|
Rolig langtur - hvor rolig er det egentlig?
|
Rolig langtur - hvor rolig er det egentlig?
02/06/2010 10:33
|
test
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg trener primært for moro skyld, men ønsker helt klart å gå ned en god del i vekt også. Hittil har jeg syklet 1 og en halv sesong, og har forsøkt å fokusere på lange, rolige turer. Føler at formen utvilsom blir bedre, Men: vekta går jaggu ikke mye ned! Jeg har lagt om kostholdet litt, men ikke veldig mye. Jeg forsøker å spise sunt og variert, men noen slankekur vil jeg gjerne styre litt unna (for da blir det fort jo-jo effekten...)
Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kjører litt for harde langturer? Jeg trener både MTB og landevei, og i snitt har jeg vel en puls på mellom 145 og 150. Makspulsen min ligger på ca 190 (det har jeg ikke testet dog.
Jeg har også kjørt noen turer hvor jeg har presset meg selv til å holde pulsen under 140, og gjerne ned mot 130 i snitt. er dette bedre fettforbrenningsnivå? Jeg forsøker da å sykle minimum 2 timer, det gjør jeg for øvrig også på de litt "hardere " turene.
Hvordan vil jeg komme i bedre form, samtidig som jeg går ned noen flere kilo?Tips mottas med takk!
|
|
|
Re: Rolig langtur - hvor rolig er det egentlig?
[Re: test]
02/06/2010 17:59
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Skal du KUN ned i vekt eller redusere vekt OG bli i bedre form? Ved kun å fokusere på rolige langturer blir ikke formen vesentlig bedre. Med bedre form vil også vektreduksjonen komme da du lettere vil yte mere over lengre tid. Ergo mer fettforbrenning. Tren variert. Du forbrenner fett også ved intervall-økter.
Hvor ofte trener du?
Knut
|
|
|
[Re: KnutG]
02/06/2010 20:19
|
Bjartemann
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Langtur er vel over 3 timer... Det er vel først da kroppen tar skikkelig av fettlagrene. Langtur er anbefalt å gjennomføres under 70% av makspuls. I ditt tilfelle fra 133 slag i minuttet eller mindre. Er ingen treningsekspert men du trener nok litt for hardt på langturene dine.
Redigert av Bjartemann; 02/06/2010 20:30.
|
|
|
02/06/2010 20:40
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Vektutvikling er gitt av mengden energi du tar til deg minus mengden energi du forbruker. Går du i minus over tid vil du gå ned i vekt. For å gå i minus kan du like gjerne trene hardt og kort som langt og rolig. Så lenge energiforbruket er det samme på de to øktene spiller det ingen trille. Du vil derfor neppe gå noe mer ned i vekt om du senker tempoet ytterligere (gitt at du ikke øker varigheten av øktene).
Siden du nevner at du også vil komme i form anbefales det ofte korte harde økter, supplert med noen langturer for å "lære" kroppen til å forbrenne fett.
|
|
|
[Re: esv]
03/06/2010 11:33
|
bard_mat
Medlem
|
Medlem
Når det gjelder fettforbrenning og vektreduksjon har jeg veldig gode erfaringer med følgende:
Grunnleggende prinsipp: kroppen blir bedre på det den gjør mye av. Altså, skal du 'lære' kroppen å forbrenne fett, må du gi den fett å forbrenne. Jeg har tatt av 5-6 kilo på noen få uker nå ved moderat treningsmengde og kostholdsomlegging. Jeg har kuttet brød til frokost helt, og drikker nå kun en smoothie med masse grønnsaker og frukt og ymse superfoods. Men ingrediensene er mindre viktig, sammensetningen er nøkkelen. I smoothien er det litt lette sukkerarter (fruktsukker), noe mer kompliserte karbohydrater (fra grønnsaker), en del protein, både fra pulver og spirer/nøtter, og en ganske god del fett. Vi bruker gjerne en hel avocado i en smoothie til 2, nøtter, hampfrø, kokosfett o.l. Det jeg opplever med dette er at kroppen får det den trenger de første par timene i karbohydrater og proteiner, før fettforbenningen setter inn sånn i 9-tida. Når alt fettet i smoothien er brukt opp glir bare kroppen over i forbrenning av eget fett, og ofte må jeg minne meg selv på å spise lunsj klokka 12, fem timer etter frokost. Vanligvis er jeg ikke spesielt sulten da, og ikke på noe tidspunkt i løpet av morgenen har jeg følt at blodsukkeret har vært lavt.
