Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite

Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite #953285 28/05/2010 07:23
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Sykling er en rimlig ny interesse som totalt uventet tok meg med storm. Jeg har bare en enkel "5000kr sykkel" med ok utstyr for prisen, og skulle bare sykle litt for å ta av noen kilo.

Problemet er jo at jeg ikke klarer å løsrive meg fra sykkelen, og selv om jeg har sagt at jeg ikke skal bli noen utstyrsfreak etc. så har jeg allerede brukt en del penger i år, blant annet på en garmin edge 705.

Så til mine spørsmål.

Jeg veier 134.5 kilo (yupp *ler*) og har behov for noe mer lufttrykk enn hva andre har. Dekkene mine er anbefalt mye lavere trykk enn hva jeg bruker, og det virker som om de ikke klarer å holde på luften spes. godt.

Jeg trenger derfor tips til dekk/slanger jeg kan bruke som tåler en tung mann som meg, og høyt lufttrykk.. Jeg sykler på sti/fjell, men også på asfalt grus.

Når jeg syklet i går merket jeg også en annen ting, noe som ikke er spes kult. Jeg fikk vondt i snoppen! Skikkelig! Og som stor mann med stor rompe, trenger jeg vel egentlig et større sete enn hva som er standard på slike sykler? Men vil ikke sette på "damesykkel"-sete liksom *ler* Noen som har noen tips?

Bruker en Diamant Radiant Cut 30.00 med 20" ramme og 26" dekk.Og.. ikke mobb sykkelen min ICON_LAUGH Koser meg med den jeg ICON_WINK

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: FeitMann] #953299 28/05/2010 07:37
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
Har vært borti den samme problemstillingen med 'utstyret'. Det er (har jeg funnet ut) fordi man får trykk på det som pent kalles perineum, hvor det går nerver og blodårer til hele skrittet. Har ikke helt funnet ut av det selv ennå, men det virker som vinkel på setet spiller en stor rolle. Pass på at setet ditt tipper forover. Utover dette er det viktig at bredden på setet er tilpasset avstanden mellom bekkenbeina dine, polstringen utenpå trenger ikke egentlig så mye støtte, den skal jo uansett bort, ikke sant? ICON_WINK

Når det gjelder dekk lar jeg det være opp til de med mer detaljinfo å svare fullt ut (det er nok av dem her inne) Men jeg vil anta at du bør satse på ganske brede dekk 2.2 eller større. Uten å ha noen begrunnelse for det vil jeg tro at kevlarforsterkede dekke med solide slanger inni også tåler større trykk...

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: bard_mat] #953346 28/05/2010 08:16
wasrud Offline
Veteran
Veteran
jepp...gå opp til større volum på dekkene... godt valg vil f.eks. være maxxis crossmark i 2,25" bredde. Større volum vil bære bedre uten å trenge så høyt trykk. Om det siger luft, så er dette slangene, evt. da ventilene. Åssen trykk kjører du på? Vil tro at du klarer deg med 45-50 psi? selv er jeg 95kg og kjører med omlag 35...(og lavere på 2,4" dekk på stisykkelen...)

ang sete: finn et som passer med bredden på bekkenbeina dine - vekten skal hvile på disse og ikke på "skrukken". Et sete med hull/forsenkning i midten vil også hjelpe her...

eks: http://www.specialized.com/no/no/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=48639&menuItemId=8499&eid=5007

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: wasrud] #953383 28/05/2010 08:56
FeitMann Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takk for svar til dere begge. Skal forsøke å tippe setet litt fremover å se om det hjelper. Har lest om sykling og utvikling av potensproblemer, og det er jo skremmende lesning ICON_TONGUE

Når det gjelder dekktrykket jeg kjører på nå er jeg veldig usikker. Jeg har ikke målt det, og bruker en vanlig håndpumpe. Det siger liksom ikke ut luft kontinuerlig, men ned til et punkt hvor jeg fint kan sykle, men det er på grensa for hva jeg kan bruke for å ikke "bånne" når jeg kommer borti småstein og annet. Jeg kjenner liksom underlaget litt for godt.

Grunnen til at jeg vet det er for mye, er fordi fyren gjorde klar sykkelen i butikken med anbefalt max-trykk. Det første jeg uansett måtte gjøre var å pumpe den opp ytterligere.

Sete med hull/forsenkning kan være en god ting her ja..

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: FeitMann] #953434 28/05/2010 10:04
G
GardS Offline
Ivrig
Ivrig
G
Har selv veid opp mot 120kg og har gjort mange erfaringer de siste årene. Har stort sett endt opp med 2.25 dekk med 35-40psi

Med slangesløst, rundt 30-35psi. Dette er også veldig avhengig av hva du er vant til og kombinasjonen dekk/terreng. Du kjenner det på sykkelen, bare pass på at du har nok trykk på harde underlag, med godt feste. Har noen smertefulle erfaringer fra det :-)

Når det gjelder seter, har jeg en stor konklusjon. Glem alt som heter myke seter. Med eller uten spor. Du er avhengig av at "hva heter de nå igjen" disse beinknutene i rumpa, treffer setet og at det ikke er noe annet som presser mot "mykdelene". Har selv endt opp med en "karbonplanke" fra Otto Jæger. Dette er med margin det mest komfortable jeg har brukt. Så hvis du er bitt av basillen, så kan det være en investering verdt pengene.

Dette er mine personlige erfaringer og 15kg ekstra er jo også litt. Men i utgangspunktet vil jeg tippe 2.25-2.4 med 45psi, 50psi hvis du foretrekker, mer kontant respons fra dekkene. Finn et underlag du bruker mye og prøv deg fram med +- 5psi. Test sving og brems. Kan hende du foretrekker tryggheten/kontrollen istedet for det absolutte beste festet. Stol på dine egne erfaringer.

Edit: ang. setehøyde. Prøv å senk setet noe og ha det vannrett

Redigert av GardS; 28/05/2010 11:07.

Energihuset Merida
Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: GardS] #953436 28/05/2010 10:11
Nilsern Offline
Ringrev
Ringrev
Tips. Diamanten er ikke av de breieste i bakramma, så noe stort større enn 2,25-2,3 tror
jeg du ikke får plass til. Men det burde holde i lange baner.

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: FeitMann] #953442 28/05/2010 10:14
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Schwalbe er en av produsentene som oppgir hvor mye belastning deres dekk tåler. Jeg selv veier over 110kg og sykler på Racing Ralph i størrelsen 2.4". Jeg synes de er veldig gode på grus, asfalt og hardpakket tørr snø, og ikke så verste over steiner og små røtter så lenge det er tørt. Men de er ikke stidekk.

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: femte_gir] #953457 28/05/2010 10:34
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Å tippe setet forover er ikke smart. Setet bør stå i vater for du skal sitte på rumpa ikke på skrotum/pungen. Hvis setet tipper forover vl du hele tiden måtte dytte deg på plass på setet samtidig som du ikkan legge vekten på rumpa og sitte rett opp og ned.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: sykkeloyvind] #953476 28/05/2010 10:50
bard_mat Offline
Medlem
Medlem
Sitat: sykkeloyvind
Å tippe setet forover er ikke smart. Setet bør stå i vater for du skal sitte på rumpa ikke på skrotum/pungen. Hvis setet tipper forover vl du hele tiden måtte dytte deg på plass på setet samtidig som du ikkan legge vekten på rumpa og sitte rett opp og ned.

Forover er vel kanskje å ta i, mente ikke at det skulle være i skikelig vinkel, men at tuppen av setet ligger litt lavere enn baksiden har iallefall økt min komfort betraktelig. Har hørt at linjen fra baksiden av setet mot fronten skal fortsette frem og 'treffe' stemmen omtrent.

Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: sykkeloyvind] #953477 28/05/2010 10:51
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev

Jeg sykler med setet pekende kraftig nedover. Jeg hører alle si at man må "dytte seg på plass" og at man "sklir nedover".
Det har jeg aldri opplevd.
Med min vinkel har jeg tyngden høyere opp på rumpa, slik at de edlere delene blir spart.
(Jeg har vanskelig for å tenke meg at dette skal bli omvendt.)
Men problemene du beskriver tror jeg heller er tenkt ut, enn de at de er erfart.

Jeg har imidlertid mye rart for meg på sykkelen, og sykkeløyvinds råd er sikkert godt. Men forklaringa kjøper jeg ikke.

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: sykkeloyvind] #953543 28/05/2010 11:53
PeterNincompoop Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Fiklet med dette for en uke siden jeg også. Jeg la først vateret på hele setet, men så da at det ble hulrom under midten og at setet faktisk pekte oppover foran når hele setet var i vater. Så la vateret på den grønne streken under, slik at setet er vannrett på den fremste halvparten av setet og går oppover litt bak midten. Er dette rett innstilling?

Hadde før jeg gjorde dette setet litt foroverbøyd, og da merket at jeg sklei litt. At jeg sklir er borte nå, men det er muligens en smule mer ubehagelig.

Vedlegg selleitalia.JPG
Redigert av PeterNincompoop; 28/05/2010 11:54.
Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: FeitMann] #953583 28/05/2010 12:41
P
ptb Offline
Fersking
Fersking
P
En tommelfingerregel tilsier vel dekktrykk på rett i underkant av halvparten av kroppsvekt i PSI pr. dekk for grus/asfalt. Noe mindre for stisykling.

En oppegående sykkelbutikk har sitteplate, der de kan måle hekken din og finne hvilke bredde som er optimal setebredde - og sikkert få skaffet deg sete med tilnærmet riktig bredde.
Som andre har nevnt - dette med polstring gjør ikke nødvendigvis saken noe bedre. Jeg har montert et Specialized Phenom sete på min sykkel. Dette er ikke nevneverdig polstret, men det beste setet jeg har syklet på hittil.

Re: Trenger råd: Dekkvalg og tips til sete for feite [Re: PeterNincompoop] #953584 28/05/2010 12:44
P
ptb Offline
Fersking
Fersking
P
Quote:

Fiklet med dette for en uke siden jeg også. Jeg la først vateret på hele setet, men så da at det ble hulrom under midten og at setet faktisk pekte oppover foran når hele setet var i vater. Så la vateret på den grønne streken under, slik at setet er vannrett på den fremste halvparten av setet og går oppover litt bak midten. Er dette rett innstilling?

Hadde før jeg gjorde dette setet litt foroverbøyd, og da merket at jeg sklei litt. At jeg sklir er borte nå, men det er muligens en smule mer ubehagelig.

Seteryggens fasong varierer nok litt hos de ulike produsentene. Jeg har funnet best seteposisjon når det heller ørlite nedover i fremkant, men nå har mitt sete lite/ingen oppoverbøy i bakkant.

Redigert av ptb; 28/05/2010 12:45.

Moderator  support