Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Den store hjulbyggetråden

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Rønnern] #1160222 28/04/2011 21:30
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern Offline
Skrotnisse
Offline
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Googlet har jeg, men ikke funnet ut noe.

Har i det minste funnet ut at felgen er en Weinmann XTB-26, satt på en Nakamura Summit Lite. Er det noen som kanskje vet denne magiske ERDen? Kan det være mulig at G-Sport vet dette, de solgte jo denne skiten? Eller kan det være håp om at en mail til Weinmann vil løse utfordringen? Hvorfor er denne ERDen en såpass godt bevart hemlighet på de fleste felgprodusenters hjemmesider?

:-)


Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: ThB] #1160460 29/04/2011 08:56
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: ThB
Det er litt klønete å få målt ERD skikkelig på en felg som er bygd opp med nav og eiker. Det blir jo tilfellet her.


Det er riktig, man bør nok plukke ned hjulet for å få målt ERD riktig. Det er jo også mulig å måle en eike på hver side og evt måle navet om det ikke finnes i kalkulatorenene og så snurre litt rundt på tallene i en eikelengdekalkulator. Da skal det være mulig å finne ERD. Men nye eiker tilpasset den ønskede nye felgen er jo klart enklere.

LarsB

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: larsb] #1160471 29/04/2011 09:06
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern Offline
Skrotnisse
Offline
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Sitat: larsb
Men nye eiker tilpasset den ønskede nye felgen er jo klart enklere.


Det er kanskje et annet alternativ jeg må se på. Fremstod som litt lettere ut å finne målene på navet, i hvert fall det navet for forhjulet, bakhjulet er jo litt mer tricky, men litt tålmodighet, så skulle det også gå.

Skrotnissegenet mitt skriker dog ut i smerte:-) Det ene hjulet er knapt brukt, så eikene burde være helt greie, det er sideveggen på felgen som kollapset.


Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Rønnern] #1160510 29/04/2011 09:46
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288
F
FNS Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
F
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288
Nå er det jo ikke så vanskelig å finne ERD på felgen til et oppbygd hjul heller da. Finn felgens ytre diameter (enten ved å måle den litt nøyaktig, eller ved å regne den ut etter å ha målt ytre omkrets, også den gjerne litt nøyaktig). Mål så avstanden fra ytterkant felg og til nedre kant av nippelen. Trekk 2 x dette målet fra diameteren og legg til 22mm (dersom det er standard 12mm nipler). Til slutt kan du jo også gjerne se etter om hjulet har noenlunde korrekte eikelengder med den felgen det har nå.


Frode N

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: Rønnern] #1160513 29/04/2011 09:51
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 239
Fred Jungelgel Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
Registrert: Nov 2007
Innlegg: 239
Det nærmeste jeg kommer er:
http://www.weinmanntek.com/Products/MTB/XTB26.htm

Kanskje du finner ERD et annet sted på siden?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: ThB] #1161330 30/04/2011 13:39
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange Offline
Flittig Bie
Offline
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Sitat: ThB
Nettopp. Og grunnen er selvsagt at ingen felger er 100% rette både i høyden og sideveis, sånn rett ut av esken.


Helt enig, men noen felger er jammen ganske ålreit altså.
Har akkurat bygget et hjul med Revolution/ZTR 355. Jeg er ferdig med 'førstrammingen' som jeg pleier å gjøre med hjulet i fanget (ute i sola, foran PC-en mm.). Det er bare 1/2-1 omdreiinger igjen på nipplene.
Jada........
Høydekast: mindre enn en millimeter
Sidekast: mindre enn en millimeter
Sentrering: mindre enn en millimeter

Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å bare stramme 1/2 runde til og slenge hjulet på sykkelen. Det er bedre enn maskinbygg du får på ferdigsykler.

Men, enig med de andre. Det er viktigere med jevn spenning enn helt fritt for høyde- eller sidekast. Blir vel som regel midt i mellom eller litt mer mot jevn spenning enn ett kastefritt hjul.


Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1293137 07/11/2011 11:15
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
K
krisch Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
Er nettopp ferdig med mitt første bygg: Flow felg, supercomp eiker, messing nippler, Hope proII nav. Høydekastet er på det meste 1/3mm og sideveis 3/10mm. Tonene på eikene er veldig lik hele veien rundt. Har stresset hjulet på alle kjente måter(ikke syklet på) uten at kastet som er, endrer seg det spøtt. Eikene kjennes ut som at de er er en smule strammere enn et annet hjul(mavic xm 819 felg, DT nav og comp eiker) jeg har kjørt på i fem år som fortsatt er rett og fint.
Hvor mye kan/må jeg stramme eikene egentlig? Eikene på drivside dreier med ca 1/6 omdreining når jeg vrir på nippelen.
Hjulsette er forresten til salgs for kostpris.

