Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Flytsti blir til kulturlandskap

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952175 26/05/2010 22:06
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Fotgjenger om syklist
Mitt perspektiv er at ingen bør misbruke naturen. Jeg velger å kalle en som raserer vakker natur en dust.
Jeg skjønner at vi har totalt forskjellige syn på dette.
At syklisten tar hensyn er greit, de er bare ikke flinke nok.
Det er også bygd stier ved Aron. Her har de laget en gjørmete sykkelsti innimellom de gamle fotstiene. Er det riktig måte å bruke skogen på, rasere flere kilometer sti med en stisykkel.

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: JonahHex] #952181 26/05/2010 22:19
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Er ikke rasering men en tynningshogst. og jeg hadde ingen problemer med å ferdes der .. dem tenker nok som deg etter dem har kjørt over der.. er ikke til vesentlig hinder.

Nei er fult mulig å gå over den men den er jo bygd rett over en sti.felt et stort flott tre også

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: PilsD] #952183 26/05/2010 22:23
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Amou er en treehugger, de fleste andre er tilhengere av skogforvaltning - og rydding. Bruker man like mye tid på rydding som man har gjort andre steder blir dette sikkert bra.

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: JonahHex] #952186 26/05/2010 22:32
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Blir sikkert knall detta .kommer nok fram med tohjulingene deres .. jeg foretrekker bil i skauen når jeg ikke bruker beina.

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: PilsD] #952187 26/05/2010 22:34
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Tau med deg noe kapp når du er der oppe ICON_TONGUE

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: JonahHex] #952189 26/05/2010 22:37
P
PilsD Offline
Fersking
Fersking
P
Gikk med Bikkja ,,Prøv den hobbyen du så skal du se at noen kvist i stien ikke regnes som noe problem. Ting med motor er lite populært

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: perbl] #952243 27/05/2010 06:28
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: perbl
Sitat: Amou
Hvis det er eneste måte å gjøre det økonomisk på så syns jeg de kan la være. Finne seg en jobb slik vi andre gjør og ikke melke sinne arvede områder for kr. Totaloppryding er urealistisk fordi at det koster fort mye ja. Det er kun profitt som står i hodet på grunneierne slik jeg ser det. De kan heller få subsidier for å vedlikeholde skogen og selge litt v. Vern om marka og naturen. Dette er ikke stedet å tjene penger på.

Jeg spår deg en lysende karriere i blogosfæren der man fritt kan hive fram synsende påstander med generelt liten rot i eller referanser til hvordan ting faktisk fungerer.

Ser man littegrann opp fra at man synes det er kjipt med ødelagte sykkelmuligheter enkelte steder, er det faktisk mange fornuftige grunner til å gjøre inngrep som dette, som folk prøver å forklare deg her.

Hvordan det fungerer??? Dette er jo snakk om rasering av store områder av skog. Grunneierne ser sitt snitt til å ta ut tømmer når det er kaldt nok i bakken. Det er profitt som ligger til grunn her, dette er jeg sterkt motstander av. Når jeg for min del kommer inn i et område som har vær preget av turstier helt siden jeg var barn og hele lokalsamfunnet bruker dette aktivt bare for å se at det er kappet ned og kvistet opp. Da blir jeg provosert. Når folk gjør slik og påstår at dette har noe med sunn forvalting av skog å gjøre så tar de feil. De har lov til det ja, men det burde de ikke ha etter minn mening. Disse "enkelte stedene" ser ut til å bli flere og fler i Fredrikstad området.
Jeg snakket med mange turgåere og syklister når området i Gressvikmarka ble hugd ned. Det var mye frustrasjon og sinne ute og gikk deg.
Bildet er tatt ved sprinklet i Gressvikmarka og det viser 1\3 av hva som er hugd. Her var det vakker granskog før. Det er også gjort tilsvarende flere steder i området. Greit jeg er ikke utdannet skogsarbeider, men jeg nyter naturen og har ikke forståelse for denne type rasering. Sett fra stisyklist og turgåers synspunkt. Det er klart det går an å gjøre det på en annen måte. Hva som skjer rundt Aron har jeg ikke kjennskap til, men er det i samme gate som på Gressvik så er det ikke bra(igjen etter min mening).

Hva minn karriere inne blogosfæren blir kunne ikke brydd meg mindre. Jeg diskuterer på et forum. Der ytrer jeg meningene mine. Jeg blogger ikke.

Vedlegg Sprinkelskogen01.jpg

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: PilsD] #952250 27/05/2010 06:34
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Det er to ting jeg reagerer på ved uttynninga.
1. Årstiden - jeg prøvde å sykle nedover der traktoren hadde kjørt, men satte meg bare fast. Skogbunnen er harva skikkelig opp, og dermed er stien borte.
2. Stokkene og kvistene som lå igjen nesten som sperringer. Dette er et større problem, selv om stokkene blir tatt bort tviler jeg på om kvistene blir det, men vi får se.

Ta deg en tur opp til lampetjern med bikkja. I nordenden av tjernet er det en tømmeroppsamlingsplass med traktorvei som går oppover lia. Se om du syntes det er like greit å gå der.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: JonahHex] #952252 27/05/2010 06:35
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: JonahHex
Amou er en treehugger, de fleste andre er tilhengere av skogforvaltning - og rydding. Bruker man like mye tid på rydding som man har gjort andre steder blir dette sikkert bra.

Hadde de bare ryddet så hadde det hjulpet litt. Jeg hugger ikke så mye trær, men er tilhenger av den gamle metoden fremfor den nye ja ICON_SMILE
Jeg rydder mye selv på de stedene som er meg kjær.

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952301 27/05/2010 07:27
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Her er bilde fra et felt lenger mot Ørebekk i samme skog.
Dette er begynnelsen av feltet. Det blir verre lenger oppe. Der var det flotte stier med bruer over bekkene. Idyll. Nå er alt borte frown

Vedlegg Ørebekk01.jpg

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952304 27/05/2010 07:28
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Slike spor blir det etter skogsmaskinene. Vakkert?

Vedlegg Ørebekk02.jpg

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952310 27/05/2010 07:31
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Beklager hvis min frustrasjon generaliserer alle grunneiere. Det er sikker mange som forvalter skogen sin på en bedre måte en hva jeg opplever. Jeg blir bare frustrert og lei meg når jeg opplever slik i mitt nærmiljø.

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952393 27/05/2010 08:43
Lapavoni Offline
Ivrig
Ivrig
Det rare er jo at skogdrift blir subsidiert fordi Norge gror igjen samtidig som vi blir bedt om å resirkulere papir for å ikke hogge ned så mange trær. Hmmmm....

Dessuten mitt uhell kom som en følge av at skogkultivatørene ikke hadde ryddet opp etter seg langs traktorveien.

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Lapavoni] #952406 27/05/2010 08:53
bronx Offline
Veteran
Veteran
Amou: bilder fra Valhall? der har de hugget et område som må være omtrent det dobbelte av hogstfeltet ved Sprinkelet.

Sharing data is the first step toward community.
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: bronx] #952443 27/05/2010 09:38
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Det kommer bronx. Skal en tur ut ditt i dag tenkte jeg.
Jeg lager en egen tråd der folk kan legge ut bilder fra hogst områder i sitt nærområde.

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952771 27/05/2010 15:41
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men å som skogeier å la være å hogge vært 30år eller så er det sammme som å si nei til penger. Det gjør man ikke. Vi tåler finfint at det hogst tre ganger hvert hundrende år. Skogeieren har også litt å tjene på å rydde opp i etterkant for å sikre etterveksten.

Ikke er det snakk om nebygging
Ikke er det snakk om hele skoger av gangen heller
Ikke er det snakk av avskoging

Det berører oss noen få år i et lite geografisk område av gangen. Ingen ønsker eierrettigheter til skogen om det ikke er mulig å tjene noe på den. Om ingen har eierinteresser i skogen, hvem vil da vedlikeholde den? Ting vil garantert gro igjen og ferdselsårer(eller ville aldri ha eksistert) forsvinne.

Ut på tur!

Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Supermann] #952777 27/05/2010 15:56
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
Problemet er vell måten det gjøres på. Store skogsmaskiner som pløyer ned trær og lager dype spor. Ikke rydder de særlig godt etter seg heller.

Flyt & Nyt
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Supermann] #952826 27/05/2010 17:19
Z
zero Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Z
Sitat: Supermann
Nå har jeg ikke lest hele tråden her, men å som skogeier å la være å hogge vært 30år eller så er det sammme som å si nei til penger. Det gjør man ikke. Vi tåler finfint at det hogst tre ganger hvert hundrende år. Skogeieren har også litt å tjene på å rydde opp i etterkant for å sikre etterveksten.

Ikke er det snakk om nebygging
Ikke er det snakk om hele skoger av gangen heller
Ikke er det snakk av avskoging

Det berører oss noen få år i et lite geografisk område av gangen. Ingen ønsker eierrettigheter til skogen om det ikke er mulig å tjene noe på den. Om ingen har eierinteresser i skogen, hvem vil da vedlikeholde den? Ting vil garantert gro igjen og ferdselsårer(eller ville aldri ha eksistert) forsvinne.

Det er vanskelig å argumentere mot at skogseiere skal tjene penger på skogen sin. Det som har hendt der første bildet ble tatt blir litt som om en fotballbane plutselig skal bli gjort om til parkeringsplass, eller en idrettshall til kontorer. Den ene dagen koser du deg på en sti, den neste er den utilgjengelig. Dette er satt veldig på spissen, for vi driver selvfølgelig ikke organisert på bare en sti og vi har ikke spesiell avtale om bruken av stier.

Som du sier så har eieren også litt å tjene på å rydde etterpå, men erfaring viser ofte at det enten tar lang tid eller at det ikke skjer. Vi blir litt grinete, men etter litt tid går det over og vi enten rydder eller finner andre stier å sykle på.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Flytsti blir til kulturlandskap [Re: Amou] #952829 27/05/2010 17:27
bronx Offline
Veteran
Veteran
Jeg er blitt fortalt at på slutten av 1700-tallet var det knapt et tre igjen i Kjekstadmarka og Vestmarka i Asker/Lier. Tømmer hadde stor salgs- og bruksverdi og ble benyttet i jernverkene (Dikemark, Bærums verk) og til kullbrenning i kølabonner hvor de forberedte treverket til bruk i verkene.

Jeg tror at de i moderne skoghogst bevisst roter opp og lar ting ligge igjen for å gi skogsbunnen ny næring. Det man antageligvis er lite bevisst på er å holde eksisterende stifar åpne. Delvis kan det skyldes mangel på respekt, mangel på krav, mangel på at noen sier i fra (man er pliktet til å rydde opparbeidede stier etterpå), manglende dokumentasjon av stier. Tiltak: si i fra, spor stier og legg de inn på OpenStreetMap, ...

Sharing data is the first step toward community.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support