Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

sittestilling

sittestilling #949208 23/05/2010 11:23
R
råger Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
har i år kjøpt ny sykkel og sliter litt med å finne en god sittestilling. Har fulgt alle råd om innstilling. dvs. sitter med sete vannrett, har benlengde på 88cm og sitter 77,8cm over senter krankhus. dette fungerer greit.

men når jeg har stillt inn setet etter at tuppen på kne skal være ca. loddrett med pedalaksling har jeg 49cm fra setetuppen frem til senter på toppskruen på stem. mangler 2-3fingre for å nå frem med albue på sete metoden+3fingre..
Det rare er at ramma er ellers iallefall ikke er for stor,da det er en medium zaskar ramme og jeg er 186 lang!
Har per dags dato et 90mm 6 grader stem. er det helt idiot å bytte til 70-80mm? eller hva anbefales?

Funderer også på om problemet kan være at jeg sitter såpass høyt at det blir lang ned til styret. har ikke mulighet til flere spacere, men står 2 stk 5mm under nå. har vell i overkant av 10cm fra setet ned til styret.

mye info her men noen som har noen anbefalinger?

Re: sittestilling [Re: råger] #949243 23/05/2010 12:18
Bekkis Offline
Fersking
Fersking
hvis du er 186 lang er kanskje medium ramme altfor liten. bør vel sette på en lengre stem ihvertfall.
jeg er 182 og har large ramme, med 10 cm stem. syns det funker greit for meg.

Re: sittestilling [Re: Bekkis] #949251 23/05/2010 12:28
R
råger Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
R
Sitat: Bekkis
hvis du er 186 lang er kanskje medium ramme altfor liten. bør vel sette på en lengre stem ihvertfall.

sykler Large på scott, men på GT zaskar så er ramma utrolig lang i overrøret, skal jeg ha lengre stem når jeg ikke frem til styret..

Re: sittestilling [Re: råger] #949270 23/05/2010 13:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du finner ikke sittestillingen som er god!? Hva føler du er feil, da? Disse albue pluss fingre og andre ting er racersykkelregler som dessverre kom inn i terrengsyklingens verden på et tidlig tidspunkt, og henger igjen hos en del folk.

Hvis du ikke har riser-styre, ville jeg satt på et med litt rise og god bredde (660-685mm) i første omgang som en god forbedring for de fleste.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: sittestilling [Re: råger] #949274 23/05/2010 13:26
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Den kneskålregelen gjelder vel egentlig fra undersida av kneskåla, og hvis du måler derfra så vil du komme litt lengre fram ihvertfall. Men det er mange som mener at den regelen er bare tull og at man heller bør prøve seg fram hva man føler fungerer. GT har ganske slakk seterørsvinkel så mange vil nok ha setet plassert ganske langt fram på seteklemma på en sånn sykkel.
Men du bør nok prøve å heve styret litt, eventuelt sette på riserstyre. Du har ikke mulighet til å snu stemet? En løsning er også å få tak i en gaffel med lengre kronerør.

Re: sittestilling [Re: råger] #949373 23/05/2010 16:07
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: råger
Sitat: Bekkis

sykler Large på scott, men på GT zaskar så er ramma utrolig lang i overrøret, skal jeg ha lengre stem når jeg ikke frem til styret..

GT Zaskar er også veldig lav i front, noe som gjør det vanskelig for litt lange syklister å finne seg til rette på medium. Jeg tror kanskje også at du sitter litt høyt. Vi har testet flere mediumer av denne da de virker riktige i lengden, men styrerøret er rett og slett så kort at det er vanskelig å finne seg til rette.
Den norske GT-importøren har også utstyrt disse syklene med flatt styre, selv om de kommer med oppsvingt styre i USA.

Kanskje rett og slett ramma ikke passer deg? Det er viktig å shoppe etter geometri og ikke etter merke, størrelse, farge, vekt, design osv.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: sittestilling [Re: sykkeloyvind] #949565 23/05/2010 20:37
wasrud Offline
Veteran
Veteran
du skulle nok helst hatt GT str. L (om du skulle hatt GT) Sørg for å få prøvd noen litt større sykler, så finner du ut hva du liker best. Ikke gå for kortere stem, men heller et høyere styre...(som nevnt over her)

Ellers er kanskje sykkelen bratt nok i front til at den tåler litt høyere gaffel (og dermed en tanke slakkere vinkel og høyere front)? Om det er en eldre en, så er den mest sannsynlig laget til 80mm gaffel med 71* - i så fall prøv med 100mm gaffel (kommer an på AC lengde). De nyere har vel 100mm gaffel og 71*...

Igjen...prøv litt forskjellig og finn ut hva du liker

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Moderator  support