Du kan sykle Nordmarka Rundt, det er jo en kjempefin løype.
Ellers kan du sykle opp til Nittedal, følge RV 4 til Roa, og der ta av mot Maura. Følg veien til Maura, og kom tilbake til byen via Jessheim og Gjelleråsen. Da får du ca. 16 mil i beina på fine veier med relativt lite trafikk.
Eventuelt kan du under Nordmarka Rundt også ta av mot Maura når du er på Roa, og slik legge til noen mil til den traseen.
Jeg er medsammensvoren med Christian på den planlagte turen og vi hadde planer om å sykle en annen runde enn Nordmarka Rundt, da vi har syklet den både i trening og i ritt. Topp løype og takk for forslag, men denne gang er vi på jakt etter andre forslag. Mor Maura og Jessheim kan være en vinner.
Selvfølgelig kan man sette sammen det meste, men noen runder er kanskje mer vellykete enn andre.
Jeg ville unngått veien ut til mega-mila/snippen/nittedal. Litt pga trafikk, og litt fordi jeg har kjørt kun en gang om Roa, og bonka så jævlig... Syns det er så mye finere å kjøre til lillestrøm, forbi åråsen og ut leirsund, opp mot kløfta, og derfra retning jessheim. Du har massevis av muligheter for å få til fin langtur på den strekningen, du kan øke nordover mot Eidsvoll, mot minnesund, og til hurdal, og ned igjen langs hurdalssjøen. Nannestadveien og gjerdrum tilbake igjen. Fra minnesund over til Hurdal får dere en seig bakke på asfalt som delvis er med i turrittet Mistberget rundt. Ellers er turen lite kupert, veldig mye fine veier, og lite trafikk. Et kremområde å kjøre sykkel i.
Ellers kan du sykle opp til Nittedal, følge RV 4 til Roa, og der ta av mot Maura. Følg veien til Maura, og kom tilbake til byen via Jessheim og Gjelleråsen. Da får du ca. 16 mil i beina på fine veier med relativt lite trafikk.
Vi var noen stykker som syklet omtrent denne turen men omvendt forrige uke. Oslo, Gjelleråsen, Skedsmokorset, Åsgreina, Maura, Roa, Rv4, Gjelleråsen, Oslo. Kjempefin tur og jeg synes det var greit å ta runden den veien. Da får man det småkuperte i begynnelsen og den lange slake nedoveren mellom Grua og Nittedal på slutten. Den lille klatringen fra Maura over til Roa var også fin og nesten helt bilfri.
Re: Fin langtur med start/mål i Oslo?
[Re: Dan]
#95659401/06/201006:16
Sitter å tenker på det samme selv, men en onsdagstur. Harrytur til Sverige for å handle kyllingfiler kanskje?
I så fall kan jeg rapportere at denne turen var fin: Oslo - Enebakk - Askim - Rakkestad - Halden - Tanumshede - (nesten) Grebbestad: http://connect.garmin.com/activity/33454307
En liten modifikasjon til denne: Ta til høyre ved Skjønnhaug over Mønster bru i sørenden av Øyeren, så til høyre rett før Askim over Solbergfoss kraftstasjon (mektig! - anbefalt stopp på Spydebergsiden), så opp turens garantert bratteste bakke, så gjennom Spydeberg videre sørover tilbake på ruta di i Sjetve. Da sykler du en enda lenger del av ruta til Øyeren rundt , et ritt jeg får med meg hvert år i august.
En liten modifikasjon til denne: Ta til høyre ved Skjønnhaug over Mønster bru i sørenden av Øyeren, så til høyre rett før Askim over Solbergfoss kraftstasjon (mektig! - anbefalt stopp på Spydebergsiden), så opp turens garantert bratteste bakke, så gjennom Spydeberg videre sørover tilbake på ruta di i Sjetve. Da sykler du en enda lenger del av ruta til Øyeren rundt , et ritt jeg får med meg hvert år i august.
Hobøl - Ås er ikke noe særlig langs E18. Anbefaler heller til venste i Elvestadkrysset og over Kroer. Små veier uten mye trafikk. Ellers en trivelig snutt fra Elvastad, opp RV 120 til Tomter, til venstre der over til Ski.
Frode
[Re: Frode M]
#95988904/06/201021:38
Hobøl - Ås er ikke noe særlig langs E18. Anbefaler heller til venste i Elvestadkrysset og over Kroer. Små veier uten mye trafikk. Ellers en trivelig snutt fra Elvastad, opp RV 120 til Tomter, til venstre der over til Ski.
Helt riktig, men hvis du ser på hans rute, så ser du at han planlegger å kjøre nordover på Rv120 forbi Ringvoll og så ta av til venstre ved Hagen skole noen km sør for Elvestad nettopp over Kroer, Ås og Holstad til Ski (fra Holstad på sykkelsti lagt på gammel jernbanetrasé - perfekt).
Ellers er det også helt riktig at det er trivelig å sykle til Tomter og så over skauen til Ski - en liten motbakke der også, gitt.
Takk for alle tips! Siden alle fire herrer antok at noen andre hadde med kart og notater, ble det dessverre litt ad hoc. For min del fulgte jeg denne oppskriften:
0) Dra på åpning av "Operaøya", den lille øya utenfor operaen. 1) Drikk minst én flaske rosévin, øl og drinks på konsert. 2) Sykle hjem opp Kongsveien på tungt giret singlespeed i 02-tiden. 3) Spis en halv boks potetsalat pga. enorm fysenhet. 4) Stå opp 08, fortsatt litt tipsy. 5) Møt hyggelige medsyklister, og ta det litt på sparket (beklager og beklager, men det var sånn det ble) 6) Sykle til Nes, og vend snuta sydover. 7) Spis finfin lunsj på gresset utenfor kjøpesenteret på Aursmoen. 8) Si adjøss til medsyklistene når de bøyer av etter ca 100km ved Festund. 9) Sykle totalt 259km, hvorav de siste 150 helt blakk og så sulten at du vurderer å lete etter mat bak butikker, tigge fra grillfamilier, etc.
Vurdering: Fine veier opp mot Nes og ned mot Fetsund. Bomma litt etter Aursmoen, der var det 80-sone. Østsiden av Øyeren var kjedelig. Lite å se, og bare av og til mulig å se vannet. Askim, Våler, etc er landlig og fint. Fra Vestby og nordover er det noen veldig fine, små landeveier, og der storkoste jeg meg med medvind mens jeg syklet mot solnedgangen.
Ved nærmere ettersyn på ruta i mitt nærområde kan jeg se at du gjorde helomvendinger ved Ringvoll, Garder kirke og Kroer kirke. Du gjorde kloke valg her (spesielt ved å forlate Rv120), men egentlig kan du nesten ikke gjøre feil i dette området - det er små, fine asfaltveier på kryss og tvers i variert kulturlandskap.
Ved nærmere ettersyn på ruta i mitt nærområde kan jeg se at du gjorde helomvendinger ved Ringvoll, Garder kirke og Kroer kirke. Du gjorde kloke valg her (spesielt ved å forlate Rv120), men egentlig kan du nesten ikke gjøre feil i dette området - det er små, fine asfaltveier på kryss og tvers i variert kulturlandskap.
Ja, veldig fint der! Skikkelig trivelig å sykle på smale veier uten biltrafikk, hjelp bra på go'følelsen med medvind også. Blir sikkert noen turer ut i samme området snart.
Lite trafikk fra du tar av veien ved Rortunet Senter i Slemmestad mot Nærsnes. Fine veier og natur. Med unntak av lukta på Tofte. Turen er på ca 165km fra Oslo.
Variasjoner kan legges inn ved å ta ferjen over til Svelvik (min hjemby) og derfra til Drammen..
[Re: josse]
#96215608/06/201011:31
Hva med Oslo - Moss - ferge - Horten - Svelvik - Drammen - Asker - hjem?
Den ruta har jeg sittet og siklet på flere ganger de siste ukene. Skal ta ruta en dag i sommerferien når sola steiker, med minst to stopp for isspising mens vi venter på fergene...