Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sukker etter trening stopper forbrenning?

Sukker etter trening stopper forbrenning? #955880 31/05/2010 11:07
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Om jeg leste riktig så leste jeg nylig en uttalelse fra en svensk forsker eller ernæringsperson (eller hva han nå var) at om man spiste sukker etter trening (selv den minste mengde) bråstoppet all forbrenning som et resultat av treningen umiddelbart. Men, om man ikke spiste sukker ville man ha noe høyere forbrenning en periode etter trening også.

Er det noen som har noen formening om dette? Jeg er litt for tung og tror jeg hadde hatt større utbytte av å gå ned 3-4kg enn å spise mye for å optimalisere effekten av treningen på den måten. Hva menes i såfall med sukker som stopper forbrenning, er det rent sukker eller vil f.eks. en banan eller sportsdrikk etter endt økt også stoppe forbrenninga?

Håper noen kan gi noen innspill for kosthold er dessverre ikke min sterke side...

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Larsemannen] #955901 31/05/2010 11:24
A
Aune01 Offline
Entusiast
Entusiast
A
Det å spise sukkerholdig mat rett etter trening gjør at du får en insulinøkning. Derfor vil noe av fettforbrenningen utgå. Spis heller fett og proteiner etter trening, evt også lavglykemisk karbo. Hvis du skal være veldig fin på det, så hold deg til proteiner fra kjøtt og fisk etter trening, ettersom også melkeproteiner og planteproteiner har insulinutslag.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Aune01] #955934 31/05/2010 11:58
eUnaas Offline
Ivrig
Ivrig
For meg høres dette litt bakvendt ut..

Fordi at kroppen klarer da ikke å ta opp proteiner uten karbohydrater!? Alle resutisjonsdrikker er proppet med sukker og annet søtt fjas slik at kroppen (30min senere, når du spiser et proteinrikt måltid) skal ta opp maksimalt.
Men vi snakker kanskje om fettforbrenning, ikke effektiv restitusjon?

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: eUnaas] #955945 31/05/2010 12:13
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: eUnaas
For meg høres dette litt bakvendt ut..

Fordi at kroppen klarer da ikke å ta opp proteiner uten karbohydrater!? Alle resutisjonsdrikker er proppet med sukker og annet søtt fjas slik at kroppen (30min senere, når du spiser et proteinrikt måltid) skal ta opp maksimalt.
Men vi snakker kanskje om fettforbrenning, ikke effektiv restitusjon?

Ja, svaret avhenger av hva en ønsker å oppnå.

Uansett hva en spiser er energiforbruket det samme underveis og etterpå.

Forenklet kan en si at ved å unngå sukker(dvs. alle slags "lette" karbohydrater) før, under og etter trening vil en i hovedsak forbrenne fett. Fyller en opp med karbohydrater, forbrennes disse i stor grad på bekostning av fettet.

Uansett hva en spiser, vil vektøkning/tap være et resultat av forbrukt energimengde minus inntatt energimengde. Vil en ned i vekt må en forbrenne mer enn en spiser, ulik sammensetning av maten endrer ikke naturlovene.

Det å ikke innta karbohydrater har ulike "bivirkninger", for eks dårligere restituajon.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: alfred] #955960 31/05/2010 12:31
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: alfred

Det å ikke innta karbohydrater har ulike "bivirkninger", for eks dårligere restituajon.

