Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Tegngiving på landeveien

Re: Tegngiving på landeveien [Re: torinb] #948191 21/05/2010 13:22
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Om man absolutt skal ligge på hjul, så er det greit å vite at det internasjonale tegnet for å komme fram å dra er et vink med albuen. Jeg vinker med høyre albue og legger meg lett til venstre = kom forbi på min høyre side og begynn å jobb. Vice versa med venstre albue.

Dette kunne man lett observere på feks grusetappen i årets Giro, der Vino nesten vred armen ut av ledd for å få Evans til å jobbe litt foran. Evans ignorerte dette glatt helt til det gjensto noen kilometer. Resten er historie. Sykler man med venner eller er ubuden gjest på hjulet utenfor konkurranse, så bør man kanskje gjøre motsatt av Evans.

Re: Tegngiving på landeveien [Re: KenR] #948200 21/05/2010 13:30
EgilS Offline
More than words
More than words
Personlig gir jeg blaffen. Er jeg ute og sykler alene vil jeg ligge foran. Legger noen seg på hjul får de bare ligge der. Kommer de frem og drar sykler jeg enten forbi eller legger meg en meter ut og bak.

Re: Tegngiving på landeveien [Re: EgilS] #948234 21/05/2010 14:43
Dan Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg liker ikke uinviterte folk på bakhjulet, men det er jo enkelt å kvitte seg med dem da, ved å gjøre det umulig eller upraktisk å henge seg på. Umulig ved å gire opp og dra en liten oppoverspurt i neste bakke akkurat i det man hører at han bak girer ned. Upraktisk ved å hoppe opp på fortauet eller rett og slett slutte å tråkke litt.

Re: Tegngiving på landeveien [Re: parkprest] #948589 22/05/2010 07:02
xscream Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: parkprest
Hvis noen legger seg på mitt hjul lar jeg dem ligge en stund. Dersom de aldri kommer opp og tar over er det som regel greit å riste de av seg i en egnet motbakke.
Selv henger jeg meg på andre av og til, og etter et minutt eller to tar jeg over. Dette skjer som regel uten kommunikasjon og noen ganger gjør den ukjente ensomme det samme tilbake. Hvis ikke, tilbake til første alternativ.
Menes det her at det riktige er å spørre med engang ? Skal jeg rope ut ? " får jeg lov ?"

De få gangene jeg når igjen noen benytter jeg første anledning til å gli opp på siden og utveksle et par høflighetsfraser. Enten det er vær, sykkelforhold eller destinasjon. Den andre svarer da som regel i samme gata og til slutt forsikrer vi selvfølgelig hverandre om at dette kun er en rooolig tur, hvorpå anfører selvsagt drar på og legger seg på terskel ICON_SMILE

Synes det er veldig greit å tilkjennegi seg selv, og setter stor pris på at de som tar inn meg gjør det samme.

Skal heller ikke underslå at jeg tar en risikovurdering av de syklistene jeg når igjen, og bestemmer avstand ut ifra blant annet utseende og utstyrsnivå - hvor feks limedekk og Sidi sko kvalifiserer til å legge seg helt på hjul. Mens MTB hjelm med skjerm og sykle-til jobbenjakke i andre enden av skalaen genererer noe større avstand til hjulet foran.

Jeg vil tro at småsludring på dette viset på det sentrale østlandsområdet vil fortone seg mere som en øvelse i verbal sosial samhandling enn en sykkeltur, men for oss her på nordvestlandet fungerer det greit, og kan i mange tilfeller gjøre det som egentlig skulle bli en ensom tur til en trivelig tur med en eller flere andre svette mannfolk som elsker å sykle midt i veien kun kun iført kondomdrakt ICON_SMILE

Redigert av xscream; 22/05/2010 11:29.
Re: Tegngiving på landeveien [Re: xscream] #948615 22/05/2010 08:44
Fast gjest Offline
Ivrig
Ivrig
Det er jo rimelig teit ikke å gi seg til kjenne. Har ingen ting i mot
at noen legger seg på hjul, men forhjulet sitt får han passe på selv

Re: Tegngiving på landeveien [Re: xscream] #950397 24/05/2010 21:10
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: xscream
Jeg vil tro at småsludring på dette viset på det sentrale østlandsområdet vil fortone seg mere som en øvelse i verbal sosial samhandling enn en sykkeltur,

Du er på sporet av noe her. på oslo vest og innover i bærum, hvor det er mange fine landeveier, skal man jo helst introduseres før man griper til ordet.

pedalistisk !
Re: Tegngiving på landeveien [Re: Torshov-Simen] #956969 01/06/2010 13:09
G
GFX Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Torshov-Simen

Nyere forskning viser sågar at også den som ligger først får redusert luftmotstand på grunn av at syklisten bak bryter opp luftvirvlene som ellers dannes bak en syklist som sykler alene.

Har du en link til denne forskningen?

Re: Tegngiving på landeveien [Re: GFX] #957071 01/06/2010 15:56
K
Kjerug Offline
Fersking
Fersking
K
Vil tro at det dreier seg om redusert drag som følge av at nummer to bryter turbulensen i bakkant av nummer en. Luftmotstand i ordets rette forstand virker kun på den flaten luften treffer.

Climbing with 39-23 is tough..
Climbing with 22-32, well, it takes too fucking long...
Re: Tegngiving på landeveien [Re: Kjerug] #957095 01/06/2010 16:39
ElGordo Offline
Ringrev
Ringrev
Var ute og syklet alene på søndag og ble sakte forbikjørt av 3 syklister. De syklet i et tempo som jeg egentlig greit kunne følge og jeg la meg derfor noen meter bak og brukte de litt som pace en liten stund. Valgte dog å la de sykle avgårde etterhvert, sånn av høflighetsskyld. Kudos til herremannen i front som ga tegn om et stygt hull i veien som jeg unngikk kun takket være hans tegngiving. Dette var Follo SK syklister og selv om jeg vel må betegnes som sovende medlem var det hyggelig å se slik gentlemanship ute på tur fra min egen klubb.

I told u so!
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino