Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Smøring av lager på SC Blur LT

Smøring av lager på SC Blur LT #947047 20/05/2010 10:40
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Jeg har nettopp kjøpt en brukt Blur LT (2006-modell) og er veldig fornøyd med den. Litt knirking er det i lagerne og jeg har tenkt å fette opp disse. Santa Cruz har en fin side som forklarer hvordan det skal gjøres. Det står at man trenger en såkalt VPP press tool for å ta ut lagerene. Er det virkelig nødvendig? I så fall, er det noen som har en slik som det går an å låne i Oslo?

Jeg har tenkt å kjøpe dette verktøyet, samt et sett med nye lagere og ser at Santa Cruz selger dette via web-siden. Er det noen butikker i Noge som selger dette?

Og til slutt, hva er levetiden for lagrene på en slik sykkel hvis sykkelen brukes ca to ganger per uke fra mai til oktober?

Roger

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: rogerha] #947052 20/05/2010 10:44
erlendr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Snakk med Santa Cruz-importør Speed Products (http://speedproducts.no/) angående kjøp av verktøy og lagre. De vet også sikkert hva levetiden på lagrene er.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: rogerha] #947737 20/05/2010 22:06
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rogerha
Jeg har nettopp kjøpt en brukt Blur LT (2006-modell) og er veldig fornøyd med den. Litt knirking er det i lagerne og jeg har tenkt å fette opp disse. Santa Cruz har en fin side som forklarer hvordan det skal gjøres. Det står at man trenger en såkalt VPP press tool for å ta ut lagerene. Er det virkelig nødvendig? I så fall, er det noen som har en slik som det går an å låne i Oslo?

Jeg har tenkt å kjøpe dette verktøyet, samt et sett med nye lagere og ser at Santa Cruz selger dette via web-siden. Er det noen butikker i Noge som selger dette?

Og til slutt, hva er levetiden for lagrene på en slik sykkel hvis sykkelen brukes ca to ganger per uke fra mai til oktober?

Roger

Det Erlend sa er jo det trygge og sikre.
Jeg har noen Intense rammer og demperopphenget der er jo ikke ulikt det på Blur LT. Jeg har kjøpt kulelagre (SKF) på en butikk like ved Byggmakker på Brobekk (kan sjekke opp detaljer ved interesse).
Når det gjelder å få kulelagrene ut så har jeg hatt hell med pipesett og en gummihammer, men det verktøyet ser utrolig mer hendig ut så medmindre det er verdt sin vekt i gull så er nok det enklere og rensligere..
På min Spider 2 synes jeg det ser ut som en vanlig fettpresse fra Biltema passer, men jeg har ikke testet ennå..Størrelsesmessig så er den kanskje også endel større enn nødvendig (medmindre man har maaaange rammer;) dog er vel fett til kulelager greit nok uavhengig om kulelageret sitter i bil eller sykkel..

Når det gjelder varigheten på lagrene så vil jeg tippe du får en eller to sesonger greit om de er av god kvalitet, men om du har syklet mye i dritvær og fått skiten inn i lageret (spesielt de nede) så kan de vare endel kortere.
Nå har jeg lært at det er lurt å sørge for at det er mye fett i lagrene så det ikke er plass til vann og skit.

Hvis du kommer til lagrene fra begge sider så kan du jo rense dem etter sesongen og fette de skikkelig opp og kjenne om de er stramme og jevnmotstand ved rotasjon.

Vet ikke hvordan størrelsen er på Blur LT lagrene, men jeg har tidvis most noen kulelagre når jeg bare har gitt full trøkk når underlaget har vært skikkelig jævlig. Etter at jeg har byttet til SKF kulelagre så har ingen lagre gått istykker så det er forskjell i kvaliteten..

Ellers har jeg kjøpt et sett kulelagre (8stk) fra Enduroforkseals for å ha liggende i reserve. Det ser rimelig greit ut og prisen var helt fin. Kan jo være noe å vurdere (å ha kulelagre i reserve) det er veldig kjedelig å ikke få syklet fordi man i helgen finner ut at man har kulelagerproblemer..

Har også en Intense sti-sykkel (en 6.6) og der har jeg aldri behøvd å gjøre noe med kulelagrene, men den har større lagre og brukes mindre og kanskje ikke fullt så hardt i forhold til hva den er laget for ICON_WINK

Lykke til og si gjerne ifra hva du finner ut vedr. verktøypriser og tilgjengelighet!

Thomas

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: Brumm] #947759 20/05/2010 22:27
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Prøv først dette for å fjerne knirking. Du kan jo sjekke tilstand på lager samtidig når ramma først er demontert.

