Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygge om Hybrid?

Bygge om Hybrid? #957788 02/06/2010 11:56
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 20
S
Sofus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 20


Har en 7 år gammel Jamis Hybrid som ikke brukes for tiden.
Det jeg har begynnt å tenke på er å bygge den om til Cyclocross. Helt bort i natta - eller lar det seg gjøre?


Enten så går det godt - eller så går det over!
Re: Bygge om Hybrid? [Re: Sofus] #958041 02/06/2010 18:27
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 110
ducky Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 110
Dette har jeg også lurt på. Bukkestyre og nye bremser på hybriden eller en CX som ny jobbsykkel.

Jeg vet ikke hvor forskjellig geometrien er på syklene, for å være helt ærlig har jeg ikke peiling på geometri på sykler. Vet bare at jeg vil lavere når jeg sykler i motvind til jobb :S Og skivebremser.


Anders by design.

"Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.."
Re: Bygge om Hybrid? [Re: ducky] #958067 02/06/2010 18:49
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312
OveR Offline
Apartheidmotstander
Offline
Apartheidmotstander
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 4,312
I teorien: Det burde gå helt fint.

Helt bort i natta: Litt dyrt å koste på en gammel sykkel såpass mye? Iallefall hvis det skal bli en korrekt Cyclocross?


mvh OveR


mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city





Re: Bygge om Hybrid? [Re: OveR] #958433 03/06/2010 04:22
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 20
S
Sofus Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 20
Tenker det samm som Ducky - bukkestyre og nye bremser. Jamis'n er satt opp med ultegra 105 allerede.

OveR - jeg tenker ikke en stilpoliti sikker CX - mer en grei jobbsykkel. Så det trenger vel ikke å bli så dyrt!?!


Enten så går det godt - eller så går det over!
Re: Bygge om Hybrid? [Re: Sofus] #958436 03/06/2010 04:34
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
Har du skiftere liggende da? Skal du kombinere skivebremser og skiftere er du på mekaniske skivebremser(selv om Canyon har vist fram en prototype der de på en eller annen måte kombinerer racer, integrerte skiftere og hydrauliske skivebremser).

Skal du bygge om til Cyclocross ligger jo mye av verdien i bukkestyret at du kan holde deg framme på hoods/i bukken og samtidig bremse/gire.


Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Bygge om Hybrid? [Re: gare] #958504 03/06/2010 07:04
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Jeg tror ikke sju år gamle jamishybrider har skivebremser gitt.

Billig styre fra bruktørsen, stem som passer. Nye bremsehåndtak/girhendler. Fra 650 på cc. En kassett som passer, fra 350 hos fast-bikes om jeg ikke husker feil. Og litt styratape. Bremsene virker kanskje og kanskje ikke. Jeg ville sett om jeg var fornøyd. Det er kanskje mulig å stille de ekistrende nært nok til å funke så lenge det ikke skal være plass til gjørme. Ellers må det nye bremser til også. F.eks Tektro mini v fra fast-bikes til 250. I tillegg kommer noen nye vaiere.

Det blir ca 1500-1600 på en sju år gammel sykkel. Om det er verd det kommer an på prioriteringene til Sofus, men det vil sikkert funke.

Jeg ville ikke kalt denne for Sykkelkross men racerhybrid.


LarsB

Re: Bygge om Hybrid? [Re: larsb] #958991 03/06/2010 17:22
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Det blir en pendersykkel, men ingen cx. Det enkleste er å gå for bremsehendeler til V-brems (Tektro lager det) og girskiftere til tempostyre (som du altså setter i endene av bukkestyret). Fordelen er da at du kan bruke den kransen du tilfeldigvis har til overs, det være seg den er 8- 9- eller 10-delt, og giret er alltid riktig justert. De fleste langturssykler har dette oppsettet.

Om jeg ville gjort det på en 7 år gammel sykkel? Ikke tale om! Det blir fort dyrt!

Re: Bygge om Hybrid? [Re: Lektoren] #958998 03/06/2010 17:32
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Sitat: Lektoren
Fordelen er da at du kan bruke den kransen du tilfeldigvis har til overs, det være seg den er 8- 9- eller 10-delt, og giret er alltid riktig justert. De fleste langturssykler har dette oppsettet.


De bar-end shifters jeg har vært borti (9-delt DA) har i alle fall vært indekserte.

Re: Bygge om Hybrid? [Re: Stein] #959172 03/06/2010 20:36
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
De kan stilles til friksjon ved å vri på bøylen på toppen.
(i alle fall temposkifterne som er det Lektoren nevner, om det er andre styreendeskiftere vet jeg ikke)

LarsB

Re: Bygge om Hybrid? [Re: larsb] #959176 03/06/2010 20:40
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Stein Offline
Yozo Fanboy
Offline
Yozo Fanboy
Registrert: Apr 2003
Innlegg: 28,253
Klart. Som alle tommel- og rammeskiftere, men jeg kan ikke se noen fordeler med å ikke bruke indekseringen.

Re: Bygge om Hybrid? [Re: Stein] #959185 03/06/2010 20:50
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Kanskje en sju år gammel hybrid har åttedelt kassett?

LarsB

Re: Bygge om Hybrid? [Re: Stein] #959500 04/06/2010 11:08
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
L
Lektoren Offline
Besatt
Offline
Besatt
L
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 3,766
Sitat: Stein
Klart. Som alle tommel- og rammeskiftere, men jeg kan ikke se noen fordeler med å ikke bruke indekseringen.


Det har ingen ulemper når det er transportsykling du bedriver, og fordelene er at du ikke behøver å fikle med justering av gir, at du kan bytte ubekymret mellom 8-delt og 9-delt krans og at giringen fungerer fint også om vaieren går litt tregt. Jeg kan i alle fall ikke tenke meg annet på min "lut-og-kaldt-vann-sykkel" som arver det jeg ikke vil bruke på de andre syklene lenger, og som får minimalt med vedlikehold, men som likevel er førstevalget til nesten all transportsykling.


Moderator  support