Jeg høres kanskje litt frelst ut, men for meg har det vært en åpenbaring å legge kosten om på denne måten. Jeg har i alle år spist mine to brødskiver til frokost, og når lunsjen kommer har jeg nesten ikke klart å vente på å få spise. Kombinert med lavt aktivitetsnivå har dette ført til at vekten har krøpet sakte men sikkert nesten 15kg opp de siste 4-5 åra.
Men, og det er et stort men; alle må finne den metoden som funker for dem. Hvis omlegging av kosthold føles som et slit, er resultatet gitt før du begynner. Mitt råd er å prøve ut litt forskjellig, men husk at du må være tro mot et nytt regime i ca 100 dager før du egentlig kan si om det funker eller ikke. De første to ukene av vårt nye, forbedrede (iallefall for oss) kosthold var ganske kjipe med sukkerabstinenser og enorm godtelyst.
så bottom line blir: test ut, søk råd og finn ut hva som passer for deg. Hvis du vil vite mer om hvordan vi gjør er det bare å ta kontakt på en PM så kan jeg gi deg litt mer info.
Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
|
|
|
[Re: bard_mat]
03/06/2010 14:00
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Ser ut som du har ett gøyalt liv bard_mat... Du klarer ikke å leve på det der på sikt uansett, vedder en banan på at du er falt tilbake til "normalt" kosthold om noen uker!:-)
Rema 1000-det enkle er ofte det beste. Bruk mer kalorier enn du får i deg så vil du gå ned i vekt. Intervalltrening er enklere og bedre og mer effektivt enn å sitte å kjede seg på 70% av max i 3 timer samtidig som du ser for deg en smoothie med avokado i det fjerne....
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: aktiviteten]
03/06/2010 14:14
|
chrisf
Medlem
|
Medlem
Kosthold er kilo, trening er gram. Vil også sterkt anbefale styrketrening, større muskelmasse gir høyere forbrenning døgnet rundt.
|
|
|
[Re: bard_mat]
03/06/2010 14:16
|
Christian
Uflaks
|
Uflaks
Veldig interessant om smoothie! Kan du gi en (enda mer) detaljert oppskrift, så jeg kan teste det selv?
|
|
|
[Re: esv]
03/06/2010 14:42
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Vektutvikling er gitt av mengden energi du tar til deg minus mengden energi du forbruker. Går du i minus over tid vil du gå ned i vekt. Dette med kalorier inn og kalorier ut skjønner jeg ikke helt. 100g margaring gir 720 kcal, 100 g hvetemel 330 kcal. hvis jeg kun spiser margarin i like mengder som hvetemel vil jeg bli tynn, spiser jeg kun hvetemel blir jeg feit. Slik at det er vel ikke energimengden alene som avgjør om du går ned eller opp men heller hva du putter i deg.
|
|
|
[Re: aktiviteten]
03/06/2010 15:00
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Ser ut som du har ett gøyalt liv bard_mat... Du klarer ikke å leve på det der på sikt uansett, vedder en banan på at du er falt tilbake til "normalt" kosthold om noen uker!:-)
Rema 1000-det enkle er ofte det beste. Bruk mer kalorier enn du får i deg så vil du gå ned i vekt. Intervalltrening er enklere og bedre og mer effektivt enn å sitte å kjede seg på 70% av max i 3 timer samtidig som du ser for deg en smoothie med avokado i det fjerne.... Artig liv bare fordi han har kuttet ut brødet for en stund. Her er det på tide å ta av nisselua  "Normalt kosthold"? Norge er vel det eneste landet i verden som spiser 3 brødmåltider om dagen og en middag med noen symbolske grønnsaker. Vi har spist som bard_mat i et år, hele familien og kommer aldri til å gå tilbake til brødmat til frokost. Vitenskaplige studer beviser at en fettrik frokost faktisk gjør at du spiser mindre senere på dagen. Men du har helt rett. Vektkontroll handler om 2 ting; 1. Hvor mange kalorier du trøkker i deg. 2. Hvor mange kalorier du forbrenner. En fett- og proteinrik frokost sørger for at du spiser mindre senere på dagen og dermed får i deg færre kcal totalt i løpet av dagen (selv om en slik frokost alene inneholder flere kalorier kontra en "normal" frokost). I tillegg ungår du insulinsjokket når det faktisk er tomt for karbohydrater fra forrige måltid og du unngår at kroppen går i sparemodus. Ergo; du forbrenner mer.
