Jeg har nettopp kjøpt en brukt Blur LT (2006-modell) og er veldig fornøyd med den. Litt knirking er det i lagerne og jeg har tenkt å fette opp disse. Santa Cruz har en fin
side som forklarer hvordan det skal gjøres. Det står at man trenger en såkalt VPP press tool for å ta ut lagerene. Er det virkelig nødvendig? I så fall, er det noen som har en slik som det går an å låne i Oslo?
Jeg har tenkt å kjøpe dette verktøyet, samt et sett med nye lagere og ser at Santa Cruz selger dette via web-siden. Er det noen butikker i Noge som selger dette?
Og til slutt, hva er levetiden for lagrene på en slik sykkel hvis sykkelen brukes ca to ganger per uke fra mai til oktober?
Roger
Det Erlend sa er jo det trygge og sikre.
Jeg har noen Intense rammer og demperopphenget der er jo ikke ulikt det på Blur LT. Jeg har kjøpt kulelagre (SKF) på en butikk like ved Byggmakker på Brobekk (kan sjekke opp detaljer ved interesse).
Når det gjelder å få kulelagrene ut så har jeg hatt hell med pipesett og en gummihammer, men det verktøyet ser utrolig mer hendig ut så medmindre det er verdt sin vekt i gull så er nok det enklere og rensligere..
På min Spider 2 synes jeg det ser ut som en vanlig fettpresse fra Biltema passer, men jeg har ikke testet ennå..Størrelsesmessig så er den kanskje også endel større enn nødvendig (medmindre man har maaaange rammer;) dog er vel fett til kulelager greit nok uavhengig om kulelageret sitter i bil eller sykkel..
Når det gjelder varigheten på lagrene så vil jeg tippe du får en eller to sesonger greit om de er av god kvalitet, men om du har syklet mye i dritvær og fått skiten inn i lageret (spesielt de nede) så kan de vare endel kortere.
Nå har jeg lært at det er lurt å sørge for at det er mye fett i lagrene så det ikke er plass til vann og skit.
Hvis du kommer til lagrene fra begge sider så kan du jo rense dem etter sesongen og fette de skikkelig opp og kjenne om de er stramme og jevnmotstand ved rotasjon.
Vet ikke hvordan størrelsen er på Blur LT lagrene, men jeg har tidvis most noen kulelagre når jeg bare har gitt full trøkk når underlaget har vært skikkelig jævlig. Etter at jeg har byttet til SKF kulelagre så har ingen lagre gått istykker så det er forskjell i kvaliteten..
Ellers har jeg kjøpt et sett kulelagre (8stk) fra Enduroforkseals for å ha liggende i reserve. Det ser rimelig greit ut og prisen var helt fin. Kan jo være noe å vurdere (å ha kulelagre i reserve) det er veldig kjedelig å ikke få syklet fordi man i helgen finner ut at man har kulelagerproblemer..
Har også en Intense sti-sykkel (en 6.6) og der har jeg aldri behøvd å gjøre noe med kulelagrene, men den har større lagre og brukes mindre og kanskje ikke fullt så hardt i forhold til hva den er laget for

Lykke til og si gjerne ifra hva du finner ut vedr. verktøypriser og tilgjengelighet!
Thomas