Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning

Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning #945452 18/05/2010 10:25
E
ehawk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hej,

Eftersom jag är rätt ny vad gäller cykel-mech så vill jag fråga om lite tips och råd. Jag har en helt standard Gambler DH 20 årsmodell -09, där dämparna börjar bli alldeles för mjuka för mig. Det jag är mest rädd för att cykeln tar mycket mer stryk (risk för knäckt ram?) än vad den behöver, men gnäller inte om det även förbättrar performance en del. Oavsett behöver jag byta till hårdare fjäldrar och har där en del frågor, som jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig med. Väger ca 120 och börjar köra över medel agressivt. Det baserar jag på att jag kör om fler än jag blir omkörd av när jag är ute och cyklar

Framgaffel
-------------
Standard på min cykel sitter en Marzzochi 888 RV, har dock inte lyckats ta reda på vilken av de olika fjädrarna som den har, men gissar på medium. Har sett alternativen Soft, Medium, Hard och Xtra hard.

Mina frågor:
1. Bör jag gå för Xtra hard, eller är det risk att det blir för hårt?
2. Om man köper nya fjädrar och ska öppna gaffeln, vad behöver man mer köpa för delar? Har tänkt lämna in den och få det gjort, men vill ändå veta

Bakdämpare
---------------
Bakdämparen är en Fox Van R Coil. Har funnit information hos Scott, med rekommendationer för åkare mellan 80-90kg, där man rekommenderar 500lbs fjäder vid 230mm travel, 450lbs vid 210mm travel och 400lbs travel. Om jag lyckats utläsa det korrekt så är det en 450lbs fjäder på min cykel som standard.

Mina frågor:
1. Att minska travel på bakdämparen. Har det några negativa effekter, eller är det ett smart sätt att få en fjäder att klara högre vikt?
2. Beroende på vilken inställning man väljer på travel avståndet, Så hamnar jag på mellan 600-700lbs på fjädern om man följer schemat. Enligt ovan, vilken av dem skulle ni välja?
3. Vad finns det för nackdelar/risker med att få en för hård fjäder? Är det bättre att ta en 600-650lbs fjäder och riskera en ny uppgradering senare, eller kan man slå till på en 700 direkt?
4. Någon som vet vart Fox fjädrar säljs i Norge? Har hittills bara hittat hos JensonUSA och inte ens hos Chainreaction.

Hoppas någon orkar svara på alla frågor...eller i alla fall några

Tack på förhand
//Ehawk

Redigert av ehawk; 18/05/2010 11:22.
Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: ehawk] #945483 18/05/2010 10:46
heinrich Offline
Besatt
Besatt
1: marzocchi
ring til sportpartner (importøren av Marz) for råd om oppsett og fjør. De har alt du trenger og er sikkert superhjelpsomme. Vil du ha Fox-fjær snakker du med cyklon.

2: fox: ring til cyklon og hør hva de anbefaler.

når det gjelder vandring kommer det litt ann på løypen hva som er best. De vil ikke være lurt å bestemme vandringsvei på hvilke fjør du har, men hva som passer deg best, hva du liker best og mtp terrenget du sykler. Det finnes vel strengt tatt ingen store ulemper med for stiv fjær annet enn at sykkelen blir veldig stiv bak og ikke vil fungere optimalt på noen som helst måte. Den vil bli brattere foran og dempegaffelen må jobbe overtid.

du kan og prøve tftuned sin fjærkalkulator, eventuelt ringe Ramo (importøren av Scott) og høre hva de har å si.

Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: heinrich] #945514 18/05/2010 11:28
E
ehawk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Sitat: heinrich
1: marzocchi
ring til sportpartner (importøren av Marz) for råd om oppsett og fjør. De har alt du trenger og er sikkert superhjelpsomme. Vil du ha Fox-fjær snakker du med cyklon.

