Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø .

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #954864 29/05/2010 21:18
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Veit ikke hva du driver med ,,men alle som ikke er ansatt i nav har et må om tjene penger og gjøre et stykke arbeid .. Hogstmodent tømmer er som andre ting som høstes .. klar for vidreforedling til sitt proudukt som .. matrialer og papir .. som du sikkert kanskje ikke bruker

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954893 29/05/2010 21:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: PilsD
Hehe hvem verden lever derer i .. drive med hest er som om konrrotter i dag skulle drivi ,med fjær å blekk .. noe her som har tatt i ei motorsag noen gang ?

Du kan fremdeles bruke motorsag, selv om du tar ut tømmeret med hest.

Forskjellen ligger i hovedsak i det at med hest trenger du ikke betale flere hundretusener i renter og avdrag, og service, på maskiner til flere millioner, og det volumet du tar ut kan da være svært mye mindre. I tillegg trenger du ikke bygge tilsvarende anleggsveier, og det er heller ikke nødvendig å bruke like mye på å reparere grøftene som skogsmaskiner på 10-talls tonn lager.

Naturligvis er det vel litt mye forlangt at man skal klare å tenke så langt..

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #954902 29/05/2010 21:52
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Haha er du klar over hvor mye man tjner på å høgge manuelt ? .. En dag arbeid med hest er kansje et lass på enlass bærer .. ville du brukt hesttaxier .. eller hest til å frakte det du treneger ellers ?

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954908 29/05/2010 21:59
EgilS Offline
More than words
More than words
Jepp, jeg er klar over arbeidet, jeg har vært på skogen.

Ettersom jeg forstår er det folk som faktisk klarer det rent økonomisk sett. At det ikke er flere kan ha med mange ting å gjøre; tungt fysisk, det går med mye tid. I tillegg er behovet for tømmer såpass stort at det for samfunnet ikke kan forsvares å hogge manuelt.

Ut over det er sammenligningene dine bak mål.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #954914 29/05/2010 22:05
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Hva er det du ikke forstår

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954924 29/05/2010 22:21
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
PilsD, det må vel være lov å være lei seg når skogen man bruker blir hugget ned? Trådstarter skriver jo at han ikke er i mot skogdrift.

Jeg har faktisk hogd min egen ved i år, samt noe mer. Motorsag og kløyving med øks er ganske god trening. Når det gjelder moderne skogdrift kontra gammaldags så har jeg hørt følgende av bygde dyret.

En moderne høggemaskin har mange store brede hjul, hvis de legger kvisten foran seg, kjører oppå kvisten så pakker de jorda mindre en hva en traktor med smale hjul som sleper tømmeret etter seg? Veit ikke om dette stemmer? Lastebærere er de som lager de dypeste spora. Hest er jo romantisk, jeg kunne selv absolutt tenkt meg og hatt 100 mål skau hvor jeg tok ut det tørre med hest til eget bruk og noe materialer. Hvis man skal inn i en skau og hente ett og annet tre så er hest fremdeles helt på høyde.

Jeg veit at det etter moderne skogdrift ikke ser ut i måneskinn med tanke på mit bruk av skogen i rekreasjons øyemed. De setter igjen store stubber som står igjen til det biologiske mangfoldet og all kvisten de legger igjen, som ikke blir ryddet sammen er vist sånn for å tilbakeføre biovirke til skogen. Det bekymrer meg at de sitter inne i tette bokser i bare trøya og hører på p4 og leser avisen, mens levende virke knaser ivei på grund av deres tastetrykk. Jeg mener selvsagt at vi skal bruke noe naturressurser, men det er viktig at vi, også de som beskatter den, har kunnskap og interesse for natur generelt. I dag har jeg inntrykk av at veldig mange av dem kan mest om maskiner. Når det gjelder Løvenskiold så håper jeg de fleste her er enig med meg i at det er nok veier i marka nå? Jeg kjenner til tilfeller hvor hans folk har fylt opp gytebekker med kvist etter høgst og hjulspor er så grove at endene bor i dem. De tapte en stor sak som gikk helt til høyesterett i mot Naturvernforbundet nå nylig. De ble dømt til å gi fra seg kart over marka som viser i hvilke områder det finnes gammelskog. Skog eiere er som alle andre. Noen buser fram som de selv vil og andre er interessert i flere aspekter en penger. Til syvende og sist. Politikerne er nødt til å erstatte skogeiers tapte inntekter ved verning rundhåndet, overvåke og straffe de som ikke følger regla, og ikke minst, rose og belønne de som driver skogen sin på mest naturvennlig måte. Jeg kjenner faktisk til tilfeller hvor folk har klaget til det offentlige om en stor skogeier, hvor det offentlige lurte på om denne personen ikke kunne ta dette direkte med skogeier! Personen som varslet ville helst være anonym, men det fikk man ikke til nei. Da man skulle på befaring var det kun varsler og representanter fra skogeier som var invitert! Ikke noe offentlig representant hadde tenkt seg dit. Det er viktig at hvis man oppdager slik og man mener regler er brutt, så skriv en klage til det offentlige og følg det opp. Se om det du har påpekt blir utbedret og søk gjerne støtte i ideelle organisasjoner hvis du føler at du ikke blir hørt. Ååååååå,ååå,å leva livet :-)

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #954952 29/05/2010 23:52
Lyn-Peder Offline
Toppturist
Toppturist
Sitat: Amou
Da er vi enig. Jeg er ikke i mot skogdrift. Jeg er i mot måten det har blitt gjort på i mitt nærområde. Som jeg har nevnt tidligere har vi en planteskole i samme området som også hugger skog, men med en liten traktor og motorsag. De tar ut små omtråder og trær innimellom. De feltene jeg viser til på bildene her minner mer om industri i minne øyer. Da blir det reaksjoner fra folk som har ferdes der i årevis og som nå ikke kjenner seg igjen. Men nå hadde da grunneierne i dette området godt sammen og sett sitt snitt til å ta indrefilen. På grunn av kald vinter og riktig timing.

Skogdrift er industri - det kan vi like eller ei, resultatet blir skitt det samme. Sånn generelt sett er det jo altfor mye skævv og trær her i landet, men hodepina kommer når industri-avvirking bedrives i bakgården vår. Det store paradokset er at det er fullt mulig å kombinere sunn skogsdrift med et terreng som er brukbart å bevege seg i i etterkant. Eksempel: Tynningshogst i liene rundt Dombås for tre år sida ble gjort med traktorbasert verktøy og semitrailer på eksisterende vegnett/nyanlagte brannveger langsmed jernbanen i området. Hugsten var gjort av Almenningen og eierne i området, og det er grunn til å tro at dette ikke var gjort av veldedighet, men at noen tjente greie penger på dette... I hvertfall ryddet de pent opp etter seg, modent tømmer ble tatt ut skånsomt, og området står idag fram som mer attraktivt for friluftsbrukere i området, enn før hugsten.

Såvidt jeg kan skjønne er det altså et holdningsspørsmål om skogdrift skal bedrives skånsomt eller ei, og i lys av dette er det altså eiere og entreprenører med dårlige holdninger trådstarter har råka ut for.

...vil gjøre sine feil selv!
Fjørå Singletrack Camp
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support