Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Motorvei for syklister

Motorvei for syklister #958616 03/06/2010 09:09
J
jonas Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Bra forslag presentert i DN:
http://www.dn.no/dnaktiv/article1910198.ece

mvh
Jonas

--
Jonas
Re: Motorvei for syklister [Re: jonas] #958649 03/06/2010 09:47
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Nja, det høres ut som et unødvendig dyrt tiltak mot et problem som i teorien ikke skal eksistere. Litt folkeopplysning blant birkenbarna og bilfolket er vel billigere og mer gjennomførbart. Sykkel hører hjemme på veien sammen med bilene, bortsett fra på motorveien. Punktum!

Trønder osv
Re: Motorvei for syklister [Re: Espen J] #958726 03/06/2010 11:03
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor er de samfunnsøkonomiske kalkylene i denne sammenhengen? De blir brukt på ett og alt ellers, hvorfor ikke her også? Det burde vel være mulig å få et slags måltall på hvor stor økonomisk gevinst med tanke på bedre helse det gir dersom f.eks 3-5% av alle pendlere slenger seg på sykkelen?

Edit: Og i neste runde, når fremkommeligheten gjør at det er konkurransedyktig med kollektivt, vil vel stadig flere investere i tråsykkel?

Redigert av Anders A-R; 03/06/2010 11:05. Rediger grunn: Tillegg

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Motorvei for syklister [Re: Anders A-R] #958728 03/06/2010 11:05
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Så er spørsmålet om du får endret helsen til folk. Kanskje de som sykler på denne motorveien allerede har god helse? Størst samfunnsøkonomisk effekt gir vel lavterskeltilbud

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Motorvei for syklister [Re: jonas] #958776 03/06/2010 11:59
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
For meg virker det i alle fall som et forslag som går i riktig retning. På den annen side skal man ikke overvurdere effekten av en slik sykkelvei. Gang- og sykkelstien mellom Fetsund og Lillestrøm har ligget der lenge, og den er god nok til å sykle racer på. Likevel er det ikke noen stor andel av de som reiser fra Fetsund til Lillestrøm eller Strømmen, som bruker sykkelen, uten at jeg har noen konkrete tall. Vi er neppe mer enn noen titalls, kanskje noen hundretalls, syklister som bruker den daglig.

På den annen side: Uten denne gang- og sykkelveien, ville det nok ikke vært mer enn noen ytterst få som syklet denne strekningen, så for de av oss som bruker den, deriblant noen av skoleungene, er den helt uvurderlig.

Re: Motorvei for syklister [Re: Lektoren] #958824 03/06/2010 12:52
gare Offline
More than words
More than words
Dette er jo faktisk på planstadiet mellom Stavanger og Sandnes. Jeg har jo syklet den ruten noen ganger til og fra jobb, og hadde gjerne sett noe slikt komme.

Samfunnsøkonomisk? Tja, det er mange som vil ha førtifelts vei mellom de to byene siden det er ganske "mye" kø på morgen og ettermiddag.

Ganske står her i gåseøyne siden jeg regner med at de færreste i køen har opplevd rushtrafikken i Nederland.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Motorvei for syklister [Re: Lektoren] #958830 03/06/2010 13:00
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Skummet bare raskt gjennom, men slik jeg forstod det så var dette hovedsakelig tiltenkt å få fremtidige prosjekter. Hvor ofte rustes en veistrekning opp her i Norge? Jeg har null tall på dette, men flere strekninger tar det vel flere tiår før de blir totalrenovert/skikkelig pusset opp. Det er fint om vi allerede nå legger til rette for bruk av sykkel 15-20 år frem i tid - forhåpentligvis vil flere da ønske å sykle til jobb/skole/byen osv. At det er ett kjempe behov for det pdd aner jeg ikke, men sykkelstien inn til akerbrygge er relativt godt brukt og jeg har opplevd en del nesten kolisjoner her når noen litt uforsiktig skal ta forbikjøringer(syklinger) av tregere syklister. Ved oppkjøringen fra undergangen under Bygdøylokket kunne det også kanskje vært ett vikeplikt skilt e.l? Her har det også nesten vært noen kollisjoner mellom syklister fra Lysaker og Syklister som kommer fra Bygdøy pga de som kommer opp fra undergangen kommer brått på og ofte i stor fart.
Men ett stort problem er det neppe..

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!

Moderator  support