|
Speilrefleks og kjøpsråd (igjen)
|
Speilrefleks og kjøpsråd (igjen)
03/06/2010 07:55
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Familien trenger DSR-kamera og jeg er like grønn på temaet som terrengsykkel-logoen.
Bruksområdet er hovedsaklig fotografering av barn inne og ute, samt ambisjoner om litt hobbyfotografering fra fruen (landskap, nærbilder osv. ikke action)
Uansett. Fruen har et vanlig SR-kamera og det jeg tror er noen kurrante objektiver fra Nikon. Et standard 15-55 som følger med det meste. Og et Nikkor 70~300mm f/4^f/5.6G. Pr nå har vi "låst oss" til Nikon pga av sistnevnte objektiv. Etter litt tråling av markedet landet vi på Nikon D90, men vi har ikke helt kommet oss til å kjøpe det. Hovedårsaken var som nevnt nikon-objektivet og at huset hadde autofokusmotor. Så fikk jeg plutselig behov for å revurdere hele greiene da utgangsparameterne vi satte kanskje var feil til å begynne med. Mine spørsmål til dere fotofolk er:
-Er nevnte objektiv nok til å "låse" seg til nikon? Jeg aner ikke hvor "bra" det er eller hva det er verdt. -Er d90 litt overkill til vårt bruk og trenger jeg egentlig autofouksmotor i huset? (de objektivene vi har har ikke AF-motor) -Hva med Canon, jeg ser det er mange bra kampanjer på EOS om dagen, hva kan dekke vårt behov?
Hilsen rådvill.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
Re: Speilrefleks og kjøpsråd (igjen)
[Re: Supernova]
03/06/2010 08:17
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
HAr ikke objektivene AF motor, er det vel lurt at huset har det. Såfremt alt er kompatibelt ellers. Å stille fokus selv er kjiipt. Ellers er vel D90 så godt som noe. Skal godt gjøres å ta feil i dagens kameramarked. Du kommer nok til å få en haug av forslag, som i god TS ånd ofte kan være dyre. Ellers, les denne : http://theonlinephotographer.typepad.com/the_online_photographer/2010/05/letter-to-george.html
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
03/06/2010 09:37
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
-Er nevnte objektiv nok til å "låse" seg til nikon? Jeg aner ikke hvor "bra" det er eller hva det er verdt.
Det er et kurant begynnerobjektiv til vel 2000-2500 nytt vil jeg tippe. Det er vel ikke i salg lengre, så ta estimatet med en klype salt. -Er d90 litt overkill til vårt bruk og trenger jeg egentlig autofouksmotor i huset? (de objektivene vi har har ikke AF-motor)
Om du ikke har hastverk, så kommer nok d8000 i løpet av sommeren. http://www.prophotohome.com/news/2010/06/02/nikon-d8000/Men siden den ikke er annonsert, så kan det drøye litt. Sånn i tilfelle du ønsket "the latest and the greatest". -Hva med Canon, jeg ser det er mange bra kampanjer på EOS om dagen, hva kan dekke vårt behov?
Jo selvsagt, eks 550d er et knakende godt kamera. En måte å bestemme seg litt er å stikke til en butikk og prøve de ut. Skal ligge godt i hånden og være lettbetjenelig. Den Canon 450d'en som står bak meg er på langt nær like god å holde i som mitt fire år gamle Sony a100. Og min 15 år gamle Minolta er en drøm i forhold. Hvordan betjeningen i forhold kan jeg vanskelig si, siden Canon'en har badet i saltvann og står bare til pynt. Poenget var at det som burde selge ikke er funksjoner alene, men hvordan kameraet er i bruk. Du kan umulig kjøpe feil, uansett. Alle merker lager utmerkede kameraer.
|
|
|
[Re: GeirEivind]
03/06/2010 10:22
|
Knivsliper´n
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Er du sikker på at du egentlig trenger/ønsker/vil ha et speilrefleks in the first place? Jeg vet at markedet flommer over av speilrefleks i alle prisklasser nå, og "alle" i min omgangskrets har et, men alle som en kjører "grønn rute" (automatisk innstilling/program) og nesten ingen bruker innstillingene. Det er også svært få som har investert i flere objektiver enn det som følger med huset (typisk et 18-55 eller 18-70 av billigste sort).
