Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø .

Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . #952446 27/05/2010 09:42
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg er av den oppfatning at det blir hugget stor områder som krysser stier som er kjære for oss terrengsyklister og andre skogbrukere. Jeg tenkte denne tråden kan belyse dette i form av bilder fra forskjellige områder.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #952456 27/05/2010 09:50
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Dette er ved sprinklet i Gressvik marka.

Vedlegg Sprinkelskogen01.jpgSprinkelskogen01_kart.jpg
Redigert av Amou; 27/05/2010 09:53.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #952464 27/05/2010 10:02
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Dette er ved Ørebekk.
Merkinga av feltet er ikke eksakt. Skal få spora det med GPS og lagt det inn i OSM

Vedlegg Ørebekk02.jpgØrebekk01.jpgØrebekk_kart.jpg

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #952533 27/05/2010 11:26
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nå må man jo huske på at mye av skogene rundt Oslo er privateide og at skog på rot er "penger på bok" for bonden...

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: runett] #952542 27/05/2010 11:34
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: runett
Nå må man jo huske på at mye av skogene rundt Oslo er privateide og at skog på rot er "penger på bok" for bonden...

"skog på rot er "penger på bok" for bonden... " Det er akkurat denne mentaliteten blant bønder jeg mislikker sterkt. De bør verne om skogen og forvalte den med kjærlighet og omhu. Penger er ikke alt ICON_WINK
Det har tydelig gått inflasjon i å huge trær i vinter. Grunnet kald vinter som gir mulighet til å få inn store tunge skogsmaskiner, og høye fyringspriser. Dette går utover lokalnaturen som mange er så glad i.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #952599 27/05/2010 12:21
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mye av "lokalnaturen" i marka består jo av enfoldig tysk gran plantet av en bonde for 60 år siden alikevel...

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: runett] #952609 27/05/2010 12:27
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Den kan være, men jeg kan ikke vent 60 år til det blir slik som det var. Jeg får ikke en god følelse når månelandskaper dukker fler og flere steder. Bedre med enfoldig tysk gran en stubber og grå dau kvist.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #952610 27/05/2010 12:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Amou
Dette går utover lokalnaturen som mange er så glad i.

...men er samtidig nødvendig for at vi skal ha noe å bygge trehusene våre av.

Dessuten:
Jeg har lagt merke til at svært mange av de supre stiene jeg sykler er "traktortråkk" etter tidligere tiders skogsdrift. Det er ikke kun negativt da.

Tar man seg tid til å rydde i slike skogfelt kan man få supre singletracks. ICON_SMILE

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #952619 27/05/2010 12:35
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det er nok noe i det du sier EgilS. Det er bare så tråkig når de ikke rydder eller planter etter seg. Mulig de har planer om det.
Allikevel så blir det en 10-15 år med trist landskap selv om stiene ryddes.
Jeg syntes likevel de tar for store områder. De kunne jo spart områdene der stiene går. Det er ikke alltid snakk om så mye.
Heldigvis er det mye område i Gressvikmarke som ikke lar seg hugge da det er meget ulent terreng deg. Ypperlig for teknisk sti
ICON_SMILE

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #952623 27/05/2010 12:42
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Mange av de stiene jeg sykler er også gamle traktorspor etter tømmerhogst

Problemet nå for tiden er at det blir brukt mye tyngre utstyr i skogen enn før,da blir det også større skader
Store tunge maskiner koster i tillegg store penger,da blir det press på skogentrepenørene for å betjene gjeld
Og det gjeldspresset går utover stiene våre,siden det ikke blir tid til å rydde opp etter seg

Min gamle far jobbet en del i skogen i begynnelsen av 60-tallet,han er ganske så oppgitt over hvordan det drives i skogen i dag

Jeg er enig med deg Egil at dersom man rydder opp i hogstfeltene så får man fine stier/finner igjen de gamle stiene
Men dette burde være unødvendig siden de som hogger i skogen skal rydde opp etter seg selv...

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: jonnykast] #952640 27/05/2010 12:58
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Mange steder i landet får man nå tilskudd for å fjerne gamle plantefelt med gran for å la den naturlige skogen komme tilbake. Plantefelt som alikevel ikke lønner seg å hugge og som ellers ville blitt stående i evig tid. Bønder hadde en tendens til å beplante skogsområder tidligere som man i dag aldri ville finne på å kjøre hogstmaskiner inn i...