De som har gått på lavkarbo over tid sier at restitusjonen blir bedre ved å ikke innta karbo rett etter trening. Men kroppen reagerer kanskje forskjellig avhengig av hva den er vant til.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: alfred] #955970 31/05/2010 12:39
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Raske tilbakemeldinger liker vi ICON_SMILE

Har erfart at karbohydrater rett etter trening har veldig god effekt på restitusjon etter at jeg i fjor var med på "Klare merket" til Axa og proppet i meg karborike frø- og kornblandinger hele sommeren. Men, jeg gikk ikke ned noe som helst i vekt i fjor sommer heller sammenlignet med året før (heller opp en kg eller to til tross for mye mer trening). Jeg ser at det nok er det riktige, men siden jeg føler meg litt for tung vil jeg vurdere å gi avkall på forbedret restitusjon for å kanskje forbrenne litt mer og avlaste setepinnen litt i stedet. Jeg trener tre ganger i uka og har derfor en del tid mellom hver økt til restitusjon likevel. Men, det er kanskje marginalt hvor mye det påvirker (fett)forbrenningen hva man spiser akkurat under og etter trening i forhold til kostholdet ellers med middag etc.

Har dere konkrete forslag på mat med fett og proteiner man kan spise istedet for banan, rosiner, sportsdrikk etc? På lengre turer har jeg som oftest med sportsdrikk på flaske i dag og en banan i sekken mens jeg på kortere turer kun har vann og en banan i tilfelle jeg merker jeg begynner å bli tom.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Larsemannen] #955982 31/05/2010 12:49
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da er det bare å proppe i seg en pose bacon-crisp etter endt økt. Masse proteiner, litt fett og null karbo. Vil du kun ha proteiner null karbo og bittelitt fett så klem i deg en boks pultost. ICON_LAUGH

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Larsemannen] #956037 31/05/2010 13:42
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Larsemannen

Raske tilbakemeldinger liker vi ICON_SMILE

Har erfart at karbohydrater rett etter trening har veldig god effekt på restitusjon etter at jeg i fjor var med på "Klare merket" til Axa og proppet i meg karborike frø- og kornblandinger hele sommeren. Men, jeg gikk ikke ned noe som helst i vekt i fjor sommer heller sammenlignet med året før (heller opp en kg eller to til tross for mye mer trening). Jeg ser at det nok er det riktige, men siden jeg føler meg litt for tung vil jeg vurdere å gi avkall på forbedret restitusjon for å kanskje forbrenne litt mer og avlaste setepinnen litt i stedet. Jeg trener tre ganger i uka og har derfor en del tid mellom hver økt til restitusjon likevel. Men, det er kanskje marginalt hvor mye det påvirker (fett)forbrenningen hva man spiser akkurat under og etter trening i forhold til kostholdet ellers med middag etc.

Har dere konkrete forslag på mat med fett og proteiner man kan spise istedet for banan, rosiner, sportsdrikk etc? På lengre turer har jeg som oftest med sportsdrikk på flaske i dag og en banan i sekken mens jeg på kortere turer kun har vann og en banan i tilfelle jeg merker jeg begynner å bli tom.

Hvis du ikke skal ha med deg karbohydrater vil jeg anbefale vann.

Hvis du da ikke har et sterkt behov for å erstatte det fettet du forbrenner underveis. (Men det er vel nettopp dette du vil bli kvitt)? Kroppen har mer enn nok fett tilgjengelig, det trengs ikke inntas underveis.

Ha med et minimum av karbohydrater og proteiner (tynn brødskive med tykt kjøttpålegg?) - en trenger litt karbohydrater for å få en god forbrenning. Litt proteiner kan være greit som "sikring" mot at kroppen begynner å forbrenne muskler.

Men igjen - karbohydrater eller proteiner eller fett: det kalorisummen som teller(m.h.t. vekt-tap/økning) - ikke hva kaloriene består av.

Redigert av alfred; 31/05/2010 13:47.
Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Larsemannen] #956042 31/05/2010 13:46
LangSam Offline
Medlem
Medlem
Da har du jo i praksis sett hvordan karbohydrater stopper fettforbrenningen, og førte til at vekten økte sakte.

Har prøvd begge deler selv, og kan slutte meg til alt det alfred skriver. Men jeg tror du gjør lurt i å ta for deg setepinneavlastningen i vinter-sesongen. Mye lettere å holde kontroll på slikt da. Sportsdrikk under trening er f.eks. kjempeflott for atleter som skal maksimere ytelsen sin, men for de som skal minimere (fett)massen sin er det rene dødsdommen.

