Jeg er av den oppfatning at det blir hugget stor områder som krysser stier som er kjære for oss terrengsyklister og andre skogbrukere. Jeg tenkte denne tråden kan belyse dette i form av bilder fra forskjellige områder.
Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø .
[Re: Amou]
#95245627/05/201009:50
Nå må man jo huske på at mye av skogene rundt Oslo er privateide og at skog på rot er "penger på bok" for bonden...
"skog på rot er "penger på bok" for bonden... " Det er akkurat denne mentaliteten blant bønder jeg mislikker sterkt. De bør verne om skogen og forvalte den med kjærlighet og omhu. Penger er ikke alt Det har tydelig gått inflasjon i å huge trær i vinter. Grunnet kald vinter som gir mulighet til å få inn store tunge skogsmaskiner, og høye fyringspriser. Dette går utover lokalnaturen som mange er så glad i.
Flyt & Nyt
#95259927/05/201012:21
Den kan være, men jeg kan ikke vent 60 år til det blir slik som det var. Jeg får ikke en god følelse når månelandskaper dukker fler og flere steder. Bedre med enfoldig tysk gran en stubber og grå dau kvist.
Flyt & Nyt
#95261027/05/201012:27
Dette går utover lokalnaturen som mange er så glad i.
...men er samtidig nødvendig for at vi skal ha noe å bygge trehusene våre av.
Dessuten: Jeg har lagt merke til at svært mange av de supre stiene jeg sykler er "traktortråkk" etter tidligere tiders skogsdrift. Det er ikke kun negativt da.
Tar man seg tid til å rydde i slike skogfelt kan man få supre singletracks.
[Re: EgilS]
#95261927/05/201012:35
Det er nok noe i det du sier EgilS. Det er bare så tråkig når de ikke rydder eller planter etter seg. Mulig de har planer om det. Allikevel så blir det en 10-15 år med trist landskap selv om stiene ryddes. Jeg syntes likevel de tar for store områder. De kunne jo spart områdene der stiene går. Det er ikke alltid snakk om så mye. Heldigvis er det mye område i Gressvikmarke som ikke lar seg hugge da det er meget ulent terreng deg. Ypperlig for teknisk sti
Flyt & Nyt
#95262327/05/201012:42
Mange av de stiene jeg sykler er også gamle traktorspor etter tømmerhogst
Problemet nå for tiden er at det blir brukt mye tyngre utstyr i skogen enn før,da blir det også større skader Store tunge maskiner koster i tillegg store penger,da blir det press på skogentrepenørene for å betjene gjeld Og det gjeldspresset går utover stiene våre,siden det ikke blir tid til å rydde opp etter seg
Min gamle far jobbet en del i skogen i begynnelsen av 60-tallet,han er ganske så oppgitt over hvordan det drives i skogen i dag
Jeg er enig med deg Egil at dersom man rydder opp i hogstfeltene så får man fine stier/finner igjen de gamle stiene Men dette burde være unødvendig siden de som hogger i skogen skal rydde opp etter seg selv...
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
[Re: jonnykast]
#95264027/05/201012:58
Mange steder i landet får man nå tilskudd for å fjerne gamle plantefelt med gran for å la den naturlige skogen komme tilbake. Plantefelt som alikevel ikke lønner seg å hugge og som ellers ville blitt stående i evig tid. Bønder hadde en tendens til å beplante skogsområder tidligere som man i dag aldri ville finne på å kjøre hogstmaskiner inn i...
[Re: runett]
#95318628/05/201000:17
Det er måten det gjøres på som er problemet. Skogdrift må til, men ikke med gedigne maskiner som etter skog og lager dype spor i marka. Da er det ikke vanskeig å skjønne at det kr de er ute etter og ikke skogens beste.
Flyt & Nyt
#95358928/05/201012:48
Nå må man jo huske på at mye av skogene rundt Oslo er privateide og at skog på rot er "penger på bok" for bonden...
Spørs om ikke Løvenskjold ville blitt litt fornærma om han var klar over "bonde-stempelet" du plasserer i panna hans. Stakkars fyr, klart han trenger mer penger.
