Heisann, jeg kjøpte meg for første gang en racersykkel for straks 3 uker siden og siden den gang så har den rullet ca 35 mil. Helt fra starten av så har girene, spesielt framgiret, vært et lite helvete. Girene kan ha vært helt fine på en tur for så å være helt i ulaget i starten av neste tur.
Regner med at dette kommer av wirene som strekker seg. hvor lenge kan jeg forvente at dette vil pågå før de har strekt seg ferdig og jeg omsider slipper å justere de før hver bidige tur? Eller er dette prisen jeg må betale får å ha kjøpt en sykkel med gir langt nede på prisskalen (Campa Xenon bakgir og Campa Veloce framgir)?
Re: Innkjøring av sykkel/gir
[Re: Liol]
#95567331/05/201006:50
Wirer strekker seg ikke. Wirestrømpene setter seg derimot i endehylsene og i stopperne i ramma. Dette er noe som skjer i løpet av de første milene på sykkelen, men når det er kompensert for meg justering skal det ikke være noen store problemer med giring.
Det at det er en billig sykkel skal ikke ha noe med om girene fungerer eller ikke å gjøre. Alt fungerer; dyre ting fungerer bare litt glattere og er mer behagelig i bruk.
Jeg ville bedt butikken ta en kikk på sykkelen og sjekke at framgiret er montert helt rett og at wiren sitter ordentlig.
Selv har jeg i hvert fall ikke vært borti gir som gir seg (sic!) fra tur til tur på den måten du beskriver.
Et eksempel på hvordan det endrer seg var framgiret på torsdag når jeg syklet hjem fra jobb. Da var det helt perfekt når jeg dro det opp på den største drevet foran. Kjedet ble med opp med en gang og det gikk ikke for langt. Da jeg syklet en ny tur i går derimot så gikk giret alt for langt når jeg dro den opp og kjedet hoppet lett av dersom jeg ikke var forsiktig når jeg giret opp.
Wiren sitter så vidt jeg kan se som den skal (har løsnet og så skrudd den fast så hardt jeg kan), så jeg får vel ta meg en tur til selger senere i uka og få de til å ta en titt og justere ting slikt det skal.
#95576331/05/201008:50
Det er skruen som begrenser oppadgående bevegelse som trenger å strammes. Om den er for løs kan giret skyves for langt opp, og da kan kjedet dyttes av på utsiden av krankdrevet. Dette trenger ikke å skje hver gang, for du skyver bevisst eller ubevisst ikke like hardt på girspaken hver gang.
Tja, tror ikke det er hvor hardt jeg tar i som er problemet. Pleier å teste det på starten av turen at giret ikke kommer for langt. På starten av turen på torsdag var det ikke mulig å dra for langt, mens det i går ikke var noe problem.
Det er jo ikke verre enn at jeg på nytt stiller med skruen hvor langt giret får lov til å vandre, men er litt kjedelig å måtte sjekke dette gang etter gang. Kan feilen være at at skruen skrur seg litt ut av seg selv under bruk?
#95582531/05/201010:02
Kan feilen være at at skruen skrur seg litt ut av seg selv under bruk?
Det er vel ein mulighet for det, sjølv om eg aldri har opplevd dette sjølv. OM det er dette som er årsaken til problema, skaff deg litt loctite og ha det på skruen(e).