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1293236 07/11/2011 14:02
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.


Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1293460 07/11/2011 20:06
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
K
krisch Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
Hvilke måler anbefales og hvor finner man ut hvor mye div. deler tåler?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1293463 07/11/2011 20:07
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
K
krisch Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
Både eiker, nav og felger som jeg har brukt skulle vel være i en kategori som tåler relativt høyt eikespenn?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: lim3] #1293476 07/11/2011 20:31
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Offline
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
Sitat: lim3
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.



Det er ikke nødvendig med en måler for annet enn å finne et tall. Når man bygger med mer spenn enn felgen tåler vil den ike holde seg rett. Da får den chipsfasong med et kast man ikke får retta opp uansett hvor lenge man fikler. Da er det bare å gå tilbake rundt en halv omdreining.
.
Dette gjelder for normale deler. Ekstreme lettvektsdeler kan gå dukken før dette. Alunippler har en tendens til å bli avrundet ved tøysete høye spenn. Ekstremt lette felger kan sprekke. Men normalt får man altså det typiske lange kastet. Nav og eiker har for alle praktiske forhold ingen begrensninger i hva de tåler av spenn. Delene til Krisch tåler det han kan skru til, og antagelig litt til.

Nå skal det sies at jeg bygger med måler selv. det har dessverre vist seg at jeg ikke er musikalsk nok til å jevne ut spennet bare ved hjelp av lyden ved å klimpre på eikene.


LarsB

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1293974 08/11/2011 17:16
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
K
krisch Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
K
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
Har en kompis som ønsker seg bygd et 26" hjulsett med DT XRC 330 carbon felg og DT 190 nav. Hvilke eiker bør en gå for her? Er det å gape over for mye for meg å takke ja til et slikt bygg med bare overnevnte erfaring?

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: krisch] #1296564 13/11/2011 12:50
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
D
dagjs79 Offline
Fersking
Offline
Fersking
D
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
Jeg leker meg med tanken å bygge hjul nå i vinter. Tenker på følgende oppsett:

Felg: DT Swiss X470 29er
Nav: Shimano SLX bak Shimano SLX foran
Eiker: DT swiss comp

Jeg er usikker på lengden på eikene, kan noen hjelpe meg?

Hjulene skal være til en rytter på ca 100kg som sykler stort sett grus.

På forhånd takk for alle råd og tips!

Redigert av dagjs79; 13/11/2011 13:06.
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: dagjs79] #1299569 18/11/2011 12:07
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
D
dagjs79 Offline
Fersking
Offline
Fersking
D
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
Noen som vet hvem jeg kan snakke med?

Vurderer 3-kryss foran og bak. På forhånd takk for hjelpen!

Re: Den store hjulbyggetråden [Re: bard_mat] #1299600 18/11/2011 12:49
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
ERD= 606 mm for denne felgen, DT 470 29er. SLX framnav har en flensdiameter på 44 mm på begge sidene og flensavstand VF=25 mm og HF=36 mm.

Med tre kryss på begge sider gir det en eikelengde på 295,1 mm på venstre side og 296, 3 mm på høyre side, man forhøyer til eikelengdene 296 og 298 mm. Det går nok bra med 296 mm på begge sider, men jeg ville valgt Supercomp på VS og REVOLUTION på HS for framhjulet.

Mangler opplysninger om strategiske mål for baknavet.

Redigert av jerik; 18/11/2011 12:52.
Re: Den store hjulbyggetråden [Re: larsb] #1299606 18/11/2011 12:55
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Sitat: larsb
Sitat: lim3
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.



Det er ikke nødvendig med en måler for annet enn å finne et tall. Når man bygger med mer spenn enn felgen tåler vil den ike holde seg rett. Da får den chipsfasong med et kast man ikke får retta opp uansett hvor lenge man fikler. Da er det bare å gå tilbake rundt en halv omdreining.
.
Dette gjelder for normale deler. Ekstreme lettvektsdeler kan gå dukken før dette. Alunippler har en tendens til å bli avrundet ved tøysete høye spenn. Ekstremt lette felger kan sprekke. Men normalt får man altså det typiske lange kastet. Nav og eiker har for alle praktiske forhold ingen begrensninger i hva de tåler av spenn. Delene til Krisch tåler det han kan skru til, og antagelig litt til.

Nå skal det sies at jeg bygger med måler selv. det har dessverre vist seg at jeg ikke er musikalsk nok til å jevne ut spennet bare ved hjelp av lyden ved å klimpre på eikene.


LarsB
Eikespennmåler og sentreringsmal er kjempegreit å ha, og koster forholdsvis lite.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support