Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Streik og vikarierende argumenter

Re: Streik og vikarierende argumenter [Re: ubermensch] #961016 07/06/2010 04:32
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Du mener nok grafen på side 24.

Også verdt å få med seg i oppsummeringen:

Sitat: masteroppgaven
Resultatene viser at den positive reallønnsutviklingen for lærergruppene fra 1959 og utover, stoppet opp på midten av 1970-tallet. Fra 1976 fulgte lønnsutviklingen en negativ trend for alle tre gruppene. Verst gikk det utover lektorene som i perioden fra 1976 til 1996 opplevde en reduksjon i reallønnen på 19 prosent. Fra slutten av 1990-tallet hadde lærergruppene en høyere reallønnsutvikling enn de fleste andre yrkesgrupper. Men den høye lønnsvekst ble fremforhandlet mot at lærergruppene sa seg villig til økt arbeidstid med en større andel timer knyttet til skolen. Etter 2003 har lønnsveksten avtatt. I denne perioden har det vært en reduksjon i lærergruppenes lønn relativt til alle referansegruppene. Løftet om økt satsing på lærergruppene har dermed ikke blitt fulgt opp i årene etter intensjonsavtalen mellom partene utløp i 2003. Dette skjedde samtidig som forhandlingsansvaret for lærergruppene ble overført fra staten til KS.

Martin

Re: Streik og vikarierende argumenter [Re: ekstraslange] #963401 09/06/2010 20:26
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Siden jeg har truet med å åpne brødklaviaturet etter konflikten er over, kan jeg jo ytre noen få ord nå.

Å kalle den nå avblåste aksjonen for en "likelønnskamp" er etter min subjektive oppfatning å skyte seg selv i foten, all den tid man krevde at man skal ha lik lønn for lik utdanningsTID. Det henger jo ikke på verken greip eller andre åkerredskaper.

Dog har jeg sympati for kravet om å øke lønnen til de lavere lønnede i stat og kommune. Jeg ser ikke at det er ønskelig å la det gå så langt at man har et problem før man ønsker å ta tak i noe. Man vet utmerket godt at det kommer til å være underskudd på helsefagpersonell i fremtiden, at mange som er under utdanning eller i jobb slutter og finner seg andre arbeidsoppgaver og at det er en absolutt nødvendighet å rekrutere flere til yrkene innen helse, omsorg og utdanning. Men - og det er et viktig men - da kan man ta bladet fra munnen og kalle det en lavtlønnskamp - ikke likelønnsmumbojumbo.

Jeg støtter også arbeidstageres krav om at man skal ha en størst mulig nasjonal fordeling av de såkalte likelønnsmidlene. Å gi dette til hver enkelt kommune har vi sett ikke fungerer bra. Bare å kikke på sitatet til M@rtin over her for å se hva som har skjedd etter KS overtok forhandlingsansvaret i 2003(?).

Kort oppsummert - en ganske nødvendig markering med et helt feilslått slagord. Men slik er det når man skal organisere så vidt motstridende grupper som man gjør i UNIO/YS/Fagforbundet/Akademikerne o.s.v. Vær trygg på at min egen organisasjon i alle fall har fått én kritisk mail vedrørende slagordet i denne streiken.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Streik og vikarierende argumenter [Re: Hæ?] #988148 21/07/2010 09:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: Hæ?
Sitat: GeirK

Har man problemer med å fylle helse- og sosialfgskursene i videregående skole, altså?

Det har man hatt, ja. Men det har bedret seg i det siste. Dog er det enda for få som søker i alle fall her i fylket, i følge inntakskontoret her i Trøndelag. Og behovet må dekkes nå, ikke når problemet allerede har oppstått. Litt tall og data er det her:

http://www.helseogsosialfag.no/Rekordmange+s%C3%B8kere+til+helse-+og+sosialfag.b7C_wJDY47.ips

Og litt info til:

http://www.forskning.no/artikler/2003/august/1061470596.88

Og senest i dag er det en artikkel om dette i BT. Unge vil heller bli frisører og hudpeiere.

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Unge-svikter-helsefag-1123855.html

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå