Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Cyclocross til hverdagsbruk?

Cyclocross til hverdagsbruk? #948036 21/05/2010 10:14
T
tja Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Etter å ha sykla rundt på fulldemper i noen måneder ser jeg et visst behov for en hverdags/familie/transport/vinter-sykkel i tillegg.

Synes cx ser interessant ut, men har aldri prøvd verken det eller racer.

Sykkelen skal brukes til alt det overnevnte inkludert mulig bruk med barnesete eller sykkelhenger.
Hvordan fungerer cx med dette?

Sykkelen er også tenkt til transport i byen ol. så er en stor fordel om den er minst mulig fristende for tjuvpakk.
Finnes det gode, men rimelige cxer? Ser Jake the snake ol. ligger på veil. ca 12000,-

Mulig hybrid i utgangspunktet treffer det ønskede bruksområdet best, men er nysgjerrig på cx.

Passer cx godt til nevnte bruk, eller er det standard hybrid som gjelder?

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948178 21/05/2010 13:10
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
God CX er ganske dyrt. Eksempelvis skal Søren Sykler ha 17000 for en Ridley Crossbow (som ellers egner seg godt for ditt bruk).

CX har ofte et lite tåoverlapp, altså at dekket subber i den fremste foten om du f eks svinger brått mot høyre mens du har venstre fot fram. Jeg tror det har å gjøre med at det er viktig med mye vekt over framhjulet på cx-en for å få de rette kjøreegenskapene. En slik tåoverlapp kan kanskje irritere litt om sykkelen brkes mye til hverdagssykling i lavt tempo.

Det er nokså stor forskjell på å sykle terrengsykkel og å sykle cx, som ligger nokså nær racer i kjøreegenskaper. Som vintersykkel på brøytede veier (og på veier med noen cm snø) er cx veldig bra. Du har god kontroll på litt løst underlag, og du kan krype godt sammen mot vinden. Med sykkelhenger er den direkte glimrende, men jeg vet ikke om det er helt optimalt med barnesete. Det er i utgangspunktet en litt høy sykkel (pga høy krank), og den har ikke lang avstand mellom hjulene. En god cx skal likevel ikke føles nervøs, men jeg er ikke sikker på om et barnesete vil være helt gunstig for balansen (har ikke prøvd).

Jeg er ikke sikker på hvordan kjøreegenskapene på billige cx-er er, men jeg tror det er lurt å finne seg en sykkel med gjennomtenkt og god geometri, om man skal oppleve hvor god en cx kan være å sykle på.

Bakkedrag på cx er forresten også veldig bra. Det er lett å bruke alle musklene i kroppen opp bratte grusveier, siden du kan variere sitte- eller ståstillingen en hel del.

Redigert av Lektoren; 21/05/2010 13:12.
Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: Lektoren] #948247 21/05/2010 15:08
T
tja Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Høres ikke så gæernt ut.

Geometri er en av de tingene jeg lurer mest på.
Har som sagt ikke prød cx før og butikkene har ingenting inne av det her jeg holder til.

En konkret sykkel jeg har lest mye bra om er Surly Crosscheck til $1050 hos jenson. Kommer greit under 10000,- totalt. Noen som har erfaringer med denne i forhold til f.eks. Ridley og Kona?
Den er vel litt tung siden den er av stål, men det bekymrer meg ikke veldig.

Lurer også på om utskiftbare girører er like viktig på cx sykler som på mtb? Er vel hvertfall mindre kritisk på stålramme?

Angående str og geometri må jeg mest sannsynlig gamble uansett, men trives hvertfall godt på en Trek Fuel Ex 18,5 virtual. Denne føles så og si perfekt.
Er ca 183cm høy og ca 85kg med forholdsvis normalt forhold mellom armer og bein(tror jeg).

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948252 21/05/2010 15:14
T
tja Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Link til produsenten

http://surlybikes.com/bikes/cross_check_complete/

Hvis noen gidder og kommentere geometri ol. hadde det vært supert.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948351 21/05/2010 18:05
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Skulle gjerne ha hjulpet deg, men vinkler og mål er ikke det jeg vet mest om. (Særlig ikke vinkler...) Men her er i alle fall en link til Ridley, så kan du jo se om du synes geometrien blir veldig forskjellig.

Ridley Crossbow.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: Lektoren] #948377 21/05/2010 18:38
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Surly er mye pang for pengen: solid, tøff og allsidig.
At det er stål skal du ikke kimse av, slanke fine rør gjør den ikke sååå tung.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: DavidS] #948472 21/05/2010 20:09
T
tja Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
T
Jeg syns også Surlyen ser bra ut, men er på bar bakke når det gjelder denne type sykler og utstyr.