Kom ikke her og fortell meg at du begynte for at det var godt!
Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: LangSam] #956140 31/05/2010 15:56
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Axa er vel egentlig en stor bløff, har selv kuttet ut kornblandinger med god effekt. Vekta ned og formen opp.
Så mye karbo som det er i disse blandingene kan umulig være bra.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Hekta-MTB] #956425 31/05/2010 20:46
hårfin Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er selv i en vektreduksjonsfase, og om jeg ikke er på langtur har jeg bare med meg rikelig med vann. Vel hjemme spiser jeg gjerne et halvt beger med cottage cheese m/bær før jeg dusjer. Etter dusjen lager jeg meg gjerne en omelett m/ skinke/kylling, en salat og ei grov skive. Det funker for meg, men kan jo ikke garantere at det virker for deg. Lykke til ICON_SMILE

Wish it * dream it * do it
Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: hårfin] #956514 31/05/2010 21:56
V
vor-voert Offline
Fersking
Fersking
V
Noen som har en formening om når på dagen det lønner seg å trene for å holde fettforbrenningen i gang etter en økt?
Selv får jeg stor sett trent på ettermidagen, men mener jeg har hørt at det er mest gunstig for forbrenningen sin del å trene på formiddagen.

Litt lenger.....
Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: Hekta-MTB] #957479 02/06/2010 06:56
Larsemannen Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Hekta-MTB
Axa er vel egentlig en stor bløff, har selv kuttet ut kornblandinger med god effekt. Vekta ned og formen opp.
Så mye karbo som det er i disse blandingene kan umulig være bra.

Det kan jeg virkelig skrive under på. Dette står i dagens nyhetsbrev fra Birken:
"KLARE MERKET- meld deg som forsøkskanin innen 3. juni
I fem år har AXA søkt etter "forsøkskaniner" for å teste ut kostholdets betydning for prestasjonene i Birken. 45 av 62 forsøkskaniner har klart merket med bedre kosthold. "
Dette er akkurat samme tall som ble presentert for oss 20 som var med på opplegget i fjor. Hadde de vært ærlige så er det vel korrekte "45 av 82 forsøkskaniner har klart merket" mtp. fjorårets flotte forhold. Var forøvrig 5 min unna merket i fjor kontra 1 min året før, men ca 1000 plasser bedre i sammendraget.

Vekta ser ut som den kan være langsomt på tur ned med fornuftige størrelser på middagsporsjonene, vann på tur og knekkebrød istedet for Axa til frokost og lunsj. Det tror jeg er en mye bedre oppskrift for meg. Riktig kosthold for å optimalisere treningen kan jeg fokusere på om jeg en vakker dag får noe lavere vekt.

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: vor-voert] #957493 02/06/2010 07:10
L
ludo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: vor-voert
Noen som har en formening om når på dagen det lønner seg å trene for å holde fettforbrenningen i gang etter en økt?
Selv får jeg stor sett trent på ettermidagen, men mener jeg har hørt at det er mest gunstig for forbrenningen sin del å trene på formiddagen.

Det er bedre med 90min på ettermidagen enn 60min på formidagen.
Det er langt og lenge som brenner fett, da er det viktig å legge det til en tid på døgnet du har mulighet til å holde på litt. Er ingen vindundermåte å forbrenne fett på, det må brukes opp, 1kg er 7000kcal så kan du begynne å regne :o)
Så lenge du bruker mer enn du dytter innpå så er du på rett vei :o)

Re: Sukker etter trening stopper forbrenning? [Re: ] #957497 02/06/2010 07:13
L
ludo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Sitat: madshadow
Spise hva man har lyst på eller er jeg helt på bærtur?

Tror gjennomsnittsvekta her inne hadde vært ganske mye høyere om alle gjorde det :o)

Moderator  support