2: fox: ring til cyklon og hør hva de anbefaler.

når det gjelder vandring kommer det litt ann på løypen hva som er best. De vil ikke være lurt å bestemme vandringsvei på hvilke fjør du har, men hva som passer deg best, hva du liker best og mtp terrenget du sykler. Det finnes vel strengt tatt ingen store ulemper med for stiv fjær annet enn at sykkelen blir veldig stiv bak og ikke vil fungere optimalt på noen som helst måte. Den vil bli brattere foran og dempegaffelen må jobbe overtid.

du kan og prøve tftuned sin fjærkalkulator, eventuelt ringe Ramo (importøren av Scott) og høre hva de har å si.

Tack för info. Ska kolla den där kalkulatorn. Måste säga det är ganska svårt annars det här med fjädrarna, när man har så lite att jämföra med och inte riktigt vet vad kan ska och bör förvänta sig. Det enda jag vet är att jag bottnar dämparna ganska ofta både vid hopp och drops och allmänt känner att jag skulle vilja ha mer respons.

Super att känna till leverantörerna i alla fall. Är det några som kan grejerna borde det vara dom ICON_SMILE

Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: ehawk] #945973 18/05/2010 23:49
heinrich Offline
Besatt
Besatt
hvis du veier 120kg og sykler med fjører tilsvarende medium med demping hvor kompresjonsdempingen ikke er satt opp for dette og du sykler aggressivt som du sier må du bunne altfor ofte, ihvertfall oftere enn dempingen har godt av. Med respons tenker jeg returdemping, men hvor du ikke har nok boing i boingingen din til at det føles superresponsivt. En stivere fjær vil nok hjelp på begge problemstillingene.

ifølge tftuned skal du ha circkus 550 bak.

jeg ville som sagt bare ringt leverandørene. De kan svare på få strakser det vi bruker mange timer på å synse om samt kan selge deg alt det du trenger der og da. Du kan jo og vurdere å få tak i fjærene brukt for å prøve litt forskjellig.

Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: heinrich] #946161 19/05/2010 09:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Når det gjelder fjærrate bak, så kan du prøve å måle hvilken sag du har i dag, og sammenligne med anbefalt sag. Fjærrate og sag er omvendt proporsjonale (hvis man ser bort i fra varierende utveksling gjennom vandringen), så da er det ganske lett å beregne korrekt fjærrate. Ny fjærrate = gammel fjærrate * gammel sag / ønsket sag.

Gammel fjærrate bør stå på fjæra.

Redigert av Arne_And; 19/05/2010 09:26.

Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: Arne_And] #946652 19/05/2010 21:19
E
ehawk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Tack för era svar!

Heinrich: Det är absolut så att jag bottnar mer än vad jag tror kanske är hälsosamt, för dämpningen och därför jag vill göra ngt åt det nu innan det är för sent.

Arne_And: Bra formel. Jag ska försöka hinna med mätning etc i morgon och se vad det ger för info. Misstänker att det kan vara bra vid kontakt med leverantöreran.

Min stora utfodring är egentligen att jag inte vet vad som är normalt, eller vad man kan förvänta sig när det gäller respons, etc från dämparna. Hade man haft den infon/erfarenheten, hade det här varit mycket enklare.

Redigert av ehawk; 19/05/2010 21:19.
Re: Scott Gambler DH 20 -09 - Hårdare dämpning [Re: ehawk] #946792 20/05/2010 07:38
Arne_And Offline
More than words
More than words
Generelt tror jeg ca 35% sag er anbefalt for DH, men om det gjelder din sykkel vet jeg ikke.

En ting som kompliserer litt er at fjærraten har ganske stor feilmargin, +/- 10% er visst ikke uvanlig. Dersom den du har nå er 10% feil i en retning og den du erstatter med er 10% i den andre retningen så blir det jo ganske feil. Så det er nok uansett lurt å sjekke tftuned og leverandør.

Moderator  support