snittpulsen på ritt er noe å strekke seg etter på trening. For meg stemmer denne veldig bra med et snitt på rundt 90% på ritt som varer ca 80 minutter. På korte intervaller (ca 4 min) topper jeg ofte pulsen ut på 92-93%. på de lengre topper jeg ut på ca 90%.
Her bør man kanskje vurdere intensiteten på dragene ut i fra hvor mye man konkurrerer.
Her treffer du et ømt punkt for mange nå i mai som klager over tunge ben, sure ben osv. Et ritt på 2 timer i helga med kanskje 1 time over terskel bør være nok sone 4 for resten av kommende uka.
Etter Nissancup Tempo i Drøbak i går kan jeg nemlig gratulere meg selv med "ny" makspuls på sykkel. Har aldri sett mer enn 190 de siste 10(!) åra, men det er tydeligvis fordi jeg ikke har kjørt hardt nok.
I går ble det snitt over 180 på 12 minutt og maks på 194 et sted midt i rittet. Siden jeg ikke kollapset i løpet av rittet, er nok den egentlige maksen noen få slag høyere enn det igjen.
Dette var en overraskelse og jeg må revurdere sonene mine litt igjen.
Hvis jeg da går ut i fra maks på 196, vil sone 5 starte på 180. Da er det plutselig ikke så store deler av pulsen min i terrengsykkelrittet (figur lenger opp) som er i sone 5.
Når jeg titter på din kurve øverst i posten, så gjetter jeg på at overgangen sone 4 og 5 ligger rundt 185 slag. Hvis jeg går ut i fra at det er ca 92% av maks vil du (helt uvitenskapelig) ha en maks på 201.
Men: Det er bare du som kan finne ut om dette stemmer....
Dette er er et tema som dukker opp med jevne mellomrom. Tror nok ganske mange tar utgangspunkt i for lav makspuls For min egen del så har jeg testet maks-O2 ved løp på tredemølle. Fikk da maks-O2 ved 196. Makspuls ligger da normalt 5 slag (2%(?)) over der igjen, dvs 201. Under trening har jeg ALDRI klart å komme over 188. Og alt over 180 på sykkel er rett og slett ballhardt (bare jævlig hardt med løping), og 'umulig' å holde i noe mer enn et par minutt. Persetempo ila-skistua og blodslitet her i Trondheim foregår med puls i området 170-180 med et snitt på 173-174.
Sikkert litt individuelt, men tror nok det er ganske vanskelig å presse seg selv opp mot makspuls, uten å ha noen som maser på deg, og sier at de ser du har litt til å gå på osv.
Klarer "aldri" å presse meg over 180 på trening på sykkel. Nå har jeg altså sett 194 i terrengtemporitt over 12 min. Hvis jeg setter maks rundt 196-97, "stemmer" sonene mine mer med følt intensitet. Jeg konkluderer med at hvis man registerer langvarig aktivitet i sone 5, så er sone 5 stilt for lavt. Makspulsen er nok høyere enn man tror.
Har testa utstyret på flere intervalltreninger nå og det er ikke noe muffens der. Og i følge tidligere data og følelse stemmer det godt at terskelen min er rundt 171. Med en makspuls på 196 vil sonene stemme og data fra rittet er kanskje mulig å forklare med noen slag ekstra pga adrenalin, nervøsitet og at jeg pressa meg litt ekstra.
Blir sikkert til å ta en makspulstest en gang løpet av sommerferien, bare for å ha det gjort. Men føler at sonene nå stemmer bra som utgangspunkt for trening.
Mener jeg leste en plass at terskel kunne flyttes oppover etterhvert som man ble bedre trent. Noen som vet om det stemmer eller er terskel like "fast" som makspuls.
Hvis du ikke ligger minst 14 min 53 sek og 12 hundredeler på sone 5, så vinner du ingenting, er det ikke sånn det henger sammen?
Jeg har et praktisk forslag til deg, som bypasser det å komme med påstander.
Du kjører spurter med pulsklokke og registrerer puls. Du kjører langsomt forterere og fortere, og registrerer puls. Så spurter du til du spyr. Du registrerer puls.
Vips, så har du makspulsen din. Gjenta 10-15 ganger på forskjellige dager, så blir du sikrere på at du ikke har bomma. Gjør det et par år, så er du enda mer sikker.