[Re: jonnykast]
#95365828/05/201013:51
Mange av de stiene jeg sykler er også gamle traktorspor etter tømmerhogst
Problemet nå for tiden er at det blir brukt mye tyngre utstyr i skogen enn før,da blir det også større skader Store tunge maskiner koster i tillegg store penger,da blir det press på skogentrepenørene for å betjene gjeld Og det gjeldspresset går utover stiene våre,siden det ikke blir tid til å rydde opp etter seg
Min gamle far jobbet en del i skogen i begynnelsen av 60-tallet,han er ganske så oppgitt over hvordan det drives i skogen i dag
Jeg er enig med deg Egil at dersom man rydder opp i hogstfeltene så får man fine stier/finner igjen de gamle stiene Men dette burde være unødvendig siden de som hogger i skogen skal rydde opp etter seg selv...
Enig, traktorsportiden er delvis forbi. Nå har du ofte to grøfter i stedet.
Noen er flinke til å rydde, mange er det ikke. Jeg har dette selv i nærområdet. For min del synes jeg det er verdt noen turer til fots for å rydde, og få ypperlige stier.
#95367128/05/201014:03
Det er satt krav til skogbruket gjennom standarden Levende skog, Bærekraftig norsk skogbruk:
7. Friluftsliv
Naturopplevelse er en vesentlig del av friluftslivet. Kravpunktet skal bidra til å sikre mulighetene til ferdsel og naturopplevelse i skog. Krav og regler Ved skogbrukstiltak skal det legges vekt på å ivareta opplevelseskvalitetene, særlig langs stier og skiløyper.
Allmennheten har rett til fri ferdsel, samt rett til å plukke bær og sopp innenfor de rammer som settes av Friluftsloven og annet lovverk.
Næringsutøvelse på skogarealene skal gjennomføres slik at det faktiske innhold i den frie ferdselsretten opprettholdes.
Skogeier skal innen rammene av rimelig næringsutnytting og privatlivets fred bidra til hensiktsmessige løsninger for anlegging av stier, skiløyper, rasteplasser o.l. og for uteområder for barnehager, skoler og skolefritidsordninger, og gi tillatelse til slike når det ikke er i strid med viktige næringsmessige eller økologiske hensyn. Dette endrer ikke rettighetsforholdene etter Friluftsloven.
Kravpunket kantsoner er ikke til hinder for at det tilrettelegges fiskeplasser, rasteplasser og utsiktsplasser der dette ikke er i strid med viktige næringsmessige eller økologiske hensyn.
Forklaringer Med stier og skiløyper menes alle stier og skiløyper som er merket, som framgår av kartserien N50 eller har tilsvarende bruk eller framstår tydelige i terrenget.
Stier og veier skal settes istand slik de var før hogsten/tynningen/ungskogpleien ! Ansvarlig er den som utfører arbeidet.
Dette blir ikke gjort i den grad vi som bruker skogen er fornød med. Klager vill bli sendt skogsjefe. Når du har en vakker sti som strekker seg gjennom en gammel mørk og vakker skog så hjelper det ikke å rydde. Det vill ta 20-40 år igjen før området er like vakkert. Jeg er fundamentalt uenig i måten skogdrift drives på i mitt nærmiljø. De må ikke bruke skogmaskiner. Som nevnt mange ganger før så bruker diss maskinen kun for å få tatt ut mest mulig skog på minst mulig tid. Altså KR. Jeg mener KR ikke bør være en prioritering når det kommer til natur. Det går fint å drive på den gamle måten som er gjort i uminnelige tider før oss. Til og med traktor er mye bedre en disse monstrene av noen skogmaskiner. Som Jonnykast nevner lengre oppe i tråden er hans far av den gamle skolen som jobbet i skogen, og han er tydelig ikke begeistret for måten ting gjøres på i dag. Det er lov å sette beinet i bakken selv om vi lever i 2010. Alt bør ikke effektiviseres til maks. Fint vis flere har bilder Jeg legger ut flere etter hvert, det er nok å vise til.
Flyt & Nyt
#95465029/05/201018:29
Hehe hvem verden lever derer i .. drive med hest er som om konrrotter i dag skulle drivi ,med fjær å blekk .. noe her som har tatt i ei motorsag noen gang ?
[Re: PilsD]
#95475329/05/201019:59
Hehe hvem verden lever derer i .. drive med hest er som om konrrotter i dag skulle drivi ,med fjær å blekk .. noe her som har tatt i ei motorsag noen gang ?
Han tenker på polsk landbruk. Vi må bare sørge for å få flere kroner i støtte, så går det fint med hest. Alltid koselig med store, livredde, sparkeglade dyr som driter midt i landingssonen.
[Re: Hvilepuls]
#95477629/05/201020:14
Hehe den er jeg enig i ,, tror noen har et romantisk synn på det å høgge tømmer .. det er et jævla blodslit .. Sorry men sykkel mennesker er ikke prioriter
#95479529/05/201020:30
Hehe den er jeg enig i ,, tror noen har et romantisk synn på det å høgge tømmer .. det er et jævla blodslit .. Sorry men sykkel mennesker er ikke prioriter
Blodslit, med en 20+ tonns computerstyrt skogsmaskin? Du kødder nå?
Sykler helst i godvær!
#95479629/05/201020:31
Tror du kan slenge på turgåere, barn som leker i skogen, ja alle som syntes skogen i sitt nærmiljø er et trivelig sted å ferdes. Jeg er av den oppfatning at skogeier ser på skogen kun som er en resurs. Stemmer det? Er det kun en arbeidsplass? Eller bruker dere skogen som et rekreasjons område som så mange av oss gjør? Affeksjonsverdien på slike områder i tettbebygde strøk er meget høy. Vi som ferdes i byer til daglig har stor glede av å bruke skog og mark i fritiden. Det er da trist når slike syn treffer en første turen etter at snøen har godt.
Flyt & Nyt
#95480729/05/201020:40
Hmmm veit ikke hva du tror jeg men jeg har nok fler dager i skauen enn de fleste ,og bruker skauen aktivt , der er mere enn nok å til alle ,, ja det er en fornybarressurs som må brukes rektig .. jeg er heller ikke for store hogstflater og plantefelt .. men det som er viktig er at disse blir tatt vare på ved tynnign osc
#95482129/05/201020:53
Da er vi enig. Jeg er ikke i mot skogdrift. Jeg er i mot måten det har blitt gjort på i mitt nærområde. Som jeg har nevnt tidligere har vi en planteskole i samme området som også hugger skog, men med en liten traktor og motorsag. De tar ut små omtråder og trær innimellom. De feltene jeg viser til på bildene her minner mer om industri i minne øyer. Da blir det reaksjoner fra folk som har ferdes der i årevis og som nå ikke kjenner seg igjen. Men nå hadde da grunneierne i dette området godt sammen og sett sitt snitt til å ta indrefilen. På grunn av kald vinter og riktig timing.
Flyt & Nyt
#95482929/05/201020:57
vi er nok ikke helt ening ,, sefølgelig må det høgges når skauen er hogstmoden .. og man jobber ikke med sag og traktor i dag .. tror neppe du ville sykkla dowhill på en kombisykkel
#95483329/05/201021:01
vi er nok ikke helt ening ,, sefølgelig må det høgges når skauen er hogstmoden .. og man jobber ikke med sag og traktor i dag .. tror neppe du ville sykkla dowhill på en kombisykkel
Hvis det innebar at alle andre som ferdes i skogen skulle få en god opplevelse av den så skulle jeg vertfall gjort mitt for å få det til. Omskolering, viljestyrke og mye trening så skulle det nok godt etter hvert Et spørsmål. Hva definerer skogen som hogst moden? Har det noe med skogens bærekraft å gjøre? sikkerhet til folk og dyr som ferdes der? Eller har det noe med verdien i form av kr på tømmeret å gjøre?