|
|
Når fly styrter!
|
Når fly styrter!
#954143
28/05/2010 21:56
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Når småfly styrter må det være lurt å ha et slikt system http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/-ut-...aa-3217779.htmlAlle fire involverte kom uskadet fra ulykken.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: DagRS]
#954157
28/05/2010 22:14
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562 |
Er ikke dette ganske så opplagt? Hvorfor finnes ikke dette i alle fly i en eller annen form?
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Calle Kanin]
#954165
28/05/2010 22:27
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
ja, jeg jobber allerede med et slikt system for A380!
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: mtbmaniac]
#954189
28/05/2010 23:21
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562
Calle Kanin
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 1,562 |
Er det egentlig så utenkelig? Hvor stort/enormt måtte et fallskjermsystem basert på flerskjermsytemene brukt på lastedropp av militær hardvare være for en jumbojet?
"Oj, her var det bratt!" Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Calle Kanin]
#954195
28/05/2010 23:30
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 295
Marius K
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 295 |
Er det egentlig så utenkelig? Hvor stort/enormt måtte et fallskjermsystem basert på flerskjermsytemene brukt på lastedropp av militær hardvare være for en jumbojet? No så inni gamperæva svært. Jeg er noenogåtti kilo og hopper foreløpig med skjerm som er 240 kvadratfot. Det er bare å begynne å regne. Edit: Ikke rundskjerm slik lasteskjermer er, men vanlig firkantskjerm.
Redigert av Marius K; 28/05/2010 23:33.
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Marius K]
#954199
29/05/2010 00:06
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 120
Mr. Wicked
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 120 |
You got the love the fact however, that in a airplane there are lifevest for everybody. While history has proven that the plane crashes on water are the most deadly. How about parachutes under every seat?
Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm. (Jacquie Phelan)
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: mtbmaniac]
#954201
29/05/2010 00:17
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 193
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 193 |
Testflyvningene av A380 hadde egen designet luke som testpilotene kunne sprenge opp og så hoppe ut av i en nødsituasjon.
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Marius K]
#954207
29/05/2010 01:24
|
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115
chalshus
More than words
|
More than words
Registrert: Apr 2002
Innlegg: 11,115 |
Om du veier 83 kilo og har 22,3m2 skjerm, trenger A380 med maks startvekt på 592000 kilo en tilsvarende skjerm på drøye 158 mål.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: chalshus]
#954300
29/05/2010 09:15
|
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2003
Innlegg: 8,525 |
må nok legge til et par kilo til startvekten, for vekten av skjermen og tilstrekkelig sterkt tauverk og fester
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: mtbmaniac]
#954339
29/05/2010 10:15
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
Vekten på skjermen begynner vel å nærme seg vekten på flyet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: GeirK]
#954341
29/05/2010 10:19
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Er det ikke bare finne fram paraplyen ala Mary Poppins?
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Mr. Wicked]
#954359
29/05/2010 10:42
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
How about parachutes under every seat? Har du noen ganger hoppet med fallskjerm? La oss anta at alle passasjerene får en fallskjerm hver. La oss også anta at pilotene har skjønt at "Hei, vi er føkka" og gir signal til å hoppe ut. La oss videre anta at alle passasjerene har fått på seg fallskjermen veldig kjapt mens de sitter (urealistisk for økonomiklassen, men la oss anta det), og samtlige av passasjerene er klare for å hoppe ut av flyet mens man har 5'000 høydemeter igjen til gode OG ingen av passasjerene er grepet av panikk slik at det blir dannet en saklig kø foran utgangen. Hvordan ser du for deg at 853 mennesker skal hoppe ut av 2 bakluker på en A380 (fordi de over vingen eller foran kan ikke brukes -- folk vil være smadret til døde av vingene)? Merk at dette forutsetter at flyet holder seg ca. horisontalt ift bakkenivået. Stuper flyet er alle føkka uansett, fallskjerm eller ej. Dessuten lurer jeg på hva som skjer i luften, hvis halvparten av disse menneskene hopper ut -- hvor mange kan styre en fallskjerm? Litt kjipt hvis det begynner å regne folk midt i et bebodd strøk. Jeg kan se at det er nyttig med fallskjerm i et småfly, dersom alle har på seg fallskjermen før de går ombord. Jeg kan også se at det er nyttig med fallskjerm på A380, som er spesialtilpasset en liten gruppe mennesker (statsledere og den slags, der mesteparten av besetningen _har_ faktisk hoppet med fallskjerm). Første gangen jeg hoppet med fallskjerm ble jeg rimelig redd, og da hadde jeg 2 instruktører, flyet fungerte og tilpasset hastigheten hopp OG jeg visste at jeg kunne la være å hoppe. I en situasjon der piloten sier "Sorry folks, we are fucked. Those of you who are up to the task, prepare to bail out!" ser jeg ikke helt hvordan de individuelle fallskjermene redder noen.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: schnappi]
#954373
29/05/2010 11:05
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Og dessuten, er det ikke jævla kaldt i slike høyder?
