|
Luftgevær i marka
|
Luftgevær i marka
21/05/2010 17:10
|
tandep
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Da jeg var på stitur i Estenstadmarka (Trondheim) idag, kom jeg over en fyr som skjøt med luftgevær langs stien. Jeg kom mot han, og han skjøt i motsatt retning som jeg syklet, og jeg kunne ikke se at han skjøt på blink. Selv om han sikkert mener å være svært treffsikker klarer jeg ikke helt å legge fra meg tanken om hva som skulle skje hvis han bommet.
Ja, det var "bare" et luftgevær, men det er da en grunn til at man har skytebaner? Hva mener folket? Er dette egentlig lov?
Hater ord delings feil
|
|
|
Re: Luftgevær i marka
[Re: tandep]
21/05/2010 17:28
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Det er definitivt ikke lov.
Luftgevær er definert som skytevåpen i henhold til våpenloven og de samme restriksjoner på hvor og hvordan det skal brukes gjelder som kruttdrevne varianter.
Strafferammen er inntil seks års fengsel, avhengig av hvilken av straffelovens paragrafer 188, 189, 190 eller 191 som kommer til anvendelse.
Jeg ville varslet politiet umiddelbart. I tillegg til at ett luftvåpen kan gjøre mer enn nok skade om det treffer riktig, f.eks. i øye, øre, munn e.l., skaper det frykt blant turgåere. Det er ikke alle som er i stand til å se at det er "bare" ett luftgevær.
Jeg ville ikke tatt kontakt med vedkommende. Har noen ett så sterkt markeringsbehov at du føler for å vifte med skytevåpen i ett bynært turområde, kan vedkommende fort være ustabil. Bedre å kanskje følge med på avstand inntil politiet er på stedet.
mvh Helge
|
|
|
21/05/2010 17:28
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Luftgevær på skytebane virker rimelig spess spørr du meg. Da burde jo også paintball og alt annet flyttes til slike steder. Nei, luftgevær skal ikke skytes langs stien, men han kunne gått litt inn i skogen til han hadde funnet en skråning elle bergvegg han kunne skutt mot.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
21/05/2010 18:42
|
Oddi
Avhengig
|
Avhengig
Tror faktisk det er anderledes med luftgevær i forhold til kruttbørse altså. For når vi lagde en potetkanon med trykkluft på skolen så fikk vi vite (vi ringte politiet for å vite at vi var innenfor lover og regler) at den gikk under defenisjonen luftgevær, så da var det ikke så viktig hvor, eller hvilken vei vi skøyt. Eneste de sa var av vi måtte være forsiktige og ikke sikte på noen.. 
Ta deg en bolle.
|
|
|
[Re: ventle]
21/05/2010 19:06
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Det er definitivt ikke lov.
Luftgevær er definert som skytevåpen i henhold til våpenloven og de samme restriksjoner på hvor og hvordan det skal brukes gjelder som kruttdrevne varianter.
Har du noen referanse til Lovdata? I henhold til lov om skytevåpen og ammunisjon m.v. § 5 c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf. Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler. Endret ved lover 23 juni 1978 nr. 69, 9 mars 1990 nr. 4. (Når det gjelder luft- og fjærgevær og luft- og fjærpistoler gjelder loven først fra det tidspunkt og i det omfang Justisdepartementet bestemmer, jfr. annet ledd). Finner også at det ikke er lov med luftvåpen på offentlig plass, samt at luftvåpen over kaliber 4.5 krever polititillatslse, men ikke så mye mer.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
21/05/2010 19:10
|
ventle
Besatt
|
Besatt
mvh Helge
|
|
|
21/05/2010 19:27
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Ser at det her refereres til offentlig sted og hva er egentlig definisjonen av offentlig sted . Er en tilfeldig sti i skogen offentlig sted?
|
|
|
21/05/2010 19:52
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Estenstadmarka er ett bynært turterreng med lysløyper og kunstig anlagte og naturlige stier. Det ferdes mye turfolk her, folk trener her, både til fots og på sykkel (og med ski på vinteren), og folk sykler her for gøy. Det er selvfølgelig også mange barn som ferdes her, jeg vet ikke hvor moro de synes det er å møte noen som ligger og skyter ved stien, og jeg vet ikke om de vil forstå at det er ett luftvåpen som ikke evner å gjøre like mye skade som ett kruttvåpen. Jeg siterer fra det du linker til: Et offentlig sted er definert som et sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller sted hvor slik ferdsel rent faktisk finner sted Det tredje alternativet er at handlingen er foretatt under slike omstendigheter at den lett kunne iakttas fra et offentlig sted (jf. nr. 1) og er blitt iakttatt av noen som er der eller i nærheten. Kravene er kumulative. Iakttatt er handlingen både når den ses og høres. Vi kan fastslå at: - stedet der handlingen ble utført er bestemt for alminnelig ferdsel, og slik ferdsel finner sted - handlingen ble iaktatt av noen som befant seg på offentlig sted. Svaret er ja, dette har skjedd på offentlig sted.
mvh Helge
|
|
|
21/05/2010 20:01
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Samtidig står det også:
"Det andre alternativet er at handlingen er foretatt i overvær av et større antall personer. Etter rettspraksis vil dette si ca. 20-30 personer."
"Det sentrale er ikke hvordan budskapet er formidlet, men om det skjer på en måte som er egnet til å nå et større antall personer, dvs. mer enn ca. 20-30."
Slik jeg leser dette betyr det at offentlig sted og en offentlig handling må potensielt kunne overværes av et visst antall personer.
Nå kjenner jeg ikke marka det refereres til men som eksempel så er det jo ganske mye som ikke er lov på offentlig sted. Går jeg i skogen på en blåmerket sti og føler "nøden", så må jeg mao holde meg til jeg kommer hjem fordi det å gjøre nr 1 ikke er lov på offentlig sted?
Redigert av tmork; 21/05/2010 20:02.
|
|
|
21/05/2010 21:46
|
Lompe
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Så lenge du ikke har for vane å "vippe'n ut" og stelle deg til rette midt på stien, burde det gå greit om du trekker ti meter ut i skogen og gjør ditt utenfor allmenn beskuelse. Skytevåpen - det være seg luftgevær eller grovere saker - er potensielt livsfarlige og må tas mer alvorlig enn litt høytrykksspyling av et stakkars juletre.
|
|
|
[Re: Lompe]
22/05/2010 21:57
|
tandep
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Altså, dette var på en liten, umerket sti, der jeg ikke tror det ferdes mye folk til vanlig, men jeg er ikke spesielt kjent i området, så jeg kan ikke si det sikkert. Uansett synes jeg det var skremmende å tenke på at fyren ikke stod og siktet mot en fjellvegg eller noe annet, men i tett skog. Skulle det være en blåbær/sopplukker i nærheten, kan jo et bomskudd få alvorlige konsekvenser.
Ellers: velkommen til forumet Lompe!
Hater ord delings feil
|
|
|
22/05/2010 22:59
|
Bleikfeit
Fersking
|
Fersking
Dersom det mot formodning skulle være en blåbær/sopplukker i nærheten den tjueførste mai så er han/hun/det sannsynligvis på enten bærtur eller sopptur :-0
Men sånn for ordens skyld: ser poenget...
|
|
|
|
|