Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner?

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: FTW] #952560 27/05/2010 11:50
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilken lovtekst tenker du på?
Hvis spillereglene for en arbeidskonflikt finnes i en lov så har jeg selvsagt tatt grundig feil.
Hvor finner jeg denne loven som sier noe om hva som er streikebryteri?

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: Raindog] #952572 27/05/2010 11:59
F
FTW Offline
Fersking
Fersking
F
Sitat: Raindog
Hvilken lovtekst tenker du på?
Hvis spillereglene for en arbeidskonflikt finnes i en lov så har jeg selvsagt tatt grundig feil.
Hvor finner jeg denne loven som sier noe om hva som er streikebryteri?

Nei, ikke sant? Når det ikke er en lov som forbyr tredjepart i å ta over arbeidet, med hvilken bakgrunn kan du da si at tredjepart bryter spilleregler som ikke eksisterer, eller de ikke har skrevet under på?

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: Raindog] #952579 27/05/2010 12:05
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jusstorget
Streikebryteri er ikke ulovlig. Men det ligger en sterk moralsk fordømmelse i begrepet, og det har hendt at personer har gått til ærekrenkelsessak for å fri seg for en beskyldning om streikebryteri. En arbeidsgiver kan derfor ikke kreve at ansatte utfører arbeid som med grunn kan betegnes som streikebryteri.

Sitat: Raindog
Slike innleide tjenester gjør situasjonen mer komplisert, og der har jeg ingen klar oppfatning om hva som er rett.
Eg vil tolke det til å verte dekka av denne:
Sitat: Jusstorget
Det kan også nevnes at en bedrifts kunder selvsagt står fritt til å skaffe seg varer og tjenester fra annet hold når den normale leverandør er streikerammet. Det er ikke streikebryteri hvis norske dagligvarekjeder får levert melk fra Sverige mens norske meieriarbeidere er i streik.

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: FTW] #952586 27/05/2010 12:10
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg tror ikke spillereglene er formalisert, men de eksisterer jo som en slags enighet.
Partene ønsker ikke å bryte reglene fordi det vil ødelegge det gode forholdet som partene faktisk har. Ingen av partene ønsker å høyne konfliktnivået.
Dette fungerer ganske greit.
Reglene blir nok til mens man går, og det finnes nok endel gråsoner.

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: Raindog] #952598 27/05/2010 12:21
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Tredjepart er ikke en av partene. Han/hun er uskyldig rammet av streiken. De fleste streikende ønsker å unngå å ramme tredjepart, men tillitsvalgte for renholdere har gått ut og sagt at de håper streiken vil synliggjøre for alle hvor viktig arbeidet deres er. Det er misbruk av streikevåpenet. Markedsføring av egen arbeidskraft og kompetanse får de drive på andre måter.

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: FTW] #952603 27/05/2010 12:23
Raindog Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: FTW
[ Hvordan føles det å se seg selv i speilet som et godt menneske, når du er så bevisst manipulerende og jævlig?

Nå så jeg denne også.
Det var da veldig til beskyldninger.
Vel, jeg prøvde å svare på et forholdsvis greit saksforhold i første innlegg.
Deretter ble jeg spurt hvordan dette ble når forholdene ble mer kompliserte, og det vet jeg ikke.
At jeg dermed framstår som manipulerende og jævlig kom litt overraskende.
Det mangler dog litt injurierende kraft bak utsagnet.

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: Raindog] #952707 27/05/2010 14:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg bortviste FTWs IP-adresse fra forumet forresten.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: perbl] #952755 27/05/2010 15:13
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Enig med din forståelse av dette, perbl.

Et annet eksempel er hvis du spiser fisk hver torsdag. De som jobber på fiskemottaket streiker og du får ikke kjøpt fisk. Sulte eller spise noe annet?

Re: Fagforeninger? Hvem er det som ikke skjønner? [Re: Boas] #953441 28/05/2010 10:13
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Brev fra DSV til alle deres kunder :

"Streiken er nå trappet kraftig opp, og så langt er det ingen tegn på en løsning av konflikten. De fleste gods terminaler rundt i Norge er nå stengt.
Brevik havn er også rammet av streiken, dette betyr at våre trafikker til og fra England/Irland blir ekstraordinært berørt.

Som et direkte resultat av streiken, samt de økonomiske konsekvenser dette medfører på bakgrunn av stor ubalanse og dårlig utnyttelse av vårt materiell, ser vi oss derfor nødt til å innføre et streiketillegg fra og med dags dato på alle våre produkter.

Streiketillegg:

Minimum: 450 NOK

20 NOK / 100 kg.

Maksimum: 2000 NOK"

Er dette lovlig ?

Nå skal jeg ikke påberope meg å kunne mye om streiken, eller streik generelt, men det er vel et paradoks at vi som skadelidende 3. part skal finansiere de streikende ? Eller er det noe jeg overser i denne sammenhengen ?

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support