Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Spørsmål om langkjøring rett før ritt

Spørsmål om langkjøring rett før ritt #949941 24/05/2010 13:01
B
bianoetzi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Lurer på hvor lurt det er å sykle langkjøring bare et par dager før ritt.
Skal sykle Bergen-Voss for første gang 5. juni og har lyst å ta en gjennomkjøring av løypen før selve rittet.

Men problemet er det at jeg sitter å leser som en gal fram til eksamen, der den siste eksamen er 2. juni.
Hadde tenkt å ta en gjennomkjøring for lenge siden, men det ble aldri til. Og nå er det bare tid til intervall økter eller noen 2 timers turer før eksamen. Så hvordan går det da å ta en langtur 3.juni? Bare 2 dager før?

Supert om noen har synspunkter på dette. Vil unødig ødelegge det lille grunnlaget jeg har jobbet opp hittil ICON_WINK

Re: Spørsmål om langkjøring rett før ritt [Re: bianoetzi] #950026 24/05/2010 15:41
S
StEirik Offline
Entusiast
Entusiast
S
Spsm 1: Hvilket treningsgrunnlag har du? Om du er vant til mange mil pr. uke, vil en veldig rolig langtur 2 dager før ikke nødvendigvis være negativt.

Spsm 2: Hva tenker du å oppnå med langturen? Du blir ikke i form lørdag 5. av noe du gjør uken før – så fokuser heller på noen lette og rolige turer i dagene før, om det er alt du får til. Sjansen for å gjøre vondt verre er absolutt tilstede dersom du kjører en 10-milstur i lapskaustempo to dager før et viktig ritt...

Mitt råd vil være å ta det kuli med den langturen. Ta heller noen fine turer ETTER Bergen-Voss. Da får du også veiene nesten helt for deg selv! yes

Re: Spørsmål om langkjøring rett før ritt [Re: StEirik] #950039 24/05/2010 16:00
B
bianoetzi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B

Tar spm 2. først:
Tenkte å ta en rolig tur, bare for å se hva jeg kan forvente av bakker og for å "gjøre meg kjent" med selve traseen. Er ikke tenkt som noen som helst form for formtopping. Til det er vel en langtur helt feil.

Spm 1: Er vant til noen mil, men da på terrengsykkel. En liten baktanke med langruren var også å se hvordan kroppen ville reagere på landeveisykkelen.

Forstår det slik at en langtur et par dager før ikke vil være heldig, hvis jeg da heller ikke er vant til lange turer på racer kan jeg vel kalle det å bæsje på leggen. Og det er ikke kult.. Får vel heller satse på at jeg greier å holde tempoet til gruppen jeg starter i.

Er nok det beste å ta det kuli ja, også heller få et par rolige turer i dagene før ICON_WINK Takk for svar!

Re: Spørsmål om langkjøring rett før ritt [Re: bianoetzi] #950627 25/05/2010 08:43
I
Itsnosin Offline
Fersking
Fersking
I
Jeg ville tatt en rolig tur på 1,5 -2 timer den 3 juni og en times kosetur den 4 june med et par spurt drag for å "vekke" beina.

Når du er kommet over Kvamskogen til Nordheimsund så er du Halvveis til Voss og det går masse opp og ned langs Hardangerfjorden. Ville passet på å ikke kjøre for hardt frem til Nordheimsund for det er mange som møter"veggen" innover Hardangerfjorden.

Vil ønske deg en fin tur den 5.

Hvilken målsetning har du foresten?

It's no sin to take of your skin and dance around in your bones.
Re: Spørsmål om langkjøring rett før ritt [Re: Itsnosin] #950643 25/05/2010 09:03
B
bianoetzi Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
B
Prøver meg på puljen som har målsetning 5:10, skal bli spennende å se hvordan det går:)

Takk for gode tips, og lykke til hvis du selv skal sykle!

Re: Spørsmål om langkjøring rett før ritt [Re: bianoetzi] #950663 25/05/2010 09:30
I
Itsnosin Offline
Fersking
Fersking
I
Skal sykle selv med 4:55 pulje.
Hvis du føler deg sterk nok vil jeg annbefale deg å være med i rulla. Det er mindre "trekkspill" kjøring der.

It's no sin to take of your skin and dance around in your bones.

Moderator  support