Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp!

Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! #950384 24/05/2010 20:56
E
Ernie70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Har kjøpt meg en HR Helium Carbonium SL med Manitou R7 ABS + 100 mm gaffel. Gaffelen oppleves som altfor myk og derfor har jeg skaffa meg en demperpumpe. I det jeg gikk ut av Sportslageret 399 kroner lettere slo det meg at jeg ikke aner noe om hvilket trykk jeg bør ha i gaffelen min. En kikk på Manitous hjemmeside resulterte i en nedlastet pdf som heller ikke hjelper meg stort. Dette er kanskje beviset på at man ikke må være smart for å like sykling, men det jeg lurer på er altså følgende:
-Finnes det noen tommelfingerregel for hvilket trykk jeg bør kjøre med? Jeg veier 85 kg og kjører i terreng a la Raumerrittet.
-Hva er negativt trykk?
-Hvor ble det av Jimmy Hoffa?
Svar på to av tre og jeg er fornøyd. Samme hvilke to egentlig.

Mvh
-Ø.

Re: Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! [Re: Ernie70] #950400 24/05/2010 21:13
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Ernie70
-Finnes det noen tommelfingerregel for hvilket trykk jeg bør kjøre med? Jeg veier 85 kg og kjører i terreng a la Raumerrittet.
-Hva er negativt trykk?
-Hvor ble det av Jimmy Hoffa?
Svar på to av tre og jeg er fornøyd. Samme hvilke to egentlig.

Mvh
-Ø.

Hoffa ligger mest sannsynlig i betongen i Hooverdemningen.

Jeg har fjær i gaffelen min, og kan ikke svare på de andre spørsmålene

Re: Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! [Re: Cerberus] #950433 24/05/2010 21:46
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dersom du legger ut en link til pdf fila du lastet ned er det kanskje noen som kan dechifrere denne for deg. ICON_WINK

edit: negativt trykk er trykket i "det andre" luftkammeret på gaffelen. Dette gir demping av returen på gaffelen.

Nå har du to av tre; fornøyd? (Men Hoffa lever på en institusjon sted i Midtvesten - lobotomert og lei seg, bare så du vet det!)

Redigert av Garpen; 24/05/2010 21:50.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! [Re: Garpen] #950470 24/05/2010 22:26
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Er det ikke en formel? Vekten gin x 2, minus 40 % eller noe lignende?

Re: Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! [Re: peprepupp] #950490 25/05/2010 03:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Negativ fjær er en motfjæring som gjør at du får mer følsom fjæring og demping på småhumper, men likevel ikke bånner en mas. Denne skal være lavere enn positiv. Det bør stå i bruksanvisningen til demperen hvor mye du skal ha i de forskjellige kamrene som utgangspunkt for din vekt. Så blir det litt prøving og feiling ettersom din posisjon på sykkelen og kjørestil. På denne sykkelen bør du ha 20-25mm nedsig når du sitter stille på sykelen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Null peil på dempegaffel og trykk,.Hjælp! [Re: Cerberus] #950818 25/05/2010 12:14
E
Ernie70 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Fant en pdf under "2009 forks" her: http://www.manitoumtb.com/index.php?page=support. Noen som kan dechifrere?
Fant ikke akkurat den gaffelen jeg har der, mulig det finnes en annen manual som jeg ikke har funnet.

En formel a la "kroppsvekt / 2 + x" eller noe hadde gjort nytta, finnes det noe sånt?

Jeg har hørt, men aldri fått bekreftet, at Hoffa ligger støpt inn i nord-svingen av Wrigley field i Chicago, men det er jo godt nytt om han lever.

Moderator  support