Jeg er tilhenger av klassiske smaker. Litt mer i retning av fransk enkel, men raffinert stil. Kyllingfilet er dessuten sårbar. Må ikke overdøve kyllingsmaken.
Salsa er for mye IKEA, og Coco er litt i samm gata synes jeg.
e
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Romtemperert filet kan stekes kjapt i panna, med smør og litt god olivenolje først. Litt salt og pepper rett før.
Så litt flytende honning på den lekre overflaten, og ovnen på 180 grader i ~6-7min. Ekstremt viktig å kjenne ovnen, så den blir perfekt. Rå kylling kan man ikke servere, og ikke tørr kylling heller.
E
Jeg stemmer for en klassisk rødvinssaus kokt med sjalottløk, rødvin og kyllingkraft. Den deilige syrligheten i sausen vil matche kyllingen med honning på en god måte. Kanskje med noen urter som du kan også kan bruke i tilbehøret?
Stangekylling er en fantastisk råvare, helt enig!!!
Jeg stemmer for en klassisk rødvinssaus kokt med sjalottløk, rødvin og kyllingkraft. Den deilige syrligheten i sausen vil matche kyllingen med honning på en god måte. Kanskje med noen urter som du kan også kan bruke i tilbehøret?
Stangekylling er en fantastisk råvare, helt enig!!!
+1 Samt at om du skulle få det brått om og ikke rekker å lage noen saus, har Stangekylling en helt ok rødvinssaus. Ikke det at jeg bruker ferdigsaus altså, kom bare helt tilfeldig til å smake den.
men har du gjester med kresne ganer og du er ute etter å imponere så er det lite som er så teknisk komplisert, og likevel så subtilt smakmessig, som emulosjoner, type bearnais, hollandaise, majonaise.
Min mor bor på bøgda i Frankrike, og der har folk et forhold til mat jeg setter stor pris på.
Ikke ekslusivt Michelin-opplegg, men rene gode smaker og passelig raffinert tilbehør.
Stange er bra, men sist jeg var i FR kjøpte vi landkylling på det ukentlige markedet. Bonden har klappet kyllingene sine på hodet hver dag. Gitt dem nøtter, mais og middagsrester. Han er oppriktig berørt når de slaktes, og setter stor pris på at folk verdsetter kvaliteten. Dette er ikke billig mat i Fr.
Etter å ha spist dette, er det vanskelig å kjøpe kiliovis med billig kyllingfilet fra Prior.
Grønnsaker og fisk er også godt.
e
Jeg pleier å kjøre dritenkel "kalkunsaus". Kyllingkraft (3-4-5 dl?) jevnes med hvetemel, hiv i en kvartliter fløte, smak til med salt og pepper, og hiv oppi noen tjukke brunostskiver. Smaskens!
Hvis din oppfinnelse blir stående, vil navnet følge den, og man vil huske hvordan den ble til og hvem som lagde den. Navnet kommer til og med til å bli brakt videre til andre kulturer, og bli gjenstand for hissig språkdebatt i avsidesliggende land. (Sjelden er folk så rasende som når jeg skriver om hollandés eller bearnés.)
Sweet mother of god!
e
a)kjør 3 chalottelauk + 2-3 fed hvitløk + litt sylteagurk m kraft i hurtigmikseren og mos det skikkelig fint.
b)1 beger creme fraiche + 1pk majones + gjerne 2-3 ss blåskimmelost + salt + pepper
a+b= completed saus
Blåmuggost til biff er en selvfølge. Til kylling er jeg skeptisk.
Her er hva jeg foreslo per SMS til Espen:
Løk/hvitløk surret i olje. Tilsett hvitvin, kok opp og reduser. Tilsett kraft eller buljon samt appelsinsaft, revet appelsinskall samt finhakkede mandler. Kok opp og montér med meierismør eller jevn med maizenna Tilsett salt, nykvernet pepper og hakket frisk koriander.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Emulsjon er vel det samme som skjer når man lager aïoli.
Eller rett og slett majones. Emulsjon er olje som tyknes og smaksettes ved å røre sammen andre ingredienser - egg i majones, eddik i vinaigrette osv. (fritt etter familiekokeboka. Forøvrig en god kokebok)