Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel?

Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? #950589 25/05/2010 08:07
hallgea Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei

Jeg skal bytte fra dempegaffel til en stiv gaffel (ritchey wcs) på min terrengsykkel.

Var godt i gang men det stoppa da jeg skulle flytte over den nederste ringen på den gamle demperen. Lagret er FSA (1 1/8")

Noen som har noen tips til hvem jeg burde gå til? Tenkte det kunne være like greit å kjøpe en ekstra ring slik at det går lettere å bytte gaffel i fremtiden.

Får man kjøpt de løse, eller må man kjøpe hele lagret?

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: hallgea] #950603 25/05/2010 08:20
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du må nok kjøpe hele lageret hvis du vil ha en ekstra styrelagerbane.
Det du kan gjøre, hvis styrelageret ditt har maskinlager, er å sage et hakk i den banen du har. Da er det enkelt å sette på og ta av.

Når det gjelder å få den av den gamle gaffelen kan du bruke en gammel kniv eller et lite skrujern for å tvinge den oppover. Pass bare på at du ikke tvinger den for mye opp på en side, men trykker den jevnt oppover.

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: hallgea] #950608 25/05/2010 08:23
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Ringen heter crown race.

Hvis du har tenkt å bytte mellom de to gaflene ville jeg absolutt vurdert å kjøpe en ekstra da det er en liten jobb å demontere/montere den, samt at du risikerer å skade den og/eller gaffelen hvis du ikke er forsiktig. Etter noen runder av/på er den sikkert utslitt? Spesialverktøy for denne jobben er dyrt, og strengt talt ikke nødvendig.

Triks er å legge crown racen i kokende varmt vann (da utvider metallet seg ørlite) før du trer den over styrerøret, så er det bare å hamre forsiktig med en gummihammer, evt et egnet rør som du trer over styrerøret. Den skal sitte helt stramt helt nederst.

En annen løsning er å ta med delene til din LBS og få det gjort, koster sikkert ikke mye.

Demontering gjøres forsiktig med et lite flatjern, jobb den sakte opp og pass på å jekke jevnt rundt på alle sider.

Lykke til!

Redigert av polarbike; 25/05/2010 08:29.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: DavidS] #950616 25/05/2010 08:29
hallgea Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Tusen takk for tips til dere begge.

Har prøvd å jekke den litt oppover med et flatjern, men gaffelen er så bløt så blir fort hakk i den.

Bør nok få noen kvalifiserte til å ta jobben.

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: Vanilla Ninja] #950916 25/05/2010 13:40
gammaswami Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Vanilla Ninja
Du må nok kjøpe hele lageret hvis du vil ha en ekstra styrelagerbane.

Det finnes ihvertfall lagerbaner å få kjøpt til mange FSA og Cane Creek styrelager, se f.eks. JensonUSA. Å få dem i LBS er kanskje vanskeligere, det vet nok LJ mer om enn meg.

Frihet! Likhet! Fraternisering!

bzzzt!
Kjetil
Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: gammaswami] #951385 26/05/2010 05:59
hallgea Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Takker Sport 1 Superstore på Hasle for super service!

De gjorde jobben raskt og gratis!! ICON_SMILE

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: hallgea] #1031704 18/09/2010 15:52
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Jeg reåpner denne tråden fremfor å starte en ny.

Har lyst til å benytte vinteren til å klargjøre sykkelen for raskt skifte mellom dempegaffel og stiv gaffel. Første utfordring er at dempegaffelen jeg har ikke sklir ut av ramma når jeg har fjernet top-cap og stem. Må jeg banke? Har forøvrig Cane Creek ZS styrelager, sykkelen er en Nakamura Summit Lite 2008 modell.

Med tanke på karbongaffel, hva må jeg tenke på? Gaffelen som sitter på er noe som kalles F1rst Air, 100mm luftdempet sak.

Dersom det hele er mulig i det hele tatt så må jeg etter som hva jeg forstår ha en ekstra Crown Race aka styrelagerbane på den nye gaffelen og dette er noe som ikke kan kjøpes løst?

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: Rønnern] #1031736 18/09/2010 16:22
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Har du ekspansjonsbolt i kronerøret? Har du i så fall løsnet den og fått den opp slik at den ikke blokker ut røret? Hvis ja, eller ikke ekspansjonsbolt (noe som vanligvis er i gafler med karbonkronerør): bank med gummihammer eller med trekloss mellom kronerør og hammer. Tapp forsiktig før du deljer løs med alle krefter. Hvis nei - få opp ekspansjonsbolten. Skru ned igjen top-capskruen en liten bit, bank forsiktig på den til du kjenner det løsnet og dra litt opp. Skru ut skruen igjen. Så går du løs på gaffelen. Har du ikke ekspansjonsbolt, men vanlig stjernemutter - gå rett på hamringa. ICON_SMILE

Ekstra kronerørslagerplate må du trolig spørre Cane Creek om. Mulig plater fra andre Crane Creek-lager også passer?

Redigert av Hæ?; 18/09/2010 16:27. Rediger grunn: ekspansjon, stjernemutter bla bla bla

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: Hæ?] #1031771 18/09/2010 17:06
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Når jeg skulle ta av gaffelen min satt den også dønn fast helt til jeg jekket ut en liten konet plastforing med splitt i, som satt mellom styrerøret og lageret.
Viste seg at denne fungerte som en kile som låste gaffelen. Vet ikke om dette er vanlig, men du kan jo sjekke på din.

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: ELO73] #1031798 18/09/2010 17:46
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: ELO73
Når jeg skulle ta av gaffelen min satt den også dønn fast helt til jeg jekket ut en liten konet plastforing med splitt i, som satt mellom styrerøret og lageret.
Viste seg at denne fungerte som en kile som låste gaffelen. Vet ikke om dette er vanlig, men du kan jo sjekke på din.

Aha, en sånn liten jævel så jeg. Får ta og teste det i morgen og se om jeg lykkes.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: Rønnern] #1031804 18/09/2010 18:03
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
bare å banke gaffelen ned med en gummihammer så løsner den. ikke no problem

Re: Hvem kan hjelpe meg med å bytte gaffel? [Re: jorn] #1032342 19/09/2010 18:58
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Gaffel kom av med litt banking med en gummihammer, men ble litt overrasket over hva jeg så. Kan ikke huske å ha sett denne typen lager på sidene til Cane Creek, men synes å huske at jeg hadde noe lignende på den gamle sykkelen min. Vet ikke helt hva jeg trodde jeg skulle se men...

Uansett, er det noen som har peiling på hva slags styrelager det er snakk om. I følge det som står å lese på en av delene så er det Cane Creek ZS.

Hva skal til for at jeg kan få tak i en lagerbane som passer det som vises på bildene?

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no

Moderator  support