PilsD, det må vel være lov å være lei seg når skogen man bruker blir hugget ned? Trådstarter skriver jo at han ikke er i mot skogdrift.
Jeg har faktisk hogd min egen ved i år, samt noe mer. Motorsag og kløyving med øks er ganske god trening. Når det gjelder moderne skogdrift kontra gammaldags så har jeg hørt følgende av bygde dyret.
En moderne høggemaskin har mange store brede hjul, hvis de legger kvisten foran seg, kjører oppå kvisten så pakker de jorda mindre en hva en traktor med smale hjul som sleper tømmeret etter seg? Veit ikke om dette stemmer? Lastebærere er de som lager de dypeste spora. Hest er jo romantisk, jeg kunne selv absolutt tenkt meg og hatt 100 mål skau hvor jeg tok ut det tørre med hest til eget bruk og noe materialer. Hvis man skal inn i en skau og hente ett og annet tre så er hest fremdeles helt på høyde.
Jeg veit at det etter moderne skogdrift ikke ser ut i måneskinn med tanke på mit bruk av skogen i rekreasjons øyemed. De setter igjen store stubber som står igjen til det biologiske mangfoldet og all kvisten de legger igjen, som ikke blir ryddet sammen er vist sånn for å tilbakeføre biovirke til skogen. Det bekymrer meg at de sitter inne i tette bokser i bare trøya og hører på p4 og leser avisen, mens levende virke knaser ivei på grund av deres tastetrykk. Jeg mener selvsagt at vi skal bruke noe naturressurser, men det er viktig at vi, også de som beskatter den, har kunnskap og interesse for natur generelt. I dag har jeg inntrykk av at veldig mange av dem kan mest om maskiner. Når det gjelder Løvenskiold så håper jeg de fleste her er enig med meg i at det er nok veier i marka nå? Jeg kjenner til tilfeller hvor hans folk har fylt opp gytebekker med kvist etter høgst og hjulspor er så grove at endene bor i dem. De tapte en stor sak som gikk helt til høyesterett i mot Naturvernforbundet nå nylig. De ble dømt til å gi fra seg kart over marka som viser i hvilke områder det finnes gammelskog. Skog eiere er som alle andre. Noen buser fram som de selv vil og andre er interessert i flere aspekter en penger. Til syvende og sist. Politikerne er nødt til å erstatte skogeiers tapte inntekter ved verning rundhåndet, overvåke og straffe de som ikke følger regla, og ikke minst, rose og belønne de som driver skogen sin på mest naturvennlig måte. Jeg kjenner faktisk til tilfeller hvor folk har klaget til det offentlige om en stor skogeier, hvor det offentlige lurte på om denne personen ikke kunne ta dette direkte med skogeier! Personen som varslet ville helst være anonym, men det fikk man ikke til nei. Da man skulle på befaring var det kun varsler og representanter fra skogeier som var invitert! Ikke noe offentlig representant hadde tenkt seg dit. Det er viktig at hvis man oppdager slik og man mener regler er brutt, så skriv en klage til det offentlige og følg det opp. Se om det du har påpekt blir utbedret og søk gjerne støtte i ideelle organisasjoner hvis du føler at du ikke blir hørt. Ååååååå,ååå,å leva livet :-)