|
Tikkelyd fra bakhjulet
|
Tikkelyd fra bakhjulet
31/05/2010 18:11
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kommer en markant tikkelyd fra bakhjulet ved liten hastighet.
Hvis jeg nå ruller den bakover, følger pedalene med rundt. Det har ikke skjedd før.
Hva kan dette være ?
|
|
|
Re: Tikkelyd fra bakhjulet
[Re: Clotho_NOR]
31/05/2010 18:28
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det kommer en markant tikkelyd fra bakhjulet ved liten hastighet. Dette er vanlig på mange nav. Hvis jeg nå ruller den bakover, følger pedalene med rundt. Det har ikke skjedd før.
Jo, dette skjer på alle sykler. Altså helt normalt
|
|
|
[Re: -Jan]
31/05/2010 18:47
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: polkaDOT]
31/05/2010 18:52
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Nei, har ikke det. Har DT Swiss XR1 Disc CL. Kan godt være det er normalt, jeg er ikke spesielt mekanisk kyndig, den har bare ikke oppført seg sånn tidligere. Det er én markant høyere tikke / klonke-lyd per omdreining på hjulet, og siden det er var kombinert med at pedalene fulgte med da jeg trillet bakover, så trodde jeg det kunne representere et problem...
|
|
|
31/05/2010 18:56
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva hvis du snurrer pedalarmene "bakover" mens sykkelen står i ro med hjula på bakken? Vil du da få samme lyden?
|
|
|
31/05/2010 19:01
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Jeg er litt usikker på det, men det kan jeg evt gå ned i boden og prøve. Som det er nå, følger kjedet med, slik at det henger seg opp uten at kassetten følger med. Så løsner det etterhvert, og da får jeg bare lyden hvis jeg "coaster" på lav fart.
Jeg trodde først det var bremsene som var blitt skeive, da jeg først oppdaget lyden da jeg kjørte bakkeintervaller siste jeg var i Norge. Ikke så lett å få til langvarig, hard nedbremsning her på Sjælland, så jeg trodde det hadde ført til noe slitasje.
Har full XTR-gruppe, som er ca 6 måneder gammelt, om det er nyttig informasjon.
|
|
|
31/05/2010 19:14
|
the Dudester
Medlem
|
Medlem
Kan du ha et stivt ledd på kjedet?
|
|
|
[Re: the Dudester]
31/05/2010 19:30
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Kan du ha et stivt ledd på kjedet? Det har jeg ikke, nei.
|
|
|
31/05/2010 20:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Det kommer en markant tikkelyd fra bakhjulet ved liten hastighet. Eh, ja? Det gjør det på alle kvalitetsnav. Hvis jeg nå ruller den bakover, følger pedalene med rundt. Det har ikke skjedd før. Jo, det har skjedd med hver eneste sykkel du noensinne har hatt i hele ditt liv vil jeg tro. Brukerfeilobservasjon eller trolling. 
|
|
|
31/05/2010 21:11
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hva hvis du snurrer pedalarmene "bakover" mens sykkelen står i ro med hjula på bakken? Vil du da få samme lyden? Har vært nede og sjekket, og lyden kommer ikke når jeg gjør dette. Det hendte dog at kassetten "låste" seg, slik at kjedet røk med bakover.
|
|
|
[Re: Dan]
31/05/2010 21:17
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Eh, ja? Det gjør det på alle kvalitetsnav.
Jeg var ikke klar over at det kom 1,én, markant høyere "klonk" eller "tikk" per omdreining på kvalitetsnav. Trodde det var en stabil / jevn lyd. Jo, det har skjedd med hver eneste sykkel du noensinne har hatt i hele ditt liv vil jeg tro.
Beklager, her var det dårlig formulert fra min side. Mente at kjedet fulgte med pedalene rundt, slik at det "hang seg opp". Brukerfeilobservasjon eller trolling. Jeg noterer meg at min totalt fraværende kunnskap om emnet kan oppfattes som trolling. Beklager tidstyveriet, og skal heretter heller konsultere min ellers utmerkede sykkelbutikk for slike henvendelser.
|
|
|
31/05/2010 21:33
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg var ikke klar over at det kom 1,én, markant høyere "klonk" eller "tikk" per omdreining på kvalitetsnav. Trodde det var en stabil / jevn lyd. Da høres det ikke ut som den vanlige lyden nei. Men det trenger egentlig ikke å være verre enn at fettet inni der er litt ujevnt fordelt, slik at én av palene ikke blir like lyddempet som de andre. Men det er jo vanskelig å si noe om uten å selv høre det. Beklager, her var det dårlig formulert fra min side. Mente at kjedet fulgte med pedalene rundt, slik at det "hang seg opp". Fortsatt ikke helt glassklart hva du mener her. Mener du at når du tråkker bakover så blir det slakk i kjedet på oversiden, mens girarmen dras forover? Da er det i tilfelle enten litt høy motstand for kjedet gjennom giret, eller litt høy motstand i bakovertrillingen i navet. Det siste kan være så enkelt som at navet/bosset er fullt av ferskt og fint fett, som gjør at ting klisser seg litt sammen. Helt ufarlig og gir ingen motstand ved tråkking. Jeg noterer meg at min totalt fraværende kunnskap om emnet kan oppfattes som trolling. Beklager tidstyveriet, og skal heretter heller konsultere min ellers utmerkede sykkelbutikk for slike henvendelser. Hehe, ingen fare, men jeg begynte seriøst å lure på om du hadde syklet fixie i København i en masse år og skulle kokettere med at du hadde glemt hvordan sykler med gir og frihjul funket. 
|
|
|
[Re: Dan]
31/05/2010 22:06
|
Clotho_NOR
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
. Det siste kan være så enkelt som at navet/bosset er fullt av ferskt og fint fett, som gjør at ting klisser seg litt sammen. Helt ufarlig og gir ingen motstand ved tråkking.
Her tror jeg du kan være inne på noe. Hadde sykkelen på service for litt under en måned siden, og da tok de også for seg hjulene. Så de BURDE være i orden, på tross av mine stusselige bakkeintervaller. Var bare ikke klar over at det kunne være en så enkel løsning på det.  Hehe, ingen fare, men jeg begynte seriøst å lure på om du hadde syklet fixie i København i en masse år og skulle kokettere med at du hadde glemt hvordan sykler med gir og frihjul funket. He he, ikke helt  Er en urutinert syklist, som gleder seg veldig til kommende helg fordi den skal brukes i flott vær med kompiser som skal vise meg noen mer tekniske ruter / stier enn det jeg er vant til, og da vil perfeksjonisten i meg ha kontroll på utstyret så jeg ikke står midt i ingenmannsland med en defekt sykkel og ødelegger for alle andre 
|
|
|
|
|