Kjør på med isoprenalin intravenøst, og pulsklokke, for å finne ut hvor raskt du kan pushe hjertet ditt til å slå. Ha en hjertestarter tilgjengelig og gjerne litt amiodaron (cordarone) skulle du få torsades des pointes og labetalol. Da har du teoretisk makspuls. Kjappere klarer ikke de spesialiserte muskelcellene å lede depolariseringsimpulsen.
Nå som vi vet bænkers hva du har av makspuls, så kan du lage et nytt diagram som i åpningsinnlegget.
Vips har du fått bekreftet at du klarer å ligge så lenge i sone 5. Gratulerer. Du er flink til å presse deg.
Men vil man ikke kunne kalle det for faktisk makspuls etter to år med kontinuerlig testing?
Faren med planen din er jo at makspulsen viser seg å være så høy at jeg ikke kan påberope meg å være noe superindivid som kan ligge megalenge i sone 5...og da har jeg jo tapt.
Har testa utstyret på flere intervalltreninger nå og det er ikke noe muffens der. Og i følge tidligere data og følelse stemmer det godt at terskelen min er rundt 171. Med en makspuls på 196 vil sonene stemme og data fra rittet er kanskje mulig å forklare med noen slag ekstra pga adrenalin, nervøsitet og at jeg pressa meg litt ekstra.
Blir sikkert til å ta en makspulstest en gang løpet av sommerferien, bare for å ha det gjort. Men føler at sonene nå stemmer bra som utgangspunkt for trening.
Mener jeg leste en plass at terskel kunne flyttes oppover etterhvert som man ble bedre trent. Noen som vet om det stemmer eller er terskel like "fast" som makspuls.
Selv har jeg ca 20 pulsslag under max som terskel.
Når det gjelder terskel er det vanskelig å øke denne når du har trent deg opp til et visst nivå.
Når det kommer til OT's intensitetskala så har de ikke tatt utgangspunkt i puls når de har laget den. De har tatt utgangspunkt i forholdstallet mellom karbohydrat- og fettforbrenning. Dette i tillegg til laktatverdi er det som styrer hvilken intensitet du ligger i.
Hvis du er virkelig virkelig interessert i å finne ut makspulsen, og sonene dine, vil jeg anbefale deg å ta en laktat-test, eller en vo2max + laktat. Disse verdiene vil forsåvidt variere fra dag til dag, så det aller beste er å bruke "feelinga".
Det skal ikke være mulig å ligge så lenge i I5. I denne sonen vil du akumulere så mye melkesyre at farten din ville blitt merkbart lavere. Det er mulig å ha en samlet tid på 20-30 minutter iløpet av et ritt (kanskje mer, det kommer vel ann på inntak av næring), men da måtte du ha vært under I4 for å fått eliminert syre mellom disse I5-periodene.
Correct me if I'm wrong, men det er nå det jeg har lært på Olympiatoppens T3 trenerkurs i langrenn.
-J
BMC Pro Machine SLC01 Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Rondo Ruut ST Giant Anthem 1 27.5
Som sagt, det er mulig 92% av makspuls er midt i i4 for deg, siden disse sonene varierer fra person til person. Man klarer alltids å holde i5 i 20 minutter, en annen ting er om du klarer å opprettholde watten din i de 20 minuttene. Det skal i teorien ikke være mulig.
-J
BMC Pro Machine SLC01 Canyon Ultimate CF SLX Disc 8.0 Rondo Ruut ST Giant Anthem 1 27.5
Det er vel noe selvmotsigende å si man kjører 20 min i en intensitetssone som bla. er beskrevet av OT som at "en godt trent utøver maks klarer å holde i 8-10 minutter".
Alle som trener med pulsbelte har mye å hente på å teste sin makspuls, men det er sinnsykt vanskelig å gjøre. "Hvilepuls" har en ok oppskrift lenger opp her. Husk å varme opp godt. Spurt gjerne i motbakke. Gjerne mens kjæresten din står og ser på. - og svigerfar. - gjerne etter at du har brukt en halvtime på å overbevise dem om at du spurter nesten like fort som Hushovd.