Er enig i at det kan være greit å ha et ekstra sett lager fra Enduroforkseals liggende.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: Trym] #949140 23/05/2010 08:45
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange fine innspill her, klart det kan være smart å skifte lagre etter noen sesonger, kanskje tilogmed nødvendig.
Men ofte så er det bare litt enkel rensing med litt papir og nytt fett og taiting av opphenget som skal til, dette er enklere enn den opersjonen som er vist på Mtbr.
Alt du trenger å gjøre er å skru opp sånn at du får av hettene, tørke av gammalt fett og drit klemme inn nytt fett og taite skikkelig (ikke for mye.....gå heller over skruene i bakopphenget ofte)....Hvis knirk og slark er borte nå så må du ikke bytte lagrene (selv om det sikkert ikke er så dumt) Har liva opp en 4x mange ganger på denne måten....har ikke bytta enda ICON_SMILE
Min erfaring er at de fleste FS sykler trenger å få en taitings i alle lenker på bakopphenget nesten etter hver tur.....tar jo bare 2 minutter dette her så en grei måte å sørge for at ting går smud og "knirkefritt".
Finner ikke SC lagere på enduroforkseals (mulig at jeg har blingsa) men på stif.co.uk finner du Blur lagersett for 30 £.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: sanouka] #949147 23/05/2010 08:57
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
En ting til......husk DU foringene (spesielt den nederste)Hvis du har negativt slark (ta tak under setet og løft forsiktig og kjenner en liten klunking) så er sannsynligheten stor for at det er DU foringen og ikke lagrene i opphenget. Disse foringene kan finne på å bli utslitt både to og tre ganger i løpet av en sesong.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: sanouka] #950981 25/05/2010 14:55
R
rogerha Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Takk for tips alle sammen. Det er litt slark i i nederste leddet så en eller flere foringer må nok byttes etterhvert. Vet du hvor man kan kjøpe disse? Jeg ser at jeg får kjøpt sett med foringer og lagre på stif.co.uk, men hvis den nederste foringen går oftere enn de andre er det lurt å kjøpe inn noen flere av den.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: rogerha] #951023 25/05/2010 16:40
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Takk for tips alle sammen. Det er litt slark i i nederste leddet så en eller flere foringer må nok byttes etterhvert. Vet du hvor man kan kjøpe disse? Jeg ser at jeg får kjøpt sett med foringer og lagre på stif.co.uk, men hvis den nederste foringen går oftere enn de andre er det lurt å kjøpe inn noen flere av den.

Det har vært et kjent problem med knirk som ofte fordrer prosedyren på mtbr for å fjerne problemet. Det er tilsynelatende oppfetting av aksel som ofte utgjør forskjellen. På eldre SC VPP rammer var det også enkelte aksler i nedre linken som såvidt var litt for lange, noe som resulterte i knirk/slark uansett hva man gjorde. Løsningen for dem det gjaldt var å finne fram filen..

Såfremt du ikke gjør noe galt bør lager holde en sesong eller to. Mine holdt i to sesonger før bytte..

I tilfelle det skulle være interessant; lager fra Enduroforkseals.

CRC har også hatt inne en del lager fra Enduroforkseals. Du kan jo sjekke der om det er noe annet du skal bestille samtidig.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: rogerha] #951099 25/05/2010 18:14
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om lager til Santa Cruz-fulldempere, se nederst i denne saken:
http://terrengsykkel.no/index.php?id=1623

Verdt å høre med importøren om...

Gaute
Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: rogerha] #951126 25/05/2010 18:54
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvor du bestiller Lagrene til opphenget bestemmer du selv, tipset deg bare om der jeg har funnet det. Når det gjelder foringene i eyeleten på demperen er det en FOX greie og har ikke noe med candybagen fra SC å gjøre. De kalles DU bushings på godt norsk og det er en fordel å ha noen liggende samt et verktøy til dette. Alt dette fikk jeg kjøpt i fjor av en entusiast et eller annet sted i de Californiske skoger for ca 300 spenn......her er mail adr hans hvis du vil prøve. <mtnbiker4life@hotmail.com>
Han er en hyggelig kar.....litt usikker på om FOX er av samme mening devilsmile
PS vi er en hel gjeng som sykler SC og bakopphenget vårt knirker bare når vi har slurvet med vedlikeholdet.....gå over det sånn som jeg har beskrevet litt lengre oppe i tråden så går det fint. Klart en skikkelig utplukking og rens er jo sikkert fint det også.
PPS: Det ligger mye potensielt knirk/knepp i de øverste lagrene i svingstagene til demperen.....kapper du en 5 unbraco kommer du til på "baksiden" av disse.

Re: Smøring av lager på SC Blur LT [Re: sanouka] #951295 25/05/2010 21:26
T
Trym Offline
Entusiast
Entusiast
T
Verktøy og bushings til demperen skal da din lokale sjappe kunne bestille fra Cyklon for deg? Eventuelt bestilles på nettet..

Har selv mest sansen for den varianten av verktøyet hvor man bruker unbrako for å skru ut bushingen. Husker dog ikke hvem som lager dem..

Moderator  support