Noen umiddelbare svakheter i ramme eller utstyr?

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948505 21/05/2010 21:04
anderz Offline
Besatt
Besatt
Jeg har brukt min Cross-Check året rundt i to år nå. Piggdekk på vinter (Schwalbe Marathon Ice) og 32mm dekk på sommer.
Jeg er 184 og kjører 56cm ramme på min. Dette gir en rask og fin styring og den er ikke overstabil.
Som nybakt pappa har jeg sett på muligheten for å bruke denne sammen med sykkelhenger men har forkastet ideen. Bremser på CX er rett og slett for dårlige og sykkelen er litt for livlig til dette bruket. Jeg hadde heller gått for Long Haul Trucker om den skal være en allround sykkel, evt. sett meg om etter en CX med skivebremser.

Her er forøvrig min CC:

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948506 21/05/2010 21:08
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: tja
Jeg syns også Surlyen ser bra ut, men er på bar bakke når det gjelder denne type sykler og utstyr.

Noen umiddelbare svakheter i ramme eller utstyr?

Det umiddelbare i mine øyne er stort sett småplukk(kanskje)og muligens innvendiger som du synes er viktige. Jeg er halvskeptisk til mellomløsningen med 132.5 mm spacing på bakgaffelen, i all hovedsak fordi jeg tenkte på en sånn løsning selv da jeg var på rammebyggekurs i England, og ble avvist totalt med at det var en dårlig løsning som medførte at drop-out`ene aldri var helt paralelle om man brukte landeveisnav eller MTB-nav.
Litt uavhengig av dette TROR jeg det er en litt overdrevet frykt, og at det vil fungere strålende i mange, mange år.

Bremsene er en annen innvendig hos meg, canti spesielt kan være vanskelige å sette opp, og felgbrems har sine ulemper, særlig om du skal bruke denne på vinteren også. Du kan sannsnligvis montere long-reach racerbremser på denne, og vil således kunne få en bedre bremseeffekt, men du ofrer "mud-clearance". Jeg ville, ikke heeelt uventet kanskje, sett nærmere på en CX-ramme med muligheter for skivebremser. Eneste problemet med disse er at du da ikke kan delta i UCI-ritt med sykkelen din. (kanskje ikke det største problemet?)

Salsa La Cruz lages desverre ikke lenger, og er kanskje litt utenfor budsjett, men finnes hist og her fortsatt. Her for komplett sykkel
Jeg har også sett butikker i USA som har løs ramme til ca. 500 bøkks.

Spinn har en Vipera-variant med skivebremser som kan være vel verdt en titt. Vi er vel forsatt litt over budsjett, men sykler skal jo alltid handles over budsjett, eller hva? Vipera
Det finnes mange andre løsninger også som ikke trenger å bli så forferdelig dyre. Vassago Fisticuff er jo også et strålende eksemplar: Ekstra pluss for kult navn.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: anderz] #948624 22/05/2010 09:15
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: anderz
Bremser på CX er rett og slett for dårlige og sykkelen er litt for livlig til dette bruket.

Hm. Jeg har brukt (vare)henger etter min Ridley Crossbow mange ganger, og opplever det som en helt glimrende kombinasjon. Jeg har absolutt ikke noen opplevelse av at Crossbowen er for livlig for noe som helst, selv om den er lettstyrt. Det kan være det er en del forskjell på Ridley og Surley når det gjelder kjøreegenskaper her, men man må vel teste for å finne ut av det. Min sykkel er dessuten i mye mindre størrelse enn din, og tyngdepunktet blir dermed lavere. Det kan ha litt å si.

Felgbremser er dårligere enn skivebremser, uten tvil. Samtidig finnes det definitivt felgbremser som er bedre enn de som sitter på Surleyen her. V-brems er også et alternativ, og junior i hengeren skal være nokså overvektig om stoppekraften blir et problem da.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: Lektoren] #948630 22/05/2010 09:51
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lektoren
Felgbremser er dårligere enn skivebremser, uten tvil. Samtidig finnes det definitivt felgbremser som er bedre enn de som sitter på Surleyen her. V-brems er også et alternativ,

Jeg benyttet XT v-bremser sammen med Tektro-hendler første året på CC'en og det var helt greit. Nå kjører jeg Avid Shorty 6 og de er bedre enn XT-bremsene. Litt av problemet (iallefall på CC'en) er at avstanden mellom bremsebossene er såpass liten i forhold til en terrengsykkel at det ikke er lett å få de satt opp til å gi så god bremsekraft som man får på en terrengsykkel.

Sitat: Lektoren
og junior i hengeren skal være nokså overvektig om stoppekraften blir et problem da.

