DnT-stien sørover mot Havrefjel er variert og artig stisykling. Man passerer også store svaområder som innbyr til lek.
Himmelrike er ett stort svaområde som er flott å besøke med sykkel hvis en ikke vil sykle så langt. Det er merket sti fra hotellet.
Seterveien er en herlig singletrack som starter fra Lia Hyttegrend (ca 500 m etter bommen). På (ved) toppen av Kjellraen er det flott utsikt og et mindre svaområde. Deretter er det 300 høydemeter nedovermorro fordelt på 3 km ned igjen.
Da var årets første lengre sykkelutflukt gjennomført, og hvilken helg det har vært. Jeg og Dansken-2 kjørte fra Oslo i øs pøs møkkavær lørdag morgen, med håp om noe bedre vær lenger sørvest, og jammen var det ikke temmelig tørt på bakken og null drypp fra oven da vi kom fram til Gautefall. Parkerte rett forbi hotellet, og etter litt påfyll var vi klar for T-merket sti mot Mjeltenatten. Takk til tips fra Langbein Rise, vi møtte for øvrig ham og en kompis på retur etter at vi hadde tråkke fine stier en times tid.
Etter en start med sti med jordbunn og enkelte myrpartier, ble det etter hvert litt mer stein av god størrelse under hjula, og stein og vann i kombinsajon er jo alltid morsomt.
Og bedre skulle det bli.
En flott tur, vi var vel ute og tråkke i rundt 5 1/2 time og klokka omtrent 2,2 mil. Kongedag.
Og etter en god sykkeltur er det seff viktig med god mat, og telting trenger ikke å bety kjip posemat. Med to brennere og turwok blir det sving på sakene.
Dagen etter stod Himmelriket for tur, og her er det bare å la bildene tale for seg (se to neste innlegg). Dette er helt rått.
Det ser ut til at øynene begynner og åpnes for heimtraktene.
Kan opplyse om at det er en del aktivitet i området og at det foregår planlegging av merkede løyper for ekslusivt for sykling. Dersom noen driver med klatring er en kombohelg absolutt å anbefale. Kanskje den beste klatringen i landet...
Jeg må bare rose Langbein Rise for flott stibeskrivelse på heia, selv om stiene er veldig godt merket så er stibeskrivelsene du har lagt ut helt suverene
Får se om ikke flere får øynene opp for dette "Himmelriket" utover sommeren, Gautefall kan ihverfall anbefales på det varmeste
Men som Dansken skriver, funka turbeskrivelsen til Langbein Rise veldig bra, ikke noe problem å finne fram.
En annen bra ting var at de turgåerne vi møtte (det var ikke veldig mange) var udelt positive til sykling, og syns det var kult. Blant annet møtte vi en som virket å ha litt oppsynsmannansvar begge dagene, og han mente at særlig Himmelriket måtte jo egne seg for sykling og endog konkurranser. Sånt liker vi.
Dette så jo helt nydelig ut! Vi er tre karer som skal på tur i helgen. Kanskje det blir Gautefall på oss? En ting jeg gjerne skulle hatt svar på, er om denne turen kan være hyggelig uten demper bak? Vi er en budsjettgjeng, og våre tre sykler, koster halvparten av den ene dere syklet på
Det går fint å sykle DnT-stien sørover uten bakdemper. Svaene er fine uansett. Strekkene mellom kan vel bli litt mere knot, men ikke værre enn av gleden over svasyklingen kan overvinne det. Alternativt kan man sykle inn grusveien til Reinsvann og omgå noen av de vanskeligere partiene.
Himmelrike kan sykles via hyttefeltet på Hellheia. Det går sti fra hyttefeltet, over Jørunskarsvarden og videre ned i Himmelrike. På dette sporet starter omtalte sti lengst i sørvest: http://connect.garmin.com/activity/38356714
PS! Kommer til å være på Gautefall også denne helgen: http://www.facebook.com/?ref=logo#!/event.php?eid=129075490465399
Vi kom litt sent opp på fredagen, og camperte på en mygg/knott/sandflue(?) fylt strand, ett lite stykke mot Nissedal. Etter å ha ligget å vrengt oss i 9 timer uten mye søvn i det hele tatt, pakket vi i bilen og kjørte mot hotellet. Her fant vi en ledig lavo, og lånte den ett par timer. Senere på Lørdagen, etter syklingen fant vi det like godt å låne denne natt til Søndag. Dette viste seg å gå knirkefritt, ettersom hotellet var stengt for helgen, og ingen plaget oss. Rett ved lavoen var det også en hel haug med aktiviteter. Jeg nevner hesteskokasting, øksekasting (se siste del av videoen), og bading i den oppdemma innsjøen rett ved hotellet. Den lavoen kan anbefales på det sterkeste! Den er rett ved øksekastebanen (og står åpen hele tiden)
Tilbake til syklingen. Vi syklet både lørdag og søndag. Lørdagen sto undertegnede for dagens, og helgens, beste underholdende tryn! Vi hadde svinget av grusveien ved skiskytebanen, opp mot Himmelrike. Ut i fra veien hadde jeg godt driv, og måtte forsere ett litt bløtt omeråde. Jeg la meg godt bakpå, og lot det stå til. Det viste seg at dette var en meget så dyp myr. Jeg husker ikke stort annet enn at jeg fløy hodestups over styret, og ble gjennomvåt. God stemning.
Videre oppover fjellet gikk det overraskende greit. Noe sykkelløfting ble det jo, men med mange morsomme partier. Deretter ankom vi Himmelrike, og skrev oss i boken, spiste en snickers, og koste vårs
Dagen etter prøvde vi å finne Havrefjell var det vell. Det bommet vi litt på. Vi kom inn på en eller annen sti, og endte opp på toppen av ett fjell, og så videre til heisen på skisentret. Turen opp dit gikk nokså greit, men med veldig mange krevende partier. Til tider mye bra sykling over lange flate stein´ær.
Alt i alt, en flott helg på fjellet, og mye flott øl
Ser ut til at dere bomma litt på DnT stien og syklet Blekarunden i stedet. Fin sti, flott utsikt, men ikke så mye sva. Er nok krevende med hardtails og bedre å sykle motsatt vei.
For å komme inn på DnT-stien fra Sølia ta til høyre av midt i bakken og bruk øya, det er vardet.
Får jevnlig flashback fra utklikkinga av pedalen på kanten av stupet der. Med en liten snubling der skulle jeg ha vært fornøyd om vi kunne døpe om stedet til Rullestolvassnuten. Og ikke Bårevassnuten.
Tror aldri jeg gjør det igjen... Hyggelig at du likte filmen.