|
Greier ikke slappa av i skludra på racer, HJELP!
|
Greier ikke slappa av i skludra på racer, HJELP!
19/05/2010 22:03
|
Anders A
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg får bestandig vondt i venstre skulder på turer over en time på racer og sikkert også på andre litt aggressive sykler. Jeg prøver og senke skuldrene og overkroppen men det funker ikke hele turen.
Jeg lurer på hvorfor jeg bare får vondt i venstre skulder? Jeg er venstrehendt så denne skal være sterkest, kan det være snakk om en liten lengde forskjell? Hvor skal jeg gå med dette problemet? Jeg har lest om eksperter på sykkeltilpassing, er det noen som har noe tips om hvem jeg kan oppsøke.
Etter at jeg hadde flere behandlinger hos legen min med lokalbedøvelse og knaing langs med skulderbladet på venstre side i vinter, så ble det bra. Det var til å begynne med drit vondt og det var muskelknuter i skulderen, men så slapp det. Etter at syklinga har tatt litt av igjen, så har jeg fått massert meg endel der og det hjelper relativt mye. Så det er på langt nær så vondt som det var, men jeg ser jo at det er veien det går hvis jeg ikke finner en løsning på dette snart. Sykelen skal passe meg bra og sittestillingen er ikke veldig aggressiv.
Det er ellers så utrolig deilig å sykle nå om dagen, jeg trenger hjelp!
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
|
|
|
Re: Greier ikke slappa av i skludra på racer, HJELP!
[Re: Anders A]
20/05/2010 06:05
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Kan årsaken komme av arbeidsstillingen din til daglig? Kontorarbeid med pc, mus på venstre side?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
[Re: KjellMa]
20/05/2010 07:09
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
Jeg har et liknende problem med min høyre skulder. Jeg fant ut at det hjalp å krumme ryggen litt mer når jeg sitter på sykkelen. Har en tendens til å sitte med veldig rett rygg (er naturlig svai) og da blir det av én eller annen grunn mye belastning på skulderen.
|
|
|
[Re: Lektoren]
20/05/2010 11:18
|
Hardtail
Fersking
|
Fersking
Hørte om noe tilsvarende for ikke lenge siden. Her var det beina som forårsaket skuldersmertene(ja du leste riktig). Mange har en tendens til at bein/knær "faller inn" mot ramma når de tråkker, noe som visstnok kan medføre at man ubevisst bruker overkroppen for å kompensere for dette. Det at man "faller inn" kan for øvrig løses ved å bruke tynne innlegg i sykkelskoene. Jeg ville kontaktet Foss Sport på Strømmen. Disse er helt rå på sykkelinnstillinger, og vil med rimelig stor sikkerhet kunne hjelpe deg med skulderproblemene. vel og merke hvis det ikke er andre årsaker til at skulderen krangler...
|
|
|
[Re: Hardtail]
24/05/2010 23:34
|
Anders A
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for inspill. Lurer på om det er noe lignende det du snakker om Lektoren. Jeg har prøvd endel ting nå og det har blitt noe bedre etter omtrent 30 finjusteringer av setevinkel så jeg ikke kommer for mye fram på. Jeg drev å lurte på og kjøpe meg kortere stem også, men så skrudde jeg setet lenger bakover også fikk jeg på en måte strukket meg skikkelig ut i bukken. Så det er noe bedre, men ikke bra og jeg har tenkt å bruke tid å penger på å finne ut av dette en gang for alle.
Hvor hvem. Du sier at Foss Sport på Strømmen har peil? Jeg søkte på bike fitting her på Arena og et navnet Ben Carlsen kom opp? Jeg finner ikke noe mer info om dette. Er sikker på at jeg har lest noe i noen blader om en eller flere eksperter på området. Jeg trenger ikke bare å få tilpasset sykelen, men også å få en vurdering av hele pakka. Er jeg skeiv, ulik lengde på armer bein og hva gjør keg evt. med det? Styrke øvelser og tøye øvelser som gjør meg bra osv. Noen som har noe anelse?
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
|
|
|
25/05/2010 06:50
|
El Pedro
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Akupunktur kan faktisk hjelpe, det hjalp meg da jeg hadde vanvittige problemer med nakke og skuldre. Tenkte kanskje det bare var feil sittestilling, men det ble raskt luket ut av bikefitting. Prøv det, det gjør ikke vondt:)
"It never gets easier, you just go faster." - Greg Lemond
|
|
|
[Re: El Pedro]
25/05/2010 09:01
|
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Kan selvsagt ha mange årsaker, for eks. disse to som har med sykkelstilling å gjøre:
- Setetuppen lavere enn bakre del av setet fører til mer press/tyngde på skuldrene. - Jeg kjenner det i skuldrene hvis jeg har for bredt styre. Racerstyre skal tilsvare skulderbredden. I Norge er det mest vanlig med styrebredder på 42-46cm, som blir for bredt for de slankeste av oss.
(Ingen av disse er spesifikke for venstre side - og jeg har jo ikke peil på hordan din sykkel er satt opp.)
|
|
|
25/05/2010 09:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg søkte på bike fitting her på Arena og et navnet Ben Carlsen kom opp? Jeg finner ikke noe mer info om dette.
Ikke la deg lure av feilstavinger ;-) Riktig navn er Ben Clarsen og tilhører en trivelig australier som du kan treffe på Hjelp24-NIMI. Han har lang erfaring fra Tour de France nivå og er nok den beste du får tak i her til lands. Tror imidlertid at de fleste oppegående sykkelbutikker som driver bike-fitting kan hjelpe deg godt nok.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
25/05/2010 11:27
|
Hardtail
Fersking
|
Fersking
|
|
|
28/05/2010 21:16
|
Anders A
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Har nå bestilt time på Foss sport på strømmen. Takker og bukker mr. Hardhale :-)
|
|
|
29/05/2010 19:52
|
Hardtail
Fersking
|
Fersking
Da får vi håpe skuldra slutter å krangle. Hører gjerne resultatet etter du er ferdig på Foss.
|
|
|
28/06/2010 21:23
|
Anders A
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Ble mye bedre etter første runde på Foss, men jeg er ikke ferdig ennå, he he. Kjennes ut som det absolutt går riktig veien. Takk for tipset!
|
|
|
29/06/2010 09:18
|
MortenML
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble mye bedre etter første runde på Foss, men jeg er ikke ferdig ennå, he he. Kjennes ut som det absolutt går riktig veien. Takk for tipset! Hvilke endringer foreslo de?
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
|
|
|
[Re: MortenML]
29/06/2010 15:25
|
ElGordo
Ringrev
|
Ringrev
Har akkurat samme problemet selv så det hadde vært interessant å høre hva som ble foreslått som løsning.
I told u so!
|
|
|
[Re: ElGordo]
30/07/2010 21:59
|
Anders A
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg fikk en beinforlenger kloss under venstre sko, jeg hadde 7 mm kortere venstre ben en høyre. Dette kan resultere i at det er flere ting jeg gjør en sykle som gjør at jeg blir litt skakk i belastning og bevegelser. Vi begynte med en kloss på 3 mm først for at ikke forandringen skulle bli for stor. Jeg følte umiddelbar respons med at tråkket ble jevnere og at belastningen ble bedre fordelt på de to beina. Cleats ble også justret i forhold til hvordan jeg tråkket.
Ellers justerte vi setet litt opp og litt frem, små justeringer her samt at jeg kortet ned effektiv toptube et par cm. Jeg trur jeg skal sykle endel mer på den før jeg evt. drar tilbake for en time til og tar noe flere små justeringer. Jeg har funnet ut at jeg ikke er fornøyd med skoa mine, at de er for smale. Og at kanskje Look keo pedalsystemet har for liten justerings mulighet og at jeg muligens bytter til shimano. Jeg fikk vondt på yttersiden av venstre ankel mot slutten av Lillehammer- Oslo.
Det er umulig for meg å gi generelle råd, hvi du sliter så er det sansynligvis vært og prøve det selv.
|
|
|
|
|