Jeg har to stk juniorer ICON_WINK

Personlig har jeg begynt å skule etter en monstercross-ramme med skivebremser og må si at Singular Peregrine står høyt på listen. Kanskje aller øverst ICON_WINK

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: anderz] #948633 22/05/2010 10:21
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Ah, Peregrin er fiin!

Helt enig med de over, med barn i vogn hadde jeg absolutt vurdert skivebrems.
Jeg trekker med min 29er (GF Paragon) med skivebrems og lettere gir.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: anderz] #948744 22/05/2010 14:50
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
OK. Jeg har ombygd terrengsykkel med bukkestyre, tektrohendler og V-bremser, og den bremser mye bedre enn canti-bremsene jeg har på cx-en. Men så er jo terrengsykkelen laget for V-brems, da. Har forøvrig tenkt å skaffe meg bedre cantibremser til cx-en snart, siden mine (Shimano) ikke er gode nok, egentlig. Jeg var nok litt rask i bedømmingen av Avid Shorty, men jeg har lest at de ikke er de beste. En skal selvsagt ikke tro alt en leser.

Tror jeg kommer til å gå for Ridleys egne cantibremser til høsten.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: Lektoren] #948746 22/05/2010 14:52
gare Offline
More than words
More than words
Du kan jo sjekke ut om du kan få på plass long reach bremser også?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: gare] #948756 22/05/2010 15:13
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Har tenkt på det, men Racingdepot tar inn bremser som brukes i internasjonale ritt, og de er sikkert gode nok. ICON_SMILE

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: tja] #948825 22/05/2010 17:09
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
God hybrid med skivebremser ville eg satset på.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: gare] #948924 22/05/2010 19:29
lassis Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: gare
Jeg er halvskeptisk til mellomløsningen med 132.5 mm spacing på bakgaffelen, i all hovedsak fordi jeg tenkte på en sånn løsning selv da jeg var på rammebyggekurs i England, og ble avvist totalt med at det var en dårlig løsning som medførte at drop-out`ene aldri var helt paralelle om man brukte landeveisnav eller MTB-nav.

Eg prøvde å rekne litt på dette for eit par år sidan, og kom fram til at gaffelendane ville vera tilstrekkjeleg parallelle både med 130mm og 135mm nav, dvs. at dersom dei er parallelle ved 132.5mm vil avviket vera mindre enn 0.5mm målt med Park Tools FFG-2. Min Cotic Roadrat har denne løysinga, og det har aldri ført til noko problem for meg.

Når det gjeld bremser bruker eg Avid Ultimate lineære felgbremser og Tektro hendlar. Det fungerer heilt strålande. Feste for skivebrems var ein av grunnane til at eg kjøpte Roadrat, men eg har så langt ikkje sett nokon grunn til å skifte ut felgbremsene. Eg syklar forøvrig med barnetilhengar med to velfødde smårollingar, og det fungerer heilt utmerka,

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: Titan58] #948926 22/05/2010 19:31
hansib Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: hansib] #948981 22/05/2010 20:57
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Ser ut som mye sykkel for ganske lite penger den der.

Noen som kan synse litt om hvordan 1x9 vil fungere til sånn altmuligbruk? Lett nok til å dra sykkelhenger i oppoverbakker, men også tung nok utveksling til at man ikke bare spinner nedover?

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: ØKD] #949059 23/05/2010 06:21
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg syns det er veldig kjekt å ha en bestemorklinge når jeg trekker vogn. Alternativ er jo Rohloff (dyrt), eller Alfine (ikke så dyrt).

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: DavidS] #949161 23/05/2010 09:21
ØKD Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Traitor Ruben eller tilsvarende med nye Alfine 11 hadde vært fint. Men hvordan fungerer det med girskiftere til Alfine på drop bars?

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: ØKD] #949264 23/05/2010 13:00
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Dama er überfornøyd med sin 2010 Ridley crossbow. Skjerm og bagasjebrett feste er det på ramma også.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: ØKD] #949275 23/05/2010 13:26
lassis Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: ØKD
Traitor Ruben eller tilsvarende med nye Alfine 11 hadde vært fint. Men hvordan fungerer det med girskiftere til Alfine på drop bars?

JTek har ein.

Re: Cyclocross til hverdagsbruk? [Re: thewizard] #949291 23/05/2010 13:57
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: thewizard
Dama er überfornøyd med sin 2010 Ridley crossbow. Skjerm og bagasjebrett feste er det på ramma også.

Hyggelig å høre at det er flere enn meg. Det er ett eller annet som gjør den sykkelen utrolig morsom og lettsyklet. Det er nok den sykkelen jeg liker best, av alle jeg har og har hatt. Det er også den sykkelen jeg ville ha valgt om jeg bare kunne ha én sykkel.

Moderator  support