Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan måle hvilepuls korrekt?

Hvordan måle hvilepuls korrekt? #947439 20/05/2010 17:17
K
kenbjerk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Hei

Jeg tenkte jeg skulle måle hvilepulsen min her om dagen for å se fremgang, da jeg kun har trent skikkelig i 4 uker etter mange år med relativt laber treningsmengde. Jeg tok på meg pulsbelte og satte igang Garminen når jeg gikk å la meg for natten.
når jeg legger inn dataene for natten ser jeg at jeg helt på slutten av natten hadde en nedre puls på 57 slag. Dette var etter ca 3,30 timers søvn. er dette den korrekte hvilepulsen min eller skal man være våken når den måles?

57 slag er jo det man kan kalle et sterkt forbedringspotentiale, greit å ha noe å måle seg mot fremover.

Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: kenbjerk] #947456 20/05/2010 17:46
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg måler hvilepuls om morgenen, rett etter jeg har våknet. Hvilepuls kan trenes ned, men arvelige faktorer spiller også inn.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: kenbjerk] #948336 21/05/2010 17:31
ruteress Offline
Entusiast
Entusiast
Sikkert flere måter å gjøre det på, men det viktige er at du gjør det på samme måte hver gang. Slik kan man sammenligne formutviklingen.

Min måte er slik: Våkner om morgenen, uten hard trening dagen før, heller ikke sterkt krydret mat eller lignende. Etter en tur på toalettet begynner testen. Ligger 10 - 15 min rett ut på rygg, og prøver å tenke på noe avslappende. Tar deretter 10 - 15 min i fosterstilling. Lavest snittpuls under et minutt er det jeg kaller hvilepuls.

Forøvrig for tiden ca 44bpm.

The pen is mightier than the sword.
But even mightier than the pen, is the pen that shoots laser beams.
Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: ruteress] #948347 21/05/2010 17:58
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Måler på kvelden ved leggetid.
Laveste jeg har målt er 40, sliter litt med å bruke dette som formutviklingsmål. Har ikke så mye mer å gå på.
Å måle hvilepuls som formparameter er litt snaut, du kan faktisk sykle fortere uten at pumpa blir bedre.

Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: Hekta-MTB] #948577 22/05/2010 05:28
K
kenbjerk Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
K
Det er helt klart flere parametre som spiller inn for å sykle fort, men det å måle hvilepuls er for meg en motivasjonskilde for å måle fremgang i utholdenhetsøyemed. Dette sammen med en testløype gir meg en indikasjon om fremgang. Som fersk innen sykling er det de små synlige suksessene som driver meg fremover.

Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: kenbjerk] #948713 22/05/2010 14:04
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Det anbefales vel å måle på morran etter en god natt søvn og uten hard trening dagen i forveien. Men bare det å reise seg opp og ta på seg pulsbelte gir jo utslag så målingene vil jo ha relativt stor usikkerhetsfaktor.
Selv bruker jeg formindeksen på Polarklokken min for å måle fremgang, eller evt forfall. Selv om det kan diskuteres i årevis hvorvidt indeksen stemmer så er det en flott måte i gi folk litt motivasjon på.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: Fossi] #950683 25/05/2010 10:02
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Etter det jeg har lest meg til er hvilepuls den absoulutt laveste pulsen du måler (forutsatt at du fortsatt lever... og er ved bevissthet). Det skulle dermed være greit å registrere en "treningsøkt" mens du sover, og bruke det laveste registrerte som din hvilepuls.
Men hvilepulsen sier bare noe om DAGSformen din, og denne påvirkes av mange faktorer; hvor uthvilt du er, hva og hvor mye du har spist og drukket, hvor frisk du er, hvilke medikamenter du har puttet i kroppen i det siste... pollensesongen har sikkert en innvirkning, og ikke minst hvor flink du er til å slappe av og la være å tenke...
Én måling en tilfeldig natt ville jeg ikke tatt for god fisk. Fra frisk toppform til syk og dårlig variere min hvilepuls med godt over 30 slag. Jeg merker også at jeg generelt måler høyere hvilepuls i tiden (1-2 dager) etter en hard treningsøkt.

Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: Fossi] #950742 25/05/2010 11:02
Joshua Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Fossi
Men bare det å reise seg opp og ta på seg pulsbelte gir jo utslag så målingene vil jo ha relativt stor usikkerhetsfaktor.

Ha beltet på deg, og trykk på start-knappen, når du våkner!

...Joshua...
Re: Hvordan måle hvilepuls korrekt? [Re: Joshua] #952274 27/05/2010 06:57
B
benedictius Offline
Entusiast
Entusiast
B
Jeg kommer ikke ned i hvilepuls på morgenen. Jeg er nødt til å ta denne på kvelden før jeg sovner, evt på lunchen... Er nødt til å ha en viss sirkulasjonsaktivitet noen timer før. Har jeg ligget rett ut i 8 timer og sovet, så er min teori at kroppen samler på seg en del avfallsstoffer når pulsen er lav over lang tid. Derfor trengs det litt aktivitet feks en kort gåtur, for å gjøre min kropp i allefall, fullt restituert.
Hvilepuls bør nok måles i våken tilstand.
Og hvilepuls er veldig individuellt, så umulig å sammenligne seg med andre. Personlig har jeg den siste tiden kommet ned på 36 i våken tilstand, og ned på 31-32 under søvn. Det er nok på grunn av at hvilepulsen er naturlig lav, og ikke for at jeg er så bra trent. Sykla terrengsykkelrittet på 1.58 (en runde ja...).

Moderator  support