|
Trening med sykkelvogn
|
Trening med sykkelvogn
24/05/2010 14:18
|
Kri
OP
Fersking
|
OP
Fersking
På grunn av famileforøkelse er det ikke alltid så enkelt å få trent så mye man vil. Prioriterer intervall og styrketråkk, men vil komme i gang igjen med rolige langturer. Er disse like effektiv med en liten unge i sykkelvogn hengende etter? Er vel tid i riktig sone som er viktig? Blir vel en del tyngre å sykle men det er vel bare bra for lårene. Noen som har erfaring? Kanskje noen som også kan anbefale en sykkelvogn.
|
|
|
Re: Trening med sykkelvogn
[Re: Kri]
24/05/2010 15:41
|
josse
|
Jeg har kjørt både bakkeintervaller og rolig langkjøring i vår med veslejenta (nå 8mnd) på slep. Både datter og far har har stor glede av turene og resultatet i TSR ble meget godt. Farten er lavere enn ellers, men treningsutbyttet er likt. Det blir ikke tyngre for lårene så lenge man brukere lavere gir. Ikke vær redd for å ta i bruk bestemorklinga. Når det gjelder valg av vogn kan du lese følgende tråder: Sykkelvogn - anbefalinger? Erfaringer med Burley? Den store barnestæasjtråden Nordic cab vs Chariot, - erfaringer?Til slutt: husk at turene til syvende og sist er på barnets premisser begynner hun å skrike så er det bare å stoppe, selv om draget skulle bli ødelagt. God tur!
|
|
|
[Re: josse]
25/05/2010 22:04
|
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har kjørt en del rolige turer med guttungen hengende bak. Så lenge klatringene ikke er alt for bratte, klarer jeg fint å holde pulsen lav nok til å kalle det rolig langtur.
Intervaller og styrketråkk burde jo gå fint med den ekstra motstanden du får.
Jeg har en Chariot Cougar II og er godt fornøyd med den. Eneste problem er at draget/stanga som går fra vogna til sykkelen er litt for lite stivt. Det går i en bøy ut til siden før det går inn til baknavet på sykkelen (for å gi plass til hjulet når du svinger til høyre). Jeg kjenner at dette gir litt etter for hvert tråkk i motbakkene. Det gir en slags forsiktig trekkspilleffekt. Veit ikke om dette er et problem på andre modeller.
|
|
|
[Re: Stige]
27/05/2010 11:40
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har merket samme som Stige om den forsinka trekkspilleffekten på Cougarn...
For min del går pulsen litt for høyt med sykkelvogna på, til at jeg klarer å kunne kalle det en rolig langtur. Men styrketrening og intervaller bør ikke være noe problem å få til.
|
|
|
[Re: simson]
27/05/2010 11:46
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
Største problemet med rolig langtur med vogn må vel være om ungen gidder? Ca. 1 time. pause og 1 timer er maks for min før hun blir sur og vil ut og GÅ GÅ GÅ GÅ .....
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
[Re: Rockefoten]
27/05/2010 19:12
|
Kri
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar. Kjøpte vogn i dag, og ungen var ikke veldig glad når vi skulle prøvesitte. Håper det blir bedre når vi kommer ut på veien.
|
|
|
[Re: Kri]
27/05/2010 19:30
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Trening med barn og vogn funker. Guttungen sovner ofte på vei hjem fra barnhehagen, og da kan jeg ta en omvei hjem. (tips: nakkestøtte, en slik man hekter rundt halsen, så detter ikke hodet av.)
Ellers bruker vi å hekte Like-A-Biken bak på vogna og sykle til et sted med god plass og lite trafikk, så sykler vi runt begge to. Dette er jo mest lek, men en god anledning til å trene på diverse teknikk: stoppe/snu, hoppe, stå i ro, hårnålsvinger, wheelies etc. Gutungen hermer etter, og det gleder jo far! På vei hjem er det bare å ta ut det pappa har av krefter.
