Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Løst bakhjul

Løst bakhjul #949669 23/05/2010 22:21
G
GeirO Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Klarte å tråkke løs bakhjulet i dag med den følge at jeg stupte over styret.Har skjedd noen ganger tidligere, men ikke med slike følger.Mener selv at jeg strammer låsepinnen hardt nok. Er dette en del som bør skiftes med jevne mellomrom, eller finnes det noen kjærringråd for å få hjulet til å sitte? Sykkel : Nakamura Platinium core.

Re: Løst bakhjul [Re: GeirO] #949676 23/05/2010 22:36
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Det skal ikke være nødvendig nei.
Det kan jo alltids være at hurtigkoblingen ikke er helt god, selv om det er noe pussig med en så enkel del. Stram den akkurat så hardt at den går helt igjen med litt kraft og pass på at spaken blir liggende mest mulig beskyttet så den ikke kan slås opp. jeg har hvertfall aldri mista et hjul

Re: Løst bakhjul [Re: jorn] #949845 24/05/2010 10:02
DRINKING Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hmm.
Kan virke som det er ett problem på Nakamura at hjulet løsner.
Det samme skjedde på på min vertex i fjor, og en kompis har det samme problemet på en nykjøpt Summit Lite nå! Vi løste det med å stramme QR mye hardere enn jeg føler burde være nødvendig. Kanskje du skal ta det opp med de på Intersport hvor du kjøpte sykkelen? Kan virke som enkelte Nakamura er dårlig skrudd sammen.

Re: Løst bakhjul [Re: DRINKING] #949852 24/05/2010 10:12
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg strammer QR hardt på mine sykler! Manualen til Cervelo sier faktisk at du skal ha avtrykk av QR-armen i håndflaten når du har strammet, og om du klarer å lukke hurtigkoblingen uten å måtte klemme rundt gaffelen for hjelp så er den for løs.

Re: Løst bakhjul [Re: DRINKING] #949856 24/05/2010 10:15
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg har aldri opplevd at bakhjulet har løsnet, har heller ikke hørt om problemet før nå. Det er to mulige årsaker, begge like usannsynlig. Det ene er at hjulet eller QR var feil montert og det andre er at QR har løsnet mens du syklet, kanskje huket seg fast i noe. Jeg heller mot at QR har blitt montert feil. Spaken skal plasseres slik at den ikke kan huke seg fast i noe og spaken MÅ skyves godt forbi "dødpunktet" (vet ikke hva det egentlig heter).

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Løst bakhjul [Re: GeirO] #949860 24/05/2010 10:21
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
Kan det være at det er for lite friksjon mellom ramme og anleggsflaten på akslingen? En løsning kan være å pusse anleggsflaten på rammen med vannslipepapir type 200 ev. 400. Hvilken hurtigklemme har du nå? Shimano XT og Hopes hurtigklemmer kan være verdt et forsøk, disse skal klemme kraftigere enn mange andre hurtigklemmer.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Løst bakhjul [Re: arni@stinky] #949864 24/05/2010 10:26
dunndunn Offline
Medlem
Medlem
Da kan jeg legge til at jeg og en kompis som har kjøpt oss Nakamura platinum core i år også har opplevd det samme begge to. at bakhjulet faktisk har løsnet fra rammen, heldigvis ikke skjedd noe med syklene våres eller oss men er kjedelig å tenkte på at dette kan skje igjen.

Leker i skogene/terrenget rundt hamar området=)
Re: Løst bakhjul [Re: dunndunn] #949868 24/05/2010 10:34
sykkelfantometJF Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: dunndunn
Da kan jeg legge til at jeg og en kompis som har kjøpt oss Nakamura platinum core i år også har opplevd det samme begge to. at bakhjulet faktisk har løsnet fra rammen, heldigvis ikke skjedd noe med syklene våres eller oss men er kjedelig å tenkte på at dette kan skje igjen.

Hva var årsaken?
Feil montering av QR og hjul, konstruksjonsfeil på QR eller noe helt annet?

"Wyrd bid ful aræd"
Re: Løst bakhjul [Re: sykkelfantometJF] #949871 24/05/2010 10:38
dunndunn Offline
Medlem
Medlem
er ikke godt å si hva som er årsaken egentlig. Vi mener begge at vi har strammet hjulet skikkelig. Men kan dette skje pga. for hard kjøring? Skal ta en tlf. til der vi har kjøpt sykkelen og høre hva de har og si til uka.

Leker i skogene/terrenget rundt hamar området=)
Re: Løst bakhjul [Re: dunndunn] #949872 24/05/2010 10:41
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Hva slags QR har dere? Har dere samme typen alle sammen?

Re: Løst bakhjul [Re: Tor Arne] #950084 24/05/2010 17:02
G
GeirO Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
G
Låsepinnen eller QR som det tydligvis heter er den som fulgte sykkelen. Sansynligvis merke CD4 som mange av komponentene på Nakamuraen. Så på den i dag og det ser ut som rillene på annleggsflaten inn mot ramma er slitt bort.Platinium core modellen er lett,bare 9,2 kg og det er spart inn vekt på alle deler.Tror kanskje at godset i QR er for svakt/lett.Hadde en ny QR av merke BBB liggende reservedelsveska,veid i hånda kjennes denne nesten dobbelt så tung.Satte på den og klemte til så får vi se hvordan det går. Jeg sykler for det meste i skogen og er bevisst på at QR ikke skal kunne hekte seg opp i noe.Har gått over styret noen ganger i løpet av de siste årene, som regel er årsaken feilberegning av en stor rot/stein dvs. min egen feil.
Irriterende å ikke kunne stole 100% på sykkelen når du skal gi jernet opp en bakke.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå