|
|
|
Hvorfor kommer jeg ikke overens med bukkestyre?
|
Hvorfor kommer jeg ikke overens med bukkestyre?
29/05/2010 12:50
|
Kjeserud
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg har nå en lånt racer, som jeg tidligere har nevnt at jeg ikke sitter godt på. Nå har jeg gjort et eksperiment og snudd setepinnen med setback, så jeg kom en del nærmere styret. Det gjorde godt i ryggen, men jeg klarer fortsatt ikke komme overens med et bukkestyre. Etter bare 6-7 minutter med hendene på hendlene får jeg så vondt i hendene at jeg ikke klarer å holde der lenger, og må sette meg opp med hendene horisontalt. Er dette en smerte som liksom "blir borte" etterhvert som man blir vandt til å sitte der, eller er det like greit å gi beng og bare kjøpe en hybrid med veldig tynne og glatte dekk når jobbsykkel snart skal kjøpes inn? Hittil var tanken en CX med skivebrems eller en Trek Portland.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
Re: Hvorfor kommer jeg ikke overens med bukkestyre?
[Re: Kjeserud]
29/05/2010 12:55
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Når du må snu setepinnen for å rekke frem så har du jo allerede en så dårlig sittestilling at det er jo ikke så rart det blir vondt. Er setet i vater? Er styret for lavt?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/05/2010 13:11
|
Kjeserud
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Når du må snu setepinnen for å rekke frem så har du jo allerede en så dårlig sittestilling at det er jo ikke så rart det blir vondt. Er setet i vater? Er styret for lavt? Ja, det er jo sant det. Er som sagt en lånt sykkel, tror jeg må komme bort til en LBS og prøvesykle en som vil passe meg bedre. Setet er i vater, men styret er nok for lavt for min kropp.
Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and then beat you with experience.
|
|
|
29/05/2010 18:31
|
Kremsykkel
Fersking
|
Fersking
Høres ut som du har alt for mye av vekten på styret. En løsning kan være å snu styrefremspringet hvis det er mulig, du kommer da et par cm høyere med styret og får det noe nærmere deg. Hvis det er avstandskiver over styrefremspringet nå så flytt dem under.
|
|
|
[Re: Kremsykkel]
30/05/2010 06:56
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sykkelen er bare for lang. Høyere styre hjelper ikke så mye da, men et par cm. kortere stem kan gi resultater. Egentlig er vel det eneste riktige å finne en sykkel som passer. 
|
|
|
[Re: Stein]
30/05/2010 09:31
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Et annet spørsmål er jo hvor du har hendlene på styret? Står de langt ned og peker forover og nedover som hendler skulle gjøre på 80-tallet, eller står de høyt og peker oppover som hendler skal nå?
|
|
|
30/05/2010 11:21
|
Kjeserud
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ja, jeg tror at vi kan bestemme oss for at den er både for lang og, og for lav for meg. Få setet ganske mye lenger frem gjorde jo at ikke fikk like vondt i hendene, men ligge på de gamle hendlene blir fortsatt for langt. Bytte deler på den er uaktuelt, det gidder jeg ikke på en lånt sykkel som er 10-15 år gammel. Bilde av den fra en annen tråd for de som vil synse på hendelplassering. 
|
|
|
30/05/2010 11:32
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Her ville jeg vippet styret ørlite grann opp og flyttet hendlene høyere på styret ja. Er setet i din høyde på bildet? Hvis du har setet så høyt over en klassisk ramme vil jeg heller si at sykkelen er for liten enn for stor, men det er kanskje kun for bildet. Du kan jo også heve styret litt ved å løsne stemmen og dra det litt opp.
|
|
|
07/06/2010 21:12
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Enig med Øyvind. Hvis det er setehøyden din, er den ramma heller for liten.
...Og den sykkelen er nok ikke 15 år gammel heller. Nærmere 20, i hvert fall. Men en La Migliore er slett ikke noe å kimse av. (Det er egentlig en Daccordi, og ikke en DBS. DBS satt bare sine egne merker på ting de var importør for en stund. De gjorde det samme med Intense på slutten av nittitallet.)
|
|
|
07/06/2010 22:20
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Med den setehøgda tviler eg på at sykkelen er for stor til deg. Men prøv å få styret litt opp – og kanskje vippa litt meir imot deg.
Når det gjeld setet i vater, har eg for min del funne ut at eg liker betre å ha tuppen peikande bittelitt opp. Prøv det òg.
Får du det ikkje til å fungera, kan eg gjerne overta sykkelen.
|
|
|
|
|
|
|