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Christian]
03/06/2010 15:08
|
Supernova
Ivrig
|
Ivrig
Veldig interessant om smoothie! Kan du gi en (enda mer) detaljert oppskrift, så jeg kan teste det selv? Jeg kan steppe inn til han kan svare selv. Våre slagere (pr. pers): Jordbær-shake: -En god mengde frosne jordbær. -1/2 avocado -1/2 eple -1/4 banan - 20g proteinpulver (helst myse) - 2 ferske dadler (evt rosiner til nøds) - 2 ss kokosolje eller 2 ss linfrøolje - litt kanel og vanilje - Rismelk/Soyamelk/Kumelk etter konsistensønske (litt revet sitronskall er også veldig godt i denne!) Skogsbær: Som over men med skogsbær i stedet for jordbær Snickers: - En god håndfull peanøtter - 2-3 ss kakao (helst carobpulver i stedet, helsekost) - 1/2 avocado - 1/2 eple - 1/4 banan - 20g proteinpulver (helst myse) - 2 ferske dadler (evt rosiner til nøds) - 2 ss kokosolje eller 2 ss linfrøolje - Rismelk/Soyamelk/Kumelk etter konsistensønske
"Now don't make me get off this bike!"
|
|
|
[Re: Supernova]
03/06/2010 15:22
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Rema 1000-det enkle er ofte det beste. Bruk mer kalorier enn du får i deg så vil du gå ned i vekt. Intervalltrening er enklere og bedre og mer effektivt enn å sitte å kjede seg på 70% av max i 3 timer samtidig som du ser for deg en smoothie med avokado i det fjerne.... Artig liv bare fordi han har kuttet ut brødet for en stund. Her er det på tide å ta av nisselua  "Normalt kosthold"? Norge er vel det eneste landet i verden som spiser 3 brødmåltider om dagen og en middag med noen symbolske grønnsaker. Vi har spist som bard_mat i et år, hele familien og kommer aldri til å gå tilbake til brødmat til frokost. Vitenskaplige studer beviser at en fettrik frokost faktisk gjør at du spiser mindre senere på dagen. Men du har helt rett. Vektkontroll handler om 2 ting; 1. Hvor mange kalorier du trøkker i deg. 2. Hvor mange kalorier du forbrenner. En fett- og proteinrik frokost sørger for at du spiser mindre senere på dagen og dermed får i deg færre kcal totalt i løpet av dagen (selv om en slik frokost alene inneholder flere kalorier kontra en "normal" frokost). I tillegg ungår du insulinsjokket når det faktisk er tomt for karbohydrater fra forrige måltid og du unngår at kroppen går i sparemodus. Ergo; du forbrenner mer. hoho! Har ikke noe med nisselue å gjøre dette gitt... Det har nok mer med erfaring å gjøre. Og erfaringen min er at de aller aller fleste klarer en sånn omvending ei stund forså å falle tilbake på "vanlige" rutiner senere. Og vanlig rutiner trenger ikke å være 3 brødmåltider og middag. I allefall ikke til de som er nogenlunde oppegående innen trening og kosthold. Men all honnør til dere som klarer en sånn omvending. Sjøl sverger jeg til litt brød, varierte sunne middager, mye havregryn, mye egg og proteintilskudd og fettsyrer. Men nå sporer vi av, trådstarten handler jo om rolig langtur...:-) Trente rolige langturer ifjor og gikk lite ned i vekt, nå har jeg kun trent korte harde økter (intervall) og gått ned ca 7-8% av kroppsvekta siden jul.
Redigert av aktiviteten; 03/06/2010 15:23.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: Supernova]
03/06/2010 16:14
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Vektkontroll handler om 2 ting; 1. Hvor mange kalorier du trøkker i deg. 2. Hvor mange kalorier du forbrenner. Det var dette med insulinet da, lite insulin lite kroppsfett. Selv om du døtter i deg mye energi i form av fett og proteiner.
|
|
|
[Re: ]
03/06/2010 16:26
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Joa, men hvor mye trenger man? Og for mye insulin går igjen utover fettforbrenningen.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
03/06/2010 17:07
|
oyvlie
Avhengig
|
Avhengig
Det beste er nok å la insulin være insulin. For friske mennesker er det automatikk i den balansen, for mye insulin blir kompensert. Insulin er et anabolt hormon, og vi snakker her om effektiv katabolisme. Ja, det er relatert, men i en så liten grad at det i bunn og grunn er uinteressant når det er snakk om mannen i gata som vil gå ned noen kilo.
Løsningen har vært nevnt flere ganger, og det er enkel matematikk. Kroppen er ikke mer avansert enn det. Om det går mer ut enn inn går du ned i vekt. Det gjelder alle. Det er klart at man kan benytte seg av sonetrening for å minimalt påvirke hvilke energilagre som mobiliseres, og man kan gå seg vill i et hav av hormoner og mitokondrier, men regnestykket forblir det samme.
