Den store hjulbyggetråden
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: Rønnern]
#1160222
28/04/2011 21:30
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Googlet har jeg, men ikke funnet ut noe.
Har i det minste funnet ut at felgen er en Weinmann XTB-26, satt på en Nakamura Summit Lite. Er det noen som kanskje vet denne magiske ERDen? Kan det være mulig at G-Sport vet dette, de solgte jo denne skiten? Eller kan det være håp om at en mail til Weinmann vil løse utfordringen? Hvorfor er denne ERDen en såpass godt bevart hemlighet på de fleste felgprodusenters hjemmesider?
:-)
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: ThB]
#1160460
29/04/2011 08:56
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Det er litt klønete å få målt ERD skikkelig på en felg som er bygd opp med nav og eiker. Det blir jo tilfellet her. Det er riktig, man bør nok plukke ned hjulet for å få målt ERD riktig. Det er jo også mulig å måle en eike på hver side og evt måle navet om det ikke finnes i kalkulatorenene og så snurre litt rundt på tallene i en eikelengdekalkulator. Da skal det være mulig å finne ERD. Men nye eiker tilpasset den ønskede nye felgen er jo klart enklere. LarsB
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: larsb]
#1160471
29/04/2011 09:06
|
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Registrert: Oct 2004
Innlegg: 1,344 |
Men nye eiker tilpasset den ønskede nye felgen er jo klart enklere. Det er kanskje et annet alternativ jeg må se på. Fremstod som litt lettere ut å finne målene på navet, i hvert fall det navet for forhjulet, bakhjulet er jo litt mer tricky, men litt tålmodighet, så skulle det også gå. Skrotnissegenet mitt skriker dog ut i smerte:-) Det ene hjulet er knapt brukt, så eikene burde være helt greie, det er sideveggen på felgen som kollapset.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: Rønnern]
#1160510
29/04/2011 09:46
|
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288
FNS
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2005
Innlegg: 288 |
Nå er det jo ikke så vanskelig å finne ERD på felgen til et oppbygd hjul heller da. Finn felgens ytre diameter (enten ved å måle den litt nøyaktig, eller ved å regne den ut etter å ha målt ytre omkrets, også den gjerne litt nøyaktig). Mål så avstanden fra ytterkant felg og til nedre kant av nippelen. Trekk 2 x dette målet fra diameteren og legg til 22mm (dersom det er standard 12mm nipler). Til slutt kan du jo også gjerne se etter om hjulet har noenlunde korrekte eikelengder med den felgen det har nå.
Frode N
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: ThB]
#1161330
30/04/2011 13:39
|
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 13,406 |
Nettopp. Og grunnen er selvsagt at ingen felger er 100% rette både i høyden og sideveis, sånn rett ut av esken. Helt enig, men noen felger er jammen ganske ålreit altså. Har akkurat bygget et hjul med Revolution/ZTR 355. Jeg er ferdig med 'førstrammingen' som jeg pleier å gjøre med hjulet i fanget (ute i sola, foran PC-en mm.). Det er bare 1/2-1 omdreiinger igjen på nipplene. Jada........ Høydekast: mindre enn en millimeter Sidekast: mindre enn en millimeter Sentrering: mindre enn en millimeter Jeg ville ikke hatt noen betenkligheter med å bare stramme 1/2 runde til og slenge hjulet på sykkelen. Det er bedre enn maskinbygg du får på ferdigsykler. Men, enig med de andre. Det er viktigere med jevn spenning enn helt fritt for høyde- eller sidekast. Blir vel som regel midt i mellom eller litt mer mot jevn spenning enn ett kastefritt hjul.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1293137
07/11/2011 11:15
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039 |
Er nettopp ferdig med mitt første bygg: Flow felg, supercomp eiker, messing nippler, Hope proII nav. Høydekastet er på det meste 1/3mm og sideveis 3/10mm. Tonene på eikene er veldig lik hele veien rundt. Har stresset hjulet på alle kjente måter(ikke syklet på) uten at kastet som er, endrer seg det spøtt. Eikene kjennes ut som at de er er en smule strammere enn et annet hjul(mavic xm 819 felg, DT nav og comp eiker) jeg har kjørt på i fem år som fortsatt er rett og fint. Hvor mye kan/må jeg stramme eikene egentlig? Eikene på drivside dreier med ca 1/6 omdreining når jeg vrir på nippelen. Hjulsette er forresten til salgs for kostpris.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1293236
07/11/2011 14:02
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1293460
07/11/2011 20:06
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039 |
Hvilke måler anbefales og hvor finner man ut hvor mye div. deler tåler?