Registrer puls. Legg på 10 slag. Da har du trolig en realistisk makspuls.. Da vil du trolig få intensitetssonene til å rime bedre med definisjonene til Olympiatoppen..
Det er forskjell på å ligge i høy i5 og lav i5. Det er ikke noe magisk som skjer akkurat idet du går fra 91% til 92%, som er grensen mellom i4 og i5. Du kan jo selv se hva Olympiatoppen skriver om hvor lenge du kan holde i4.
Og puls er ikke oppskrifta for å finne sonene sine, ta en tur til Olympiatoppen eller lignende, og få tatt en laktatprofil. Da får du vite sonene din.
Den høyeste pulsen jeg noen gang har målt var uten oppvarming.. ca. 5 slag høyere enn alle andre målinger i løpet av ett år.
Hvile i 3 dager og ikke varme opp nevneverdig, og start rett på en svak stigning, og kjør denne til det er helt slutt..gjerne en "hare" foran.. som i ritt. Dette kan gi en pekepinn på makspulsen..
Det er fullt mulig å presse sone 5 over relativt lengre tid. Har testet maxpulsen min på NIMI og den er 187. Her følger puls fra Drammensrittet 2008 og 2009 (Benytter olympiatoppens 5 intensitetsoner)
Den høyeste pulsen jeg noen gang har målt var uten oppvarming..ca. 5 slag høyere enn alle andre målinger i løpet av ett år.
Tenk også på at i starten av en treningsøkt, før pulsbeltet har blitt fuktig, vil målingen kunne være unøyaktig. Dette skjedde meg med Garmin pulsbelte. 247 i makspuls. Om det stemte ville jeg ha samtlige av mine hardintervaller i sone 1
Den høyeste pulsen jeg noen gang har målt var uten oppvarming..ca. 5 slag høyere enn alle andre målinger i løpet av ett år.
Tenk også på at i starten av en treningsøkt, før pulsbeltet har blitt fuktig, vil målingen kunne være unøyaktig. Dette skjedde meg med Garmin pulsbelte. 247 i makspuls. Om det stemte ville jeg ha samtlige av mine hardintervaller i sone 1
Mvh Mathias
Hvorfor ikke fukte pulsbeltet før du tar det på...?
Så en forklaring på "Birkensyken" av MR Polar, Arild Tveiten, som var noe slik: - Når en åpner for hardt, og melkesyra tyter etter 5-10minutter vil pulsen holde seg unormal høy i lang tid framover, uten at intensiteten (målt i watt etc) nødvendigvis er like høy.
Dermed er det normalt og mulig å holde sone 5 puls over lang tid. (Uten at det gir de beste resultater i et løp).
har også lurt litt på dette, ettersom jeg ligger så høyt selv. Har testa makspulsen til 190 på Nimi, og stilt in Olympiatoppens soner på klokka.
På Ener'n lå jeg 2 timer og 16 minutter i Sone 5... Det skal sies at jeg gikk på en reel smell og fikk "litt" kramper, men de aller fleste rittene jeg er med i så viser klokka neste 90% snittpuls
Ja dette er ganske heftig Det er veldig individuelt med pulsen, men så lang tid i sone 5 har jeg ikke sett før. Har du et stort inntak av næring under rittet, koffeinloading, etc? HAr pulsen ligget så høyt i samtlige av de rittene du har deltatt i?
Ja dette er ganske heftig Det er veldig individuelt med pulsen, men så lang tid i sone 5 har jeg ikke sett før. Har du et stort inntak av næring under rittet, koffeinloading, etc? HAr pulsen ligget så høyt i samtlige av de rittene du har deltatt i?
Spiser et par barer, et par/tre geltuber i løpet av et ritt, og drikker ca 1 liter sportsdrikke i timen.
Drikker jo en del kaffe til daglig( kun på jobb. Ikke noe hjemme), men ikke noe loading.
Har alltid hatt så høy puls i ritt, men jeg har kun syklet de siste 6 årene. Birken,Grenserittet,Farris.. i alle har jeg hatt rundt 170 i snittpuls på. Krampene melder seg alltid helt i slutten av rittet.. De kom en del tidligere på enern i år...
Trente ekstremt mye frem til ca 16-17 års alderen, gikk over til fest og røyka som en skorstein til jeg ble 30. Slutta og begynte å trene igjen da ( heldigvis)