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: runett] #953186 28/05/2010 00:17
chalshus Offline
More than words
More than words

Kanskje skogsdrift også er bra for livet i skogen? Alt er ikke bare negativt. http://www.levendeskog.no/sider/tekst.as...&menuid=239

Redigert av chalshus; 28/05/2010 00:23.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: chalshus] #953207 28/05/2010 05:39
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Det er måten det gjøres på som er problemet. Skogdrift må til, men ikke med gedigne maskiner som etter skog og lager dype spor i marka. Da er det ikke vanskeig å skjønne at det kr de er ute etter og ikke skogens beste.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #953589 28/05/2010 12:48
runett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Om ti år blir det et tyttebæreldorado på alle de halvråtne stubbene. For dem som liker slikt ICON_SMILE

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: runett] #953620 28/05/2010 13:16
HM1100 Online
Ringrev
Ringrev
Sitat: runett

Spørs om ikke Løvenskjold ville blitt litt fornærma om han var klar over "bonde-stempelet" du plasserer i panna hans. Stakkars fyr, klart han trenger mer penger.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: jonnykast] #953658 28/05/2010 13:51
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: jonnykast
Mange av de stiene jeg sykler er også gamle traktorspor etter tømmerhogst

Problemet nå for tiden er at det blir brukt mye tyngre utstyr i skogen enn før,da blir det også større skader
Store tunge maskiner koster i tillegg store penger,da blir det press på skogentrepenørene for å betjene gjeld
Og det gjeldspresset går utover stiene våre,siden det ikke blir tid til å rydde opp etter seg

Min gamle far jobbet en del i skogen i begynnelsen av 60-tallet,han er ganske så oppgitt over hvordan det drives i skogen i dag

Jeg er enig med deg Egil at dersom man rydder opp i hogstfeltene så får man fine stier/finner igjen de gamle stiene
Men dette burde være unødvendig siden de som hogger i skogen skal rydde opp etter seg selv...

Enig, traktorsportiden er delvis forbi. Nå har du ofte to grøfter i stedet.

Noen er flinke til å rydde, mange er det ikke. Jeg har dette selv i nærområdet. For min del synes jeg det er verdt noen turer til fots for å rydde, og få ypperlige stier.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #953671 28/05/2010 14:03
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Det ser ut som vi stort sett er enig Egil,merkelige greier! ICON_SMILE

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: jonnykast] #954354 29/05/2010 10:36
H
hallgeir Offline
Entusiast
Entusiast
H
Gjentar dette svaret :

Det er satt krav til skogbruket gjennom standarden Levende skog, Bærekraftig norsk skogbruk:

7. Friluftsliv

Naturopplevelse er en vesentlig del av friluftslivet. Kravpunktet skal bidra til å sikre mulighetene til ferdsel og naturopplevelse i skog.
Krav og regler
Ved skogbrukstiltak skal det legges vekt på å ivareta opplevelseskvalitetene, særlig langs stier og skiløyper.

Allmennheten har rett til fri ferdsel, samt rett til å plukke bær og sopp innenfor de rammer som settes av Friluftsloven og annet lovverk.

Næringsutøvelse på skogarealene skal gjennomføres slik at det faktiske innhold i den frie ferdselsretten opprettholdes.

Skogeier skal innen rammene av rimelig næringsutnytting og privatlivets fred bidra til hensiktsmessige løsninger for anlegging av stier, skiløyper, rasteplasser o.l. og for uteområder for barnehager, skoler og skolefritidsordninger, og gi tillatelse til slike når det ikke er i strid med viktige næringsmessige eller økologiske hensyn. Dette endrer ikke rettighetsforholdene etter Friluftsloven.

Kravpunket kantsoner er ikke til hinder for at det tilrettelegges fiskeplasser, rasteplasser og utsiktsplasser der dette ikke er i strid med viktige næringsmessige eller økologiske hensyn.

Forklaringer
Med stier og skiløyper menes alle stier og skiløyper som er merket, som framgår av kartserien N50 eller har tilsvarende bruk eller framstår tydelige i terrenget.

Les mer her:
http://www.levendeskog.no/levendeskog/vedlegg/08Levende_Skog_standard_Bokmaal.pdf

Stier og veier skal settes istand slik de var før hogsten/tynningen/ungskogpleien ! Ansvarlig er den som utfører arbeidet.

Ring/send klage til skogbruksjef/kommune/skogeierforening hvis du oppdager rasering av stier og veier.

se liknende tråd:
http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=50654&Number=669042#Post669042

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: hallgeir] #954435 29/05/2010 12:44
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: hallgeir

Stier og veier skal settes istand slik de var før hogsten/tynningen/ungskogpleien ! Ansvarlig er den som utfører arbeidet.

Dette blir ikke gjort i den grad vi som bruker skogen er fornød med. Klager vill bli sendt skogsjefe.
Når du har en vakker sti som strekker seg gjennom en gammel mørk og vakker skog så hjelper det ikke å rydde. Det vill ta 20-40 år igjen før området er like vakkert.
Jeg er fundamentalt uenig i måten skogdrift drives på i mitt nærmiljø. De må ikke bruke skogmaskiner. Som nevnt mange ganger før så bruker diss maskinen kun for å få tatt ut mest mulig skog på minst mulig tid. Altså KR. Jeg mener KR ikke bør være en prioritering når det kommer til natur. Det går fint å drive på den gamle måten som er gjort i uminnelige tider før oss. Til og med traktor er mye bedre en disse monstrene av noen skogmaskiner.
Som Jonnykast nevner lengre oppe i tråden er hans far av den gamle skolen som jobbet i skogen, og han er tydelig ikke begeistret for måten ting gjøres på i dag. Det er lov å sette beinet i bakken selv om vi lever i 2010. Alt bør ikke effektiviseres til maks.
Fint vis flere har bilder ICON_SMILE Jeg legger ut flere etter hvert, det er nok å vise til.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #954650 29/05/2010 18:29
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Amou
De må ikke bruke skogmaskiner.

Jeg har forstått det slik at man fremdeles kan drive skogen med hest uten at det er så mye mindre lønnsomt enn å bruke maskiner.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: EgilS] #954714 29/05/2010 19:36
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Hehe hvem verden lever derer i .. drive med hest er som om konrrotter i dag skulle drivi ,med fjær å blekk .. noe her som har tatt i ei motorsag noen gang ?

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954753 29/05/2010 19:59
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: PilsD
Hehe hvem verden lever derer i .. drive med hest er som om konrrotter i dag skulle drivi ,med fjær å blekk .. noe her som har tatt i ei motorsag noen gang ?

Han tenker på polsk landbruk. Vi må bare sørge for å få flere kroner i støtte, så går det fint med hest. Alltid koselig med store, livredde, sparkeglade dyr som driter midt i landingssonen.

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Hvilepuls] #954776 29/05/2010 20:14
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Hehe den er jeg enig i ,, tror noen har et romantisk synn på det å høgge tømmer .. det er et jævla blodslit .. Sorry men sykkel mennesker er ikke prioriter

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954795 29/05/2010 20:30
donnerwetter Offline
Avhengig
Avhengig
Hehe den er jeg enig i ,, tror noen har et romantisk synn på det å høgge tømmer .. det er et jævla blodslit .. Sorry men sykkel mennesker er ikke prioriter

Blodslit, med en 20+ tonns computerstyrt skogsmaskin?
Du kødder nå?

Sykler helst i godvær!
bigsmile
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954796 29/05/2010 20:31
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

Tror du kan slenge på turgåere, barn som leker i skogen, ja alle som syntes skogen i sitt nærmiljø er et trivelig sted å ferdes. Jeg er av den oppfatning at skogeier ser på skogen kun som er en resurs. Stemmer det? Er det kun en arbeidsplass? Eller bruker dere skogen som et rekreasjons område som så mange av oss gjør? Affeksjonsverdien på slike områder i tettbebygde strøk er meget høy. Vi som ferdes i byer til daglig har stor glede av å bruke skog og mark i fritiden. Det er da trist når slike syn treffer en første turen etter at snøen har godt.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #954807 29/05/2010 20:40
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Hmmm veit ikke hva du tror jeg men jeg har nok fler dager i skauen enn de fleste ,og bruker skauen aktivt , der er mere enn nok å
til alle ,, ja det er en fornybarressurs som må brukes rektig .. jeg er heller ikke for store hogstflater og plantefelt .. men det som er viktig er at disse blir tatt vare på ved tynnign osc

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954821 29/05/2010 20:53
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Da er vi enig. Jeg er ikke i mot skogdrift. Jeg er i mot måten det har blitt gjort på i mitt nærområde. Som jeg har nevnt tidligere har vi en planteskole i samme området som også hugger skog, men med en liten traktor og motorsag. De tar ut små omtråder og trær innimellom. De feltene jeg viser til på bildene her minner mer om industri i minne øyer. Da blir det reaksjoner fra folk som har ferdes der i årevis og som nå ikke kjenner seg igjen. Men nå hadde da grunneierne i dette området godt sammen og sett sitt snitt til å ta indrefilen. På grunn av kald vinter og riktig timing.

Flyt & Nyt
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: Amou] #954829 29/05/2010 20:57
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
vi er nok ikke helt ening ,, sefølgelig må det høgges når skauen er hogstmoden .. og man jobber ikke med sag og traktor i dag .. tror neppe du ville sykkla dowhill på en kombisykkel

Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954833 29/05/2010 21:01
Fjeldheim Offline
Førstemester
Førstemester
vi er nok ikke helt ening ,, sefølgelig må det høgges når skauen er hogstmoden .. og man jobber ikke med sag og traktor i dag .. tror neppe du ville sykkla dowhill på en kombisykkel

Hehe.

@aronhuckeforening
@solsiaracing
https://www.instagram.com/svenn_fjeldheim/
Re: Bilder fra hogstområder i ditt nærmiljø . [Re: PilsD] #954846 29/05/2010 21:10
Amou Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hvis det innebar at alle andre som ferdes i skogen skulle få en god opplevelse av den så skulle jeg vertfall gjort mitt for å få det til. Omskolering, viljestyrke og mye trening så skulle det nok godt etter hvert ICON_WINK
Et spørsmål. Hva definerer skogen som hogst moden? Har det noe med skogens bærekraft å gjøre? sikkerhet til folk og dyr som ferdes der? Eller har det noe med verdien i form av kr på tømmeret å gjøre?

Flyt & Nyt
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support