Fordel med speilrefleks: utskiftbare objektiv, mange manuelle instillinger, rå-format. Ulempe: store/tunge, ihvertfall hvis du er vant til et pocketkamera. Dyre objektiv dersom du skal ha skikkelig optikk (og uten skikkelig optikk er det ikke noe poeng med en speilrefleks).
Mitt råd er at du ser på en superzoom. Det er virkelig det beste fra to verdener! Bra optikk (ofte veldig bra), mindre og mer håndterbart (slik at det faktisk blir med deg ut og ikke blir liggende igjen hjemme), masse manuelle instillinger og flere ferdigprogrammer.
Jeg er "Canon-ist", så anbefaler deg å se på for eksempel Canon PowerShot G11. Det kan også ta råfiler, så du får alt det bra fra speilrefleksverdenen uten å få med ulempene. Nikon og flere andre kameraprodusenter har sikkert tilsvarende type, men der vet jeg mye mindre om modellutvalget.
Men for all del - jeg er speilrefleksbruker selv, og hvis du (som meg) vil bruke en del kroner på skikkelig optikk, orker å dra på en veske/bag til kamera og utstyr hver gang du skal ut av døra, og tror du kommer til å bruke manuelle innstillinger hver gang du skal knipse, da er digital speilrefleks helt supert.
|
|
|
[Re: Knivsliper´n]
03/06/2010 14:42
|
Supernova
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Takk for gode svar! @knivsliper'n: Vi har et superzoom vi har brukt i 4 år og er fornøyd, men ønsker nettopp å ta fotograferingen et steg videre. Vi er bestemte på at det er DSR vi skal ha  Noen som vet hva d7000/d8000 vil ligge på i pris? Det er vel godt mulig at d90 faller litt i pris når den tid kommer også?
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
03/06/2010 15:34
|
Amou
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har akkurat solgt mitt DSR utstyr grunnet for lite bruk og for stort og klumpete etter min smak. Man skal du ha DSR så anbefaler jeg dette på det sterkeste http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=99238Det er en sykt bra pris på huset nå. Jeg ga 11000 for ca 1 år siden, så her har prisen raset. Dette er ikke begynnerkamera, men det er enkelt å bruke og det er lynkjapt, og tar gnistrende gode bilder. Noe du fort merker. Jeg er på jakt etter et systemkamera uten speil. Det er det som kommer fremover. Olympus pen-1 og 2 er noen alternativer. Der har du kvaliteten og mulighet til å bytte objektiver, men med en størrelse som er mer som et kompaktkamera. Men hvis du vill drasse med deg litt mer utstyr så er DSR det beste ennå.
Flyt & Nyt
|
|
|
[Re: Amou]
03/06/2010 17:29
|
vor-voert
Fersking
|
Fersking
Jeg har akkurat kjøpt meg Samsung NX10 som er et kompakt "speilreflekskamera" uten speilet. Billedbrikken er like stor som på et speilreflekskamera og fungerer i det store og hele som et slik et. Fordelen er at det er lett, lite og har utskiftbare objektiver og alle muligheter for justeringer. Kjøpte mitt for under 5000 kroner og det medfulgte et 18-55 mm objektiv. Ulempen kan være at Samsung er et lite merke i denne kategorien, men utvalget av objektiver øker. Skal kjøpe meg et fast 30mm objektiv og da blir det ikke stort større en f.eks. Canon G11. Sammenlignet med Olympus og Panasonics microfourthirds er det mindre og har også både skjermsøker og søker for øyet. På de andre er dette tilleggsutstyr. Jeg er absolutt ingen ekspert, men er godt fornøyd så langt. Det får også gode kritikker. Anbefaler å ta en titt på det om du skal kjøpe nytt kamera:) http://www.fotografi.no/wip4/samsung-system--kamerakrigen-nx10/d.epl?id=156380http://www.dpreview.com/news/1001/10010402samsungnx.asp
Litt lenger.....
|
|
|
[Re: Knivsliper´n]
03/06/2010 17:44
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Fordel med speilrefleks: utskiftbare objektiv, mange manuelle instillinger, rå-format. Ulempe: store/tunge, ihvertfall hvis du er vant til et pocketkamera. Dyre objektiv dersom du skal ha skikkelig optikk (og uten skikkelig optikk er det ikke noe poeng med en speilrefleks).