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1293463
07/11/2011 20:07
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039 |
Både eiker, nav og felger som jeg har brukt skulle vel være i en kategori som tåler relativt høyt eikespenn?
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: lim3]
#1293476
07/11/2011 20:31
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 19,900 |
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.
Det er ikke nødvendig med en måler for annet enn å finne et tall. Når man bygger med mer spenn enn felgen tåler vil den ike holde seg rett. Da får den chipsfasong med et kast man ikke får retta opp uansett hvor lenge man fikler. Da er det bare å gå tilbake rundt en halv omdreining. . Dette gjelder for normale deler. Ekstreme lettvektsdeler kan gå dukken før dette. Alunippler har en tendens til å bli avrundet ved tøysete høye spenn. Ekstremt lette felger kan sprekke. Men normalt får man altså det typiske lange kastet. Nav og eiker har for alle praktiske forhold ingen begrensninger i hva de tåler av spenn. Delene til Krisch tåler det han kan skru til, og antagelig litt til. Nå skal det sies at jeg bygger med måler selv. det har dessverre vist seg at jeg ikke er musikalsk nok til å jevne ut spennet bare ved hjelp av lyden ved å klimpre på eikene. LarsB
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1293974
08/11/2011 17:16
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039
krisch
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 1,039 |
Har en kompis som ønsker seg bygd et 26" hjulsett med DT XRC 330 carbon felg og DT 190 nav. Hvilke eiker bør en gå for her? Er det å gape over for mye for meg å takke ja til et slikt bygg med bare overnevnte erfaring?
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: krisch]
#1296564
13/11/2011 12:50
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
dagjs79
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48 |
Jeg leker meg med tanken å bygge hjul nå i vinter. Tenker på følgende oppsett: Felg: DT Swiss X470 29er Nav: Shimano SLX bak Shimano SLX foran Eiker: DT swiss comp Jeg er usikker på lengden på eikene, kan noen hjelpe meg? Hjulene skal være til en rytter på ca 100kg som sykler stort sett grus. På forhånd takk for alle råd og tips!
Redigert av dagjs79; 13/11/2011 13:06.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: dagjs79]
#1299569
18/11/2011 12:07
|
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48
dagjs79
Fersking
|
Fersking
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 48 |
Noen som vet hvem jeg kan snakke med?
Vurderer 3-kryss foran og bak. På forhånd takk for hjelpen!
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: bard_mat]
#1299600
18/11/2011 12:49
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777 |
ERD= 606 mm for denne felgen, DT 470 29er. SLX framnav har en flensdiameter på 44 mm på begge sidene og flensavstand VF=25 mm og HF=36 mm.
Med tre kryss på begge sider gir det en eikelengde på 295,1 mm på venstre side og 296, 3 mm på høyre side, man forhøyer til eikelengdene 296 og 298 mm. Det går nok bra med 296 mm på begge sider, men jeg ville valgt Supercomp på VS og REVOLUTION på HS for framhjulet.
Mangler opplysninger om strategiske mål for baknavet.
Redigert av jerik; 18/11/2011 12:52.
|
|
|
Re: Den store hjulbyggetråden
[Re: larsb]
#1299606
18/11/2011 12:55
|
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777 |
Du burde hatt en eikespennmåler for å målt eikespennet. Mange nav, eiker og felger tåler kun et begrenset eikespenn.
Det er ikke nødvendig med en måler for annet enn å finne et tall. Når man bygger med mer spenn enn felgen tåler vil den ike holde seg rett. Da får den chipsfasong med et kast man ikke får retta opp uansett hvor lenge man fikler. Da er det bare å gå tilbake rundt en halv omdreining. . Dette gjelder for normale deler. Ekstreme lettvektsdeler kan gå dukken før dette. Alunippler har en tendens til å bli avrundet ved tøysete høye spenn. Ekstremt lette felger kan sprekke. Men normalt får man altså det typiske lange kastet. Nav og eiker har for alle praktiske forhold ingen begrensninger i hva de tåler av spenn. Delene til Krisch tåler det han kan skru til, og antagelig litt til. Nå skal det sies at jeg bygger med måler selv. det har dessverre vist seg at jeg ikke er musikalsk nok til å jevne ut spennet bare ved hjelp av lyden ved å klimpre på eikene. LarsB Eikespennmåler og sentreringsmal er kjempegreit å ha, og koster forholdsvis lite.
|
|
|
|
|