Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kvikkere GT Force???

Kvikkere GT Force??? #946772 20/05/2010 07:10
R
rønner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Har en 09 force 1.0 (L) som klatrer bra, kjører nedover som pokker og egentlig er helt topp, men kunne ønske meg litt kvikkere respons spesielt på trange små stier og kronglete nedkjøringer. Noe tips til oppgraderinger?? bytte styre, stem?? endre sittestiling?? 185 cm 98 kg.... har syklet sti en del år og mener selv teknikken ikke er helt bånn.. Tips mottas med takk!!!!

Re: Kvikkere GT Force??? [Re: rønner] #946775 20/05/2010 07:15
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: rønner
Har en 09 force 1.0 (L) som klatrer bra, kjører nedover som pokker og egentlig er helt topp, men kunne ønske meg litt kvikkere respons spesielt på trange små stier og kronglete nedkjøringer. Noe tips til oppgraderinger?? bytte styre, stem?? endre sittestiling?? 185 cm 98 kg.... har syklet sti en del år og mener selv teknikken ikke er helt bånn.. Tips mottas med takk!!!!

Dempegaffel som kan senkes? Du vil da få brattere styrevinkel.

Re: Kvikkere GT Force??? [Re: EgilS] #946786 20/05/2010 07:36
R
rønner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Det er sikkert en tanke, std fox float 32 r som sitter der i dag, for ordens skyld så er alt std. dvs pro rizer low rize, og ritchey pro stem. Takk for innspill, en Talas eller lignende med flere innstillinger er notert på ønskelista men håper å finne noen billigere justeringer i første omgang. :-)

Re: Kvikkere GT Force??? [Re: rønner] #946892 20/05/2010 09:01
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det høres ut som om kortere styreframspring er rett medisin. Billig er det også. Sykkelen vil da bli kjappere i styringa og lettere å manøvrere i utforkjøringer, noe som kanskje trengs nettopp i trange, svingete passasjer. Ulempen er at det kan gå litt ut over klatreegenskapene, da det blir mindre strekk på overkroppen.

Gaute
Re: Kvikkere GT Force??? [Re: gauter] #946933 20/05/2010 09:18
K
karlsons Offline
Entusiast
Entusiast
K
Jeg byttet styrefremspring på min force nettopp pga. det du beskriver. Originalt satt det på et 100mm rett, mens jeg nå har et 50mm med 10grader rize. Sykkelen føles kvikk og kjapp så lenge terrenget ikke peker alt for bratt oppover. Jeg har også en float-gaffel og kan godt tenke meg at det hadde vært en fordel med justerbar vandring.

Re: Kvikkere GT Force??? [Re: rønner] #946976 20/05/2010 09:57
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Enig med de over om at kortere stem hjelper. Sjøl bytta jeg til 90 mm, og selv 1 cm kortere merkes. Er mer usikker på hvor kvikt det blir med styret høyere; sjøl foretrekker jeg relativt lavt styre men dette er nok individuelt. Jeg bytta også til lettere og smalere (63 cm) styre, som er en fordel i trange passasjer, og samtidig bredt nok for (mitt) markabruk.

Jeg syns 130 mm vandring foran er mest allsidig på min Force med Talas 110-130-150.

Ellers har hjulvekt mye å si for kvikkheten, men når du er såpass tung er det jo begrensa hvor lette hjul du kan bruke.

Edit: enig forøvrig i at Force ikke er blant de kvikkeste når det er trangt, og dette er nok mest pga. relativt høyt krankhus og dermed høyt tyngdepunkt.

Redigert av jorn_almberg; 20/05/2010 10:00. Rediger grunn: tilleggskommentar

-Jørn

NOTS
Re: Kvikkere GT Force??? [Re: gauter] #947199 20/05/2010 12:14
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: gauter

Det høres ut som om kortere styreframspring er rett medisin. Billig er det også. Sykkelen vil da bli kjappere i styringa og lettere å manøvrere i utforkjøringer, noe som kanskje trengs nettopp i trange, svingete passasjer. Ulempen er at det kan gå litt ut over klatreegenskapene, da det blir mindre strekk på overkroppen.

Det kan vel tildels kompenseres med lavere styre (mindre/ingen/negativ vinkel i stem eller mindre/ingen oppsving i styret).

Re: Kvikkere GT Force??? [Re: Arne_And] #947242 20/05/2010 13:10
R
rønner Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Mange takk for nyttige tips, skal bare ha et virus ut av kroppen så bærer det til skogs med sekken "full" av styrer og stem for prøving og feiling... Sett ifht hva jeg ellers triller rundt på så kan jeg se for meg at en litt kortere stem og en anelse smalere styre gjør susen, får flytte inn holker og gir/brems litt og prøve før evt kapping. Referat kommer.

Moderator  support