Hvordan kler folk seg for ritt i regnvær og temperaturer rundt 10+? Begynner å nærme seg Bergen-Voss og jeg er ikke videre interessert i å sitte å fryse i 5 timer, det er ille nok fra før... Kjørte med 3/4 bib i fjor og det var helt passe, men da var det 14-15 grader og sol. I år er meldt 12 grader og kraftig regn 3 dager før, så vet ikke om jeg tørr å satse 100% på at det skal bli godvær på rittdagen.
Redigert av oevk; 25/05/201007:48. Rediger grunn: "ord deling"
Øyvind
Re: Bekledning for vått og kaldt ritt???
[Re: oevk]
#95056125/05/201007:38
Ville stilt til start med: Trøye, løse armer, regntett vest på overkropp. Om du har ville jeg valgt en par skikkelige varme, helst vanntette hansker. Å være kald på fingrene er noe dritt. Ville brukt shorts med løse ben. Overtrekk over skoa holder varmen bedre selv om det er vanskelig å ikke bli bløt. Har god erfaring med plastposer mellom sko og overtrekk som teipes godt(!) ved cleatsa og ankel før overtrekk settes på. Ville også brukt cap under hjelm da dette hindrer at det renner vann fra hjelmen under brillene. Kan være godt med en buff i halsen. Husk å smøre sykkel med olje med lavere viskositet når det regner. (tjukkere)
[Re: Lundby89]
#95057425/05/201007:54
Det er heldigvis for tidlig å spå om været til Bergen-Voss. Hvis det mot formodning skulle bli tungt regn, gjelder det å holde seg varm selv om man blir våt. For våt blir man. Så da er det ull innerst på overkroppen, og på beina. Gode hansker. Og tørre, varme klær på Voss....
[I tillegg gjelder det å velge rett værvarsler. Storm melder 12 grader, sol og 0.5mm nedbør onsdag 2.6.]
Redigert av StEirik; 25/05/201007:56. Rediger grunn: byttet meteorolog
#95058225/05/201008:00
Vanligvis blir jeg veldig kald på lår og rumpe når det regner. Å være kald på de største og mest brukte musklene kan jo ikke være helt optimalt. Skal ikke skryte på meg at jeg har vært noe særlig ivrig på langkjøring på racer i regnvær, så hvordan er det med disse områdene? klarer man å kjøre seg varm selv i vanlig sykkelshorts eller er bør man ha noe som er litt vind og vanntett?
Øyvind
[Re: StEirik]
#95058825/05/201008:07
Det er heldigvis for tidlig å spå om været til Bergen-Voss. Hvis det mot formodning skulle bli tungt regn, gjelder det å holde seg varm selv om man blir våt. For våt blir man. Så da er det ull innerst på overkroppen, og på beina. Gode hansker. Og tørre, varme klær på Voss....
[I tillegg gjelder det å velge rett værvarsler. Storm melder 12 grader, sol og 0.5mm nedbør onsdag 2.6.]
Har du ull under shortsen også? er det ikke fare for gnaging steder der en helst vil unngå det?
ja våt blir man, men det kan være godt å holde seg tørr lengst mulig på hender og ben. Jeg syns i hvertfall at det er en stor psykisk gevinst å være tørr her. Bruker et par sealskin hansker som forrige søndag holdt meg tørr i 8 timer i regn. De andre hadde hender som selv en gammel tante hadde syns vært skrukkete og pløstete. Bestilt meg nye skoovertrekk som skal være vanntette. Noe jeg ikke tror på før jeg har prøvd de skikkelig. Opplever det samme som deg når det gjelder lår, at de blir kalde, og pga av dette ikke føles så "friske". Tror det er vanskelig å gjøre noe særlig med. Har ikke erfaring med "vanntett" lang bukse, kan godt være at det funker over shortsen. Bruker lange ben som jeg trekker godt opp i skrittet under shortsen.
#95059425/05/201008:12
Noen som har prøvd neopren skoovertrekk? Vurderer å kjøpe det mot kalde regndager, men frykter de puster alt for dårlig.
De varmer mer enn tynne, og puster dårligere. Men våt blir man uansett. Trikset med plastposer på beina er ok, men de puster heller ikke så mye, kan du si. Sealskinz-sokker har jeg prøvd, og de er uformelige og kalde. Beste regnværshanskene jeg har hatt er noen fra castelli, i tynn, tight neopren som holder på varmen.
#95072625/05/201010:50
Jeg har bestilt sol og medvind, så ikke noe å tenke på
Kan bli grisekaldt i de(n) lange nedkjøringen(e) (ned fa Kvamskogen) , så tror det ikke er dumt med noe vindtett (type vest som lett kan pakkes bort i stigningene).
I det ufyselige Nordhordland rundt (regn og en del vind) syklet jeg med super, lange armer, 3/4bukse, vanntette skotrekk, ullsokker, kort trøye og buff (glemte hanskene mine hjemme). Om det er meldt likt vær til Bergen - Voss oppgraderer jeg bekledningen med en vindvest i baklommen, sykkelcaps og lange hansker. Tenker det holder.
Ulltrøye med lange ermer, vindtett front/vindvest og løse ermer utenpå trøyen. Lange ben eller lang sykkelbib. Gjerne med vanntett front og bakparti. Skotrekk, neopren- eller ullhansker, ullsokker og lue. Samt hjelm, sko og selvsagt sykkeltrøye.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
[Re: Hæ?]
#95165626/05/201011:09
Varme godt opp, våt blir du nok uansett. Ellers ville jeg kjørt med termo armer og bein, vanlig trøye og shorts, hansker, briller og skotrekk som sitter komfortabelt på og er vannavstøtende.
Redigert av Oyvind HD LCK; 26/05/201011:10.
"Euro. It's not an origin or place of manufacturing. It's a style or an essence."
Er påmeldt på Randsfjorden Rundt, men ser det an litt. Hvis man ikke ser seg blind på symbolene på yr men leser varselet, er det ikke så galt (dog generelt):
Nei det skal vel litt til å toppe Enebakk Rundt, det er hvertfall meldt dobbelt så høy dagtemperatur. Kanskje man slipper å gire med knokene den siste timen
Noen som har noen tips til gode neoprenhansker som holder på varmen selv om de blir klissbløte? Med Birken 09 og nevnte ER friskt i minne, er dette nå på "kjekt å ha" lista mi.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
[Re: bullet]
#95223827/05/201006:22
Castelli Diluvio funker bra, etter min mening. Innvendingene i testen deler jeg, men har ikke funnet andre som holder like godt på varmen i tungt regn.
#95228127/05/201007:03
Jeg har syklet Odda-Bø i striregn og sludd over Røldal. Da fungerte det supert med ulltrøye innerst så to lag med korterma trøyer - gir også dobbelt sett med lommer for mer mat og klær - vest over dette. Løse knær, løse a/ermer og belgiske knevarmere på legger, knær og lår. Plastposer i skoa har jeg ikke noe tro på da det blir minst like vått fra innsiden som du ellers blir fra utsiden. Regnsko-trekk vil være en mye bedre løsning. Seks lommer gjør det mye greiere å finne plass til klærne hvis været endrer seg.
Gode råd fra de fleste over. Egen erfaring fra sykling i regn når det er ned mot 10 grader er dog at det rett og slett ikke er mulig å unngå å fryse.
Jeg tror det beste rådet for slike forhold er å være forberedt på at det blir vått, kaldt og ubehagelig. Riktig klær gjør det levelig men langt fra behagelig.
Trøsten er at man blir tøffere og at det er likt for alle!
[Re: sigmund1]
#95237127/05/201008:29