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: chalshus]
#954374
29/05/2010 11:06
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Om du veier 83 kilo og har 22,3m2 skjerm, trenger A380 med maks startvekt på 592000 kilo en tilsvarende skjerm på drøye 158 mål. ser jeg ikke helt hvordan de individuelle fallskjermene redder noen. Dere er litt for snevre. Løsningen med fallskjerm ligger selvfølgelig ikke i å ta ned hele flyet kontrollert eller én og én passasjerer, men derimot i å finne en måte å ta ned grupper av seter. Hvis passasjerene er fastspent i setene og man skyter ut seksjoner av seter med f eks 9 eller 18 personer i hver så blir det litt bedre forutsetninger. Men uansett så er det helt meningsløst. Uten at jeg har sjekket noen statistikk så vil jeg gjette at en majoritet av småfly havarerer grunnet trøbbel i luften, mens en majoritet av passasjerfly havarerer i forbindelse med start og landing. Så for småfly har fallskjerm noe for seg, men neppe for passasjerfly. At man ikke gjør mer for å sikre folk i passasjerfly sier egentlig bare noe om hvor sikkert trafikkflyet er i forhold til alle andre transportformer.
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: -Jan]
#954375
29/05/2010 11:07
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Og dessuten, er det ikke jævla kaldt i slike høyder? 4'000 meter er fullt overlevbart (klart, kjipere om vinteren og også en viss logistikkutfordring der) i bare en slik hoppedrakt, som ikke holder på varmen spesielt bra. Blir du redd nok, kjenner du ikke kulda  Pokker, når fikk jeg lyst til å fullføre AFF-lisensen, etter all den fallskjermpraten 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: schnappi]
#954377
29/05/2010 11:08
|
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 120
Mr. Wicked
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Jan 2008
Innlegg: 120 |
Of course it wouldnt work, I know that.  Most crashes happen by start or landing anyway so you wouldnt have the time to prepare. But for smaller planes it would be a good option I think. At least better then a lifevest.
Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm. (Jacquie Phelan)
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Dan]
#954378
29/05/2010 11:10
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Hvis passasjerene er fastspent i setene og man skyter ut seksjoner av seter med f eks 9 eller 18 personer i hver så blir det litt bedre forutsetninger.
