Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Ligge på hjul

Re: Ligge på hjul [Re: Dan] #961178 07/06/2010 09:30
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dan
Sitat: Effi1994
Jeg lurer på hvorfor ikke en dråpeform som er spiss i BEGGE ender er mer aerodynamisk enn en vanlig dråpeform.

Det er den selvfølgelig, men man må ha lange kjøretøy for at det skal lønne seg med spiss form i begge ender, i forhold til volumet.

Har ikke formen på sånne tog litt samme funksjon som spoilere på racebiler, sørge for at det ikke letter?

Kristian
Re: Ligge på hjul [Re: ubermensch] #961205 07/06/2010 09:56
G
GFX Offline
Entusiast
Entusiast
G
Litt forskjell på et tog som holder 285 km/t og et felt som holder 40...

Re: Ligge på hjul [Re: ubermensch] #961412 07/06/2010 13:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Spoilere på racerbiler sørger ikke for at de ikke letter. Vinger, derimot, gjør det.

Når du ser hva et fly trenger av vingeflate for å lette i rundt 250km/t, tror jeg ikke det er noen overhengende fare for at et tog begynner å fly - uansett fasong.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ligge på hjul [Re: GeirK] #961501 07/06/2010 15:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Spoilere på racerbiler sørger ikke for at de ikke letter.

Er det helt sant? Jeg trodde tanken med en bakspoiler var å ødelegge luftstrømmen over bilen slik at man ikke får løfteffekt, og en forspoiler styrer luften vekk fra undersiden av bilen slik at resultatet blir et relativt undertrykk. Altså, sakte luft over bilen og lite luft under bilen gjør at bilen ikke letter.

For biler med vinger blir det litt annerledes da disse bruker luftstrømmen for å presse bilen nedover, i tillegg til at de har kanaler under bilen som gir samme (men bedre) effekt som en frontspoiler når det gjelder å lage undertrykk.

Re: Ligge på hjul [Re: Dan] #961518 07/06/2010 16:18
EpicRide Offline
Avhengig
Avhengig
Var av den oppfatningen at spoilerens funksjon var å øve en kraft som presset bakenden på bilen mot underlaget (motsatt av en flyvinge), og dermed oppnå bedre kontakt og kontroll...slik er vel tilfellet når det gjelder Formel 1-biler? At bilene letter uten spoileren er kanskje mindre sannsynlig.

HandleBra - "Wait 'till you put your hands on this!"

JB Mountian Bikes
Re: Ligge på hjul [Re: EpicRide] #961521 07/06/2010 16:25
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Dan har rett. En spoiler og en vinge gjør to helt forskjellige ting, men begge deler brukes å gi mer marktrykk. Men begrepene brukes om hverandre av menigmann.

En bil med et digert, klumpete karosseri trenger en eller flere spoilere (ødeleggere) for å bryte opp luftstrømmen slik at ikke karosseriet skal gi løft (de fleste karosserier er formet slik at de gir løft). Spoileren genererer ikke marktrykk direkte, men reduserer altså bare løftet i karosseriet.

Formelbiler har lite løft i selve karosseriet, og bruker ikke spoilere for å bryte løfteffekten til karosseriet, men bruker vinger for å generere marktrykk direkte.

Noen vanlige biler har også en diger vinge høyt oppe bak for å generere marktrykk. Da heter det vinge og ikke spoiler.

Ole.

Re: Ligge på hjul [Re: Ole] #961605 07/06/2010 18:49
E
Erlend L Offline
Veteran
Veteran
E
Hei Ole, takk for den, nå først skjønner jeg hvorfor spoiler heter spoiler - den ødelegger løftet. Helt innlysende med din forklaring i bakhodet, men jeg har aldri tenkt på det før. Så har jeg altså lært noe om biler på racerforumet - ikke dårlig.

Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Ligge på hjul [Re: Dan] #961901 08/06/2010 06:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Da har jeg sjekket Wikipedia. I følge dem er bakspoilere på sportsbiler er primært laget for å hindre turbulens der taket går over til vindu slik at man får bedre stabilitet og lavere luftmotstand ved høye hastigheter. Dette stemmer med min oppfatning og er grunnen til mitt utsagn lenger oppe.

Frontspoileres primære oppgave er å få luften vekk fra undersiden av bilen slik at den ikke letter. I det tilfellet var ikke utsagnet mitt korrekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Spoiler_(automotive)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ligge på hjul [Re: GeirK] #962015 08/06/2010 08:45
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Mh.

Når det kjem til bilar er det i all hovudsak tre ord som beskriv "ytre komponentar" som påverkar marktrykk/aerodynamikk: Spoiler, diffuser og vinge.

Spoiler (eng):
Quote:
A spoiler is an automotive aerodynamic device whose intended design function is to 'spoil' unfavorable air movement across a body of a vehicle in motion. Spoilers on the front of a vehicle are often called air dams, because in addition to directing air flow they also reduce the amount of air flowing underneath the vehicle which reduces aerodynamic lift. (..)
Spoilers for cars are often incorrectly confused with, or the term used interchangeably with, wings.

Diffuser (eng):
Quote:
A diffuser, in an automotive context, is a shaped section of the car underbody which improves the car's aerodynamic properties by enhancing the transition between the high-velocity airflow underneath the car and the much slower freestream airflow of the ambient atmosphere.