Bruk fantasi, og gjør det til en lek. Sørg for at ungen trives, og sitter godt, ha med matpakke og drikke og gjør det til noe spesielt. Det sprer sykkelglede:-D
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
27/05/2010 20:28
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Har kjørt bakkeintervall med Elias (3,5mnd) i en corsaire idag! God trening ja!!! og en fordel er at mor og far kan trene intervaller sammen 
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
28/05/2010 05:47
|
rog
Entusiast
|
Entusiast
Er det ikke en nederste aldersgrense for barn i sykkelvogn. Jeg ventet til gutten var 1 år før jeg satte han i sykkelvogna. Synes 3,5 mnd hørtes veldig tidlig ut. Det er en del belastning mot rygg og nakke.
|
|
|
[Re: rog]
28/05/2010 06:56
|
DavidS
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel ingen juridisk aldersgrense, men helsesøstre anbefaler å vente til barnet kan sitte selv, eller 6mnd, nettopp pga at barnet da tåler større belastninger. Det samme gjelder pulk. Skal man absolutt starte tidligere bør man ha mulighet til å ha barnet liggende i en pose som igjen kan festes i selene.
Rust? Fordi det rimer på dust.
|
|
|
[Re: DavidS]
28/05/2010 08:03
|
bard_mat
Medlem
|
Medlem
Sykler en del småturer med frøkna i vogn bak. Husker ikke merket, men trekkspilleffekten er velkjent, tror det har mer med tregheten i massen til vogna enn noe særlig annet. Vår vogn har en fjær i staget som forsterker dette, litt merkelig i bakker, men blir fort vant til det. Har merket at effekten blir mindre når jeg konsentrerer meg om å tråkke jevnt. Ellers har jeg alt mulig stæsj på sykkelen min for tida; to flasker, pumpe, setetaske, skjermer, vognfeste, tailgator-feste osv. Totalt sikkert to kilo ekstra vekt uten påkoblet vogn/sykkel. Min tanke om dette er at joe mer vekt jeg venner meg til å sykle med nå, jo deiligere blir det når jeg flerrer av alt før birken og senker vekta med 15-20%... satser på at det merkes i bakkene opp fra Rena... 
Tippe (verb): å tippe, tipper, tippet, har tapt....
|
|
|
[Re: rog]
28/05/2010 08:17
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Er det ikke en nederste aldersgrense for barn i sykkelvogn. Jeg ventet til gutten var 1 år før jeg satte han i sykkelvogna. Synes 3,5 mnd hørtes veldig tidlig ut. Det er en del belastning mot rygg og nakke. Dette kommer jo helt an på vogna. Til Chariot får man feks "infant sling" som kan brukes fra ca 1 til 9 mnd. Charot selger også en softbag som passer rett inn i vogna, den kan man bruke fra nyfødt. Jeg syklet et par korte test-runder med ungen da hun var 3-4 måneder. Jeg festet da et bilbarnesete i en Burley, fungerte helt fint det. http://www.chariotcarriers.com/english/html/accessories.php?accID=2
|
|
|
[Re: KenR]
28/05/2010 08:29
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Infant Sling: (1 - 10 months, not for use while cycling)"  Har förövrigt alltid hört att barnet bör vara 9 månader och inte 6 månader (för sykelvagn, 6 månader för pulk) som polarbike skrev. Men är också säker på att det beror på vilken vagn man har.
|
|
|
[Re: fredriks]
28/05/2010 19:13
|
ivarRRR
Entusiast
|
Entusiast
Trekkspilleffekten merkes på Chariot CX2 også. Men den er veldig liten sammenlignet med Fjellpulken. Hvor mye bedre trening det er å sykle med vogn vet jeg ikke, men det føles jo ut som man flyr oppover de samme bakkene når vogna er av.
Ivar
|
|
|
|
|