Er jo årsaken til at slike som denne kommer, http://www.youtube.com/watch?v=Ev5K9BLUrlMOg det er ikke noe ueffent kamera, imaging-resources omtalte bildekvaliteten som "Though I wouldn't say the Sony NEX-5 blows all the other cameras out of the water, it certainly does better at more elements in our Still Life target than any of the cameras we set it against. For the price, the Sony NEX cameras are the new quality leaders.". Men det er lagt opp for å være for de som ikke aspirerer til de store manuelle operasjoner.
|
|
|
[Re: vor-voert]
03/06/2010 17:52
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Jeg har akkurat kjøpt meg Samsung NX10 som er et kompakt "speilreflekskamera" uten speilet. Billedbrikken er like stor som på et speilreflekskamera og fungerer i det store og hele som et slik et.
De var den første av de med APS-C sensor, Sony sin som jeg nettopp postet kom etterpå. Men kan sitere fra http://www.imaging-resource.com/PRODS/NEX5/NEX5A.HTM Samsung NX10 at ISO 1,600 The other big contender in this space doesn't fare quite as well against the NEX-5 at ISO 1,600. Your eyes can do the analysis easy enough on this one. The chroma noise in the shadows is overpowering, and the red swatch is just blurry by comparison. The NX10's mosaic image also doesn't look as "photographic," but this rendering prints just fine, despite the artificial appearance in this crop. The Samsung NX10 does just fine, producing great printed images, but the Sony NEX-5 does better.
|
|
|
03/06/2010 20:55
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Les litt om kamera og linser (unnskyld objektiver) hos www.kenrockwell.com. Han er meget pragmatisk mtp utstyrsbehov for forskjellige typer fotografer. Rett og slett behagelig lite politisk korrekt i en verden preget av en tendens til utstyrshysteri. Hva andre mener om de to eldre Nikkorene dine kan du sjekke hos www.photozone.de og http://www.naturfotograf.com/lens_surv.html Les Rockwell til sist igjen for å få beina på jorda mtp budsjett! Helt generelt vil jeg anbefale at du tenker litt gjennom om vekt og størrelse kommer til å bety noe for om du orker å ta med kameraet ut på tur. Selv har jeg D90, strålende fornøyd. Liker særlig de mange kontrollfunksjonene, men kunne godt ønsket meg et mindre ett. Lykke til!
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
03/06/2010 21:01
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Haha. Ken Rockwell. Seriøst: Da er det bedre å høre på folk her på forumet, gitt!
|
|
|
[Re: Stein]
04/06/2010 00:04
|
Bleikfeit
Fersking
|
Fersking
Det første og nyttigste du bør kjøpe deg er denne. Når det gjelder valg av kamera er det like greit å kjøpe Nikon da du allerede har to greie objektiv til nybegynnerbruk. D90 skal være et utmerket hus, men som nevnt over her er det like greit å stikke i butikken for å kjenne hvordan det føles i hånda før du bestemmer deg. Uansett hva du velger av nye kamera i dag er de mer enn gode nok for de aller fleste av oss såfremt de har muligheten for manuelle innstillinger. Proffe som amatører. Men det er jo klart at status teller og øverst på statuslista ligger Leica (og muligens Hasselblad...), så dersom det er viktig og lommeboka tolererer det går du for det. Det viktigste med fotografering er uansett øvelse, øvelse og øvelse. Dernest kommer Optikken. Og så er det å lære seg etterbehandling av bilder... Dersom du går for Nikon vil jeg anbefale å prøve ut de objektivene du har før du supplerer med objektiv som du ERFARINGSMESSIG føler du har behov for. Du finner fort ut hva du savner etterhvert som du ser et mønster i dine motivvalg og hva som begrenser deg med det utstyret du har.
|
|
|
[Re: Stein]
07/06/2010 17:00
|
daktari
Ringrev
|
Ringrev
Seriøs? Foto på internett er preget av synsing fra utstyrsgærne folk som ikke tar bilder. Rockwell avviker fra dette, derfor er han super.
Lykkelig på sti i mer enn 25 år!
|
|
|
[Re: daktari]
07/06/2010 17:04
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Tull. www.dpreview.com , www.robgalbraith.com , www.luminous-landscape.com m.fl. er seriøse og flinke til å skrive tester og omtaler. Det er forskjell på seriøse nettmagasiner og forumsynsere. Rockwell er en breial skrythals, som har det ryktet han fortjener, imho. Han er selvsagt flink til å ta bilder, men skriver mye rart.
|
|
|
|
|