Wing (eng):
Quote:
A wing in this context is an aerodynamic device intended to increase drag and/or generate down force on an automobile or provide aesthetics. The angle of attack of the wing on some cars can be adjusted to increase downward force over the rear wheels, but it has the dual result of increasing drag. (..)

Spoilers are often confused with wings, and the terms are frequently (yet incorrectly) used interchangeably. Performance cars will normally utilize a spoiler instead of a wing. Race cars such as formula racers typically use a spoiler/wing combination called a rear wing assembly.

GeirK:
Og sekundert for å generere meir marktrykk over bakaksling. ICON_SMILE

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Ligge på hjul [Re: GeirK] #962055 08/06/2010 09:47
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Frontspoileres primære oppgave er å få luften vekk fra undersiden av bilen slik at den ikke letter. I det tilfellet var ikke utsagnet mitt korrekt.

Men mitt var. Og mitt stemmer vel fortsatt noenlunde for bakspoileren også.

Re: Ligge på hjul [Re: Dan] #962075 08/06/2010 10:10
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Yes, da har man brukt 8 poster på å si at jeg egentlig hadde rett, men hva med formen på toget?

Kristian
Re: Ligge på hjul [Re: ubermensch] #962123 08/06/2010 10:53
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Litt usikker der, men eg har ein tidligare kompis som har leikt mykje med (eigenutvikla) rakettar.

Han teikna og forklarte om optimale forhold mellom lengde og diameter på kroppen (sett i samanheng med fart), og om utforming av nase for å få ein optimal luftstraum og aerodynamiske eigenskapar.

Så når det gjeldt nebbet er det vel gjerne todelt:
Toget (i motsetning til ein rakett) har bakke under seg, og det endrar draget.

Så (just a wild guess) vil eg tru nebbet fungerer som ein spoiler (air dam). Ikkje direkte for å hindre at toget lettar, men for å skape eit undertrykk. I tillegg gjer det at lufta passerer lettare over toget..

Re: Ligge på hjul [Re: NjalVM] #962174 08/06/2010 12:09
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Kan hende at siden det er så hinsides langt (toget), og har begrensninger på høyde at den formen er best.

Med letter mener jeg forresten ikke flyr, men mer at det vibrerer (løfter seg litt, detter ned, løfter seg osv).

Kristian
Re: Ligge på hjul [Re: ubermensch] #962199 08/06/2010 12:33
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Eit objekt som er like høgt, bredt og langt har høgare luftmotstand enn eit objekt som har same høgd og breidd, men er dobbelt så langt...

Mine kunnskapar om fysikk er langt frå gode nok til å kunne gje ei forklaring på kvifor, men "sånn er det".

Eg har tidligare sett ein java-basert "kalkulator" (type "endre fasongen på boksen og sjå kva som skjer" [altså for "mannen i gata"]) som lar ein berekne luftmotstanden i eit objekt, men er ikkje kar om å finne den lengre.. Men der kan ein simulere kva som er den optimale forma med tanke på luftmotstand.

(Eg trur eg nyttar "drag" (eng.) og "luftmotstand" om ein anna når eg skriv. Eg føretrekk "drag" når det er snakk om aerodynamikk, men freistar i størst mulig grad skrive norsk..)

Vedlegg Shapes.gif

Re: Ligge på hjul [Re: NjalVM] #962265 08/06/2010 13:31
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke dette noe å legge ut på mythbusterforumet på discovery channel sine sider og se om de plukker opp på det? Det er vel flere sykkel"myter" de kan teste ut i samme slengen?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Ligge på hjul [Re: BeefCake] #962274 08/06/2010 13:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hva er myten du vil ha testet da?

LarsB

Re: Ligge på hjul [Re: NjalVM] #962298 08/06/2010 14:17
ubermensch Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: NjalVM
Eit objekt som er like høgt, bredt og langt har høgare luftmotstand enn eit objekt som har same høgd og breidd, men er dobbelt så langt...)

Det stemmer nok ikke, Cd for halvkulen er jo mindre enn Cd for kulen. ICON_SMILE

Jeg har lest masse på wikipedia og i Whites "Fluid Mechanics" og fått de svarene jeg (ikke) trengte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nose_cone_design#Haack_series

Kristian
Re: Ligge på hjul [Re: ubermensch] #962331 08/06/2010 15:11
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ubermensch
Sitat: NjalVM
Eit objekt som er like høgt, bredt og langt har høgare luftmotstand enn eit objekt som har same høgd og breidd, men er dobbelt så langt...)
Det stemmer nok ikke, Cd for halvkulen er jo mindre enn Cd for kulen. ICON_SMILE
Sant nok. Men det trur eg primært sett skuldast fasongen på objektet. Om du ser på kort og langt rektanglet opp mot kvar andre så stemmer det. Og det har lik fasong. (Bortsett frå at det er lengre.. Ei kule med hale (til dømes ein kuleis i kjeks) har lågare luftmotstand enn ei kule is aleine... [Kanskje med unntak av jordbærsorbet..])

Og om eg hugsar rett gjeldt det same for ein sylinder med avrunda endar.. (Dvs. sylinder avlutta med halve kuler - altså ei strekt kule; i likheit med ein strekt firkant.)

OBS! Mykje synsing og roting i bakhovudet no. Eg _kan_og_veit_ ikkje dette her!

Tekniske ting og kalkulasjonar her:
http://www.gassavers.org/showthread.php?t=1134

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå