Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Eikene ryker på min Merida-hybrid.

Eikene ryker på min Merida-hybrid. #950049 24/05/2010 16:13
D
Don Eikemo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Tjenare

Jeg har en 2008-modell Merida-hybrid - Crossway speed disc.

2008-sesongen forløp uten problemer, men i fjor begynte eikene å ryke. Først én gang, så en gang til, og jaggu meg ikke en tredje gang også - alle gangene på bakhjulet. Jeg ble enig med forhandler (Hamar) om at hvis det gikk enda en eike, skulle vi bytte felgen.

I dag røk en ny eike - denne gangen på forhjulet.

Jeg lurer på om noen har vært borti lignende, evt. om noen har hørt om problemer med Meridasykler. I.o.m. at nå også forhjulet byr på problemer, tyder ting på at det ikke bare er bakfelgen som er et svakt punkt.

Jeg er forsåvidt en tung kar, 95 kilo, men såpass bør jo tohjulingen tåle... Sammenlignet med mine tidligere MTB-sykler (med og uten demper), merker jeg at hybriden får litt røffere behandling i humper og dumper, da det er lite som fjærer. (Sykler med bortimot maks. lufttrykk, 90 p.s.i.)

Nå er min tålmodighet definitivt oppbrukt. Er det momenter ved selve sykkelen som kan spille inn her, eller "lever felgene sitt eget liv"?

Sykkelen er åpenbart besatt av onde ånder. Har noen av dere vært borti lignende før. I så fall - hvilken eksorsist benyttet dere?

På forhånd takk for respons.

Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Don Eikemo] #950087 24/05/2010 17:03
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Ikke uvanlig at det ryker flere dersom de først har begynt å ryke. Hjulet har nok fått seg en smell og da røk sikkert den første. Nå er hjulet redusert og ujevnt strammet og da ryker det lett flere.

Har samme problemt på et hjulsett på terrengsykkelen min.

Redigert av engekri; 24/05/2010 17:03.
Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: engekri] #950106 24/05/2010 17:26
D
Don Eikemo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Hvis jeg da ber forhandleren stramme eikene jevnt over hele fjøla, så burde problemet være løst?

Er det å stramme eiker jevnt en vrien øvelse, eller noe enhver sykkelreparatør (eller syklist...) med respekt for seg selv burde kunne?

Er min vekt (95 kg) en relevant faktor her?
Er det en generelt større risiko for eiketrøbbel ved å sykle rundt på en hybrid (eller racer) kontra en MTB? Felgen er jo smalere, tross alt.

Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Don Eikemo] #950115 24/05/2010 17:33
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Hjul som er dårlig bygget vil få tretthetsbrudd etter en tids bruk, spesielt hvis rytteren er tung. Det vil ikke hjelpe å stramme/rette hjulene du har nå, eikene har allerede påbegynte sprekker enten ved bøyen eller ved nippelen. Løsningen blir å bygge om hjulene med nye eiker, eller kjøpe nye hjul som er dimensjonert for rytter og bruk.

Ole.

Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Don Eikemo] #950119 24/05/2010 17:39
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Å reparere hjul skal jeg ikke begi meg ut å kommentere på, men det er nok mer en kunst det enn mye annet som skal repareres på en sykkel. Smetter man bare inn en ny eike, og strammer opp så hjulet er rett, kan det være at de andre eikene er helt på tur når det gjelder eikespenning.

Sånn generelt, prøv å kjør med lavere trykk. Jeg ser ingen grunn til å kjøre med 90 psi, så fremst du ikke bruker sykkelen så godt som en racersykkel.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Elgvenn2] #950688 25/05/2010 10:14
D
Don Eikemo Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
D
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har nå vært bortom forhandler og diskutert mulige løsninger.
1) "Sånn er det bare". At eiken ryker 2-4 ganger pr. sesong må jeg regne med
2) Jeg kan sette på bredere dekk m/høyere profil og evt. redusere lufttrykket.
3) Bytte felger. 2500-3000 kroner.

Alternativ 3. frister mest, men jeg er ikke villig til å betale hele gildet. (Egentlig mener jeg forhandler bør dekke alt, men jeg er såpass usikker på hva jeg kan/bør/skal kreve - kontra hva jeg kan forvente av sykkelen - at jeg sa jeg kunne betale for litt av "oppgraderingen" hvis forhandler dekket det øvrige. De måtte diskutere saken med Merida (som for øvrig, i følge forhandler, mente at så mye trøbbel måtte jeg regne med).

Jeg sa til forhandler at jeg var like tung da jeg kjøpte den, og at jeg forventer at en de gjør meg oppmerksom på mulig felg-tullball hvis faren er overhengende. (Det er jo et glimrende argument for å få kunden til å kjøpe dyrere sykkel, tross alt...)

På kort sikt bytter de eiken slik at jeg kommer meg på veien igjen.

Alternativet er å selge hele sykkelen, men jeg får neppe igjen mer en halve prisen åkke som, og det er et vel drøyt tap på 2 år.

Summa summarum så mener jeg at sykkelen ikke oppfyller de "grunnleggende egenskaper" en sykkel skal ha. Og hvis jeg har vært naiv og overvurdert den, så mener jeg at forhandler (som er den profesjonelle parten) har sviktet.

Hva ville dere gjort hvis dere var i min situasjon? Ville dere jattet med på at "sånn er det bare"? Hvor mange ganger aksepterer du at dine eiker ryker? Ville du krevd at butikken/Merida betaler for oppgraderingen?

Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Don Eikemo] #950692 25/05/2010 10:17
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Don Eikemo

Å bytte felger hjelper vel ikke dersom eikene er dårlige. Bytte eiker, derimot ...

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: GeirK] #951111 25/05/2010 18:27
E
elzapp Offline
Fersking
Fersking
E
Jeg antar at han med "felg" mente et komplett hjul.
Jeg har selv det samme problemet på mitt 28" hjul, jeg veier 120kg, men veide 150kg da sykkelen ble kjøpt, som akkurat som trådstarter mener jeg selger burde ha nevnt at eikene kunne være et problem, eventuellt funnet et mer passende produkt for meg.

Jeg sykler til og fra jobb, samt mange lange deilige turer på landeveien i løpet av en sesong. Jeg liker med andre ord svært godt å sykle, men dette begynner å bli litt slitsomt. (Fikk sykkelen sist tilbake fra verksted forrige torsdag. I dag røk en eike igjen). Jeg har praktisert "ryker en eike, byttes alle" en stund, men det blir dyrt så lenge de ryker så fort igjen

Jeg er på vei nedover i vekt, men kommer nok aldri særlig mye under 100kg, siden jeg er 198cm høy.

Så, det foreslås her å anskaffe sykkel/hjul som er dimensjonert for rytter og bruk. Er det noen som har tips til hvilke produkter dette ville være?

Noen bestemte leverandører jeg skal sjekke ut?
Noen bestemte klasser av produkter som vil være bedre for en tungvekter?

--
Landeveissyklist

Redigert av elzapp; 25/05/2010 18:28.
Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: elzapp] #951250 25/05/2010 20:51
S
spinat Offline
Ringrev
Ringrev
S

Re: Eikene ryker på min Merida-hybrid. [Re: Don Eikemo] #951369 26/05/2010 05:09
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Don Eikemo
Takk for tilbakemeldinger.

Jeg har nå vært bortom forhandler og diskutert mulige løsninger.
1) "Sånn er det bare". At eiken ryker 2-4 ganger pr. sesong må jeg regne med
2) Jeg kan sette på bredere dekk m/høyere profil og evt. redusere lufttrykket.

Sånn er det altså bare IKKE.

Du har dessverre fått levert med et møkka-hjul til sykkelen.

Forhandler hadde nok ikke helt fått med seg at du faktisk hadde tenkt å bruke sykkelen når du kjøpte den.

Uansett. Slik er det bare. Alle hjul ser nesten like ut for de
fleste kunder, og da selges det med 'bottom of the barrel' for
å få opp dekningsbidraget.

CXP som det linkes til er jo konge. Eneste er at jeg ikke
alltid er like begeistret for forhandlere som skjeller ut kunder ICON_WINK

Hva gjelder de felgene som står på, så er de absolutt ikke av de svakeste
Her er det byggekvalitet og valget av eiker som er utslagsgivende

Moderator  support