Man kan skrive lange avhandlinger om vekttap, men for friske mennesker er det ikke verre enn at mer skal ut enn inn. God tur!
- Øyvind
|
|
|
[Re: oyvlie]
03/06/2010 17:39
|
kenbjerk
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg er ingen ekspert på ernæring og slanking, men etter en total omlegging av kosthold gikk jeg ned 15 kg på 4 mnd uten å sulte. De grunnleggende endringene var: Bytte brød med knekkebrød. Ikke mat på kvelden og spise hver 3 time. I tillegg trente jeg moderat. Denne vekten har jeg holdt nå i 2 år.
|
|
|
[Re: Hekta-MTB]
03/06/2010 19:58
|
særp
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du spiser 2000kalorier og bruker 3000kalorier, så er du jo nøtt til gå ned i vekt...er jo ikke mengeden man skal se på men kaloriene ting inneholder.
Det er viljen det står på,Ikke kroppen.
|
|
|
[Re: kenbjerk]
03/06/2010 20:02
|
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
Hva som er et riktig kosthold er som å si at 42 er riktig skostrrelse for alle. Det er ulike ting som fungere for ulike personer. Selv er jeg storforbruker at karbohydrater med lav GI. Til frokost er det musligrøt med 2 egg, youghurt naturell og cottage cheese. Stor frokost er viktig for å fortsette restutisjon fra dagen før. Så er det fire, deretter fire brødskiver til lunsj en og to. Stor middag med mye fullkornspasta til middag. Tre brødskiver til kvelds. I løpet av dagen blir det supplert med grønnsaker, frukt og ulike fettsyrer. Drikker også ca en liter melk om dagen for å dekke proteinbehovet.
Det er mye mat, men "trikset" mitt for å ikke legge på meg er å unngå "bombene". For utrolig mange er helge fredag, lørdag og søndag. Da er det plutselig helg nesten halve uka. Velger også produkter med lavere fettinnhold.
Det skal sies at jeg bor sammen med en klinisk ernæringsfysiolog så begrensa med søtsaker og snacks i hus.
|
|
|
[Re: Lundby89]
03/06/2010 20:05
|
Lundby89
Entusiast
|
Entusiast
Om kalorier skal det sies og understrekes at selv om 2000 kcal med smør er det samme som 2000 kcal med mel betyr det ikke at det i det lange løp er hipp som happ. Det er viktig at folk ikke kun ser på hva de får i seg i løpet av en dag, men heller det de IKKE får i seg. Det er ikke det fettet man ser i speilet som er det farligste.
|
|
|
[Re: Lundby89]
04/06/2010 05:50
|
aktiviteten
Ivrig
|
Ivrig
Håper da at noen har litt mer variert kosthold enn kalorier fra en næringskilde Lundby89:-)
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: oyvlie]
05/06/2010 16:34
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Det beste er nok å la insulin være insulin. For friske mennesker er det automatikk i den balansen, for mye insulin blir kompensert. Insulin er et anabolt hormon, og vi snakker her om effektiv katabolisme. Ja, det er relatert, men i en så liten grad at det i bunn og grunn er uinteressant når det er snakk om mannen i gata som vil gå ned noen kilo. Merkelig utsagn, mulig jeg missforstår men for meg virker det som du ikke har ikke fulgt med i det siste. Du mener altså at det ikke spiller noen rolle om kaloriene er i form av karbohydrater eller fett? Slik jeg forstår dette med insulin og fett er det slik at jo høyere insulinvivå jo høyere fettopptak til fettcellene og ergo høyere vekt.
|
|
|
05/06/2010 19:55
|
peroo
Ringrev
|
Ringrev
Jeg trener primært for moro skyld, men ønsker helt klart å gå ned en god del i vekt også. Hittil har jeg syklet 1 og en halv sesong, og har forsøkt å fokusere på lange, rolige turer. Føler at formen utvilsom blir bedre, Men: vekta går jaggu ikke mye ned! Jeg har lagt om kostholdet litt, men ikke veldig mye. Jeg forsøker å spise sunt og variert, men noen slankekur vil jeg gjerne styre litt unna (for da blir det fort jo-jo effekten...)
Spørsmålet mitt er egentlig om jeg kjører litt for harde langturer? Jeg trener både MTB og landevei, og i snitt har jeg vel en puls på mellom 145 og 150. Makspulsen min ligger på ca 190 (det har jeg ikke testet dog.
