Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

dekk_og_slange hjul?

dekk_og_slange hjul? #947497 20/05/2010 18:50
P
Perbm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Jeg ser etter nye clincherhjul uten tanke på priskasse. Har tenkt på høyprofilhjul ettersom jeg foretrekker aerodynamikk fremfor vekt, men er åpen for andre forslag. Er ikke interessert i de nye fullkarbon hjulene som blant annet zipp har kommet med, det er viktig at hjulene tåler grov brostein gjennom flere sesonger. Er det noen som har gode tips?

Redigert av Perbm; 20/05/2010 18:51.
Re: dekk_og_slange hjul? [Re: Perbm] #947606 20/05/2010 20:23
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ja. HED's belgiske hjulserie tror jeg er super.

Ardennes, Bastogne, Kerrmesse og Flanders ser ut som spennende valg. 23 mm felger lagd for 25 mm dekk vil nok gi noe av de samme effektene som de bredere No-Tubes felgene i terrenget. Lagd av holdbar alu og med en super test i Cyclingnews:
Quote:
Simply put, these are the best-feeling clinchers we have ever ridden and we see no reason why their sublime qualities should be limited solely to competition use. Use them for training, use them for climbing, use them for race day… but just use them. They're that good.

http://autobus.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2008/reviews/hed_ardennes08

Jeg tror jeg ville sikla på disse i et road-tubeless oppsett om jeg skulle ha nye hjul "uten tanke på prisklasse". Med de er ikke sjokkartet dyre heller.

LarsB

Re: dekk_og_slange hjul? [Re: larsb] #947610 20/05/2010 20:28
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Jeg kjører disse for tiden.
Svært fornøyd!
http://www.probike.no/sider/produkt.asp?ID=2255&vare=WEB-REYASS

Re: dekk_og_slange hjul? [Re: frodegutt] #947883 21/05/2010 07:19
P
Perbm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Har hørt mye bra om Reynolds. Men er det stive og solide hjul?

Re: dekk_og_slange hjul? [Re: Perbm] #948177 21/05/2010 13:08
schnappi Offline
Krokoknøtt
Krokoknøtt
Sitat: Perbm
Har hørt mye bra om Reynolds. Men er det stive og solide hjul?

Definer "stiv og solid", er du snill.

Et par erfaringer etter 500km med Reynolds strike:

• Kul lyd ICON_SMILE
  • Raskeste tid på Skar - Brekke (38.2km/t i snitt over 8+km. Ja, det er veikt, men det er fremdeles et positivt resultat for meg).
  • Alu-frihjulskroppen fikk små hakk etter SRAM PG970-kassetten. Etter å ha sett dette Zipp-bildet er jeg ikke så nervøs mer.
  • Litt mer dramatisk var at jeg greide å strippe sporene som den minste klingen skal gripe i (kan se det i bildet over). Det kan skyldes at jeg strammet kassettlåseringen for hardt (ja, skal kjøpe momentnøkkel), men fra nå av skal jeg definitivt både holde den minste klingen i mot med pisk og stramme til eksakt 40Nm. Jeg kan ikke huske å måtte det med stålfrihjulskropper (være det Hope XC/Sport, 105-nav eller det forferdelige skrotet som Bontrager select kom med opprinnelig).
  • Eikene på ND-siden måtte etterstrammes etter siste tur, dessverre. Forhjulet er snorrett (seriøst, jeg kan ikke se antydning til kast, selv om det må jo finnes noe) og eikene har veldig likt spenn (alltid et godt tegn). At en eike i bakhjulet måtte strammes er leit, men ikke uventet for maskinbygde hjul.
  • Snakepit her på forumet som har samme hjul har testet at hjulene takler seriøse veihull.
  • Er litt redd i kraftig sidevind, men mindre nå enn de første turene.

Hva er konklusjonen her? Jeg er fornøyd med hjulene og ville kjøpt dem igjen. Men alufrihjulskropper krever tydeligvis mer forsiktig behandling enn "stramme sånn passe stramt" på øyemål.

Jeg har planer om å finne Reynolds assault på tilbud og bygge de om med CK eller Tune-nav (etter de hakkene -- antageligvis CK med stålfrihjulskropp) og aeroeiker. Får bli et prosjekt til slutten av sesongen.

Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
Re: dekk_og_slange hjul? [Re: schnappi] #948183 21/05/2010 13:14
Snakepit Offline
Medlem
Medlem
Veihull, ja, det går jo fint, det. ICON_SMILE

Jeg er en sånn halvlett pingle på omtrent 70 kg, så YMMV.

Andre kanter og overraskelser har også gått overraskende bra.

Det bir en ganske dramatisk lyd når man går i et hull eller treffer en kant med Reynolds Strike (66mm profil), det skyldes nok den hule karbonprofilen.

Jeg har ikke sjekket om bosset mitt har fått samme type hakk som schnappis. Jeg har forsøkt å kjenne etter, og kjenner ikke noe slark, så jeg tror ikke det er noe feil.

(Girsystem: campa 11s)

Re: dekk_og_slange hjul? [Re: Snakepit] #948293 21/05/2010 16:12
P
Perbm Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
P
Virker som det er mange som liker Reynolds hjul. Er det noen som har prøvd dura-ace høyprofil clincher, cosmic eller zipp?

Moderator  support, Valentino