Skal alle seksjonene skytes ut samtidig? Hvis ikke, hva skjer med resten av fly(skrog)et, når en seksjon bare forsvinner ut i en nokså kraftig eksplosjon? Jeg har tro på teleportasjon. Eller en slik gelesak de hadde i "Final fantasy". Inntil den teknologien er på plass, satser jeg på at flymekanikere gjør jobben sin 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: schnappi]
#954385
29/05/2010 11:18
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Skal alle seksjonene skytes ut samtidig? Hvis ikke, hva skjer med resten av fly(skrog)et, når en seksjon bare forsvinner ut i en nokså kraftig eksplosjon? Dette blir jo svært teoretisk siden det uansett ikke vil funke, men man kan se for seg følgende trinn: 1. Skroget sprenges langs en vertikal linje fra nosen og bakover, slik at veggene bretter seg utover, fra passasjerene. 2. Passasjerene befinner seg nå ute i fri luft på en stor gulvplate, mens en bremseskjerm sikrer at gulvplaten holder retningen og ikke begynner å rotere. 3. Seteseksjonene sprenges løs fra gulvplaten med noen sekunders mellomrom og fallskjermer for hver seksjon utløses. 4. Seksjonene lander ved en bar eller pub og passasjerene begynner å organisere henting med taxi.
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: schnappi]
#954388
29/05/2010 11:21
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744
GeirK
More than words
|
More than words
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 31,744 |
4'000 meter er fullt overlevbart (klart, kjipere om vinteren og også en viss logistikkutfordring der) i bare en slik hoppedrakt, som ikke holder på varmen spesielt bra. Blir du redd nok, kjenner du ikke kulda  Passasjerfly flyr da ikke i 4000 meters høyde og der de flyr er deg gjerne både -50 og -60 sommer som vinter.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: GeirK]
#954391
29/05/2010 11:25
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Registrert: May 2007
Innlegg: 1,279 |
Passasjerfly flyr da ikke i 4000 meters høyde og der de flyr er deg gjerne både -50 og -60 sommer som vinter. Jepp, men det var ikke planen å la folk hoppe ut i 10'000m høyde. Flyet skulle komme lengre ned først (i tilfellet jeg ikke var tydelig nok: jeg synes ikke at individuelle fallskjermer er en løsning som vil virke).
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: schnappi]
#954433
29/05/2010 12:40
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 738 |
Hvis et fly virkelig er fucked er det vel større sjanse for overlevelse om alle peller seg ut med en fallskjerm hver, uavhengig av erfaringsnivå, enn om man bare blir med ned i den visse død?
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Dan]
#954446
29/05/2010 12:52
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227 |
Skal alle seksjonene skytes ut samtidig? Hvis ikke, hva skjer med resten av fly(skrog)et, når en seksjon bare forsvinner ut i en nokså kraftig eksplosjon? Dette blir jo svært teoretisk siden det uansett ikke vil funke, men man kan se for seg følgende trinn: 1. Skroget sprenges langs en vertikal linje fra nosen og bakover, slik at veggene bretter seg utover, fra passasjerene. 2. Passasjerene befinner seg nå ute i fri luft på en stor gulvplate, mens en bremseskjerm sikrer at gulvplaten holder retningen og ikke begynner å rotere. 3. Seteseksjonene sprenges løs fra gulvplaten med noen sekunders mellomrom og fallskjermer for hver seksjon utløses. 4. Seksjonene lander ved en bar eller pub og passasjerene begynner å organisere henting med taxi. Bra om dette ble iverksatt snarest mulig. Ingen grunn til å vente. Men inntil du finner en bedre løsning på siste punktet vil jeg ikke ta sjansen på å fly. Det er sjelden noen som tar ansvar i slike sammenhenger etter noen drinker.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: ingeplinge]
#954454
29/05/2010 13:08
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Men inntil du finner en bedre løsning på siste punktet vil jeg ikke ta sjansen på å fly. Det er sjelden noen som tar ansvar i slike sammenhenger etter noen drinker.
Noe av det klokeste jeg har lest i dag!!
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: GeirK]
#954456
29/05/2010 13:08
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
4'000 meter er fullt overlevbart (klart, kjipere om vinteren og også en viss logistikkutfordring der) i bare en slik hoppedrakt, som ikke holder på varmen spesielt bra. Blir du redd nok, kjenner du ikke kulda  Passasjerfly flyr da ikke i 4000 meters høyde og der de flyr er deg gjerne både -50 og -60 sommer som vinter. Er det ikke bare sette på varmekablene? Da er det løst!
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: Dan]
#954483
29/05/2010 13:41
|
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220
StigB
Señor
|
Señor
Registrert: Dec 2002
Innlegg: 11,220 |
Skal alle seksjonene skytes ut samtidig? Hvis ikke, hva skjer med resten av fly(skrog)et, når en seksjon bare forsvinner ut i en nokså kraftig eksplosjon? Dette blir jo svært teoretisk siden det uansett ikke vil funke, men man kan se for seg følgende trinn: 1. Skroget sprenges langs en vertikal linje fra nosen og bakover, slik at veggene bretter seg utover, fra passasjerene. 2. Passasjerene befinner seg nå ute i fri luft på en stor gulvplate, mens en bremseskjerm sikrer at gulvplaten holder retningen og ikke begynner å rotere. 3. Seteseksjonene sprenges løs fra gulvplaten med noen sekunders mellomrom og fallskjermer for hver seksjon utløses. 4. Seksjonene lander ved en bar eller pub og passasjerene begynner å organisere henting med taxi. Noen som frivillig vil teste dette, tror det blir vel spenstig med en marsjfart rundt 800 870 km/t. I 30000 fot skal du også ha med deg litt luft å puste i før du er nede i under den såkalte dødssonen. Men det er klart med en bar i nærheten av landingsstedet er dette topp 
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: StigB]
#954485
29/05/2010 13:45
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 1,892 |
I 30000 fot skal du også ha med deg litt luft å puste i før du er nede i under den såkalte dødssonen. Men det er klart med en bar i nærheten av landingsstedet er dette topp Du bør vel landa her då?
Andreas Tveit
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: ingeplinge]
#954490
29/05/2010 13:54
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444
DagRS
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 2,444 |
Skal alle seksjonene skytes ut samtidig? Hvis ikke, hva skjer med resten av fly(skrog)et, når en seksjon bare forsvinner ut i en nokså kraftig eksplosjon? Dette blir jo svært teoretisk siden det uansett ikke vil funke, men man kan se for seg følgende trinn: 1. Skroget sprenges langs en vertikal linje fra nosen og bakover, slik at veggene bretter seg utover, fra passasjerene. 2. Passasjerene befinner seg nå ute i fri luft på en stor gulvplate, mens en bremseskjerm sikrer at gulvplaten holder retningen og ikke begynner å rotere. 3. Seteseksjonene sprenges løs fra gulvplaten med noen sekunders mellomrom og fallskjermer for hver seksjon utløses. 4. Seksjonene lander ved en bar eller pub og passasjerene begynner å organisere henting med taxi. Bra om dette ble iverksatt snarest mulig. Ingen grunn til å vente. Men inntil du finner en bedre løsning på siste punktet vil jeg ikke ta sjansen på å fly. Det er sjelden noen som tar ansvar i slike sammenhenger etter noen drinker. Et annet problem er at det alltid finnes kjipinger som stikker fra barregningen. Det oppleves alltid som svært utidig! Så her bør det være fri bar og gratis taxi hjem. Hvis det skal være noen vits.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: StigB]
#954497
29/05/2010 14:09
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
Noen som frivillig vil teste dette, tror det blir vel spenstig med en marsjfart rundt 800 870 km/t.
Enig. Når farten ligger over mach 650 er det relativt spenstig å hoppe ut i fallskjerm. I hvert fall uten briller. 
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: StigB]
#954527
29/05/2010 14:56
|
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2004
Innlegg: 9,737 |
Hvis flyet klarer å beholde marsjfart så er det vel neppe noe alvorlig galt med flyet? Uansett så kan man vel bremse opp litt før man skyter ut folk ...
|
|
|
Re: Når fly styrter!
[Re: -Jan]
#954530
29/05/2010 15:00
|
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 193
PeterNincompoop
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 193 |
Ser ikke helt problemet jeg heller. Kan man ikke bare montere en sånn nødstopp-knapp man har på tog hvis farten er for høy?
|
|
|
|
|