Jeg har også kjørt noen turer hvor jeg har presset meg selv til å holde pulsen under 140, og gjerne ned mot 130 i snitt. er dette bedre fettforbrenningsnivå? Jeg forsøker da å sykle minimum 2 timer, det gjør jeg for øvrig også på de litt "hardere " turene.
Hvordan vil jeg komme i bedre form, samtidig som jeg går ned noen flere kilo?Tips mottas med takk! Min erfaring er at vi som er tunge fort må ligge i nærmere 80% av maks for å komme noen vei på langturene (om det ikke er paddeflatt). Legg deg i et tempo som gjør at du klarer å sykle i 2-3 timer. Pratet om fettforbrenningstempo på sykkel er mer relatert til å holde ut lenge uten å tømme karbolagrene enn å slanke seg. Når det gjelder vekta er hovedpoenget å spise mindre. Jeg har samme problem som deg, og det skyldes at jeg er alt for flink til å få i meg nok næring før og etter trening. Spis som vanlig men f.eks 20% mindre på tallerkenen, det handler kun om motivasjon og det er desverre vanskeligere enn å komme seg ut på sykkelen.
|
|
|
[Re: peroo]
05/06/2010 20:11
|
test
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jepp, tror nok det er det som skal til. Jeg ligger fort på ca 80 % av maks, og da holder jeg helt greit 2-3 timer.
Så kutter jeg heller ut alt av næring underveis, med unntak av vann og en banan eller to. Sportsdrikk reserveres til ritt, det samme med energibarer, sjokolade og annet humbug.
Og ja, det er jo slik at man må ha flere kalorier ut enn inn for å gå ned i vekt. Jeg forsøker å spise sunt, men poenget mitt var at jeg ikke ønsker å spise noe særlig mindre enn normalt, og heller bruke lengre tid på å gå ned i vekt. Slankekurer og det å spise akkurat litt for lite hele tiden tror jeg ikke at jeg orker, det har jeg vært gjennom såpass mange ganger før...
Trener forøvrig ca annenhver dag, satser på å legge inn litt flere økter etterhvert. Men foreløpig trenger jeg nok litt tid til restitusjon mellom øktene, vil ikke ha noen slitasjeskader.
Redigert av test; 05/06/2010 20:14.
|
|
|
05/06/2010 21:34
|
FeitMann
Medlem
|
Medlem
Hvordan vil jeg komme i bedre form, samtidig som jeg går ned noen flere kilo?Tips mottas med takk! Jeg bruker sykkel til vekt-reduksjon med stort hell! Jeg vil påstå at nøkkelen er enkel... Variasjon og kosthold. Jeg har 3 hoved-variasjoner: 1. Kort, men eksplosiv runde på 1,6 mil med en del terreng og mye bakker frem til jeg kommer "opp i skogen". 2. "lang"-kjøring på ca. 2,6-3,2 mil på asfalt. Alt etter hva tid jeg har. 3. Sykkelturer med dama på slep. 1 og 2 kjører jeg hva jeg er god for, mot klokka. 1'ern er tung, mye akselrasjon mellom div. hinder i terreng og bakker. 2. blir mer å holde farten oppe med jevne tråkk (kadens), men samtidig disponere kreftene slik at man holder hele veien. Jeg ligger som regel på 80-85% av max puls i snitt på disse rundene. 3'ern er mer restitusjons-trening for min del. Gjennomsnittspuls på 110-120 og er mest som kos, men det gir variasjon og jeg er overbevist om at disse turene også har sin effekt. Nå skal det nevnes at jeg sykler så og si hver dag, og da blir de rolige turene en gang eller to i uka viktig. Mange vil nok anbefale og ha et par hviledager i uka Men... og dette er et stort men... dersom ikke kostholdet er riktig hjelper det nesten ikke hvor mye du sykler. Du må brått sykle 1,5 time med høy intensitet (alt etter som hva du veier) for å forbrenne en 250 burger med ost og bacon. Disse 3 timers turene du snakker om er sikkert bra de også, men jeg har latt være siden jeg trener så ofte som jeg gjør. Dette er bare mine personlige meninger, og jeg er temmelig ny på dette med sykkel, men dette er noe som funker for meg. Formen har steget brennkvikkt, og vekten faller. Husk å få i deg nok karbohydrater før du sykler selv om du er på slanker'n, ellers går du tom, og formen kommer heller ikke like fort om du kjører på tomme karbohydrat-lagre. Kosthold har jeg god greier på, så det er noe jeg kan si med sikkerhet
|
|
|
|
|