Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

kjøpe ny bærbar..

kjøpe ny bærbar.. #947847 21/05/2010 06:40
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
Min Acer som har vart i 4 år begynner å sakke akterut. Den går varm bare en spiller litt spill på den, klarer ikke lese av lydbøker fra iTunes og er generellt veldig treg! Har hatt 3 recoveryer på denne tiden og det har sikkert ikke bedret saken..

Lei av recovery, lei av dårlig ytelse og lav batteritid..

macbook er vel i grunnen det eneste valget? eller?

Noen som vil ha en superbillig acer?

3:16
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: sykleguten] #947865 21/05/2010 07:02
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Dropp recovery og kjør full formatering med nyinstallering av OS.
Batteriet er det værre med. Mulig de finnes uoriginale på nett?

Ellers er en mac et greit nok kjøp ja. Enn så lenge er det ubetydelig fare for virus iallefall. Northon og F-secure har ikke tjent en krone på meg de siste åra.
Jeg har en macbook fra 2005, og den er like grei i dag som da den var ny. Batteriet er selvfølgelig helt bananas dårlig, men slikt må forventes etter noen år.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: sykleguten] #947880 21/05/2010 07:15
Jonathannen Offline
Fersking
Fersking
Macbook er altids en fiffig sak:)

Men du skriver "går varm bare en spiller litt spill på den" om spill er hovedfokuset ditt ville jeg kanskje vurdert noe annet en en mac, da majoriteten av spill ikke kommer ut for oss mac brukere.

Og om varme er utfordringen på din bærbare ville jeg heller kanskje vurdert å få renset/blåst rent vifter og ribber på maskinen da minkene ventilasjon ofte forårsaker overoppheting og installasjons messig ta en full format og reinstallasjon slik som er foreslått tidligere.

Hvorvidt det er problemet ditt eller det faktum at maskinen faktisk er 4 år gammel vil jeg ikke svare på ICON_TONGUE

I tillegg så er jo de fleste macbooks laget med selve framen som en gigantisk kjøleribbe for maskinen, så hvorvidt mac'en blir mindre varm under grafisk arbeide/spill tviler jeg på. Du vil derimot ikke merke noen ytelses begrensning pga varmen.

Om det derimot ikke er i fokus, så skal jeg selv si at min erfaring fra å gå fra hjemmebyggede pcrigger til en macbook pro har resultert i 100% kutt i spilling, men 100% stabil og rask maskin.

-MVH
Jonathan

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: Jonathannen] #947902 21/05/2010 07:37
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
hehe.. det er kona som spiller bejewelled blitz på facebook, så noe tunge spill er det ikke..

Jeg trenger en pc hvor jeg kan benytte video og audio uten at det er noe problem, vil ikke ha viruser og alskens drit, samt at den jobber godt!!

Fremvisning i klasserom er viktig og det må være lett å transportere pc, koble til og fra og sette opp en fremvisning. I tillegg er det jo fint med film når en er ute og reiser.

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: sykleguten] #947917 21/05/2010 07:55
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
+1 macbook

Min mbp leverer varene på fjerde året, stille, kraftig, enkelt og stabilt. Har oppgradert RAM og innstalert Snowleopard, ellers har den kjørt kostnads- og feilfritt. Batteriet er nok litt redusert, men har som regel strøm tilgjengelig.

I tillegg er programvarene i en klasse for seg.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: DavidS] #947934 21/05/2010 08:22
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg personlig skyr alt som kommer fra Apple som pesten. Eneste en mac duger til er å installere windows ICON_WINK

Neida, mac er fint det om du kan/ønsker å sette deg inn i ett "lettere" operativ system(jeg som kun er windows kompatibel synes det er vanskeligere med alle begrensningene og omplassering av alle settings osv).

Skal du derimot vurdere en PC så hold deg langt unna de ubrukelige multimedia PC'ene som kommer med hundre og ørten rævva multimedia programmer som ikke gjør annet enn å gjøre oppstarten evig treig og er ofte mye dårligere enn gratisprogrammer fra nettet.

Virus får man kun av å gå inn på dodgy sider på nettet/åpne relativt suspekte linker på msn/facebook eller å drive med hensynsløs nedlasting fra befengte programmer som limewire osv.
Bruke penger på antivirus er bare tull. Ha alt det viktige på en ekstern harddisk og kjør en formatering (IKKE recovery - hjelper fint lite..) når du merker at den blir litt treig.

Fremvisning i klasserom er vel heller ikke stort problem med de fleste PC'er. Går utifra at det er snakk om VGA eller HDMI for visning på projektor e.l? Med programmer som VideoLan (VLC) så kan du lett spille av alt av filmer. Spotify har jo også gjort det slik at kjøp/nedlasting av musikk har blitt overflødig. Har du en relativt ny telefon så får du lett lagt spotifysanger over på den. Ser at komplett har uketilbud på en enkel og billig laptop nå: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=578729

Redigert av BeefCake; 21/05/2010 08:28.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: BeefCake] #947946 21/05/2010 08:32
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Virusfaren er vel størst på sider der de viser vokseninnhold ja..
Men de finnes i det meste. Sikkert også på sykkelrelaterte siderr.

For min bruk av data i hjemmet er en Mac helt grei.
På fritiden er jeg først og fremst en informasjonsbbuker. Ikke informasjonslager. Derfor trenger jeg ikke en maskin som kjører alskens programmer og er kompatibel med duppeditter.

Dessuten er det et viktig kriterie at konepone synes maskina er fin nok til å ha stående fremme i stua (en god grunn til å skaffe seg iPad. Den har høy WAF)

Mac vs PC er en diskusjon man sikkert kan drive lenge med, så den gidder ikke jeg ta.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: Knirkekne] #948059 21/05/2010 10:44
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Knirkekne

Mac vs PC er en diskusjon man sikkert kan drive lenge med, så den gidder ikke jeg ta.

Mac vs PC er selvfølgelig en evig diskusjon det ikke finnes noe korrekt svar på. Alt går på personlige ønsker og preferanser.

Derimot mener jeg at apple sine "lukkede" systemer til iphone og ipod osv er grunn nok til å velge andre alternativer, men nå blir det litt for off topic her - beklager.

Til trådstarter så tror jeg at for ditt bruk finnes det uendelig mange alternativer. Alt går på pris og hvor mye du vil vektlegge design, komponenter, OS osv..

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: BeefCake] #948107 21/05/2010 11:35
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
sant nok.. har IKKE vært på lugubre sider, men prøvde i desperasjon å laste ned white men cant jump gratis fra noe tull på nettet og fikk seff virus som tok hele pcn. Tidligere var det had\rddisk som røk..

skal prøve full formatering av OS.. hvis jeg får det til..

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: BeefCake] #948128 21/05/2010 12:08
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: BeefCake
jeg som kun er windows kompatibel synes det er vanskeligere med alle begrensningene og omplassering av alle settings osv

Nå lurer jeg fælt på hvordan MacOS begrenser deg der Windows ikke gjør det.

Hadde du sagt: "jeg som kun er Linux-kompatibel synes det er vanskeligere med alle begrensningene i WINDOWS", hadde jeg vært på nett, men...

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: Stein] #948137 21/05/2010 12:14
Jonathannen Offline
Fersking
Fersking
Sitat: Stein
Sitat: BeefCake
jeg som kun er windows kompatibel synes det er vanskeligere med alle begrensningene og omplassering av alle settings osv

Nå lurer jeg fælt på hvordan MacOS begrenser deg der Windows ikke gjør det.

Hadde du sagt: "jeg som kun er Linux-kompatibel synes det er vanskeligere med alle begrensningene i WINDOWS", hadde jeg vært på nett, men...

Kunne ikke sagt meg mere enig.. en lettere og mindre begrenset ui for settings skal du lete lenge etter.

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: sykleguten] #948143 21/05/2010 12:21
Jonathannen Offline
Fersking
Fersking
Sitat: sykleguten
sant nok.. har IKKE vært på lugubre sider, men prøvde i desperasjon å laste ned white men cant jump gratis fra noe tull på nettet og fikk seff virus som tok hele pcn. Tidligere var det had\rddisk som røk..

skal prøve full formatering av OS.. hvis jeg får det til..

Høres ut som en bra start. trenger du noen tips så send meg epost jonafreeman@gmail.com eller IM så gir jeg deg en rask guide på formatering eventuelt performance forbedring av maskinen din.

Appropos white men cant jump
dvdrip: Torrent link*

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: Stein] #948319 21/05/2010 17:09
O
oysandr Offline
Avhengig
Avhengig
O
Mac + windows7 lisens.. ? Så får man både design og vante funksjoner ICON_SMILE

Take Care!
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: oysandr] #948368 21/05/2010 18:31
Zimen Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: oysandr
Mac + windows7 lisens.. ? Så får man både design og vante funksjoner ICON_SMILE

Da er vel hele poenget med Mac borte!

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: sykleguten] #948838 22/05/2010 17:25
progres Offline
Besatt
Besatt
acer aspire 4920 tg er et GODT kjøp.

Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: progres] #949433 23/05/2010 17:54
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Sitat: progres
acer aspire 4920 tg er et GODT kjøp.

Kan jeg umulig tro, den er ut av produksjon og erstattet vel sikkert et par ganger. Så er den til salgs noen plass er den garantert overpriset.

Har en acer timeline 4810tz samt en macbook pro, og det er som europris-sykkel mot custom-bygg både i ytelse, utseende og bruk. Men begge gjør jobben, og timelinen har selvsagt linux. Windows blir litt for sadomachositisk for min del.

Redigert av GeirEivind; 23/05/2010 17:54.
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: GeirEivind] #949443 23/05/2010 18:13
progres Offline
Besatt
Besatt
oh no - my bad. det skal være 4820tg - den er nettopp kommet på markedet - og ja - fortsatt et GODT KJØP etter mine begreper. Touchpaden er av det litt mer tvilsomme slaget , blant annet en forstørr/ forminsk funksjon slik som på iphone som jeg ikke liker. Men ellers - en rask og god i5 basert maskin.
edit : link

Redigert av progres; 23/05/2010 18:17.
Re: kjøpe ny bærbar.. [Re: progres] #949608 23/05/2010 21:11
sykleguten Offline OP
20 spørsmål
OP Offline
20 spørsmål
skifter litt tema her, men trengs egentlig diskstasjon, nå etter at spotify har kommet for å bli? slik sett kunne kanskje en point of view eller annen minibærbar gjøre nytten?

Moderator  support